ruostetta prkl!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

ruostetta prkl!

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

Juu.. löyty tuosta w124 korisesta kesärenkaita vaihtaessa jokseenkin veemoisesta paikasta paha ruostevaurio! :evil:

Paikka on kuskinpuolen takarenkaan kohdalla heti takarenkaan takaa löytyvästä Apurungon kiinnityspisteessä jossa on se puslanmötikkä rungon välissä.

Kiinnityskohdassa on pellissä noin 2cm kokoinen reikä ja koko kiinnityspaikka on varmasti aika mätä. :evil: pitääköhän tiputtaa apurunko pois ja hitsata uuttapeltiä... Saako tuollaista kiinnitys "kuppia" mistään tilattua? on aika perseestä kyllä ruveta itse säätämään.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Ehdottomasti kannattaa purkaa kaikki pois tieltä niin saa tehntyä kunnolla.

Mahtaiskohan kyseiseen kohtaan löytyä ihan jostain Motonetistä/RTO-tuonti yms. korjauspalaa?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

tyyppillinen kohta
tuskin (tarvikkeena) valmis osaa löytyy :roll:

vai manauksetko hapattaa... :?:
autodidakti
Diosol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 15.03.2007 23:36
Paikkakunta: Jalasjärvi-Tampere

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Tuli tuosta omasta w201stäkin ruostekorjattua juurikin nuo kohdat. Hankaliin paikkoihin vain tuo lykkää sitä ruostetta.
[img]http://www.netikka.net/diosol/kuvia/s124banneri.jpg[/img]
scherer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:45

Viesti Kirjoittaja scherer »

Sormi meni täälläkin läpi molemmin puolin.Toivottavasti olisi valmiita korjauspeltejä myynnissä.
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

ilmotelkee toki jos jostain löytyy valmiita korjauspeltejä...pitää kelien lämmettyä ruveta tuota työstämään..
Diosol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 15.03.2007 23:36
Paikkakunta: Jalasjärvi-Tampere

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Tosiaan pikkumeses alkaa olla pyöränkaarissa ruosteenpoikasta, :cry:
joka alkaa alla pienoinen näköhaitta. Millähän sen nätisti, sais kauniisti, koreasti ja vieläpä helposti palautettua alkuperäisen loistokkuuden?
[img]http://www.netikka.net/diosol/kuvia/s124banneri.jpg[/img]
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

jos yhtään itse kitti/maalihommia osaat tehdä, niin hyvä tulee kun ajat vaikka kulmahiomakoneella kaikki ruosteet tarkasti pois, senjälkeen siihen joku ruosteenesto pohjamaali ja sitten senpäälle autokitti, (tiksosoft) on hyvä. Hionta, pohjamaalaus, fiksaus ja pintaväri niin avot!

tietysti jos kaaret on ihan läpimätiä niin noita mustia peltejä saapi ihan vaikka tarvikkeena ja aika huokleeseen hintaan... helpoinvaihtoehto olis vaihtaa pelti kokonaan...ehkäpä. siihen vaan sitten pintaväripäälle niin on kun uus.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tuota noin.. 1-komponentti pohjamaalin päällä kitti ei kauaa pysy:
eli kittiä vain kirkkaalle pellille , tai sitten 2-komponetti epoksin päälle.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja stanger »

Henry V. kirjoitti:Tuota noin.. 1-komponentti pohjamaalin päällä kitti ei kauaa pysy:
eli kittiä vain kirkkaalle pellille , tai sitten 2-komponetti epoksin päälle.
Minä olen kyllä kohta jo ihan pihalla että mikä näihin on se OIKEA järjestys..
jotkut sanoo ettei pakkelia missään nimessä kirkkaalle pellille, toiset taas sanovat että tietynlaisen maalin päälle jne jne.. :roll:
Lienetköhän noihin sitten sitä yhtä ainutta ja oikeaa tyyliä.?
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tästä aiheestahan on Overdrive-palstalla pitkät tarinat.
-ja tyylejä on nuo kaksi :wink:

Kysymys on siis tässä ruosterupien korjaamisesta, koska muiden epätasaisuuksien kittaaminen ei ole niin ongelmallista.

Epoksin päälle kittaamalla saadaan paras tulos, mutta ongelmana on se, että maalin pitää olla varmasti kuiva - ennen kittausta. Muuten epoksi saattaa jäädä "tuoreeksi" kitin alle, ja sitten ei kestäkään.

Kirkkaalle pellille kittaamisessa on taas se ongelma, että jos pellissä on ruostumisesta johtuvia "läpihuokosia", niin kosteus saattaa päästä takakautta kitin alle - ja tämä korkkaa kitin irti (=kupla). Epoksi auttaa
siis tässä, koska se sulkee pinnan paremmin, kuin kitti.

Molemmissa vaihtoehdoissa onnistumisen edellytyksenä on, että pelti myllytetään kirkkaaksi ( mahdollisesti apuna vielä kemiallinen käsittely). Ja usein myös se, että pellin toinen puoli ruostesuojataan, koska näin saadaan nuo mahdolliset huokoset suljettua.

Nimim.; "kittauksia vuodesta 1976-" :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Puhtaaseen peltiin saa fosforihapolla kätevästi tartuntaa parantavan fosfaattikerroksen mutta se tarvii pian päällensä suojaavan maalin ettei ruostu. Näyttää että fosforihapon kun laittaa pellille ja antaa sen vaikka päivän olla ja huuhtelee vedellä pois, niin se täytyy samantien kuivata ja maalata, muutoin on seuraavana päivänä jo ruosteessa.
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

Henry V. kirjoitti:Tuota noin.. 1-komponentti pohjamaalin päällä kitti ei kauaa pysy:
eli kittiä vain kirkkaalle pellille , tai sitten 2-komponetti epoksin päälle.
juurikin näin! eikä puske ruoste läpi jos tekee epoksilla.
W124 230E
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Paikkamaalilla tuhertaminen

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mitäs laitetaan näiden pikkutuubeissa veholla myytävien paikkamaalien alle? Vai hiotaanko vain ruoste pois ja paikkamaalia päälle? Suurimmat ruosteet taitaa olla n. 0.5x3 - 1x4cm mitä joutuis ruostetta hidastamaan. Tarkoitus, jos auton pitää on vetää koko ongelma-alue myöhemmin
uusiksi. Kyseessä kolaroitu ja huonosti korjattu kohta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:shock: juu, minä otin vain asian puheeksi sillä että kun tuntuu olevan tyylejä niin monenlaisia. Itse en asiasta niin paljoa tiedä että väittelemään rupeaisin. Mielenkiinnolla tulee vain katseltua tämmöisiä juttuja kun on parhaillaan prätkän maalaus\paikkaus projekti menossa ja kesällä pitäisi varmaan ottaa väykystä nuo vähäiset ruosteen alut kiinni.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

AK47 :
Paikkamaali ilman pohjustusta ei tule kestämään pitkään, vaan ruoste nousee pintaan.

Toisaalta kaikki ponnistelut ruostetta vastaan ovat kannattavia.
Eli ei kannata jättää ruostetta muhimaan, vaikka sillä hetkellä ei olekkaan mahdollisuutta parempaan ratkaisuun.

Vinkki: kuten muissa threadeissa on mainittu, niin tuollainen Dremel-pienoispora (..tai vastaava ), on varsin mainio väline ruosteiden "kiilloittamiseen". Siihen kiinnitettävillä hiomakivillä saa helposti hyvää jälkeä. ( ja niitä saa ostaa sopivasti lisää Motonetistä, tai Tarjoustalosta, tms.)
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
tak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: Ma 22.11.2004 20:06

Tinaus

Viesti Kirjoittaja tak »

Itsellä on tullut jonkin verran harrastettua tinalla/pellillä paikkausta
sellaisissa kohdissa joka jää pois näkyvistä esim. peräkontin lattia
pyöräkotelot yms...
Pelkkää positiivista kokemusta on tullut tuosta edellyttäen että
ruostereiän kiillottaa reunoiltaan aivan kirkkaalle pellille, eipähän
tuo muuten onnistuisikaan hyvin.
Eipä ole tarvinnut uudelleen
samasta kohtaa vuosienkaan kuluttua paikata, eikä ole
ruostunutkaan.
Olen käyttänyt tavallista juotostinaa joka sisältää lyijyä, kuten
oikea koritina (?).
Kallistahan tuo juotostina on mutta eipähän nuo reiätkään ole kovin suuria olleet
joihin olen menetelmää soveltanut.
Tuolta löytyy artikkeli ruostepaikkauksesta ja tinahommista.
http://lipas.uwasa.fi/~pvs/ruostepaikkaus/
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

löysin vaimon autosta ja pari reikää takaa niistä sisälokarien luota :( täytyy antaa ensiviikolla kuuma hitsiä niihin.
Partanen.net
Vastaa Viestiin