MB 300 SE / 126 ovien sisäverhoilun natinat ja kolinat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

MB 300 SE / 126 ovien sisäverhoilun natinat ja kolinat

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mistä löytyisi apu ovien sisäverhoilulevyjen ikäville natinoille ja kolkutuksille?
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Löytyykö tosiaan lääkettä?

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Samanlainen auto ja samanlaiset nitinät täälläkin, joskaan ei meikäläisen autossa kuitenkaan noita "kolkutuksia". En tiedä pitäisikö nostaa kädet ylös ja todeta kyseessä olevan enemmänkin ominaisuus kuin vika. Joitain kosteja olen itsekin yrittänyt vaikerruksen vaimentamiseksi, mutta en voi sanoa menestyneeni. :oops:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

En tiedä pitäisikö nostaa kädet ylös ja todeta kyseessä olevan enemmänkin ominaisuus kuin vika
:D tolla kommentilla autossa ei ole muutakuin ominaisuuksia.

Omassa autossani aiemmin rihunut hifi asentaja on jenkkakoneita asentaessaan irrotellut sisustan osat ilmeisesti sorkkaraudalla... sen verran paljon noita kiinnikeitä on poikki ja ääni joskus sen mukainen.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Silikoniöljyä

Viesti Kirjoittaja esukki »

Omassa auttoi huomattavasti natinoihin se kun siveli vinyyliverhoiluun oven alareunassa (kohtaan johon kynnyksen muovilista hankaa) silkoniöljyä.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Juu

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Joo, silikoni on hyvää. Mutta pysyvämpiä tuloksia saa, kun säätää ovien saranoita. Eli alaosaa vähän ulospäin kynnyksestä. Karkea nyrkkisääntö on, että jos verhouksen alareunan keinonahkaan jää selvät painaumat kynnyksestä, niin ovi on ajan saatossa tipahtanut/liikkunut sisäänpäin liikaa.

Toinen sääntö on, että jos kynnysmuoville kerääntyy vettä pesun tai vesisateen aikana, on oven saranat väärin säädetty. Yleensä silloin falskaa yläreuna.

Itse olen säätänyt saranat ja lisäksi suihkuttanut reilusti silikoonia kynnykseen aina sillon tällön, eikä narise yhtään.

Myös kojelauta saatta olla löystynyt. Kiristysruuvit löytyvät etukaittumien vierestä.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Näin on

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kun taival W126:n kanssa alkoi, ensimmäiset natinat löytyivät juuri tuolta D.D:n mainitsemasta kynnyksen ja oven alareunan "saumasta" saranoiden läheltä. Siihen auttoi silikonikäsittely ensin alkuun. Kun kynnyslistat sitten edes otettiin irti takakajareiden piuhanvedon vuoksi, niin ilmeni, ettei lista etuosastaan istunut aivan "pohjassa asti". Kanittavaa kiinnitystä korjattiin, lista painui oikeille sijoilleen ja nitinä häipyi lopullisesti. Tässä tapauksessa siis oven säätöön ei tarvinnut kajota.

Etukajareitten ritilöiden alta tosiaan löytyy kojelaudan kiinnitysruuvit. Ainakin omassa repsikan puoleinen oli havaittavasti löysällä, jolloin A-pylvään juures kitisi täristävällä alustalla. Kiristys auttoi ja lisäksi silikonia kojelaudan päädyn ja korin saumaan. Jos kiukuttelee vielä, niin hanskalokero irti ja sitä kautta jatkohoitoa.

Raitisilmasuuttimet alkoivat kesällä sirittää. Imurilla pölyt yms. rippeet pois ja silikonia selkään. Tokeni sillä.

Kattoluukku rapisteli takasaumastaan kattoverhoilua vasten. Putsailin luukun kiskot kuonasta ja kiristelin ruuvit. Sitten lievästi vaseliinia liukuihin ja taas kerran silikonisuihke verhoilun väliin (varovaisesti ja vain vähän). Hävisi sekin ääni sillä.

Repsikan A-pylvään verhoilulista kitajaa nollakelissä alapäästään, kuin vanha kuiva v..tu Lempäälän tienhaarassa. Silikonisuihke auttaa tähänkin, mutta aina vain tilapäisesti, viikoksi pariksi kerrallaan. Menee tutkintaan tässä jossain välissä.

Tietyillä nollakelin seudun ilmoilla oviverhoilut nitisevät aavistuksen. Jos pakkasta on yli 5 raatia, ei nitise. Jos taas on lämpöisempää kuin viitisen astetta, on myös hiljaista. Jonkinlainen lämpölaajenemispulma eri komponenttien kesken siis lienee kyseessä. Tästä pääsee helpoimmin eroon tuuttaamalla lämmönjaon keskelle ja kuumaa ovien sisään. Ilmiö häipyy hetimmiten, ja muutenkin kun auto lämpiää sisältä normaalitilaan.
Tuon takia ei tohdi ovipahveja vielä irti ottaa, voipi vain huonontaa tilannetta.

Ehkä suurin ajoittainen nitinä tulee takapenkin ja etuselkänojien / istuinosien saumoista. Tämä siis nahkapenkkien kyseessä ollen. Pyyhkäisy hoitoaineeseen kostutetulla rievulla poistaa taudin.

Sitten itse aiheutettu päänsärky, joka saattaa mennä helposti auton piikkiin. Kuinka monella on esim. ovikoteloissa ja hanskalokerossa erilaista räpättävää, nitisevää, rapisevaa, kolisevaa yms. sälää? W126:n ovitaskujen pohjat ovat varsin kapeat, syvät ja isokouraiselle takaosastaan lähes luoksepääsemättömät, joten niistä saattaa löytyä kaikenlaista. Omasta löytyi rikkinäinen kasettikotelo, jonka aiheuttaman räminän pistin aluksi oviverhouksen löysyyden lukuun :shock:

Tämmöisiä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vieras

Kiitos neuvoista

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kiitos neuvoista. Kyllä silikoni on ihmeellistä.
Nyt vain ovien saranoita säädätyttämään.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Kiitos neuvoista

Viesti Kirjoittaja PM »

ukko kirjoitti:Kyllä silikoni on ihmeellistä.
Sanos muuta ja niin moneen paikkaan sitä voi lykätä. 8)

Itse aikanaan tyhjensin kaikkiaan 4 pulloa silikoniöljyä joka ainoaan koloseen, mutta eipä se nitinä / natina siitä paljoa vähentynyt. Jotenkin se natina tuntuisi tulevan B-pilarin alapäästä, mutta tiedä häntä...
Sitten kun tuo maalaussavotta alkaa, puran helvetinkuuseen kaikki verhoilut ja vedän sinne sellaiset mömmöt joka saumaan ja potentiaaliseen natinakohtaan, että.. :twisted:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiitos neuvoista

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Pasi M. kirjoitti:Sitten kun tuo maalaussavotta alkaa, puran helvetinkuuseen kaikki verhoilut ja vedän sinne sellaiset mömmöt joka saumaan ja potentiaaliseen natinakohtaan, että.. :twisted:
Kun oman ässäni maalaussavotan takia tässä männä syksynä purin mm. oviverhoilut, niin autoa värjäämöön ajellessa ihmettelin, jotta meteliä kyllä on keskivertoa enemmän, mutta jotain puuttuu .... niin tietenkin: natinat ja nitinät olivat jääneet kodin vaatehuoneeseen säilytykseen tuupattuihin oviverhoiluihin (vinkki: ei ollut muuten ihan hyvä veto säilöä niitä vaatehuoneeseen - arvaatkaapa oliko parin päivän päästä blackhorseissa ja paidoissa autosta tuttu tuoksu eli sekoitus 13 vuoden ajalta kertynyttä hajujen sekoitusta ja arvaatkapa käskikö huoneenhallitus etsiä välittömästi verhouksille asianmukaisempaa säilytyspaikkaa :roll: )

Ja niin minäkin ajattelin, kun autoa kokosin, että nyt lähtee vaikerrus verhouksista. Suihkuttelin mömmöjä ja purin mm. verhouksista puuosat laittaen niihinkin "vaikerruksensalpaajaa". Mutta mitä "jaskaa", sama kakofonia jatkuu tänäänkin. Kiitos kuitenkin edellä olleista vinkeistä. Emmä oikeesti niiiiiiiiin helpolla antaudu tämänkään ongelman edessä. :wink:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: Kiitos neuvoista

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

ukko kirjoitti:Kiitos neuvoista. Kyllä silikoni on ihmeellistä.
Nyt vain ovien saranoita säädätyttämään.
:wink: On silikoni ihmeellistä toiset isontaa tissejä ja toiset kaihtaa koko ainetta!Ovien tiivisteiden voiteluun on parempikin aine "Pakkasneste" ex-Ammattini puolesta sanon vaan ,että silikoni ja autonmaalaus!
:evil: Se teettää joskus p******en paljon turhaa työtä ja jättää muutenkin semmoisen paskasen kalvon. Myös olemassa muitakin hyviä voitelu-aineita?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiitos neuvoista

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Juha K. kirjoitti: - arvaatkaapa oliko parin päivän päästä blackhorseissa ja paidoissa autosta tuttu tuoksu .....

........Mutta mitä "jaskaa", sama kakofonia jatkuu tänäänkin.
.
* vaimoni kutsuu tätä miehistä tuoksua nimellä "Eau de Garage"
( Hmm... ei vähittäismyynnissä sellaisenaan ) :wink:

* Sopiva pätkä muovia tai eristysnauhaa pellin ja oven välissä voisi tehota.
Tätä jotkin auto tehtaatkin käyttää. Tosin verhous on kyllä niin tiukka asennettava, ettei sitä ihan herkästi kokeilumielessä irroittele...

* OT asiana, että mukava huomata, että olet myös näköjään löytänyt tuon
ranskalaisneron Blaise Pascalin ajatuksia. :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Kiitos neuvoista

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

k.j kirjoitti:
ukko kirjoitti:Kiitos neuvoista. Kyllä silikoni on ihmeellistä.
Nyt vain ovien saranoita säädätyttämään.
:wink: On silikoni ihmeellistä toiset isontaa tissejä ja toiset kaihtaa koko ainetta!Ovien tiivisteiden voiteluun on parempikin aine "Pakkasneste" ex-Ammattini puolesta sanon vaan ,että silikoni ja autonmaalaus!
:evil: Se teettää joskus p******en paljon turhaa työtä ja jättää muutenkin semmoisen paskasen kalvon. Myös olemassa muitakin hyviä voitelu-aineita?
Nimenomaan näin, silikonit huitsin v**tuun ja pakkasnestettä tiivisteisiin.

Koskaan ei nääs tiedä milloin tulee vahinko ja autoa pitää maalata, silloin on maalari ihmeissään silikonikalvon kanssa kun mersumies on ruiskinut silikonia spraypullosta ympäri koria.
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiitos neuvoista

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Henry V. kirjoitti: * vaimoni kutsuu tätä miehistä tuoksua nimellä "Eau de Garage"
( Hmm... ei vähittäismyynnissä sellaisenaan ) :wink:

* OT asiana, että mukava huomata, että olet myös näköjään löytänyt tuon
ranskalaisneron Blaise Pascalin ajatuksia. :wink:
Meitin vaimo ei suostunut edes sen suuremmin nimeämään Mersun sulotuoksuja, totesi vain, että näköjään meidän Mersu on sullottu meidän vaatehuoneeseen...ja puhui mielummin hajusta! :(

Toivottavasti Tekniikka-osaston väki ei pillastu, mutta kommentoin vielä tuota Henryn OT:ta. Jos Blaise-nero olisi elänyt muutamaa sataa vuotta myöhemmin, niin kyllä kai hän olisi kuunnellut sydämen (järkevää) ääntä ja valinnut autokseen tähtimerkin (kolmisakaraisen)? Vai olisiko hän sittenkin seurannut vain sydäntään eli tunteita ja tuoksuja ja ranskalaisena valinnut oman maan merkeistä jonkun - niitten omistamiseenhan tarvitaan todella suuri sydän? :wink: :lol:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiitos neuvoista

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Juha K. kirjoitti: Blaise-nero..... , niin kyllä kai hän olisi kuunnellut sydämen (järkevää) ääntä ja valinnut autokseen tähtimerkin (kolmisakaraisen)? Vai olisiko hän sittenkin seurannut vain sydäntään eli tunteita ja tuoksuja ja ranskalaisena valinnut oman maan merkeistä jonkun - niitten omistamiseenhan tarvitaan todella suuri sydän? :wink: :lol:
Hmm - siinäpä kysymys....
Itsekkään en ole osannut päättää, vaan pihasta löytyy molempia. :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Luin tuota ameriikkalaisten foorumia eilen ja siellä sanottiin seuraavaa:
The reason the plastic threshold covers make this noise has to do with the fact that Mercedes-Benz, for some unexplainable reason, finished dressing the luxurious interior of their S-Class by snapping plastic threshold covers into holes in the steel threshold. The plastic becomes brittle and rubs against the steel making the noise. When we were developing our stainless door sill plates we received e-mail from S-Class customers complaining of the noise. If you snap off the plastic threshold cover you will see the where the plastic snaps into place. Place some petroleum jelly around that contact point and the noise will stop.
Siis varsinaisesti tuo vika ei johdu ilmeisesti noiden ovien asennosta, vaan itse tuosta muovisesta kynnyslistasta. Itse ajattelin repiä irti nuo listat, kunhan sää sallii. Vaan mitä on tuo petroleum jelly? :roll:
Jos niihin hankauskohtiin listojen alle vetäisi jotain vaseliinia ja itse listoihin + oven alareunaan tarjoaisi silikonipuikkoa. Saas nähdä, miten äijän käy. Raportoin tuloksista myöhemmin. Vikahan kuulemma paranisi noilla rosteri-kynnyslistoilla, tarvii laittaa harkintaan. 8)

Ps. Aikas hauskoja juttuja muuten tuolla amerikkalaisten foorumilla. Kukaan ei ollut kuullutkaan, että 126-sarjaan saisi manuaalivaihteiston. Luulivat sen olevan jonkun pajan aikaansaannoksia ja toinen kivenkovaan väitti sen olevan 4-pykäläinen.
Ja joku ihmetteli, miksi 300SEL:lin kierrokset hipoo lähes 4k kun ajaa pitkälti toistasataa. Muut sitten sanoivat siinä olevan selvästi jotain vikaa, koska heidän V8:illaan ja TurboD:illä oli paljon pienemmät rundit samassa nopeudessa. :shock:
Ei oo kyllä mikään ihme miks niiden peileissäkin on ne tarrat. :lol:
Noh, kaikilla klopeilla siellä tuntuu olevan 560:nen SECcinä tai SELlinä.
Ja on muuten aikas päättömiä jenkkien korjaushinnat; jonkun 560:stä kärähtäneen johtonipun uusiminen olisi maksanut 8000$ ja kansipahvinkin vaihto 3-sataseen oli luokkaa 3000$.Noh, mikäs siinä jos on kapitaalia...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no entäs jos laittaa jotain ohutta kumilistaa? tai vaikka kaksipuolista pehmeää teippiä?
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Eiköhän se petroleum jelly ole juuri vaseliinia.

Varovaisesti sitä vaan saa levitellä, muuten puntit saa uusia raitoja.

Nuo korjaushinnat ....$$$,
Hmm... pitäisiköhän lähteä asentajaksi sinne :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

ei muutako jääkiekkomiesten mailateippiä oven mittanen pätkä siihen kynnys
listan kohalle oveen.ite kuuntelin natinaa puolitoistavuotta kaikki konstit luulin
käyttäneeni, mutta tuo teippi oli ainut mikä toimi. sattu vielä värikin täsmään
sisustan kans.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Testing, testing...
Eilen revin nuo kynnyslistat irti ja pesin ne kunnolla.
Tänään sitten ajoa ilman listoja, kappas vaan, ei mitään natinoita tai ylimääräisiä ääniä. :D
Jopa selvästi kojelaudasta kuuluva natina poistui, outoa(ko)?
Tarvii vielä päivännäöllä asentaa listat takaisin; vetelee vaseliinia vakoon :oops: ja silikonipuikkoa :oops: oven alareunaan. Eiköhän se siitä sitten tokene...
Ja jos samalla vielä kiristäisi nuo kojelaudan ruuvitkin, kohta ei uutta häpee. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

w124:seen auttaa sama konsti :wink:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Tarvii vielä päivännäöllä asentaa listat takaisin; vetelee vaseliinia vakoon :oops: ja silikonipuikkoa :oops: oven alareunaan. Eiköhän se siitä sitten tokene... Ja jos samalla vielä kiristäisi nuo kojelaudan ruuvitkin, kohta ei uutta häpee. 8)
Jaa että hyvää tuppaa tulemaan, vaikka vain keskinkertaista yrittää :shock: Kesällä olivat myös Daamin listat irti. Vaseliinia en Daamin vakoon laittanut, vaan suihkuttelin listojen aluset sekä kynnyskotelot CRC:llä. Hyvin tuntuu sekin pitävän natinat loitolla.
Jos näet sen verran vaivaa, että kopaiset hanskalokeron sisustan nevadaan, niin pääset kunnolla käsiksi kojelaudan kiinnitykseen. Yleensä kyllä riittää, kun tiukkaa päätyruuvit, jotka taas löytyvät kajariritilöiden alta. Mutta elä väännä liian tiukkaan, nuo kiinnikkeet on erittäin helppo tuhota yltiöpäisellä kiristämisellä :x
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Nyt on listat taas paikoillaan ja pieni koeajo suoritettu. Nitinät, natinat, narinat, kolinat ja paukkeet vähentyivät noin 85%. Enää suurimmissa montuissa kuuluu vieno narahrus, täysin siedettävä. Jahka ne vielä istuvat oikein 100%:sesti paikoilleen... 8)
Emmää sitä vaseliinia sinne ihan tolkuttomasti jaksanut vetää tuolla 20 graadin pakkasessa, laitoin vaan siihen pellin pokkaukseen. Muuten vedin Würthin Rost Offia reilusti ja listojen päälle + ovien alareunaan sitä silikonia. Tarvii huomenissa vielä kiristää tuo kojelauta, kuka tuolla ulkona jaksaa kykkiä, pimeätä ja kylmää on kuin Ryssän helvetissä. :x
Eipä tosin estänyt erästä sälliä, joka päästi ihan kinginä korttelia ympäri jollain Pappa-Tunalla. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Itsellä ilmeni SEC:ssä outo natina ( ei ole koskaan ennen omat 126:set natissut ) viimeviikolla :oops: . Syynä ole se että kuskin penkin selkänoja otti takapenkkiin kiinni ja nahka natisi 8) .
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

adenauer300 kirjoitti:Itsellä ilmeni SEC:ssä outo natina. Syynä ole se että kuskin penkin selkänoja otti takapenkkiin kiinni ja nahka natisi 8) .
Heh, moista natinaa on ollut tuossa omassakin pulkassa, mutta syy tosin ei ollut samaa perua :lol: Mutta takatuhto osaa kyllä nitkuttaa ihan itsekseenkin, istuinosahan on loppujen lopuksi melko elastisesti kiinnitetty parilla salvalla, kun taas selkänoja on pultattu oikein kunnolla sijoilleen. Huonekaluliikkeestä vaan nahkakalusteen hoitosalvaa saumoihin, niin johan hiljeni.

Sitten pieni lipsahdus vielä tähän oikealle vetelyyn. Kipaisin eilen kirjahylly/baarikaappi/tv-tasoyhdistelmän kalustekaupasta.
Peräkärry eliminoi huonommallakin tiellä tämän vetelytaipumuksen tyystin, sai päästellä tismalleen linjassa "ohjaus vapaalla" vaikka kilsan suoran eikä venkoillut. Taas meni yli ymmärryksen :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

124-kärri

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jukka N. kirjoitti: Sitten pieni lipsahdus vielä tähän oikealle vetelyyn. Kipaisin eilen kirjahylly/baarikaappi/tv-tasoyhdistelmän kalustekaupasta.
Peräkärry eliminoi huonommallakin tiellä tämän vetelytaipumuksen tyystin, sai päästellä tismalleen linjassa "ohjaus vapaalla" vaikka kilsan suoran eikä venkoillut. Taas meni yli ymmärryksen :shock:
Sinun on ostettava se taannoin esillä ollut 124-peräkärri. Sen sitten pidät vakiovarusteena...

Tulipa tuossa lauantaipäivän ratoksi venytettyä hieman tuota Horstin oikeaa raidetangon pätkää. Veto oikealle väheni, muttei sentään muuttunut vasemmalle. Käänsin tankoa reilun varttikierroksen vaan en ihan puolikasta.

Kun ehdin, otan Wanhanlekan käsittelyyn.

OT:n OT:

Vaihdoin Horstiin termarin. Olipa homma. Piti irroittaa laturi, jotta pääsin käsiksi yhteen kolmesta pultista.

Vaihdoin termarin vanhasta 80-asteisesta uuteen 80-asteiseen. Aiemmin mittari näytti käyntilämmöksi 78 ja nyt 82. Oli ilmeisesti vahna termarin jousi jo hieman lerpsahtanut.
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: 124-kärri

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

flosse kirjoitti:Vaihdoin Horstiin termarin. Olipa homma. Piti irroittaa laturi, jotta pääsin käsiksi yhteen kolmesta pultista.


Kas, se on sitten kasissa kinkkisemmässä paikassa, kutvosen termari on saanteilla heti noukan alla. Mutta se itse asia eli onko Horstin termarikansi muovinen vaiko metallia? Kannattaa vaihtaa metalliseksi, varsinkin kovilla keleillä - kuten nytkin - vanha muovikansi saattaa poikia ja siihen tyssää sitten matkanteko ainakin hetkiseksi. Mauri tuota saarnasi jo hyvän aikaa sitten ja muutaman euron panostus metallikanteen on kyllä hintansa ja asennus vaivan arvoinen viimeistään siinä vaiheessa, jos iltapimeällä nesteet tulevat ulkoilmaan uteliaisuuttaan kurkistelemaan. Neste siis ajattelee, että kyllähän täällä kuumassa koneessa tarkenee, mutta katsotaan kestääkö kantti 27 asteen pakkasta :shock: Ja talvella neste tosiaan saattaa tehdä edesvastuuttomia temppuja, onhan neste aikamoisessa änkyrässä, kun jopa puolet siitä on alkoholipohjaista koostetta :x
flosse kirjoitti:Vaihdoin termarin vanhasta 80-asteisesta uuteen 80-asteiseen. Aiemmin mittari näytti käyntilämmöksi 78 ja nyt 82. Oli ilmeisesti vahna termarin jousi jo hieman lerpsahtanut.
Yli 80-kymppinen termari on hyväksi havaittu myös kutvosessa. Vanhassa taisi mullakin olla vieteri veltostunut, kun ei jaksanut missään oloissa nousta edes 80 asteen viivalle :oops: . (eikös tv:ssä sensuroida jo 45 astetta :lol: )Nyty menee viisarin leveyden yli ja kone käy samaan kauppaan myös nätimmin. Voipi olla näin 8-mukisessakin.... :)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 124-kärri

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jukka N. kirjoitti:Kas, se on sitten kasissa kinkkisemmässä paikassa, kutvosen termari on saanteilla heti noukan alla. Mutta se itse asia eli onko Horstin termarikansi muovinen vaiko metallia?
Koneen etuosassa ylävesiletkun päässä tuo metallinen koppa löytyy. Avasin ensin väärän kannen oikean kopan vierestä. Näytti ihan termarikopalta, mutta olikin vain kansi, johon on koostettu erilaisia antureita.

Varsinainen termarikoppa on samassa klimpissä, mutta avautuu suoraan laturia kohti vaakatasossa. Kopan sai auki, kun keräsi kaikki kaapista löytyneet jatkopalat pikkuhylsysarjan räikän ja hylsyn väliin. Takaisin laitto ei sitten onnistunutkaan yhtä helposti. Pulttia ei saanut samaisella työkalulla alkuun, kun työkalu osuu siihen vinosti.

Joten laturin pultit auki ja sitten pienen irvistyksen kera (käsi mahtuu juuri ja juuri, mutta tekee kipiää) pultin saa alkuun kädellä.
Jukka N. kirjoitti:Yli 80-kymppinen termari on hyväksi havaittu myös kutvosessa. Nyty menee viisarin leveyden yli ja kone käy samaan kauppaan myös nätimmin. Voipi olla näin 8-mukisessakin.... :)
80:nen on kuumin (ja ainoa), mitä valmistaja tarjoaa tuohon kasimukiseen. Käynti, erityisesti tyhjäkäynnillä, on havaittavasti nätimpää..
Terveisin
Tero
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

On se kumma miten eri 8-koneiden malleissa tuo termarin paikka vaihtelee, kun tuossa 117/963 koneessa se on siinä päällä olevassa kopassa, ja 420:ssä siinä sivulla.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Vastaa Viestiin