Pankaas ehdottaen vanteita 209 CLK:hon
- Heimonen
- Vakiokalustoa
Pankaas ehdottaen vanteita 209 CLK:hon
Nyt on alla 17 tuumaiset mersun orggisvanteet, takana 8,5 tuumaiset ja edessä 7,5 tuumaiset, renkaat 245/40 ja 225/45. Kunnostin jo nuo nykyiset (raapeumat veke + maalaus), mutta jotenkin ne vaan on auton kokoon nähden hiukka ujot, vaikka muuten nätit ovatkin. Niinpä etsinnässä on isommat... 18 tuumaiset varmaankin.
Ongelmana on se, että en oikein löydä mieleisiäni. Ei saisi olla liian kromi-pimp, mutta ei nyt ihan huomaamattomatkaan... ehkä grafiitti- tai mustakeskiöisenä? AMG:n yhdestä mallista otin tarjouksen, mutta jospa jotain muutakin vielä löytyisi...
Ehdotelkaapa jotakin... linkkejä, kuvia, mitä vaan.
Niin, se auto on siis musta CLK 500, tuo tuossa avattaren kuvassa.
Ongelmana on se, että en oikein löydä mieleisiäni. Ei saisi olla liian kromi-pimp, mutta ei nyt ihan huomaamattomatkaan... ehkä grafiitti- tai mustakeskiöisenä? AMG:n yhdestä mallista otin tarjouksen, mutta jospa jotain muutakin vielä löytyisi...
Ehdotelkaapa jotakin... linkkejä, kuvia, mitä vaan.
Niin, se auto on siis musta CLK 500, tuo tuossa avattaren kuvassa.
Omassa 209 CLK:ssa oli alla Tomason 1:set.
Niin minun, kuin monen muunkin mielestä, erittäin hyvännäköinen vanne ja hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan. Olen käyttänyt kyseistä Tomasonia myös talvivanteena ja erittäin hyvin kesti Etelä-Suomen suolakuratalvikelitkin.
Jos muistan nyt oikein niin nykyään vannetta saa myös tummana versiona.
Näyttävä vanne ja hinta-laatusuhde erinomainen minun mielestäni, eli suht halvalla voinee siis sittenkin saada ainakin melko hyvää.
Omassa 209:ssä koko oli 18", mutta sen kanssa on ihan niillä rajoilla että vaatii pinehkön madalluksen että saa täyden ulkonäköedun irti. Omassa oli tehtaan Sport-alusta, mutta sen madallus on maltillinen ja sen kanssa nuo 18" kiekot menetteli, mutta mieluusti olisi saanut olla vielä ehkä 10-20mm madallusta lisää.
www.vannetukku.fi on ainakin paikka joka myy Tomasonia ja sitä kautta löytyy linkki valmistajan sivuille josta varmaan löydät lähimmän kauppiaasi (jos vielä siellä Euroopassa oleilet?!)
Tietysti sitten jos budjetti on rajaton niin löytyyhän sieltä vaikkapa AMG-valikoimasta hyvännäköisiä vanteita.
Niin minun, kuin monen muunkin mielestä, erittäin hyvännäköinen vanne ja hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan. Olen käyttänyt kyseistä Tomasonia myös talvivanteena ja erittäin hyvin kesti Etelä-Suomen suolakuratalvikelitkin.
Jos muistan nyt oikein niin nykyään vannetta saa myös tummana versiona.
Näyttävä vanne ja hinta-laatusuhde erinomainen minun mielestäni, eli suht halvalla voinee siis sittenkin saada ainakin melko hyvää.
Omassa 209:ssä koko oli 18", mutta sen kanssa on ihan niillä rajoilla että vaatii pinehkön madalluksen että saa täyden ulkonäköedun irti. Omassa oli tehtaan Sport-alusta, mutta sen madallus on maltillinen ja sen kanssa nuo 18" kiekot menetteli, mutta mieluusti olisi saanut olla vielä ehkä 10-20mm madallusta lisää.
www.vannetukku.fi on ainakin paikka joka myy Tomasonia ja sitä kautta löytyy linkki valmistajan sivuille josta varmaan löydät lähimmän kauppiaasi (jos vielä siellä Euroopassa oleilet?!)
Tietysti sitten jos budjetti on rajaton niin löytyyhän sieltä vaikkapa AMG-valikoimasta hyvännäköisiä vanteita.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
^Jep, ainakin itse kääntyisin johon BBS/AMG/Kleeman yms. linjalle, ei tuollaiseen oikein halvat tarvikevanteet käy.. Halpoja C63/CL65 AMG vanteitakin oli myynnissä, mutta eipä ollut näköjään enää, sellaisetkin ehkä kävisivät hyvin tyyliin. Kopioitahan ne varmaan olivat vaikka AMG lukikin, jotain ~800€ sarja 18".
Kleemannilta löytyisi esim. tuollaista:

Kleemannilta löytyisi esim. tuollaista:

Miten CLK:n kävisi BBS LM? Meneekö liian "sporttiseksi"?
Bongattu MBWorldin foorumilta: http://iiilgsrlll.com/Gallery/albums/li ... .sized.jpg
Bongattu MBWorldin foorumilta: http://iiilgsrlll.com/Gallery/albums/li ... .sized.jpg
- laineracing
- Mersumies
Periaatteessa kyllä, mutta toisaalta en ainakaan minä kokenut CLK:ni arvon siitä kärsineen että alla oli Tomasonit, reilusti halvempaan hintaan kuin AMG-vanteet.Tctic kirjoitti:Laatuauto kaipaa laatuvanteet. Eli esim. Amg style vi tai sitten jotkut brabuksen mallistosta.
Loputtomasti voidaan taittaa peistä siitä mitä hyötyjä esim BBS:llä saa niiden keveyden ym ym suhteen, mutta siitä huolimatta väitän että jos olisin laittanut alle BBS:t tai AMG:t niin ihan samalta se CLK olisi tuntunut ajaa siinä käytössä mitä noilla autoilla nyt yleensä ajetaan.
Jos vanne näyttää hyvältä,se sopii autoon ja kestää sekä naarmuuntumista että myös suorana satunnaista kuoppiin ajamista niin väliäkö sillä on mitä se vannesetti on mahtanut maksaa?! Hyvä vain jos ei ole maksanut paljoa..

Porschessa mulla on kaksi vannesettiä joiden yhteenlaskettu hinta on enemmän kuin muutaman vuoden ikäisen pikkuauton hankintahinta, mutta paremmin nuo Tomasonit käytössä kesti mm naarmuuntumista kuin nuo huippuhintaiset vanteet. Epäilemättä nuo ovat radalla paremmat kuin Tomasonit, mutta entäpä normaalikäytössä?! Enpä usko että ratin takana huomaa mitään eroa?!
No, se on tietysti ero että harmituksen määrä on melkoinen kun kallis vanne naarmuuntuu esim renkaan päällelaitossa tai renkaanvaihdossa tai kausisäilytyksen aikana(mitä tapahtuu yllättävänkin usein), halvan vanteen kohdalla sen kestää selvästi helpommin

("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- Heimonen
- Vakiokalustoa
Kiitos kaikille vastaajille, siinähän tämä perjantain alkuilta sitten menikin konttorilla netistä malleja hakiessa kaikille noille ehdotuksille
.
Tomason 1 ei ole paha ja myös nuo TN5 ja TN6 mallit näyttivät hyviltä. Mutta saatavana vain 8.5x18 koolla. Veditkö jva eteenkin kasipuolikkaan vanteen? Millä renkaalla? Hintahan noilla Tomatskuilla on suorastaan halpa! Mutta ei edustusta ranskanmaalla, mutta kai noita netistä saisi tilaamalla.
AMG VI on aika lähellä sitä mitä etsin... ehkä hiukka liian "hard edge" kuitenkin pyöreälinjaiseen CLK:hon. Tai sitten ei, en oikeastaan tiedä.
Brabuksen kiekot ei iske minun makuun jostain syystä.
BBS:n LeMans on hieno vanne, mutta malli on kuin jostain 80-luvulta... vaatii harkintaa.
Lorinserin D93 ja RSK3 ovat tosiaan omaan makuuni liian umpinaisia ja jostain syystä niistäkin tulee minulle mieleen 80 luvun meset?? Ihme mielleyhtymä tai pakkomielle, höh.
OZ:lla on kanssa hianoja vanteita... kuten Superleggera III ja Hyperleggera tummana, mutta en ole löytänyt offset tietoja vielä mistään... mahtaisiko nuo upota CLK:hon.
Ja nyt on kuuppa sekaisin, niin 19 tuumaisetkin on alkaneet kiinnostaa. Vaatisivatko ulkonäkösyistä madallusta? Madallus ei mulle ole vaihtoehto, kun tää torppa on täällä jyrkällä vuoren rinteellä ja jo nyt piti asfalttihemmoja pyytää muokkaamaan sisäänajoramppia, jotta pohja ei raapisi maata taitoksessa.

Tomason 1 ei ole paha ja myös nuo TN5 ja TN6 mallit näyttivät hyviltä. Mutta saatavana vain 8.5x18 koolla. Veditkö jva eteenkin kasipuolikkaan vanteen? Millä renkaalla? Hintahan noilla Tomatskuilla on suorastaan halpa! Mutta ei edustusta ranskanmaalla, mutta kai noita netistä saisi tilaamalla.
AMG VI on aika lähellä sitä mitä etsin... ehkä hiukka liian "hard edge" kuitenkin pyöreälinjaiseen CLK:hon. Tai sitten ei, en oikeastaan tiedä.
Brabuksen kiekot ei iske minun makuun jostain syystä.
BBS:n LeMans on hieno vanne, mutta malli on kuin jostain 80-luvulta... vaatii harkintaa.
Lorinserin D93 ja RSK3 ovat tosiaan omaan makuuni liian umpinaisia ja jostain syystä niistäkin tulee minulle mieleen 80 luvun meset?? Ihme mielleyhtymä tai pakkomielle, höh.

OZ:lla on kanssa hianoja vanteita... kuten Superleggera III ja Hyperleggera tummana, mutta en ole löytänyt offset tietoja vielä mistään... mahtaisiko nuo upota CLK:hon.
Ja nyt on kuuppa sekaisin, niin 19 tuumaisetkin on alkaneet kiinnostaa. Vaatisivatko ulkonäkösyistä madallusta? Madallus ei mulle ole vaihtoehto, kun tää torppa on täällä jyrkällä vuoren rinteellä ja jo nyt piti asfalttihemmoja pyytää muokkaamaan sisäänajoramppia, jotta pohja ei raapisi maata taitoksessa.
Jos nyt oikein muistan niin ne oli juurikin nuo kasipuolikkaan sekä eteen että taakse ja rengas oli 225/45/18" edessä ja takana. Aiempi rengastus oli CLK:n vakio 17" jossa takana oli selvästi leveämpi rengas (en enää muista oliko se 245 vai jopa 255?!)Heimonen kirjoitti: Veditkö jva eteenkin kasipuolikkaan vanteen? Millä renkaalla? Hintahan noilla Tomatskuilla on suorastaan halpa! Mutta ei edustusta ranskanmaalla, mutta kai noita netistä saisi tilaamalla.
Tuolla 225-tasarengastuksella auton ajettavuus muuttui erittäin positiiviseen suuntaan. Valehtelematta voi sanoa että 99% uraherkkyydestä,pienestä sivutuuliherkkyydestä ym vakauspuutteista hävisi sen siliän tien kun alle meni tasarengastus.
Ainoaksi ongelmaksi koin sen mistä olikin jo puhetta tuolla toisessa keskustelussa jossa käsiteltiin Eerolan CLK:n vanteita..eli kun vanteen leveys ja ET on sama edessä ja takana, niin pienenpieni kauneusvirhe tule siitä että takana vanne painuu aavistuksen liikaa lokasuojan sisään verrattuna siihen miten vanne asettuu eteen. Pienellä spacerilla tuo lie korjattavissa jos sen haitaksi kokee, mutta minusta tuo oli kuitenkin niin pieni kauneusvirhe että lähinnä se kai kävi omaan silmään kun sen tiesi, muut eivät sitä niinkään tuntuneet huomaavan.
BMW:ssä mulla oli siis samanlaiset vanteet talvivanteina ja sama homma toistui myös siinä etu- ja takakiekon välillä.
En malta olla vielä uudelleen ottamatta esiin tuota hinta-laatusuhdetta ja siihen liityvää problematiikkaa.
Kuten sanottu Porschessa mulla on niinsanotut huippuvanteet, ainakin mitä tulee hintaan ja painoon jne jne jne, mutta ei ne pirut kyllä kovin hyvin kestä esim naarmuuntumista ja juuri äsken kiroilin viimeksi pihalla sitä että kun jälkikiristäessä pultteja, ristikkoavain hiukan hipaisi pultin viereen vannetta niin eikös siihen pirulaiseen tullut naarmu..Tomasonit kesti ainakin tuon kaltaista rasitusta huomattavan hyvin.
Eli vaikka periaatteessa kannatan edelleen aika vahvasti sitä linjaa monessa asiassa että "halvalla ei hyvää saa" niin täytyy tunnustaa että sitä on sen verran joutunut loiventamaan että nykyisin pitäisi kai sanoa että "halvalla harvoin saa hyvää..mutta joskus kumminkin.."
Rataleikkeihin ne Tomasonit eivät varmaan parhaat ole, mutta normaalikäytössä ne kyllä täyttää paikkansa mainiosti. Mahtaisinko ainakaan minä edes radalla huomata eroa..epäilen..mutta osaavat kuskit varmaan kyllä huomaisivat,ainakin toivon hartaasti niin, koska muutenhan esim noissa Porschen vanteissa saa maksaa itsensä kipeäksi pelkästään siitä että niissä on Porsche-logo

- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Pidän CLK:ta tai vastaavaa automobiilia hieman enemmän kuin täysin funktionaalisena kuljetusobjektina. En lähtisi täten täysin käytännöllisestä aspektista valitsemaan vanteita. Itse toivon vanteilta ja rengastukselta luonnollisesti visuaalista iloa, jousitukseen optimoitua keveyttä sekä, ennen kaikkea, jämäkkyyttä ja pitoa harrasteautoon. Itse olen joutunut paneutumaan klassisen mekaniikan ihmeisiin, ja olen aika vakuuttunut, että rengas ja vanne sekä jousituksen toteutus ovat autossa loppujen lopuksi oleellisinta. Mersu ei ole erityisen onnistunut urheilulliselta aspektilta vaan asetelma luotu enemmän varakkaaseen eläkeläisrientoon, mistä mersun mainekin ammentaa negatiivisia nyansseja. Laskemalla painopistettä, vahvistamalla tukia, jäykistämällä iskareita ja jousia sekä suuremmalla vanne-rengastuksella saadaan Mersusta kivasti urheilullisempi ja onneksi epämukavampi! Näissäkin asioissa on tehtävä kompromisseja varojen, kestävyyden ja käytännöllisyyden välillä. Itse en vaihtaisi lainkaan vanteita ja renkaita, jos en muuttaisi alustan asetelmia, ei olisi rahaa kunnollisiin vanteihin, tai jos haluaisin vain pikkaisen suurempaa alle, koska koen sen rahan tuhlaamiseksi (tunnelma autossa ei muutu, kaarissa kallistellaan, ulkonäkö on mainstreamiä Corolla-taksimersu -akselilla). Näissä asioissa ei ole oikeaa tai väärää, pelkästään mielipiteitä ja näkemyksiä.
Kirjoituksesi oli kokonaisuudessaa painavaa ja täyttä asiaa!Sway-bar kirjoitti: Itse en vaihtaisi lainkaan vanteita ja renkaita, jos en muuttaisi alustan asetelmia, ei olisi rahaa kunnollisiin vanteihin, tai jos haluaisin vain pikkaisen suurempaa alle, koska koen sen rahan tuhlaamiseksi
Erityisen yhtä mieltä olen siitä että useimmiten kun alle laitetaan isompaa vannetta, on syytä jo pelkästään visuaalisten seikkojen vuoksi pohtia josko alustallekin pitäisi jotain tehdä.
Esim kun muistelen omaa CLK:ta ja siinä alla olleita eri vanteita niin 17" + Mersun ns urheilualusta oli visuaalisesti hyvännäköinen yhdistelmä. Sen sijaan 18" samaisella alustalla alkoi olla jo vähän siinä ja siinä, olisiko vanne näyttääkseen hyvältä vaatinut hiukan lisämadallusta ja toisaalta vakioalustalla 18" vanne vaatii lähestulkoon 100% varmasti madallusta tai auto saattaa näyttää ikäänkuin hassulta.
Sen sijaan hiukan eri mieltä olen siitä ettei kannattaisi ulkonäkösyiden takia harkita myös sitä pikkuisen suurempaa. Useamman auton kohdalla olen huomannut että tuuman lisäys vannekokoon antaa sittenkin sen parhaan ulkonäön, kahden tuuman lisäyksen ollessa jo selkeästi liikaa, koska silloin saatetaan jo törmätä siihen että alustaa on muokattava sen verran paljon että mukavuus häiriintyy jo liiaksi.
Toisaalta mukavuus ei monellekaan meistä ole näissä yhteyksissä se ihan päällimmäisen vaatimus, mutta toisaalta on todettava myös se että jos/kun autoa käytetään päivittäin ja ns arkiajoon, niin tietyt minimivaatimukset on mukavuudenkin osalta täytyttävä jotta auton käytettävyys säilyy.
Ja siitä taasen olenkin erittäin samaa mieltä ettei näissä ole yhtä ja oikeaa vaihtoehtoa minkään osatekijän kohdalta, vaan se kokonaisuus mitä kutakin meistä miellyttää, on se meille itselleme se oikea ratkaisu.

Ja Joskamin laittamaa hienoa kuvaa katsoessani tuli hetkessä mieleen että miksi hitossa minun piti mennä se CLK myymään pois..on se vaan hienonnäköinen auto ja valehtelematta ainoa autoistani jota olen useamman kerran kääntynyt katsomaan parkkiksella pois kävellessäni ihan vain siksi että se oli hienon näköinen

- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- Heimonen
- Vakiokalustoa
Tuollaisia kuvaamiasi kiemurteluja en ole omassa CLK:ssa vielä huomannut, mutta eipä täällä kyllä suomalaistyylisiä uriakaan maanteillä ole. Mistraalia ei autossa juuri huomaa.jva kirjoitti:Jos nyt oikein muistan niin ne oli juurikin nuo kasipuolikkaan sekä eteen että taakse ja rengas oli 225/45/18" edessä ja takana. Aiempi rengastus oli CLK:n vakio 17" jossa takana oli selvästi leveämpi rengas (en enää muista oliko se 245 vai jopa 255?!)
Tuolla 225-tasarengastuksella auton ajettavuus muuttui erittäin positiiviseen suuntaan. Valehtelematta voi sanoa että 99% uraherkkyydestä,pienestä sivutuuliherkkyydestä ym vakauspuutteista hävisi sen siliän tien kun alle meni tasarengastus.
245 tai 255 on muistaakseni aivan optimileveys kasipuolikkaalle vanteelle, joten takakumppia en aio tasarengastaa/downgradeta 225:iin, mieluumminkin haluttaisi lisää pitopintaa taakse. Siellähän on tilaa vaikka kuinka.
Etupyörien osalta minua vielä hieman arveluttaa tuo kasipuolikkaan alle mahtuminen, vaikka nuo Tomasonit ovatkin muuten alkaneet kiinnostaa. Veli Eerolan mainitsema valmistajan sopivuustaulukko näyttää kyllä vihreää valoa, mutta kun viikonloppuna tsiigailin "välyksiä" edessä niin hiukka huolestuttaa: etutolpan ja vanteen/renkaan välissä on nyt vajaan sormen paksuuden verran tilaa. Tuumaa leveämpi vanne siirtää reunaa 12.5 mm sisäänpäin ja vaikka Tomasonien offset on kai 6 mm pienempi, niin silti reuna siirtyisi siis about 6.5 mm sisäänpäin. Aika rajoilla siis ollaan.??... Toinen juttu mikä huolestuttaa on nuo etujarrujen kaliberit, jotka on suht pulleat tuossa CLK500:ssa. Vakiovanteilla kaliberin ja vanteen väliin jää rakoa vain noin puoli senttiä, miten käynee "geneerisillä" tarvikealuilla? Millä koneella sun CLK oli, jva? Jos se oli 500:n, niin huoleni ovat turhia, koska olet jo koekaniinina toiminut

- Heimonen
- Vakiokalustoa
Ei voi vastaan väittää, hienosti istuvat tuossa autossa! Hmm...joskami kirjoitti:Tommoset Brabukset käy mielestäni hienosti Clk:hon.
Edit: näyttää olevan reilut 1700 eur skipale täällä ranskiksessa

- Heimonen
- Vakiokalustoa
Kukin tekee niin kuin itseä miellyttää, niin on hyvä. Vaikka Suomen moottoriratoja on takavuosina tullut aika ahkerasti kierrettyä ja vielä täällä Ranskassakin muutama "koulutussessio" tullut ajettua, niin CLK:n osalta tiedän suoraan, että urheilullisuutta tai rata-automaisuutta en tuosta laitteesta hae. CLK:n vahvuus on sen mukavuus jokapäiväisessä liikenteessä ja sen pieni, mutta aito luxus-GT fiilinki. matka taittuu "baanalla" nopeasti ja äänettömästi V8:n murinan kuuluessa vain silloin kun voimaa pyydetään. Jos "sporttisuutta" haluaisin, niin jo "lähtökohdan" merkki tai ainakin malli olisi joku toinen, ei luxus-bargo. Oikeastaan ainut mitä tuon laitteen alustassa haluaisin parantaa on ohjaustuntuma, siihen kun saisi siivun herkkyyttä lisää, niin avot.Sway-bar kirjoitti:Pidän CLK:ta tai vastaavaa automobiilia hieman enemmän kuin täysin funktionaalisena kuljetusobjektina. En lähtisi täten täysin käytännöllisestä aspektista valitsemaan vanteita. Itse toivon vanteilta ja rengastukselta luonnollisesti visuaalista iloa, jousitukseen optimoitua keveyttä sekä, ennen kaikkea, jämäkkyyttä ja pitoa harrasteautoon. Itse olen joutunut paneutumaan klassisen mekaniikan ihmeisiin, ja olen aika vakuuttunut, että rengas ja vanne sekä jousituksen toteutus ovat autossa loppujen lopuksi oleellisinta. Mersu ei ole erityisen onnistunut urheilulliselta aspektilta vaan asetelma luotu enemmän varakkaaseen eläkeläisrientoon, mistä mersun mainekin ammentaa negatiivisia nyansseja. Laskemalla painopistettä, vahvistamalla tukia, jäykistämällä iskareita ja jousia sekä suuremmalla vanne-rengastuksella saadaan Mersusta kivasti urheilullisempi ja onneksi epämukavampi! Näissäkin asioissa on tehtävä kompromisseja varojen, kestävyyden ja käytännöllisyyden välillä. Itse en vaihtaisi lainkaan vanteita ja renkaita, jos en muuttaisi alustan asetelmia, ei olisi rahaa kunnollisiin vanteihin, tai jos haluaisin vain pikkaisen suurempaa alle, koska koen sen rahan tuhlaamiseksi (tunnelma autossa ei muutu, kaarissa kallistellaan, ulkonäkö on mainstreamiä Corolla-taksimersu -akselilla). Näissä asioissa ei ole oikeaa tai väärää, pelkästään mielipiteitä ja näkemyksiä.
Joopa, pitkä jorina summattuna: isompaa vannetta tuohon haen pelkästään esteettisistä syistä

- Heimonen
- Vakiokalustoa
Et tiedäkään kuinka hyvä ja osuva tuo heittosi on. Joulukuun alussa sain elämän lyhyydestä sen verta vahvan muistutuksen, että vieläkin, nyt jo lähes täysin toipuneena, muistan joka aamu hymyillä ja miettiä kuinka hienoa on herätä omasta sängystä ja hengissä.nautseri kirjoitti: (Elä ja nauti kun aikasi on, vuodet niin vinhasti kulkee )
Se oli pikkukoneinen,eli voinee olla mahdollista että siinä oli tilaa enemmän kuin sellaisessa CLK:ssa jossa on "kokonainen moottori".Heimonen kirjoitti: Millä koneella sun CLK oli, jva? Jos se oli 500:n, niin huoleni ovat turhia, koska olet jo koekaniinina toiminut
Ahtaan vaikutelmanhan ne antoivat kun niitä paikoilleen sovittelin niitä kiekkoja joskus, mutta kyllä ne silti ilman mitään vippaskonsteja mahtuivat pyörimään vapaasti kaikissa pyörien asennoissa ja ajo-olosuhteissa.
Jos/kun Eerolan mukaan valmistajan ilmoituksen mukaan mahtuvat, niin en usko että siinä ongelmaa tulee sellaisenkaan CLK:n kanssa joka siis on varustettu kokonaisella moottorilla

Niin joo..ja eriparirengastuksen tuomasta uraherkkyydestä vielä piti sanoa se että se ominaisuus on täysin riippuvainen tienpintojen uraisuudesta, eli sitten kun joskus auton Suomeen tuot ja siinä on eriparirengastus niin huomaat kyllä nopeasti mistä puhuin kun kirjoitin uraherkkyydestä eriparirengastuksella

- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Minäkään en uskaltaisi yllyttää "eriparirengastuksen" valitsemiseen. Jos tiedät tarkalleen, mitä olet tekemässä, niin mitään estettä asialle ei ole. Mutta jos olet yhtään arvailuiden varassa, niin suosittelen välttämään. Näin et joudu tällaisien ihmettelyiden edessä kuluttamaan aikaasi ja päivittelemään, tuliko tehdyksi huono investointi.jva kirjoitti:...eriparirengastuksen tuomasta uraherkkyydestä vielä piti sanoa se että se ominaisuus on täysin riippuvainen tienpintojen uraisuudesta, eli sitten kun joskus auton Suomeen tuot ja siinä on eriparirengastus niin huomaat kyllä nopeasti mistä puhuin kun kirjoitin uraherkkyydestä eriparirengastuksella
"Eriparirengastusta" vastaan ovat seuraavat käytännön asiat:
1. Riski että autosta voi tulla varsin vikuri ajettava uraisella tiellä.
2. Renkaiden "kierrättämisen" mahdollisuus käytännössä loppuu.
3. Uusien rengassarjojen löydettävyys muuttuu huomattavasti haastavammaksi, jos haluaa olla muuttamatta renkaan profiilia ja eteen ja taakse samanlaiset kumit.
"Eriparirengastuksen" puolesta ovat seuraavat asiat:
1. Näyttää kivalta.
2. Leveämpi takarengas antaa teoriassa hieman enemmän pitoa.
Katselin tuossa asiaa hieman ja W209-korin CLK:ssa on varsin saman näköisesti tilaa edessä ja takana kuin W203:ssa... Toisaalta: Tämä on vain "näköisesti" - ja millipelistä puhuttaessa "näköisesti" ei ole järin tukeva perusta ratkaisuille

Saman näköisyys on ihan loogista ottaen huomioon C- ja CLK-Mersujen sukulaisuuden. Tämän vuoksi toteankin, että minulla on C-Mersussa Lorinser RS-5-vanteet. 8,5J18 ET31. Niiden päällä on 235-leveät renkaat. "Tasarengastus". Vanteet tulevat nätisti "reunalle" ja kokonaisuus tuntuu erinomaisesilta ajossa.
Tomason TN1:n sopivuustalukossa ehdotetaan W209:än 8,5J18ET30-vannetta. Koska ET:n ero edellämainittuun on 1 mm, luulenpa että saksalainen tietää, mitä on ehdottamassa. Tuolle vanteelle Tomason ehdottaa rengaskokoja 225/40/R18-255/35/R18. Tämän tulkitsemisessa kehotan käyttämään järkeä ja Haku-toimintoa: Täällä totean, että ilmeisen samanlaisella etupään rengastilan mitoituksella varustetussa autossa 235-leveä rengas on ehdoton maksimi, jonka uskallan laittaa alle.
Tomasonin ehdotus tarkoittanee siis, että 225-leveä on vanteella ihan OK. (Ja tämän olen itse todistanut todeksi W208-korin CLK:ssa.) Jos intoa on, taakse voi mahtuu samalla vanteella 255-leveänkin rengas. Mikä tuntuu aika hurjalta lupaukselta, mutta kaipa se niin on, jos kohtuullisen asiallisen merkkivalmistajan TÜV-lapussa niin luvataan.
Loppuyhteenveto: Minä suosittelen 235-leveää tasarengastusta ja 8,5" leveää ET30-31-vannetta.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
kattavasti kommentoitu Eerolalta!
Olen täsmälleen samaa mieltä ja samaa ehdotan minäkin..renkaaksi joko 225 tai 235 ja tasarengastuksena. Minulla se toimi erittäin hyvin, renkaana siis 225.
Eriparirengastuksen edut ja haitat ovat juuri nuo mitä Eerola tuohon listasi,hyötyjen jäädessä lähinnä siihen leveämmän takarenkaan tuomaan hiukan parempaan pitoon, joka ei kuitenkaan ehkä ole merkityksellinen tekijä kun tarkoitus ei ole jahdata omia kierrosennätyksiä rata-ajossa.
Eriparirengastuksen ulkonäköhyötykin on vähän niin ja näin, ainakin mitä omia autoja muistelen missä sellainen on/on ollut (SLK,CLK,BMW ja Porsche) Oikeastaan missään noista eriparirengastusta ei sinänsä erota silmällä, korkeintaan siten että suoraan takaa katsoen leveä takanakki näyttää ärhäkältä, mutta muuttuuko se siitä sen ärtsymmäksi onko se 255 tai esim 235..enpä tiedä, luulen että näyttää silmään sitten kuitenkin aika samalta.
Kun noita autoja sitten miettii Suomen tiestöllä eriparirengastuksella niin arviot on seuraavat:
SLK: melkoinen venkura, CLK: ei niin paha, mutta hyvin uraherkkä, BMW: aivan hirvittävä vetelijä urissa, jopa niin paha että joskus oli käydä hullusti kun auto yhtäkkiä imaisi itsensä uraan. Porsche: toimii kuin unelma!
CLK:ta ja BMW:tä ajoin myös tasarengastuksella, kummassakin 225-leveytenä ja molemmat autot muuttuivat totaalisen toisenlaisiksi sillä rengastuksella.
Sitä en toisaalta myöskään osaa sanoa, enkä ymmärrä miksi Porsche toimii erinomaisesti rengastuksella jossa edessä on 225 ja takana 265, se nimittäin ei tunnu juuri urista piittaavan?!
Olen täsmälleen samaa mieltä ja samaa ehdotan minäkin..renkaaksi joko 225 tai 235 ja tasarengastuksena. Minulla se toimi erittäin hyvin, renkaana siis 225.
Eriparirengastuksen edut ja haitat ovat juuri nuo mitä Eerola tuohon listasi,hyötyjen jäädessä lähinnä siihen leveämmän takarenkaan tuomaan hiukan parempaan pitoon, joka ei kuitenkaan ehkä ole merkityksellinen tekijä kun tarkoitus ei ole jahdata omia kierrosennätyksiä rata-ajossa.
Eriparirengastuksen ulkonäköhyötykin on vähän niin ja näin, ainakin mitä omia autoja muistelen missä sellainen on/on ollut (SLK,CLK,BMW ja Porsche) Oikeastaan missään noista eriparirengastusta ei sinänsä erota silmällä, korkeintaan siten että suoraan takaa katsoen leveä takanakki näyttää ärhäkältä, mutta muuttuuko se siitä sen ärtsymmäksi onko se 255 tai esim 235..enpä tiedä, luulen että näyttää silmään sitten kuitenkin aika samalta.
Kun noita autoja sitten miettii Suomen tiestöllä eriparirengastuksella niin arviot on seuraavat:
SLK: melkoinen venkura, CLK: ei niin paha, mutta hyvin uraherkkä, BMW: aivan hirvittävä vetelijä urissa, jopa niin paha että joskus oli käydä hullusti kun auto yhtäkkiä imaisi itsensä uraan. Porsche: toimii kuin unelma!
CLK:ta ja BMW:tä ajoin myös tasarengastuksella, kummassakin 225-leveytenä ja molemmat autot muuttuivat totaalisen toisenlaisiksi sillä rengastuksella.
Sitä en toisaalta myöskään osaa sanoa, enkä ymmärrä miksi Porsche toimii erinomaisesti rengastuksella jossa edessä on 225 ja takana 265, se nimittäin ei tunnu juuri urista piittaavan?!
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- Heimonen
- Vakiokalustoa
Kiitos taas hyvistä ja asiallisista kommenteista ja kokemusten jakamisesta! Näistä on paljon apua lopullista valintaa tehtäessä. Alan varmaan olla kaljat velkaa.
En oikein usko, että tulen tiputtamaan takanakin kokoa 245:sta alaspäin. Tuo leveys on tuossa vehkeessä vakiona ja V8:n väännön takia pienikin lisäpito on plussaa, vaikka mitään rata- tai kiihdytysihmettä en haekaan. Nykyiselläänkin tuppaa aika usein käymään niin, että täällä vilkkaassa liikenteessä tulee risteyksestä liikennevirtaan lähtiessä polkaistua pedaalia hieman liikaa, jolloin takapyörät kuopaisevat asfaltilla, ESP pudottaa tehot nolliin ja auto hyytyy siihen paikkaa. Niinpä ajatus 225:sta takana ei kauheasti kiinnosta, varsinkin kun tuo leveys taitaa olla luokiteltu taakse vain M+S:nä.
Toisaalta oman kokemukseni mukaan nykyisestä eripari-rengastuksesta ei ole näillä teillä mitään haittaa. Auto on erittäin vakaa, joten siltä osin en osaa tulevia haamuja pelätä, varsinkaan kun Suomeen en aio palata. Mutta kuten sanottu, kiitos mielipiteistä ja varoituksista joka tapauksessa!
Tsekkasin STRO:sta noiden nyt puhuttujen renkaiden normimittoja:
Nykyiset
225/45R17 (etu) = lev. 225 mm, vierintäkehä 1934 mm
245/40R17 (taka) = lev. 248 mm, vierintäkehä 1915 mm
18 -tuumaiset
225/40R18 = lev. 230 mm, vierintäkehä 1943 mm
235/40R18 = lev. 241 mm, vierintäkehä 1967 mm
245/35R18 = lev. 248 mm, vierintäkehä 1919 mm
255/35R18 = lev. 260 mm, vierintäkehä 1937 mm
Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kallistuisin yhdistelmään 225/40R18 + 255/35R18.
Nuo voisi heittää 8.5 vanteelle ilman problemos ja verrattuna 235/40 tasarengastukseen, etupäähän jää 11/2 = 5.5 mm enemmän pelivaraa etutolppaan ja takapäähän saan 19 mm lisää raapimisleveyttä. Tosin norminumeroitahan nuo on, rengasmerkkien välillä taitaa olla aika isot heitot.
Hmm... tuo etupään pelivaran kasvu ei kyllä ole aivan totta, koska kriittisin paikka on (ainakin nyt) juuri vanteen ulkokehän vieressä, siinä missä kumin "rantti" tulee vanteen reunan yli - ei siis kulutuspinnassa
. Mutta kapeampi rengas asettuu vanteelle joka tapauksessa hieman kapeampana koko matkalta.
Heh, samalla kun tätä funtsin, niin hiffasin miksi tuo 8.5 tuuman vanne menee 18 tuumaisena alle, vaikka 17 tuumaisilla jo 7.5 on aika ahdas. Jousijalan (vai mikä lie jousitorso) asennosta johtuenhan vanteen halkaisijan kasvaessa ja kehän sitä mukaa siirtyessä "ylöspäin" tilaa tulee lisää. Hienoa, tuon tajuamiseen ei multa mennytkään kuin kaksi päivää
Toukokuun lopussa on muuten tarkoitus tulla pikavisiitille Suomeen Mersulla, saan sitten tuntumaa urista tuolla laitteella.
En oikein usko, että tulen tiputtamaan takanakin kokoa 245:sta alaspäin. Tuo leveys on tuossa vehkeessä vakiona ja V8:n väännön takia pienikin lisäpito on plussaa, vaikka mitään rata- tai kiihdytysihmettä en haekaan. Nykyiselläänkin tuppaa aika usein käymään niin, että täällä vilkkaassa liikenteessä tulee risteyksestä liikennevirtaan lähtiessä polkaistua pedaalia hieman liikaa, jolloin takapyörät kuopaisevat asfaltilla, ESP pudottaa tehot nolliin ja auto hyytyy siihen paikkaa. Niinpä ajatus 225:sta takana ei kauheasti kiinnosta, varsinkin kun tuo leveys taitaa olla luokiteltu taakse vain M+S:nä.
Toisaalta oman kokemukseni mukaan nykyisestä eripari-rengastuksesta ei ole näillä teillä mitään haittaa. Auto on erittäin vakaa, joten siltä osin en osaa tulevia haamuja pelätä, varsinkaan kun Suomeen en aio palata. Mutta kuten sanottu, kiitos mielipiteistä ja varoituksista joka tapauksessa!
Tsekkasin STRO:sta noiden nyt puhuttujen renkaiden normimittoja:
Nykyiset
225/45R17 (etu) = lev. 225 mm, vierintäkehä 1934 mm
245/40R17 (taka) = lev. 248 mm, vierintäkehä 1915 mm
18 -tuumaiset
225/40R18 = lev. 230 mm, vierintäkehä 1943 mm
235/40R18 = lev. 241 mm, vierintäkehä 1967 mm
245/35R18 = lev. 248 mm, vierintäkehä 1919 mm
255/35R18 = lev. 260 mm, vierintäkehä 1937 mm
Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kallistuisin yhdistelmään 225/40R18 + 255/35R18.
Nuo voisi heittää 8.5 vanteelle ilman problemos ja verrattuna 235/40 tasarengastukseen, etupäähän jää 11/2 = 5.5 mm enemmän pelivaraa etutolppaan ja takapäähän saan 19 mm lisää raapimisleveyttä. Tosin norminumeroitahan nuo on, rengasmerkkien välillä taitaa olla aika isot heitot.
Hmm... tuo etupään pelivaran kasvu ei kyllä ole aivan totta, koska kriittisin paikka on (ainakin nyt) juuri vanteen ulkokehän vieressä, siinä missä kumin "rantti" tulee vanteen reunan yli - ei siis kulutuspinnassa

Heh, samalla kun tätä funtsin, niin hiffasin miksi tuo 8.5 tuuman vanne menee 18 tuumaisena alle, vaikka 17 tuumaisilla jo 7.5 on aika ahdas. Jousijalan (vai mikä lie jousitorso) asennosta johtuenhan vanteen halkaisijan kasvaessa ja kehän sitä mukaa siirtyessä "ylöspäin" tilaa tulee lisää. Hienoa, tuon tajuamiseen ei multa mennytkään kuin kaksi päivää

Toukokuun lopussa on muuten tarkoitus tulla pikavisiitille Suomeen Mersulla, saan sitten tuntumaa urista tuolla laitteella.
- bourbon
- Sisäänajossa
- Viesti:
Tällaiset Intra Signum 18" AMG replicat etsivät uutta omistajaa:

Tarkemmin:http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=61658

Tarkemmin:http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=61658
- Heimonen
- Vakiokalustoa
Vanteiden hankinta melkein edistyy pikkuhiljaa... ensimmäinen setti tuli kokeiluun eilen ja illansuussa tehty pikasovitus osoitti, että 8.5x19 ET32 vanne ei uppoa eteen. Jarrukaliberi on liian muhkea ja osuu vanteeseen pahasti. Jousitolppaan jää edessä rakoa joku 3 milliä eli hiuskarvan verran.

Takana 9.5x19 ET35 vanne nippa nappa uppoaisi sisään, sisälokarihuopaan jää rakoa jopa kaksi hiuskarvaa.

Tarttee kai jatkaa hankintaprojektia

Takana 9.5x19 ET35 vanne nippa nappa uppoaisi sisään, sisälokarihuopaan jää rakoa jopa kaksi hiuskarvaa.

Tarttee kai jatkaa hankintaprojektia

Tuli itelle kanssa vanneongelma, nähtävästi suunnitellut 18" ei mahdu etujarrujen takia paikalleen. Onhan tässä aikaa vielä etsiä vanteita
Auto (CLK209) vasta Perjantaina tulossa Suomeen..

* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Ei liity vanteisiin..mutta olet siis hankkinut itsellesi yhden hienoimmista Mersuistajoskami kirjoitti:Tuli itelle kanssa vanneongelma, nähtävästi suunnitellut 18" ei mahdu etujarrujen takia paikalleen. Onhan tässä aikaa vielä etsiä vanteitaAuto (CLK209) vasta Perjantaina tulossa Suomeen..

Minkäslainen 209 sieltä on sinulle tulossa?
Ja onnittelut jo etukäteen mitä parhaimmasta Mersuvalinnasta

- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Kolmen kuukauden metsästämisen jälkeen löyty ensimmäiseltä omistajalta tämmönen helmi. Autossa oli aidot Brabukset mut myyjä halus niistä melkein uusien hinnan niin jätin ottamatta (uudet kuulemma 7ke renkaineen)
http://i13.photobucket.com/albums/a283/ ... C00505.jpg
Täytyy laitella lisää kuvia ja juttua, kun saan auton Wienistä kotiin.
http://i13.photobucket.com/albums/a283/ ... C00505.jpg
Täytyy laitella lisää kuvia ja juttua, kun saan auton Wienistä kotiin.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de