sundiz kirjoitti:
Piuhojen kulusta en tiedä mutta testauspistokkeessa on yksi nasta td:lle. Se jännite kulkee piuhaa kiekkamittarille yhteen nastaan. Eli siitä voisi tarkastaa tuleeko nastaan jännitettä. Pitäisi olla pienempi jännite mitä enemmän kierroksia.
Mikäli nyt muistan oikein niin omassa on tuo kiekkamittari sulakkeen 5 takana. Tai siis sähkökaavion mukaan pitäisi olla. Itse tein omat kytkennät...
5 sulake on muistaakseni ehjä, joten todennäkösesti se vika on sitten mekaaninen ja siinä kierroslukumittarissa..
Manu300cea24 kirjoitti:Kyllä sulla sit on maahäiriö tai sulake kyrvähtänyt kun ei pala mittaristossakaan valot.
Eli mittaristo irti, harmittaa kyllä aikalailla todella paljon, lauantaina tuloo 18v täyteen, joten ehkä maanantaina autokortti. Ei hirveesti jaksais viikonlopun aikana ruveta purkamaan, kun maanantaina olis kiva olla ajossa. Pakko kai se sitten on.
Mittariston irrottamista helpottaa ainakin se, että ottaa siitä molemmilta puolilta ne ilmastoinnin suuttimet irti. Sit saa jo oikeestaan käsillä nyppästyä sen mittariston irti. Äläkä sitten mene ja AVAA sitä monipinnistä pyöreätä liitintä, ei oo kivaa koittaa kasata sitä takasi. Nimim. kokemusta on siitäkin. Tosin irrottaa saat sen mittaristosta ja oikeastaan pitääkin irrottaa, että saat mittariston takaseinän tarpeeks esille.
Kokeile mielummin niin, että yritä vaan pelkkää mittaristoa irti. Ite just vaihdoin ne tuuletus-suuttimet uusiin ja totesin että ei niitä vanhoja saanu pois ku gramman palasina. Eli ne hajoo HELPOSTI. Ja voivat olla tiukassa. Tosin, ostin mä täältä foorumilta kyllä käytetyt, eli kyllähän ne joku on sieltä ehjänä saanu .
Lähteehän se tietty jos ottaa ne tuuletusräppänät sivuilta irti.
Mut vähemmällä työllä pääset kun teet tai hommaat ne sopivat koukut sen mittariston irrottamiseen.
Vittumaisin homma siinäkin on irrottaa ja vielä laittaa mittarin vaijeri kiinni.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
JuriPotkuri kirjoitti:Ai niin, selasin tossa noita sun vanhoja juttuja niin huomasin:
ONNEKSI OLKOON !!!
Terv. Juri
Erittäin paljon kiitoksia, tässä ollaan pohjat otettu, ja kohta baaria kohti!
Joo, niin ajattelinkin, että nopeusvaijeri on vittumaisinta irroittaa. Noh, täytyypi huomenna katsoa, jos on kunnossa, että josko se mittaristo sieltä irtoaisi.
en tiedä onko jo mainittu, kun olen niin laiska lukemaan koko threadia, mutta sitä nopeusmittarin vaijerin irrotusta helpottaa todella paljon se, kun otat sen vaijerin irti kuskin jalkatilasta sen klipsin takaa... lisää pituutta kaapeliin about 15 cm = riittävästi jotta käsi mahtuu väliin helpommin...
Nyt on autokortti taskussa ja noin 100km ajoo takana elämän ensimmäisellä mersulla, elämän ensimmäisellä autokortilla. Hyvältä tuntuu ja aivan mielettömät fiilikset. Noh, täytyypi muistaa ajaa rauhallisesti.
Ensi viikonloppuna lähden avaamaan tuota mittaristoa, huomasin tuossa myös, että 3 sulake kärähtää koko ajan. Eli siis se, missä nuo keskikonsolin valot on, täytyy ettiä myöskin vikaa viikonloppuna sitten. Nyt ei kun kovaa ajoo.
Tiellä on pysytty, nyt ei muutakun v*tuttaa. Mersuhan se nyt jätti minut tielle sitten, ajelin noin 50km/h hissukseen paketti auton perässä, kunnes aivan yhtäkkiä rupes vauhti hiljenemään, eikä auto reagoinut kaasuun mitenkään, moottori siis sammui, mutta kaikki virtalaitteet pysyivät päällä, sen verran päästiin eteenpäin kun vauhti riitti, joten ei hirveesti, onneksi tiensivuun kuitenkin. (vieläpä yhdelle Nokian vilkkaimmista kaduista)
Kaikki sähkölaitteet mitkä ovat tähänkin asti toimineet, toimii nytkin, auto starttaakin, mutta käyntiin ei lähde. Mikähän tämän voisi aiheuttaa?
Kenties tulpat eivät saa virtaa jostakin syystä? Mmhmm..?
Lepisto kirjoitti:Tiellä on pysytty, nyt ei muutakun v*tuttaa. Mersuhan se nyt jätti minut tielle sitten, ajelin noin 50km/h hissukseen paketti auton perässä, kunnes aivan yhtäkkiä rupes vauhti hiljenemään, eikä auto reagoinut kaasuun mitenkään, moottori siis sammui, mutta kaikki virtalaitteet pysyivät päällä, sen verran päästiin eteenpäin kun vauhti riitti, joten ei hirveesti, onneksi tiensivuun kuitenkin. (vieläpä yhdelle Nokian vilkkaimmista kaduista)
Kaikki sähkölaitteet mitkä ovat tähänkin asti toimineet, toimii nytkin, auto starttaakin, mutta käyntiin ei lähde. Mikähän tämän voisi aiheuttaa?
Kenties tulpat eivät saa virtaa jostakin syystä? Mmhmm..?
Lepisto kirjoitti:Tiellä on pysytty, nyt ei muutakun v*tuttaa. Mersuhan se nyt jätti minut tielle sitten, ajelin noin 50km/h hissukseen paketti auton perässä, kunnes aivan yhtäkkiä rupes vauhti hiljenemään, eikä auto reagoinut kaasuun mitenkään, moottori siis sammui, mutta kaikki virtalaitteet pysyivät päällä, sen verran päästiin eteenpäin kun vauhti riitti, joten ei hirveesti, onneksi tiensivuun kuitenkin. (vieläpä yhdelle Nokian vilkkaimmista kaduista)
Kaikki sähkölaitteet mitkä ovat tähänkin asti toimineet, toimii nytkin, auto starttaakin, mutta käyntiin ei lähde. Mikähän tämän voisi aiheuttaa?
Kenties tulpat eivät saa virtaa jostakin syystä? Mmhmm..?
Bensa loppu ?
Mittari näyttää puolta tankkia, 58 litraa tankattiin, jolla ajettu joku reilu 200km, joten tuskinpa bensa loppu ainakaan. Ja muutenkin, jos ois bensa loppunu, kylhän se hieman nykii, ennenkuin sammuu kokonaan? Auto ei meinaan nykinyt yhtään, eikä mitään muutakaan, yhtäkkiä vaan rupes vauhti tippuun.
AkiVaa kirjoitti:Surraako bensapumppu, kun käännät virrat päälle? Antaako kipinää? Tarkista nyt aluksi ainakin nämä perusasiat.
Bensapumppu kyllä surraa, mutta ei sattunut oleen työkaluja autossa mukana, joten auto lähti siitä tien sivusta lavetilla huoltoon. Saa nähdä mitä saa pojat sielä aikaseksi ja mitä kertovat vian syyksi.
Lepisto kirjoitti:Ja muutenkin, jos ois bensa loppunu, kylhän se hieman nykii, ennenkuin sammuu kokonaan?
Kyllä se mulla ainakin 300/24 sammui käytännössä alle 50metrin matkalla rykimättä, ei siis mitään oireilua ennen kuin bensiini loppui. Tullut testattua 2x tankin vetoisuus tuolleen.
En siltikään millään voi uskoa, että olisi bensa loppunut.
Voisikohan olla virranjakajan pyörijä nyt sitten rikki muuten??! Paljoko sellainen maksaa, onko helppo itse vaihtaa? missä päin konehuonetta sijaitsee?
Itsellä oli täysin samat oireet tuossa syksyllä.
Tuli vaiheltua suodattimet, tulpat ym, mutta oire hävis vasta sitte ku vaihto tankin.
Ei vaan yksinkertaisesti saanu soppaa, kun tuntui olevan niin tukossa ja tämä tapahtui aina samalla polttoainemittarin lyömällä.
Saatto olla, et seisomisaika teki tehtävänsä tankille (oli meinaan tankki vajaana silloin :/)?
Bensatankki otettiin kyllä irti ja puunattiin, mutta eipähän tuo mitään auttanut.
Mittarikin piti kyllä paikkansa.. ei siis soppa loppunu, et ois sen takia rykiny.
Taskari kirjoitti:Itsellä oli täysin samat oireet tuossa syksyllä.
Tuli vaiheltua suodattimet, tulpat ym, mutta oire hävis vasta sitte ku vaihto tankin.
Ei vaan yksinkertaisesti saanu soppaa, kun tuntui olevan niin tukossa ja tämä tapahtui aina samalla polttoainemittarin lyömällä.
Saatto olla, et seisomisaika teki tehtävänsä tankille (oli meinaan tankki vajaana silloin :/)?
Bensatankki otettiin kyllä irti ja puunattiin, mutta eipähän tuo mitään auttanut.
Mittarikin piti kyllä paikkansa.. ei siis soppa loppunu, et ois sen takia rykiny.
Luulisi, että kun pinta kaasulla ajelee isolla vaihteella, kun polttoaineen tulo loppuu, niin edes jossakin pytyssä melkein väkisinkin on sen verran bensiiniä, että se hieman nykii, ennenkuin sammuu?
Vielä palatakseni aiempaan kirjoitukseeni, missä päin tuo virranjakaja sijaitsee, minkälainen hökötys se oikein on? Onko helppo vaihtaa uuteen, voisiko olla mahdollista, että se on nyt rikki?
Tuppaa itseäkin naurattamaan jo tämä erittäin iso tietämys konehuoneen vekottimista.
Virranjakaja on heti koneen nokalla.
(sulla on vissiin keulilla M104 eli toi monivenapata?)
Siinä taitaa olla se muovikoppa paikallaan kun et virranjakajaa ole vielä huomannut.
Otat siitä venakopan päästä sen mustan muovi jutun pois missä on se mersun merkki.
Sen alta löytyy virranjakajan kansi ja se on kolmella 6mm kuuskololla kiinni kannessa.
Pyörijä lähtee muistaakseen 5mm kuuskololla irti ja sekin on kolmella kiinni pakonokan päässä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Manu300cea24 kirjoitti:Virranjakaja on heti koneen nokalla.
(sulla on vissiin keulilla M104 eli toi monivenapata?)
Siinä taitaa olla se muovikoppa paikallaan kun et virranjakajaa ole vielä huomannut.
Otat siitä venakopan päästä sen mustan muovi jutun pois missä on se mersun merkki.
Sen alta löytyy virranjakajan kansi ja se on kolmella 6mm kuuskololla kiinni kannessa.
Pyörijä lähtee muistaakseen 5mm kuuskololla irti ja sekin on kolmella kiinni pakonokan päässä.
Kiitoksia ohjeista, kyllä on tuo 24venttiilinen. Auto on vehon pihassa, enkä tiedä koska ne ottavat sen työn alle, joten ajattelin käydä itse katsomassa, josko tässä virranjakajassa olisi sitten se vika.. Mistähän näkee, onko virranjakajan kansi tai pyörijä rikki?
Voisiko vika olla mahdollisesti myös hiilessä, mikä sielä virranjakajassa sijaitsee?
Käväisin katsomassa autoa, polttoainetta moottori saa, joten polttoaine puolella ei vika ole. Myöskin virranjakaja, pyörijä ja hiilet ovat kunnossa, eli siinäkään ei vika ole.
Kuitenkaan ei kipinää anna, eli jossakin sytytyksessä se vika on. Saattaisiko puola olla rikki? Huomenna ainakin vaihdetaan se, joten saa nähdä, lähteekö käyntiin sen jälkeen.
Tuskin puolassa mitään vikaa on. Tietysti kaikki on mahdollista.
Tosin välttämättä ei ole kyllä kai vikaa kipinävahvistimessakaan. En nyt varsinaisesti ole perehtynyt, mutta jostainhan se sen ohjauksen saa. Tuleeko se moottoriohjauksen kautta, vai mistä lie. Tosin edelleen kaikki on mahdollista.
Autoille ei ikinä tee hyvää kun niitä seisottaa. Pitäisi olla joka päivä ajossa vaan. Vanhat jenkit oikeastaan ovat ainoat jotka on suunniteltu kestämään seisonnassa.