19-tuumainen vannesarja CLK:hon ja takana 10x19 ET30

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

19-tuumainen vannesarja CLK:hon ja takana 10x19 ET30

Viesti Kirjoittaja Sway-bar »

Ovatko tuttuja jollekin?

Sain tarjouksen Ruff Racing vanteista, jossa takana olisi 9.5x19 ET40. Sopii kuulema CLK:hon (A208). Valitettavasti epäilen, että ET pitäisi olla pienempi, ja että noihin vanteisiin on laitettava ainakin 5mm adapterit. Kokemusta?
Viimeksi muokannut Sway-bar, To 17.04.2008 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

Äkkiseltään ET kuulostaa suurelta, mutta toisaalta vanteen leveyskin on 9.5,joten voi olla että vanne on ilman adaptereitakin ihan ok.
Yleensä ET:t ovat olleet Mersuissa pienempiä, mutta toisaalta silloin vanneleveyskin on 7.5 - 8.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No niin, löysin hienon vannesetin:

8.5x19 ET30 eteen
10x19 ET30 taakse

Vaikka tältä foorumilta saa aika hintsusti tietoa, onko nyt kellään tällaista settiä alla? Kiinnostaa tarvitsenko lokasuojien pullistusta tai jotain muuta. Lorinserillä on settiä tarjolla 10x19 TE29 koossa.

Renkaat ovat luonnollisesti 235/35R19 ja takana 265/30R19 tai sentin kapeammat.
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Nuo etuvanteet toimivat ihan heittämällä. Mutta pelkäänpä että takana tulee tarvetta askartelulle.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja peetzie »

Katsoitko jo

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Minulla ainakin kokemuksesta sellanen kutina että ilman muutoksia ei ihan suoraan istu kannattaa yrittää sovittaa ainakin ennen kaupan lopullista tekoa.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

@ Eerola & Peetzie,

Olen lukenut molempien kirjoituksia melko useaan, kuten benzworldistäkin ja saksasta jne. Kiitos kummalekin hyvistä raporteista.

Melko hämmentävää on, miten paljon vaikeuksia on 19-tuumaisen ET35-vanteen kanssa kuitenkin, kun kaikki sanovat maailmalla, että se ei raavi sitten mistään, edes madallettuna. Saksassa on CLK:ta 11x19 BBS LM vanteilla, 10.5x18 Schmidt vanteilla, Japanissa 10x20 ET32:sella jne. Kuitenkin minua pelottaa luettuani Peetzien kokemuksista.

Olen mittaillut autossani ja laskenut, että vanne tulee ainakin takana melko ulos. Veikkaan, että renkaan kuvio jäänee kuitenkin sisäpuolelle. Minulle on tärkeätä, että vanteet ja rengastus tulee hyvin ulos, kuten MEC Designissa tai MAE. 10x19 takana on toivottavasti iso kaulainen. Kuinkahan paljon lokarien rullaus tuo lisää tilaa?
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Muutama milli lisäpelivaraa rullauksella saadaan. Huomaa kuitenkin, että heikosti tehtynä rullaus tuo yhden keljun ruostekohdan lisää. Eli sen jälkeen pitää varmistaa että operaation sivutuotteena ei syntynyt ruosteelle alttiita kohtia.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Itse haaveilin aluksi 20" vantesita mutta onneksi jätin ne väliin ja tyydyin noihin 19 tuumasiin. olisi tullut 20 tuumasilla vielä enemmän ongelmia ainakin madalluksen kanssa.

Nyt kun autossa on alla 19 tuumaset vanteet ja madallus 40mm edessä 21mm korokekumi. Takana 40mm 17mm korokekumi. Renkaina kumhon 235/35/19 et35 265/30/19 et35

Auto on juuri niin alhaalla ainakin keulasta että kun menen näytämään autoa muutos katsastukseen katsastus miehellä voi olla sanomista. etupäässä rahisee aina kun käännän kaikki sisään tai ulos no itse kun sen tiedän osaan varoa sitä. Sekä pallonivelen mutterin varsi on kuulemma VAARALLISEN lähellä rengasta. no toistaiseksi en ole huomannut kosketusta jälkiä kuitenkaan renkaissa joten ilman suurempia onglemia ilman mennään.

Omasta mielestäni Etupäässä rengas tulee AIVAN tarpeeksi ulos tietenkin maku seikkoja. eerola tietenkin on työntänyt vielä 5mm enemmän vannetta ulos josta johtuen hänellä on paremmat tilat edesssä pallonivelen alapuolella ja vieressä. Uskon että edessä 8,5 et 35-30 vanne ei tuota kenellekkään ongelmaa jos rengas koko pysyy 225-235 normaali alustalla 20" vanne mahtuisi varmasti myös eteen.

Takana omasta mielestäni vanne saisi tulla enemmän ulos vanne ja rengas on selvästi piilossa. silmämääräisellä mittauksella noin 5-10mm olis tilaa tuoda vannetta ulospäin. seuraavaksi meinaankin hankkia 10mm napaan pultattavats speiserit ja toivoa parasta =)
Jos silmämääräinen arvioni vanteen tämän hetkisestä sisäyksesta ei mene pahasti pieleen uskon että sovittamisella jopa 9,5 vanne mahtuu taakse Jos vanteen et olisi 32 vanne tulisi silloin juuri sopivasti ulos takaa eikä kaariakaan ehkä joutuisi mankeloimaan. Kun sovitin sitä surullisen kuuluisaan 9.5 Et 35 vannetta taakse mikä ei mahtunut pyörimään koska otti kiinni sisälokasuojaan olisi silmäämääräisesti vannetta voinut tuoda hiukan ulospäin.
Melko hämmentävää on, miten paljon vaikeuksia on 19-tuumaisen ET35-vanteen kanssa kuitenkin, kun kaikki sanovat maailmalla, että se ei raavi sitten mistään, edes madallettuna. Saksassa on CLK:ta 11x19 BBS LM vanteilla, 10.5x18 Schmidt vanteilla, Japanissa 10x20 ET32:sella jne. Kuitenkin minua pelottaa luettuani Peetzien kokemuksista
Itsekkin olen lukenut noita artikkeleja varmasti myös samoja joitasinä ja siksi lähdinkin itse tekemään vanne tilauksia enkä kääntynyt ammatti taitoisen rengas kaupan puoleen. Olisi ollut sumpliminen ja vääntäminen helpompaa. No tottahan on että monen moista vannetta ja leveyttä löytyy mutta missään ei sanota mitä muutoksia on jouduttu tekemään kyseiseen autoon. Olen ihan varma että pelkällä vanne irti ja uusi tilalle menetelmällä jolla vanteiden minun mielestä pitäisi autoon istua jos ne on autoon tarkoitettu ei kyseisissä tapauksissa ole mahdollista. vaikea sanoa mitä autohin on tehty onko sisä lokasuojat poistettu kaaria mankeloitu yms..

Sain tarjouksen Ruff Racing vanteista, jossa takana olisi 9.5x19 ET40. Sopii kuulema CLK:hon (A208). Valitettavasti epäilen, että ET pitäisi olla pienempi, ja että noihin vanteisiin on laitettava ainakin 5mm adapterit. Kokemusta?
Noi vanteet haluaisin nähdä kyllä ilman mitään speisereitä asennettuna taakse. kun et35 ottaa jo kiinni mitenhän 5mm sisempänä kulkeva vanne voi mahtua sehän menee jo peräkontin puolelle. =) Tietenkin 208 mersuun myydään kahden laista sisälokasuojaa varaosana mikä niiden ero on sitä en tiedä ja onko kaprioletin ja coupen erot minkälaiset. olen yrittänyt verrata silmämääräisesti ja mitan kanssa Coupen ja caprioletin rengaskoteloiden kokoja ja ulkonäköä mutta en huomannut mitään eroa. vaikka vierekkäin oivatkin.

No niin, löysin hienon vannesetin:

8.5x19 ET30 eteen
10x19 ET30 taakse
Eteen 8.5x19 mahtuu varmasti et30 Eerola menestyksekkäästi sellaset asentanut. kumina taisi olla 225/35/19 jos en väärin muista.

taakse 10x19 tosi paha lähteä veikkaamaan luulisin kyllä että pientä muokkaamista kaarien osalta joutuu tekemään. Viitaten aikaisempaan kirjoitukseeni 9,5 et35 tuli mukavasti ulos mutta arvelin että vanne voisi vielä tulla hiukan enemmän ulos. Mutta kyse kuitenkaan. mistään 1cm tilasta. jonka toi 10x19 et30 vaatisi.
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

@ Peetzie,

Olemme varmasti melko samalla tavalla tutustuneet löytyvään aineistoon ja referensseihin, mutta reaalimaailma on joskus hievenen eroava, joten kokemuksesesi ovat TODELLA arvokkaita minulle.

Takavanne tulee laskennallisesti ulos 9.5 ET35 vs. 10 ET30 11 mm:ä ja vaati 1 mm:n enemmän sisätilaa. Etuvanne tulee tietysti 5 mm:ä enemmän ulos.

Madallus ja alustan ratkaisut on tehtävä samalla, mutta se on vielä mietittävä. Olen ajatellut vaihtaa myös etuhelman toiseksi.
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Toivotaan että pääset ainakin helpommalla kuin minä :wink:
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Me halutaan kuvia Namustasi :P
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kuvia...

minun autosta?

Tarkoitus olisi pari kuvaa tänne laittaa nyt kun se on tältä erää valmis.
seuraavaksi alkaa korisarjan muokkaus. Tai itse asiassa alkanut jo siitä ajattelin laittaa juttua kun saan aikaseksi.
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Laskeskelemalla ja mittailemalla ei paljon viisastu enempää, joten ostin vanteet. Ne saapuvat kuukauden päästä. Olen sopinut jo alustavasti autofirman kanssa, että he muokkaavat rakenteita, asentavat alustasarjan ja hoitavat tarvittavan, jotta vanteet istuvat kivasti. Autoa madallan niin paljon kuin mahdollista.
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No hienot vanteet ne joka tapauksessa tulee olemaan :P
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kuvia ei ole tulossa keskeneräisestä autosta - mainitsin sen heti alussa!

Laskin alustaa edesta -50 mm:ä ja takana -30 mm:ä. Eteen tuli 8.5x19" ET30 225/35R19 renkailla ja taakse 10x19" ET18 275/30R19. Kyllä, takaa jouduttiin hieman mankeloimaan. Papereissa lukee ET18 vaikka tilasin ET30. Joka tapauksessa, kaikki istuu toivomallani tavalla eikä sormea mahdu lainkaan lokasuojien väliin. Ei raapimista ja mersumainen pullamössö-tuntuma on tiessään. Olen hyvin tyytyväinen muutokseen, etenkin ulkonäköön. Vaimo on pitänyt Mersuja aina tylsinä pappa-autoina, hieman myös CLK:ta, mutta nyt harrasteautostani on tullut upea 8)

Seuraavaksi vakio-HIDit on vaihdettava projektoreiksi ja värilämpötila on nostettava vakioautojen HIDien ulottumattomiin intensiteetin kustannuksella, takavalot ja sisusta LEDeiksi jne.
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Eikö oikeasti ota 50mm madalluksella renkaat kiinni edessä. minulla raapii ärsyttävästi kääntäessä 40mm madalluksella ja 21mm kumipuslilla.
ja kaiken lisäksi olen saanut jo aikaiseksi kunnon painauman oikeaan etu kaareen ylös keskelle. Kaari siitä kohtaa ikävästi sisälle painunut. :(
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

En ole ainakaan havainnut minkäänlaista raapimista edessä enkä takana. Olen todella tyytyväinen madallukseen ja rengastukseen. :P

Marketin parkkihallin hidaste raapii pohjaa, mikäli hidastetta ei ylitetä ryömien. Se on hienoa! :twisted:
laineracing
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ois kuvia koneella clkoosta missä takana 9.5"x18 et 30 +20mm speisseri
ja rengas on takana 235/35 ja rengas menee kaarensisään hiukan. on 29cm kaaresta keskiöön mittaa. hyvin mahtuu,jää tilaakin kai 2mm mutta ei raavi kiinni.
Vastaa Viestiin