Korin mittapisteet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Korin mittapisteet

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Viitaten hieman toiseen topiciin kysyn, josko jollakin olisi tarkaa (numero)tietoa noista korien ristimitoista ja muista referenssipisteistä, joilla korin suoruus määritellään.

Omalla kohdalla edessä taitaa olla C114:n runkoaisojen oikaisu, mutta aihe kiinnostaa (varmasti myös muita) yleisemmälläkin tasolla. Kuka on todellinen guru ja latelee pöytään numerot mittaohjeineen? :wink:

-Daaz
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Oho!

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Eikö kukaan tosiaan tiedä aiheeta mitään? Ylläpito onkin jo parhaillaan poistamassa "Asiantuntija"-lätkiä kaikilta. :twisted: Luulisi että jollakulla olisi joku korjausraamattu kotona...

-Daaz täällä
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Kärsivällisyyttä! Sitähän tosi korjaajilta eniten löytyykin...itse en osaa oikein oikaisuun sanoa muuta kuin kuuleman perusteella että ei meinaa helposti pysyä suorassa ja että joskus runkoa lämmitetään jolloin alkaa suojaukset lähtemään paahteelta karkuun.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mahtaisko kirjastosta löytyä.
Autodatalla on kirja jossa on kaikki oleellinen tieto samoissa kansissa.
Eikä maksa kuin 100-150€ jos ostaisit itelles :wink:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Autodata

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Niin tosiaan, Autodatallahan on niitä kirjoja. Ei ole tullut katsottua koskaan josko olisi myös tällaista mittatietoa.

Nuo samin mainitsemat jutut pitää kyllä varmaan paikkaansa, mutta kai ne oikojat tietää niksinsä. En ajatellut itse taljalla oikaista. :)

-Daaz
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Autodata

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Daaz kirjoitti: Nuo samin mainitsemat jutut pitää kyllä varmaan paikkaansa, mutta kai ne oikojat tietää niksinsä. En ajatellut itse taljalla oikaista. :)

-Daaz
Jos palkissa on selvä vekki, niin taljaoikaisusta siihen jää jännitys, joka vähitellen vetää takaisin kieroksi.
Vekin oikaisemiseksi täytyy palkkiin porata kookkaampi reikä, josta päästään vasaroimaan jännitys pois. Reikä hitsataan tulpalla umpeen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Useampaakin autoa "venytelleenä " :

Yleensä kenellä on vetopenkki, on myös tuo Autodatan mittakirja.
Eihän penkillä tee mitään, jos ei tiedä minne vedetään :wink:

Ilmoittele jos mittoja ei löydy - voin myös kaivella mappeja.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kannattta soittaa Vehon tekniseen neuvontaan ja tilata sieltä ne mitat
( varmastikkin löytyy, jos viitsvät etsiä :oops: ), jos ei saa Autodatakirjaa käsiin. Yleensä se keskikohdan merkki löytyy jostain sieltä tuulilasin kohdalta esim. tiivisteen alta , ja tuulihakapellinkohdalla keskellä on se toinen keskimerkki ( reikä )
Molemmissa aisoissa ne merkit näkyy yleensa noin 5-10mm reikinä siis siinä palkin päällä ja korkomerkit palkin sisä-syrjässä.Yleiseti ottaen mersussa on nuo molemmat puolet identtiset ( tosin kuin esim uudemmissa nissaneissa ), joten vertaileminen mitan kanssa on kohtuu helppoa.
Lisäksi muista myös tarkistaa sisälokasuojan paikka siltä vaurioiltuneenta puolelta (varsinkin elätukivarren kohdalta ) , jotta saat pyöran kulmat paikalleen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

samiheikkinen kirjoitti:Kärsivällisyyttä! Sitähän tosi korjaajilta eniten löytyykin...itse en osaa oikein oikaisuun sanoa muuta kuin kuuleman perusteella että ei meinaa helposti pysyä suorassa ja että joskus runkoa lämmitetään jolloin alkaa suojaukset lähtemään paahteelta karkuun.
Auton oikaisuissa ei juuri palkkeja oiottaessa niitä lämmöllä käsitellä,tarkoitan sitä et tuollaiset ohutlevy peltipalkit joko vedetään kylmiltään suoraan tai sitten,mikäli on pahoin painunut(teräviä z-vekkejä)vaihdetaan uusiin tai "vähän "käytettyihin.lämmöllä ja kylmällä voidaan sitten pinta peltien jännityksiä ja pienehkölä loimuja saada oikeamaan,sekä vetovasaralla.palkit vedetään aina sen verran yli,että kun jännite vapautetaan,palautuu se laskettuun paikkaan.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja G280E »

Henry V. kirjoitti:Useampaakin autoa "venytelleenä " :

Yleensä kenellä on vetopenkki, on myös tuo Autodatan mittakirja.
Eihän penkillä tee mitään, jos ei tiedä minne vedetään :wink:

Ilmoittele jos mittoja ei löydy - voin myös kaivella mappeja.
Niin kyllä se tietysti näin on että kolarikorjaamoilta niitä mittoja on joutunu joskus itsekkin hakemaan,mikäli on sattunu olemaan joku oikein harvinaisen hankala tapaus,esim. molemmat puolet vauriotuneet,mutta mikäli toinen puoli on säilynyt ehyenä,ainakin sun mallissa kaikki on identtisiä...Mitan kanssa helppo mennä eteenpäin,alapuolelta tukivarsien kulmakiinnitykset ja kauempaa takaa löytyy varmasti molemmin puolin hyviä identtisesti ja mittausteknisesti samoilla mitoilla olevia kohteita.ylhäällä lokasuojien kiinnityspulttien kannat tuulilasin lä'heltä....on niitä
Tuossa adenauer300:n vinkissä sisälokasuojan oikaisussa vain mietin näiden sisäsuojien mittatarkkuusongelmien olevan macpherssontyyppisten keulojen omia ongelmia,eikös 114/115 pyörätuennat tullu erilliseen palkkiin,...muisti pätkii..siellä oli pitkällä pultilla puslien läpi kiinnitetty ylätuennat(ei sitten millään irti)mut olikos ne välittömässä yhteydessä sit sisälokasuojiin?Nyt on selkeää hapuilua havaittavissa...
Vastaa Viestiin