Uskaltaako ostaa 330tkm ajettua 320cdi väyrystä? Kokemuksia?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Uskaltaako ostaa 330tkm ajettua 320cdi väyrystä? Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

Uskaltaako ostaa 330tkm ajettua 320cdi väyrystä? Autoa on hyvin huollettu ja ruosteet korjattu takuuseen. Nuo kilometrit huolettaa että kuinkahan kalliita remontteja tulossa, kun ei ole vielä ollut mitään isompaa vikaa!
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Oma kokemukseni kertoo että ellei autoa ole tosi huolella pidetty, tulossa on pieniä mutta kalliita remontteja. Tuossa 350tkm pintaan alkaa joka paikka yksi kerrallaan pettämään. Alustan osia menee takuuvarmasti eri puolille, mahdollisesti vetoakselin osia, suutinhuoltoa, ilmamäärämittaria yms. voi varautua laittelemaan.

Eli sellainen toiminta 5 tonnia kannattaa jättää varuiksi. Minunkin auto oli vuosia huolenpitoauto ja senkin jälkeen huollettu, mutta perushuolto kun ei puutu noihin asioihin lainkaan - ne tulee vaihtokuntoon vääjäämättä.

Yli 400tkm ajettu voi olla jopa parempi koska se on varmaan läpikäynyt samat rempat kuin esim. omani.
Taetamaton
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 15.05.2007 17:58

Viesti Kirjoittaja Taetamaton »

Onkohan 220cdi:ssä toi sama homma, että 350 000km paikkeilla rupee tuleen enemmänkin remonttia?
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Taetamaton kirjoitti:Onkohan 220cdi:ssä toi sama homma, että 350 000km paikkeilla rupee tuleen enemmänkin remonttia?
Eiköhän lähes joka autossa ala noilla kilometreillä mahdollisesti ilmenemään jo jonkinmoista kulumista. Väittäisin että eniten ratkaisee se kuinka autoa on huollettu. Esimerkiksi kaverillani on s80 diesel volvo jossa kilometrejä on jo lähes 500tkm, eikä se juuri uutta häpeä :shock:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Voi niitä kalliita remontteja tulla vaikka 50 tkm ajettuihinkin. Semmosta se autoilu vaan on, että kuluja tulee enemmän tai vähemmän. Autotkin on yksilöitä - joistain räjähtää moottori 200 tkm ajettuna, toisilla rullataan taas 700 tkm ilman moottorin avaamista...

Ite ostin just vm. 2000 320cdi:n kaikilla nameilla, ajettu 178 tkm. Vielä pitäis jaksaa alkuviikosta hakee se satamasta 8) Hyvin sen uskalsi ostaa ja en nyt osaa kuvitella, miten reilu 100 tkm lisää muuttaisi asiaa...
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Tässä lainaus samasta mallista ,joten tarkista auto ja ajele hyvällä autolla.
Itselläni oi moinen kulkine 4vuotta ja ei ollut suuria murheita kuin vasta viime metreillä .
Polttoainepuoli reistaili,ne o-renkaat jotka on tyyppivikoja suodattimen ja siirtopumpun väillä,vaihda heti niin säästyt hinurilta.'
Tässä ne tyyppiviat joita voi katsoa varauksella,ne ovat esson baarin juttuja.


Otetaan kohteeksi cdi "väykky", siis 210-korinen Mersu joka on max 8 vuotta vanha.
Jätetään vanhat taksit omaan arvoonsa, samoin yksilöt joista on mahdollisesti ruuvattu matkamittaria.

Unohdetaan myös kommentit tyyliin ”ei ne muutkaan merkit kestä”.
Puhutaan mersuista. Hienoista, kalliista saksalaisista laatuautoista ?

Ei lähdetä myöskään linjalle "muissakin uusissa autoissa on ongelmia" - nyt ei puhuta uusista autoista.

Siispä: täydellisellä huoltokirjalla varustettu suomiauto jonka kilometrit on tarkistettavissa paikoista joissa autoa on korjattu / huollettu ja kenties vielä AKE:lta.

Autolla ajettu alle 200000 kilometriä.

Mitä vikaa tällaisessa autossa voisi olla Question

Ei mitään, hyviä vehkeitä, sanoo mersumies jolla on kokemusta yhdestä toimivasta autosta ja sitäkautta omasta mielestään tietää kaiken Mersuista... Rolling Eyes

Samaa sanoo myös pitkänlinjan mersumies joka tietää totuuden mutta itsetunto ei anna periksi myöntää ; johtotähdissä on ongelmia. Rolling Eyes

Sama käsitys on myös nuorella Mersumiehellä joka ajaa 123-201-124-korisella Mersulla ja perustaa mielipiteensä isin/ muitten sukulaisten palopuheisiin (kokemusta on, joo joo joo) Mersun erinomaisuudesta kautta linjan. Rolling Eyes

Tässä ei ole tarkoitus käsitellä heidän ns. ”tietoaan” vaan lähestyä aihetta todellisen kokemuksen kannalta. Idea

Kurkataan konepellin alle, voisiko siellä jotain mennä rikki näin vähillä kilometreillä ? Ei kai ? Shocked

-termostaatti rikki; muutenkin hitaasti lämpiävä auto on kun jääkaappi.
-suuttimien tiivisteet vuotavat; hirveä haju sisälle autoon.
-polttoaineputkissa ilmavuotoja; huono käynnistyminen
-ilmamassamittari rikki, ei kulje mihinkään.
-imusarjan painetunnistin; ei kulje
-hukkaportin ohjaus; ei kulje
-EGR ohjaus; ei kulje
-hehkutulppa rikki ja jumissa, irrotus erittäin vaikeaa, voi tulla huomattavan kalliiksi
-katalysaattori tukossa; ei kulje
-suutin hajalla; huono käynnistyminen, epätasainen käynti
-imusarja rikki; erittäin yleistä, epätasainen käynti ym.

Tarkastellaan muuta tekniikkaa ? No, vilkaistaan vaan mitä näissä usein on ongelmana…

-Etujousen yläkupit ovat ohkaista peltiä ja huonosti korissa kiinni. Yhdessä ruostumisalttiuden kanssa muodostaa ongelman jonka takia moni myrtynyt mersumies on joutunut tuomaan autonsa lavetin kyydissä korjaamolle. Uusi kuppi laitetaan 11 popniitillä kiinni.
-Etupyöränlaakeri on rasvattu huonosti tehtaalla; leikkaa kiinni, auto lavetille, uusi laakeri ja tuenta…osat vajaa 500 euroa.
-Etuapurunko ruostuu käsittämättömällä tavalla, muutaman vuoden vanhoissa on tavattu läpilahoja palkkeja. Veholla on korjaussarja estämään ruostumista.
-Takajarrulevyt ruostuvat ja alkavat täristää
-Alapalloniveliä ja ”narinaheloja” menee, puhumattakaan etukallistuksenvahaajan päätytangoista joiden suunnittelussa on varmasti jouduttu näkemään vaivaa että niistä on saatu noin heikot.
-Pyörintänopeusanturi hajoaa automaattivaihteistosta, senjälkeen toimii vain kakkonen ja pakki. Anturia ei saa erikseen vaan on vaihdettava koko ohjainlaite joka on vaihteiston sisällä.
-Vaihteistoon menevän johtonipun liittimen sisään vuotaa öljyä vaihteistosta aiheuttaen erilaisia ongelmia.
-Etujousia katkeilee.
-Raidepäät väljistyvät.
-Jarruletkut murtuvat
-Xenonien ohjainlaitteita hajoaa, noin 400 euroa / umpio.
-Laturin vapaakytkin jumittuu, 100 euroa.

Sitten kun ajellaan 200000 > kilometrejä tulee tiensä päähän mm. laturi joka maksaa 700-900 euroa ja monenlaista muuta.
Milloin mistäkin syystä moottorinohjaus menee vikatilaan jolloin cdi on huomattavasti laiskempi kuin vanha 200D…


Paljon kuulee myös sanottavan että
”Aina uusinta mallia haukutaan kun se tulee markkinoille, pelätään uutta tekniikkaa mutta hyvin ne toimii…”
No, verrataan vielä 124 koriseen mersuun.
Yllä listattuja ongelmia ei 124:ssä ollut, suurinta osaa yksinkertaisesti koska kyseisiä järjestelmiä / osia ei 124:ssä ole olemassakaan. Laughing
Etujousten katkeilu oli, ruostevikojakaan ei lähestulkoonkaan näillä kilometreillä / muutamassa vuodessa.

Kaikenkaikkiaan väykyissä on liian monta heikkoa kohtaa joiden ansiosta auto voi mennä ilman ennakkovaroitusta ajokelvottomaan kuntoon.

”Väykky” on hieno peli ja hyvä auto ajaa, mutta ruusuiset unelmat halvoista kilometreistä voitte unohtaa.
En sano etteikö jollain voi olla onneakin. :lol:
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Vähän oli tuollainen inhorealistinen vastaus. Tuo kaikki voi tosiaan sattua tai olla sattumatta. Edellinen oli 270 CDI manuaali, ostin kun oli ajettu 370 tkm ja ajoin itse 100 tkm eli vaihtaessa oli 470 tkm. Termostaatti ja takaiskunvaimentajat meni tuona aikana. Mutta se oli vanha taksi ja ehkä kaikki nuo edellä mainitut asiat oli jo jossain vaiheessa korjattu. Nyt on alla w211 270 CDI autom. Ostin kun oli ajettu 190 tkm, nyt on 328 tkm. Enemmän on ollut murheita kuin edellisellä:
- hehkurele ja hehkut (tosin hehkut turhaan kun vika oli releessä !)
- etupyörien laakerit (hieman rapisi pari päivää ja sitten meni kerralla tosi huonoon kuntoon, pajalle sentään kesti ajaa)
- etupään alapallonivelet ja parit muut nivelet
- takapään alapallonivelet
- ruiskutuspaineen anturi + säädin
- termostaatti pitää vaihtaa ennen talvea
Vielä olen kustannusten kannalta järkevällä tasolla ja tielle ei ole jääty. Saa nähdä miten jatkossa. Nykyaikaisessa autossa on paljon enemmän rikki meneviä osia kuin esim. w124 (kaiken maailman anturia ja säätäjää pullollaan), niin se vaan on. Ja joidenkin osien, kuten alustan nivelien laatu on kyllä selkeästi huonontunut. Pitää sitten punnita onko uusia ominaisuuksia niin paljon enemmän verrattuna noihin korkeampiin ylläpitokustannuksiin että kannattaako ollenkaan ostaa. Minulla on pitkä mese-historia ja sitä kautta vähän jäävi. Ostelen 200 tkm ajettuja pelejä ja ajelen 4 v jolloin mittarissa 400 tkm. Remonttia tulee jonkinverran, mutta ei toistaiseksi liikaa. Joskus mietin että siirtyisikö esim. Volkkarin Passat:iin: ostaisi uuden ja vaihtaisi 4 v. välein, jolloin olisi se 200 tkm mittarissa. Rahallisesti oli suurin piirtein yhtä arvokasta. Vielä en ole saanut päätöstä tehtyä :)

Tuollaisen 330 tkm ostosta:
- pitää ymmärtää että ei ole uusi ja riski vikoihin on selkeästi isompi kuin 100 tkn ajetulla
- hinnan pitää olla "sopiva" eli tuo 4-5 tEUR remonttiraha jäätävä
- ehkä olisi hyvä osata itse hieman roplata => jos ei itse tee mitään ja kaikki remontit joutuu teettämään => kallista voi tulla !
Viimeksi muokannut cscjhe, Su 20.04.2008 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei ole omia kokemuksia väyrysestä. Kuulopuheet riittivät jättämään
väyrysen kauppaan. Laadun pudotus 124:n jälkeen on kiistaton ja sen
on tehdas myöntänyt virheeksi. Kai sillä väyryselläkin pääsee, mutta
sopiva mallia ei edes ollut saatavana.

Halusin dieselin, nelivedon ja automaatin, joten
päädyin sijoittamaan 15 tonnia hyvään 124:en pari vuotta sitten.
Väyrystä ei olisi edes saanut nelivetoisena dieselinä ja uusi mersu taas
ei ole minulle taloudellisesti riittävän järkevä ostos, vaikka rahat sinänsä
siihen riittäisivätkin.

Ajelen tällä 124:lla nyt toistaiseksi ja nautin, kun vikoja on ollut
vähän ja itse pystyn korjaamaan lähes kaiken. Kilometrit eivät
paljon paina ja arvo ei nykyisestä enää paljon laske. Auto käynnistyy
aina ja kulkee kelissä kuin kelissä. Tilaa on riitävästi ja koukkuun
saa laittaa 2100 kg. Vene nousee luiskasta kuin luiskasta, sorallakin.

Täytyy harkita vaihtoa, kun 211 hiukan halpenee käytettyä.
teesi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 02.04.2008 19:10

Viesti Kirjoittaja teesi »

Laitetaan tähän nyt omat kokemukset jatkoksi, kun itsellä oli E 200 CDI -98 vuodesta 2002 tähän vuoteen. Ostaessani auton sillä oli ajettu noin 320 tkm. Itse ajoin reilun viiden vuoden aikana noin 200 tkm lisää siihen.

Laittoa oli säännöllisesti, enkä itse osaa tehdä oikein muuta kuin polttimot vaihtaa. Pajalla piti käyttää 3-4 kertaa vuodessa. Tielle auto jätti muistaakseni kahdesti. Akkulaturi simahti sen verran kaukana sivistyksestä, ettei ehtinyt ajaa mihinkään. Toinen oli, kun kertaalleen kiristetty etupyörän laakeri hirtti kiinni. Osakasko maksaa näissä itsensä takaisin moninkerroin, kun voi huoletta soittaa hinausauton ja muutkin matkan keskeytymisestä tulevat kulut korvataan.

Edellinen autoni oli uusi Peugeot 406, joka tuli kokonaisuutena halvemmaksi, mutta siinä alkoi 150 tkm jälkeen tulla mitä ihmeellisimpiä vikoja, ja luotto autoon paloi. Mersun kaikki viat johtuivat selkeästi kulumisesta. Kun kilometrejä tulee, osia pitää vaihtaa.

Kaiken kaikkiaan koin Mersun mielekkääksi valinnaksi. Kun ilmenevät viat korjattiin säännöllisesti, auto toimi oikein luotettavasti. Iso auto, jossa asiat on tehty paremmin ja loogisemmin toimiviksi kuin useimmissa halvemmissa autoissa. Vaihdoin tänä vuonna vähän uudempaan Mersuun.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

Nyt oli viikonlopun koeajossa kyseinen auto ja ei voi muuta sanoa että on kyllä aika makea peli! Suorituskyky on mieletön (260hv/+600nm) :shock: Selvähän se että tulee kalliimmaksi ajella kuin mitä tuolla 124:lla. Olen olllut viimesen päälle 124 fani mutta kyllä nyt on pakko laittaa 320cdi :oops:
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

hessut32 kirjoitti:Nyt oli viikonlopun koeajossa kyseinen auto ja ei voi muuta sanoa että on kyllä aika makea peli! Suorituskyky on mieletön (260hv/+600nm) :shock: Selvähän se että tulee kalliimmaksi ajella kuin mitä tuolla 124:lla. Olen olllut viimesen päälle 124 fani mutta kyllä nyt on pakko laittaa 320cdi :oops:
:shock: Mitä siitä on roplattu että on saatu moisia lukemia paperille?
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

hessut32 kirjoitti:Nyt oli viikonlopun koeajossa kyseinen auto ja ei voi muuta sanoa että on kyllä aika makea peli! Suorituskyky on mieletön (260hv/+600nm) :shock: Selvähän se että tulee kalliimmaksi ajella kuin mitä tuolla 124:lla. Olen olllut viimesen päälle 124 fani mutta kyllä nyt on pakko laittaa 320cdi :oops:
Toi on ohjelmapäivityksellä tehty. Ei vakiossa ole tommosta määrää. Mulla on 00-mallissa 197hv/480Nm.

Mutta kato nyt alusta suurennuslasin kanssa läpi, ettei ole ruostetta. Sitten suojaus.

Tämän neuvon annan. Kaikki muu laitto on "pientä" verrattuna, että on reikänen pohja...

Terve tuloa joukkoon vaan. Väykky-galluppiin taisit joskus kommentoida, että Väykky on huono, ruostuu. Tässä olet täysin oikeessa, niin ruostuu. Mutta kun 320 CDI on niin mahtava laite, että aika isonkin laiton kestää...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin