Syöttöpumppupajojen erot?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
ammattimies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 06.10.2005 23:40
Paikkakunta: Helsinki

Syöttöpumppupajojen erot?

Viesti Kirjoittaja ammattimies »

Terve.. Osaako kukaan kertoa, että mitä oleellista eroa on Pp-dieselin ja Mynädieselin tekemillä syöttöpumpuilla?
Tarkoitan lähinnä kun ne vaihtaa elementit 7millisiksi, säädöt jne.

Syöttömääräksi pp diesel lupasi n.120 kuutiota.

Molemmat muuttaa ainakin "ajoituksen" mihin pumppu asetetaan.
Hinta ainakin on yksi ero.


Tässä olisi tarkoitus teettää om602 ja om617 pumput pikku remontissa.

Haulla varmaan löytyisi tietoa, mutta ihan sama mitä siihen kirjottaa, ni aina löytää 2600 osumaa!
Entiset:
W124 300 TE -90
W115 2.2 -71
W201 super200d -85
w201 super 300turbo
Nykyiset:
309 paku. om603 turbo. Aut.
W124 St Om606. Coupe
208 Sprinter -04
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kyllähän niitä eroja on siitä ei pääse minnekkään toisella on ennakko asetettu eri puolelle sekin tekee oman vibansa mutta sanoisin että st porukka vannoon mynään ja toiset pp dieseliin mutta ite en kumpaankaan ja syy ei ole että oma versio olis parempi mynällä oli kovat jonot ja pp soittaessa ei ollut vielä pumppua mitä laittaa niin hommasin valmiiksi tehdyn pumpun ja hyvin tuntuu vetävän tuollakin rapiat 300 heppaa ja 550 nm 5 pyttysestä moniventtiilistä kulutus normi ajossa manuaali askissa 6 litraa ja hanaa annettaessa runsaasti :D
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Syöttöpumppupajojen erot?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Molemmat muuttaa ainakin "ajoituksen" mihin pumppu asetetaan.
Hinta ainakin on yksi ero.


Mitä tuossa ajoituksen muutoksessa oikein tehdään ? Olen ymmärtäny että 14 + - 1 astetta on se mihin ennakot säädetään? (kun lankusta puhutaan)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Syöttöpumppupajojen erot?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Jari Ke kirjoitti:Molemmat muuttaa ainakin "ajoituksen" mihin pumppu asetetaan.
Hinta ainakin on yksi ero.
Mitä tuossa ajoituksen muutoksessa oikein tehdään ? Olen ymmärtäny että 14 + - 1 astetta on se mihin ennakot säädetään? (kun lankusta puhutaan)
Varsinaista ajoitustahan noissa ei kummassakaan muuteta juurikaan, muutama aste vaan. Pumpun sisällä oleva ajoitusmerkki tosin saattaa muuttua, mutta sillä ei ole mitään tekemistä todellisen ajoituksen kanssa. Todellinen ajoitus on noilla mersun etukammiodieseleillä noin 24 astetta ennen yläkuolokohtaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
120milliä taitaakin sitten ollakin aikas "yleismaailmallinen" vastaus.
Kaikilla pumpurakentajilla kun taitaa olla niitä samoja, italiaanojen elementtejä.

Tehoja tulee sitten sen mukaan, miten ylös vetäviä kierroksia nostetaan.
Moottorin lämpörasitus nousee samassa suhteessa, sekään ei ole oikeastaan "pumpuntekjästä" kiinni, tai pumppuhan on tietty saksassa joskus tehty, mutta ymmärrätte kyllä, mitä tarkoitan.
Kierrosten noustessa pitäisi ruiskutushetkeä saada lyhenemään, jotta lämpövaivat saataisiin kuriin.
Mekaaninen pumppu toimii kuitenkin päinvastoin.

Kannattaisi vaihtaa cdi-tekniikkaan ;-)

Niinkuin Juhaoh tuossa kertoikin, niin ruiskutuksen todellista alkuhetkeä ei voi paljoa muutella, jos meinaa, että kunnolla toimiikin.
Ne asiat on jo melkolailla "lyöty lukkoon" silloin, kun moottoria on alunperin alettu valmistamaan.
Mitä myöhäisemmälle se voisi jättää, sen "paremmin" moottori toimisi.

Pumpuista ja tekijöistä on täällä joskus kalisteltu sapeleita kiivaastikkin.
Viime aikoina on ollut rauhallisempaa.
Sepät itse, ovat (viisaasti) olleetkin hiljokseen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Eikös Mynällä ole käytössä täysin omaa designia olevat elementit?
siis italojen tekemiä, mutta Mynän toiveiden mukaisia..

Vai onko pelkkää esson baari juttua?


Edit: Tuikku, ei se CDI:n virityskään aina kovin ruusuiselta tieltä näytä :wink:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Rammstein69 kirjoitti:Eikös Mynällä ole käytössä täysin omaa designia olevat elementit?
siis italojen tekemiä, mutta Mynän toiveiden mukaisia..

Vai onko pelkkää esson baari juttua?
Jaa a miten tuo sitten on. Mulla pitäisi olla jotku uudet tuottoisemmat elementit tuossa pumpussa mikä tuli muutama vko sitten. Kelle tuottoisammat sitä en tiedä. Mulle on ihan sama mitkä siellä on kunhan ruokaa tulee se mitä pitää :)
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Rammstein69 kirjoitti:Eikös Mynällä ole käytössä täysin omaa designia olevat elementit?
siis italojen tekemiä, mutta Mynän toiveiden mukaisia..

Vai onko pelkkää esson baari juttua?


Edit: Tuikku, ei se CDI:n virityskään aina kovin ruusuiselta tieltä näytä :wink:

Silloin, kun se elementti on ihan "parhaimmillaan", niin silloin se taitaa olla juuri sellainen, kun se Boschin tekemänä on.
Siihen ei nuo italian poikien ihmeet taida yltää.
Hirmuisella puurtamisella ja valkkaamisella ne pumpuntekijät sitten saa nuokin toimimaan.
Boschin tavara taitaisi säästää runsaasti aikaa ja vaivaa, vaikka taitavat kalliimpia ollakkin.
Alkuperäisiä ei vaan tänne toimiteta, oliskohan valmistajalla jonkinlainen (ja oikeakin) aavistus, mihin niitä sitten käytetään.


CDI-mersun omistajan elämä ei ole pelkästään helppo, vaan se lisäksi kuin jatkuvaa myötäistä.
Pitää koettaa vaan jotekin tyytyä hirmuisiin tehoihin, niitä älyttömiä tehoja etsiessä. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

tuikku kirjoitti: CDI-mersun omistajan elämä ei ole pelkästään helppo, vaan se lisäksi kuin jatkuvaa myötäistä.
No on nuo CDI-mersujen omistajat muutaman kerran olleet vähän myrtyneitäkin, kun hehkuja on pitänyt uusia koneistamon kautta kansi irtaallaan. Joten en nyt niin paasaisi että CDI:n elämä on helppoa ja myötäistä...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin