290 naputtaa (Video)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

290 naputtaa (Video)

Viesti Kirjoittaja AM »

Laitetaanpas tännekin. Eli 290 väykky on naputellut nyt ainakin vuoden päivät..Välillä ääni katosikin joten jäi sitten liikkeen takuuseen tinkimiset väliin.

Eli: Naputus kuuluu vain koneen ollessa lämmin, alkaa pikkuhiljaa kun lämmöt 60-70 ja pahimmillaan normaalilämpöisenä. Ääni ei kuulu siis lainkaan kylmänä. Eikä kuulu tyhjäkäynnilläkään vaan vasta kun hieman painaa kaasua. Ääni tuntuu loppuvan lähes kokonaan kun kierroksia yli 2500. Ääni kuuluu kepillä kuunnellessa ehkä parhaiten syöttöpumpun rungosta, siitä läheltä jakopäätä. Suuttimista ääni myös tuntuu kuuluvan, tai sitten ei, vaikea sanoa. Aika samaan tahtiin menee kakkosen suuttimen kanssa, mutta vaikea sanoa onko ihan samanaikainen ääni.Venttiiilikopasta ei ääntä kuulu, eikä oikein muualtakaan, vaimeasti alipainepumpusta.

Itse aluksi veikkailin että alakerrassa voisi olla jotain, mutta ääni tosiaan katosikin hetkeksi,ei oikein alakerta vialtakaan kuulosta. Laakerit yms. ei oikein käy varmaan kyseeseen, sen verran paljon jo ajettu äänen kuuluessa. Nyt ehkä veikkaus menisi itsellä syöttöpumpun tai suuttimien suuntaan.Ehkä myös vuoto pakosarjassa voisi tehdä tuon, tosin mitään vuotojälkiä ei näy. Arvauksia veikkauksia ja hyviä vinkkejä äänen paikallistamiseksi otetaan vastaan.

Ja lopuksi vielä videon pätkä äänestä. Auto tallissa joten ääni hieman korostuu. Lisäksi photobuketin pakkaus vähän muuttaa ääntä, ehkä hitusen terävämpi oikeasti.

http://s66.photobucket.com/albums/h267/ ... NAPNAP.flv
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

:roll:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei nyt heti tule mieleen mitään ... pitäisi ehkä kuunnella livenä.
Öljynpaineet taitaa olla normaalit. Paljonkos niitä kilometrejä on?
teejay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 07.11.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja teejay »

Täällä on lähes sama vika, auto on 124 200d. Kuumana alakaa tommonen kätevä kilkatus kuulua ja kierroksia nostamalla lakkaa, taas tyhjäkäynnillä alkaa uudestaan. Suuttimet on yks paikka mitä oon miettiny....
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

JarkkoN kirjoitti:Ei nyt heti tule mieleen mitään ... pitäisi ehkä kuunnella livenä.
Öljynpaineet taitaa olla normaalit. Paljonkos niitä kilometrejä on?
Niinpä, vaikeaahan se näin koneen ääressä korjailla 8)

Öljynpaineita ei ole mitattu, mittariahan näissä ei enää ole valmiina. Luulisi että sitten naputus kuuluisi tyhjäkäynnilläkin? Mittarissa 295tkm, mahdollisesti pitää jopa paikkaansa, huoltokirja ainakin on.

Kannentiiviste/nostimethan voisivat olla se vikapaikka JOS ääni kuuluisi tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä käy aivan normaalisti.
teejay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 07.11.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja teejay »

Öljynpaineet on tuossa omassa hyvät, kovemman ajon jälkeen tippuu 1,6 tuntumaan ja normaalista pyörii vajaassa 2
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tulipa pieni idea yhtä-äkkiä ja pitihän sitä testata.

Eli tuo nakutushan on loppunut kun on polkenut samalla jarrua. Ajattelin ensin että johtuu vain siitä että tuo konehan katkaisee hetkeksi polttoaineen syötän jarrua painaessa. Tuli tuossa mieleen että tuotahan voisi ehkä huijata ottamalla jarruvalonsulakkeen irti. Ja niin pystyikin, ei enää katkonut syöttöä. JA hoplaa nakutus loppui siltikin kun polki jarrua :shock: ELI onko muuta mahdollisuutta kuin alipainepumppu? Sehän tuosta ensimmäisenä tulisi mieleen?
Avatar
turpomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja turpomersu »

Tarkistappa moniurahihnan iskunvaimentimen yläpään kiinnitys.
Jos väljyyttä aiheuttaa napinaa. Omassa vaihdoin iskarin ja napinat loppu.
Kyllä maalla on mukavaa!
W210 E 290 TD
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Iskunvaimennin on vaihdettukin ,eikä siinä ole välyksiä. Samantyylistä napinaahan sekin aiheuttaa, mutta tämä on Paljon kovempaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vaihdoin sitten tuo alipainepumpun, käytetyn mutta hiljaisen. No eipä se hiljainen tuossa ollut, ihan sama naputus jatkui.

Omituista tuossa oli se että pumppu oli sellainen vanhan mallinen 2-putkinen, vaikka pitäisi vaihtua 6/96 yksiputkiseen. Isälläkin puoli vuotta vanhemmassa 1-putkinen. Toinen lähtö tuossa on tulpattu. Tuo yksiputkinenhan on kai sellainen pyörivä, siinä kai joku välilevy vuoristoradan ja pumpun välillä? Olisiko mahdollista etä tuollaiseen yksiputkisen vuoristorataan saisi tungettua tuon 2-putkisen pumpun, ja että naputus johtuisi siitä? Aika samalta tuo rata kyllä näytti kuin 124:sessa..

No testailinpa vähän lisää.

Sen tulpatun lähdön tulpan kun otti pois niin naputus pieneni huomattavasti. Kun otti pääsylinterille menevän putken irti niin naputus loppui lähes kokonaan, ei ihan hiljainen mutta naputus kuului enää vaimeasti. Jarrua pumppaamallahan äänen saa aivan kokonaan pois.

Eli naputus vaimenee kun pumpulta tarvitaan paljon alipainetta, jarrua pumppaamalla saa vaadittua niin paljon että ääni häviää aivan kokonaan?? Ei enää mahdu minun järkeen mikä ihme tuo voi olla... Eikös tuo vika nyt väkisin ole alipainepuolella, jotain pumppuun liittyvää...mutta mitä. En ainakaan itse keksi mikä muu koneessa voisi tuohon vaikuttaa.

E: Mites se vuoristorata on laakeroitu siihen koneeseen, olikos se jotenkin samalla akselilla kuin pumppu :roll:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sulla on liian pehmeä käyntinen 290,siksi naputukset kuuluu.
auto w123 200D/300DT vm, -81
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

mikähän öljy on käytössä kilkuttimissa.
viskositeetti ?
api /acea luokitus ?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kilkutimissa :D No koneessa on 5W-40 Castrol magnatechit, tuollaista ääntä ei kyllä pitäisi vaikka olisi 10W-30 öljyt.

Tällä hetkellä kova veikkaus viasta olisi tuo laakerointi välikappaleessa joka tulee pumpun ja lohkon väliin :roll: Alla olevassa kuvassa nro. 17. Täytyy tässä joskus kun ehtii ottaa irti ja vaihtaa laakeri.

Kuva
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

Lidllistä 5 litran pönttö 15/40 öljyä kokeeksi 11,90e.
On luultavasti paremmat api luokitukset dieselmoottorille kuin synteettisessä castrollissa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No mikseipä kesällä menisi tuollainenkin, talveksi aivan liian jäykkää. Luokituksista en osaa sanoa kun ei niin ole kiinnostanut. Laatumerkkien öljyjä olen vain käytellyt eikä niissä ole ollut ongelmia, esim. 200D:ssä mitarissa 770tkm joista itse ajellut 400tkm.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tuo ääni öljyistä johdu.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

En mää näistä mitään tiedä, mutta onko tuossa samallalailla se vuoristorata/ennakonsäädin kuin esim 200d? Voiskohan se olla syyllinen..
S210 220 CDI A -02
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Samanlainen vuoristorata, kunto tuli kyllä kurkattua samalla kun vaihdoin alipainepumpun.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Käytitkö irti? Muistelen että siellä takapuolella olis joku keskipakosäädin :?

Edit: Ei näyttänyt olevan samanlaista säädintä enää tässä kuin 200d:ssä detali.ru:n mukaan
S210 220 CDI A -02
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

MatKa kirjoitti:Käytitkö irti? Muistelen että siellä takapuolella olis joku keskipakosäädin :?
Juu ei ole 290ssä ennakosäädintä.
Veltto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 06.07.2007 19:02

Re: 290 naputtaa (Video)

Viesti Kirjoittaja Veltto »

AM kirjoitti:Laitetaanpas tännekin. Eli 290 väykky on naputellut nyt ainakin vuoden päivät..Välillä ääni katosikin joten jäi sitten liikkeen takuuseen tinkimiset väliin.

Eli: Naputus kuuluu vain koneen ollessa lämmin, alkaa pikkuhiljaa kun lämmöt 60-70 ja pahimmillaan normaalilämpöisenä. Ääni ei kuulu siis lainkaan kylmänä. Eikä kuulu tyhjäkäynnilläkään vaan vasta kun hieman painaa kaasua. Ääni tuntuu loppuvan lähes kokonaan kun kierroksia yli 2500. Ääni kuuluu kepillä kuunnellessa ehkä parhaiten syöttöpumpun rungosta, siitä läheltä jakopäätä. Suuttimista ääni myös tuntuu kuuluvan, tai sitten ei, vaikea sanoa. Aika samaan tahtiin menee kakkosen suuttimen kanssa, mutta vaikea sanoa onko ihan samanaikainen ääni.Venttiiilikopasta ei ääntä kuulu, eikä oikein muualtakaan, vaimeasti alipainepumpusta
Mulla tuos vanhas oli kannentiiviste, päästi paineen hydraulipatruunan alle ja kun patruuna nosti venttiilin kilahti patruuna taas pohjaan jne.

Itse aluksi veikkailin että alakerrassa voisi olla jotain, mutta ääni tosiaan katosikin hetkeksi,ei oikein alakerta vialtakaan kuulosta. Laakerit yms. ei oikein käy varmaan kyseeseen, sen verran paljon jo ajettu äänen kuuluessa. Nyt ehkä veikkaus menisi itsellä syöttöpumpun tai suuttimien suuntaan.Ehkä myös vuoto pakosarjassa voisi tehdä tuon, tosin mitään vuotojälkiä ei näy. Arvauksia veikkauksia ja hyviä vinkkejä äänen paikallistamiseksi otetaan vastaan.

Ja lopuksi vielä videon pätkä äänestä. Auto tallissa joten ääni hieman korostuu. Lisäksi photobuketin pakkaus vähän muuttaa ääntä, ehkä hitusen terävämpi oikeasti.

http://s66.photobucket.com/albums/h267/ ... NAPNAP.flv
Veltto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 06.07.2007 19:02

Viesti Kirjoittaja Veltto »

AM kirjoitti::roll:
Mulla vanhas samantyyppinen naputus ja kannentiiviste rikki, päästi paineen hydraulipatruunan alle sit patruuna nosti venttiilin niin patruuna klapsahti takas jne jne.
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Lainaan AM:n topicia kun aihe on sama.

Oma 606 kalkattaa myös, ideoita ja veikkauksia?
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Tässä kannentiivistevíkaisesta ääninäyte. Vuoto sylinteristä öljytilaan ja lievä vuoto vesitilaan.

http://www.youtube.com/watch?v=uLuD8iFTqC4
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Omassa en oikein vielä usko tiivistevian puoleen, tyhjäkäynnillä kun ei kuulu mitään. Lisäksi venttiilikopasta ei kuulu mitään ylimääräistä kun keppi korvalla kuuntelee. No saa nähdä, tällä hetkellä tuo pumpun välikappaleen laakerointi pitää ykkös-sijaa arvailussa :roll:
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Olihan sulla hihnan kiristäjän iskunvaimennin varmasti ehjä.? Mulla teki sprintteri 312 ja väykky 290 juuri tuota samaa naputusta,ja hiljeni uusimalla tuo iskari.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

AM kirjoitti:Vaihdoin sitten tuo alipainepumpun, käytetyn mutta hiljaisen. No eipä se hiljainen tuossa ollut, ihan sama naputus jatkui.

Omituista tuossa oli se että pumppu oli sellainen vanhan mallinen 2-putkinen, vaikka pitäisi vaihtua 6/96 yksiputkiseen. Isälläkin puoli vuotta vanhemmassa 1-putkinen. Toinen lähtö tuossa on tulpattu. Tuo yksiputkinenhan on kai sellainen pyörivä, siinä kai joku välilevy vuoristoradan ja pumpun välillä? Olisiko mahdollista etä tuollaiseen yksiputkisen vuoristorataan saisi tungettua tuon 2-putkisen pumpun, ja että naputus johtuisi siitä? Aika samalta tuo rata kyllä näytti kuin 124:sessa..

No testailinpa vähän lisää.

Sen tulpatun lähdön tulpan kun otti pois niin naputus pieneni huomattavasti. Kun otti pääsylinterille menevän putken irti niin naputus loppui lähes kokonaan, ei ihan hiljainen mutta naputus kuului enää vaimeasti. Jarrua pumppaamallahan äänen saa aivan kokonaan pois.

Eli naputus vaimenee kun pumpulta tarvitaan paljon alipainetta, jarrua pumppaamalla saa vaadittua niin paljon että ääni häviää aivan kokonaan?? Ei enää mahdu minun järkeen mikä ihme tuo voi olla... Eikös tuo vika nyt väkisin ole alipainepuolella, jotain pumppuun liittyvää...mutta mitä. En ainakaan itse keksi mikä muu koneessa voisi tuohon vaikuttaa.

E: Mites se vuoristorata on laakeroitu siihen koneeseen, olikos se jotenkin samalla akselilla kuin pumppu :roll:
Käsittääkseni 124:ssa vuoristoradan ja siis alipainepumpun aiheuttama työntövoima kohdistuu syöttöpumpun päätylaakeriin. meinaan vajaa kk sitten vaihdettiin lankkuun syöttöpumpun kummankin päädyn laakerit. Se kuulalaakeri oli huomattavan väljä. S-pumpun akseli pääsi liikkumaan pituussuunnassa ja hieman myös poikittaissuunnassa. Uusilla laakereilla liike loppui. Jos 290:ssä on samanlainen systeemi niin siinä voisi olla yksi äänenlähde. S-pumpun akseli liikkuu pitkittäis-suunnassa alipainepumpun tahdittamana?

Edit: Syy siihen miksi ääni on lähes poissa kun alipainepumppu työskentelee täysillä. Syy voisi olla se että alipainepumpun jousi kuormittaa jatkuvasti vuoristorataa ja siis painaa syöttöpumpun akselia kokoajan jolloin akseli ei pääse liikkumaan päittäin. Kun haluttu alipaine on saavutettu alipainepumpun liike pienenee jolloin enää vuoristoradan "huiput" ottaa kiinni alipainepumpun laakeroituun vipuun --> S-pumpun akseli alkaa liikkumaan päittäin ja siitä ääni? No tämä ihan arvailua.

Väljää laakeria taitaa olla vaikea todeta vaikka nokkaketjua löysäisikin ja alipainepumpun ottaisi pois mutta jos päittäinvälystä tällä menettelyllä on havaittavissa niin s-pumpun laakerit ensitilassa vaihtoon. Voi käydä niin että s-pumpun laakeripesä kuluu piloille jos laakeri pyörii ulkokehällään Tätäkin on sattunut ainakin lankuissa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Bomber4 kirjoitti:Olihan sulla hihnan kiristäjän iskunvaimennin varmasti ehjä.? Mulla teki sprintteri 312 ja väykky 290 juuri tuota samaa naputusta,ja hiljeni uusimalla tuo iskari.
Juu, se on vaihdettu. Tuo ääni kuului vaikka hihnakaan ei ollut paikallaan.

Tuo "jari Ke" veikkaus on tosiaan se mitä itsekin veikkailen tällä hetkellä, tosin uskon että laakerivika tuossa välikappaleessa, ei itse syöttöpumpun laakereissa. Ainakin ääni kuuluu selvästi pahiten tuosta välikappaleesta, ei niinkään itse pumpusta. Vähän erilainen systeemihän tässä on, tosin voisihan niissä pumpun laakereissakin olla vikaa..täytyy niitäkin tutkiskella kun joku päivä ottaa pumpun ja tuon kappaleen irti. Ei oikein hajuakaan tuollaisen jakajapumpun rakenteesta. Uuden laakerin tuohon jo hainkin, stefaa vain ei vielä löytynyt.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

AM kirjoitti:
Bomber4 kirjoitti:Olihan sulla hihnan kiristäjän iskunvaimennin varmasti ehjä.? Mulla teki sprintteri 312 ja väykky 290 juuri tuota samaa naputusta,ja hiljeni uusimalla tuo iskari.
Juu, se on vaihdettu. Tuo ääni kuului vaikka hihnakaan ei ollut paikallaan.

Tuo "jari Ke" veikkaus on tosiaan se mitä itsekin veikkailen tällä hetkellä, tosin uskon että laakerivika tuossa välikappaleessa, ei itse syöttöpumpun laakereissa. Syöttöpumpussakin kai jonkunlaiset laakeroinnit..täytyy niitäkin tutkiskella kun joku päivä ottaa pumpun ja tuon kappaleen irti. Uuden laakerin tuohon jo hainkin, stefaa vain ei vielä löytynyt.
Kattelin tuota kuvaa minkä olit laittanu. 290:ssä tosiaan on hiukan erilainen rakenne kuin lankussa. Näyttäisi sille että s-pumppu on erikseen laakeroitu jolloin alipainepumpun työntövoima ei kohdistuisi ollenkaan s-pumpun akseliin?

Tuon syöttöpumpun ja runkokappaleen 17 välissä näyttäisi olevan rullalaakeri ja sit kartiorullalaakeri. (osat 14 ja kahdeksan) Mikä tehtävä niillä mahtaa olla vai onko nämä just ne laakerit mitä olit hankkinu?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jari Ke kirjoitti: Kattelin tuota kuvaa minkä olit laittanu. 290:ssä tosiaan on hiukan erilainen rakenne kuin lankussa. Näyttäisi sille että s-pumppu on erikseen laakeroitu jolloin alipainepumpun työntövoima ei kohdistuisi ollenkaan s-pumpun akseliin?

Tuon syöttöpumpun ja runkokappaleen 17 välissä näyttäisi olevan rullalaakeri ja sit kartiorullalaakeri. (osat 14 ja kahdeksan) Mikä tehtävä niillä mahtaa olla vai onko nämä just ne laakerit mitä olit hankkinu?
Juur näin. s-pumpulle ei kohdistu alipainepumpun painetta.

Siinä välikappaleessa on yks kaksrivinen kuulalaakeri.

Osa 8 on vain holkki. Ulkopinnalla boorit jakopään rattaalle ja sisällä bort pumpn akselille.
S-pumpun akselilla ei ole kiilaa. Ainakaan mulla, :D
Vastaa Viestiin