290 naputtaa (Video)
290 naputtaa (Video)
Laitetaanpas tännekin. Eli 290 väykky on naputellut nyt ainakin vuoden päivät..Välillä ääni katosikin joten jäi sitten liikkeen takuuseen tinkimiset väliin.
Eli: Naputus kuuluu vain koneen ollessa lämmin, alkaa pikkuhiljaa kun lämmöt 60-70 ja pahimmillaan normaalilämpöisenä. Ääni ei kuulu siis lainkaan kylmänä. Eikä kuulu tyhjäkäynnilläkään vaan vasta kun hieman painaa kaasua. Ääni tuntuu loppuvan lähes kokonaan kun kierroksia yli 2500. Ääni kuuluu kepillä kuunnellessa ehkä parhaiten syöttöpumpun rungosta, siitä läheltä jakopäätä. Suuttimista ääni myös tuntuu kuuluvan, tai sitten ei, vaikea sanoa. Aika samaan tahtiin menee kakkosen suuttimen kanssa, mutta vaikea sanoa onko ihan samanaikainen ääni.Venttiiilikopasta ei ääntä kuulu, eikä oikein muualtakaan, vaimeasti alipainepumpusta.
Itse aluksi veikkailin että alakerrassa voisi olla jotain, mutta ääni tosiaan katosikin hetkeksi,ei oikein alakerta vialtakaan kuulosta. Laakerit yms. ei oikein käy varmaan kyseeseen, sen verran paljon jo ajettu äänen kuuluessa. Nyt ehkä veikkaus menisi itsellä syöttöpumpun tai suuttimien suuntaan.Ehkä myös vuoto pakosarjassa voisi tehdä tuon, tosin mitään vuotojälkiä ei näy. Arvauksia veikkauksia ja hyviä vinkkejä äänen paikallistamiseksi otetaan vastaan.
Ja lopuksi vielä videon pätkä äänestä. Auto tallissa joten ääni hieman korostuu. Lisäksi photobuketin pakkaus vähän muuttaa ääntä, ehkä hitusen terävämpi oikeasti.
http://s66.photobucket.com/albums/h267/ ... NAPNAP.flv
Eli: Naputus kuuluu vain koneen ollessa lämmin, alkaa pikkuhiljaa kun lämmöt 60-70 ja pahimmillaan normaalilämpöisenä. Ääni ei kuulu siis lainkaan kylmänä. Eikä kuulu tyhjäkäynnilläkään vaan vasta kun hieman painaa kaasua. Ääni tuntuu loppuvan lähes kokonaan kun kierroksia yli 2500. Ääni kuuluu kepillä kuunnellessa ehkä parhaiten syöttöpumpun rungosta, siitä läheltä jakopäätä. Suuttimista ääni myös tuntuu kuuluvan, tai sitten ei, vaikea sanoa. Aika samaan tahtiin menee kakkosen suuttimen kanssa, mutta vaikea sanoa onko ihan samanaikainen ääni.Venttiiilikopasta ei ääntä kuulu, eikä oikein muualtakaan, vaimeasti alipainepumpusta.
Itse aluksi veikkailin että alakerrassa voisi olla jotain, mutta ääni tosiaan katosikin hetkeksi,ei oikein alakerta vialtakaan kuulosta. Laakerit yms. ei oikein käy varmaan kyseeseen, sen verran paljon jo ajettu äänen kuuluessa. Nyt ehkä veikkaus menisi itsellä syöttöpumpun tai suuttimien suuntaan.Ehkä myös vuoto pakosarjassa voisi tehdä tuon, tosin mitään vuotojälkiä ei näy. Arvauksia veikkauksia ja hyviä vinkkejä äänen paikallistamiseksi otetaan vastaan.
Ja lopuksi vielä videon pätkä äänestä. Auto tallissa joten ääni hieman korostuu. Lisäksi photobuketin pakkaus vähän muuttaa ääntä, ehkä hitusen terävämpi oikeasti.
http://s66.photobucket.com/albums/h267/ ... NAPNAP.flv
Niinpä, vaikeaahan se näin koneen ääressä korjaillaJarkkoN kirjoitti:Ei nyt heti tule mieleen mitään ... pitäisi ehkä kuunnella livenä.
Öljynpaineet taitaa olla normaalit. Paljonkos niitä kilometrejä on?

Öljynpaineita ei ole mitattu, mittariahan näissä ei enää ole valmiina. Luulisi että sitten naputus kuuluisi tyhjäkäynnilläkin? Mittarissa 295tkm, mahdollisesti pitää jopa paikkaansa, huoltokirja ainakin on.
Kannentiiviste/nostimethan voisivat olla se vikapaikka JOS ääni kuuluisi tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä käy aivan normaalisti.
Tulipa pieni idea yhtä-äkkiä ja pitihän sitä testata.
Eli tuo nakutushan on loppunut kun on polkenut samalla jarrua. Ajattelin ensin että johtuu vain siitä että tuo konehan katkaisee hetkeksi polttoaineen syötän jarrua painaessa. Tuli tuossa mieleen että tuotahan voisi ehkä huijata ottamalla jarruvalonsulakkeen irti. Ja niin pystyikin, ei enää katkonut syöttöä. JA hoplaa nakutus loppui siltikin kun polki jarrua
ELI onko muuta mahdollisuutta kuin alipainepumppu? Sehän tuosta ensimmäisenä tulisi mieleen?
Eli tuo nakutushan on loppunut kun on polkenut samalla jarrua. Ajattelin ensin että johtuu vain siitä että tuo konehan katkaisee hetkeksi polttoaineen syötän jarrua painaessa. Tuli tuossa mieleen että tuotahan voisi ehkä huijata ottamalla jarruvalonsulakkeen irti. Ja niin pystyikin, ei enää katkonut syöttöä. JA hoplaa nakutus loppui siltikin kun polki jarrua

- turpomersu
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
- Paikkakunta: Espoo
Vaihdoin sitten tuo alipainepumpun, käytetyn mutta hiljaisen. No eipä se hiljainen tuossa ollut, ihan sama naputus jatkui.
Omituista tuossa oli se että pumppu oli sellainen vanhan mallinen 2-putkinen, vaikka pitäisi vaihtua 6/96 yksiputkiseen. Isälläkin puoli vuotta vanhemmassa 1-putkinen. Toinen lähtö tuossa on tulpattu. Tuo yksiputkinenhan on kai sellainen pyörivä, siinä kai joku välilevy vuoristoradan ja pumpun välillä? Olisiko mahdollista etä tuollaiseen yksiputkisen vuoristorataan saisi tungettua tuon 2-putkisen pumpun, ja että naputus johtuisi siitä? Aika samalta tuo rata kyllä näytti kuin 124:sessa..
No testailinpa vähän lisää.
Sen tulpatun lähdön tulpan kun otti pois niin naputus pieneni huomattavasti. Kun otti pääsylinterille menevän putken irti niin naputus loppui lähes kokonaan, ei ihan hiljainen mutta naputus kuului enää vaimeasti. Jarrua pumppaamallahan äänen saa aivan kokonaan pois.
Eli naputus vaimenee kun pumpulta tarvitaan paljon alipainetta, jarrua pumppaamalla saa vaadittua niin paljon että ääni häviää aivan kokonaan?? Ei enää mahdu minun järkeen mikä ihme tuo voi olla... Eikös tuo vika nyt väkisin ole alipainepuolella, jotain pumppuun liittyvää...mutta mitä. En ainakaan itse keksi mikä muu koneessa voisi tuohon vaikuttaa.
E: Mites se vuoristorata on laakeroitu siihen koneeseen, olikos se jotenkin samalla akselilla kuin pumppu
Omituista tuossa oli se että pumppu oli sellainen vanhan mallinen 2-putkinen, vaikka pitäisi vaihtua 6/96 yksiputkiseen. Isälläkin puoli vuotta vanhemmassa 1-putkinen. Toinen lähtö tuossa on tulpattu. Tuo yksiputkinenhan on kai sellainen pyörivä, siinä kai joku välilevy vuoristoradan ja pumpun välillä? Olisiko mahdollista etä tuollaiseen yksiputkisen vuoristorataan saisi tungettua tuon 2-putkisen pumpun, ja että naputus johtuisi siitä? Aika samalta tuo rata kyllä näytti kuin 124:sessa..
No testailinpa vähän lisää.
Sen tulpatun lähdön tulpan kun otti pois niin naputus pieneni huomattavasti. Kun otti pääsylinterille menevän putken irti niin naputus loppui lähes kokonaan, ei ihan hiljainen mutta naputus kuului enää vaimeasti. Jarrua pumppaamallahan äänen saa aivan kokonaan pois.
Eli naputus vaimenee kun pumpulta tarvitaan paljon alipainetta, jarrua pumppaamalla saa vaadittua niin paljon että ääni häviää aivan kokonaan?? Ei enää mahdu minun järkeen mikä ihme tuo voi olla... Eikös tuo vika nyt väkisin ole alipainepuolella, jotain pumppuun liittyvää...mutta mitä. En ainakaan itse keksi mikä muu koneessa voisi tuohon vaikuttaa.
E: Mites se vuoristorata on laakeroitu siihen koneeseen, olikos se jotenkin samalla akselilla kuin pumppu

Kilkutimissa
No koneessa on 5W-40 Castrol magnatechit, tuollaista ääntä ei kyllä pitäisi vaikka olisi 10W-30 öljyt.
Tällä hetkellä kova veikkaus viasta olisi tuo laakerointi välikappaleessa joka tulee pumpun ja lohkon väliin
Alla olevassa kuvassa nro. 17. Täytyy tässä joskus kun ehtii ottaa irti ja vaihtaa laakeri.


Tällä hetkellä kova veikkaus viasta olisi tuo laakerointi välikappaleessa joka tulee pumpun ja lohkon väliin


Re: 290 naputtaa (Video)
AM kirjoitti:Laitetaanpas tännekin. Eli 290 väykky on naputellut nyt ainakin vuoden päivät..Välillä ääni katosikin joten jäi sitten liikkeen takuuseen tinkimiset väliin.
Eli: Naputus kuuluu vain koneen ollessa lämmin, alkaa pikkuhiljaa kun lämmöt 60-70 ja pahimmillaan normaalilämpöisenä. Ääni ei kuulu siis lainkaan kylmänä. Eikä kuulu tyhjäkäynnilläkään vaan vasta kun hieman painaa kaasua. Ääni tuntuu loppuvan lähes kokonaan kun kierroksia yli 2500. Ääni kuuluu kepillä kuunnellessa ehkä parhaiten syöttöpumpun rungosta, siitä läheltä jakopäätä. Suuttimista ääni myös tuntuu kuuluvan, tai sitten ei, vaikea sanoa. Aika samaan tahtiin menee kakkosen suuttimen kanssa, mutta vaikea sanoa onko ihan samanaikainen ääni.Venttiiilikopasta ei ääntä kuulu, eikä oikein muualtakaan, vaimeasti alipainepumpusta
Mulla tuos vanhas oli kannentiiviste, päästi paineen hydraulipatruunan alle ja kun patruuna nosti venttiilin kilahti patruuna taas pohjaan jne.
Itse aluksi veikkailin että alakerrassa voisi olla jotain, mutta ääni tosiaan katosikin hetkeksi,ei oikein alakerta vialtakaan kuulosta. Laakerit yms. ei oikein käy varmaan kyseeseen, sen verran paljon jo ajettu äänen kuuluessa. Nyt ehkä veikkaus menisi itsellä syöttöpumpun tai suuttimien suuntaan.Ehkä myös vuoto pakosarjassa voisi tehdä tuon, tosin mitään vuotojälkiä ei näy. Arvauksia veikkauksia ja hyviä vinkkejä äänen paikallistamiseksi otetaan vastaan.
Ja lopuksi vielä videon pätkä äänestä. Auto tallissa joten ääni hieman korostuu. Lisäksi photobuketin pakkaus vähän muuttaa ääntä, ehkä hitusen terävämpi oikeasti.
http://s66.photobucket.com/albums/h267/ ... NAPNAP.flv
Tässä kannentiivistevíkaisesta ääninäyte. Vuoto sylinteristä öljytilaan ja lievä vuoto vesitilaan.
http://www.youtube.com/watch?v=uLuD8iFTqC4
http://www.youtube.com/watch?v=uLuD8iFTqC4
Käsittääkseni 124:ssa vuoristoradan ja siis alipainepumpun aiheuttama työntövoima kohdistuu syöttöpumpun päätylaakeriin. meinaan vajaa kk sitten vaihdettiin lankkuun syöttöpumpun kummankin päädyn laakerit. Se kuulalaakeri oli huomattavan väljä. S-pumpun akseli pääsi liikkumaan pituussuunnassa ja hieman myös poikittaissuunnassa. Uusilla laakereilla liike loppui. Jos 290:ssä on samanlainen systeemi niin siinä voisi olla yksi äänenlähde. S-pumpun akseli liikkuu pitkittäis-suunnassa alipainepumpun tahdittamana?AM kirjoitti:Vaihdoin sitten tuo alipainepumpun, käytetyn mutta hiljaisen. No eipä se hiljainen tuossa ollut, ihan sama naputus jatkui.
Omituista tuossa oli se että pumppu oli sellainen vanhan mallinen 2-putkinen, vaikka pitäisi vaihtua 6/96 yksiputkiseen. Isälläkin puoli vuotta vanhemmassa 1-putkinen. Toinen lähtö tuossa on tulpattu. Tuo yksiputkinenhan on kai sellainen pyörivä, siinä kai joku välilevy vuoristoradan ja pumpun välillä? Olisiko mahdollista etä tuollaiseen yksiputkisen vuoristorataan saisi tungettua tuon 2-putkisen pumpun, ja että naputus johtuisi siitä? Aika samalta tuo rata kyllä näytti kuin 124:sessa..
No testailinpa vähän lisää.
Sen tulpatun lähdön tulpan kun otti pois niin naputus pieneni huomattavasti. Kun otti pääsylinterille menevän putken irti niin naputus loppui lähes kokonaan, ei ihan hiljainen mutta naputus kuului enää vaimeasti. Jarrua pumppaamallahan äänen saa aivan kokonaan pois.
Eli naputus vaimenee kun pumpulta tarvitaan paljon alipainetta, jarrua pumppaamalla saa vaadittua niin paljon että ääni häviää aivan kokonaan?? Ei enää mahdu minun järkeen mikä ihme tuo voi olla... Eikös tuo vika nyt väkisin ole alipainepuolella, jotain pumppuun liittyvää...mutta mitä. En ainakaan itse keksi mikä muu koneessa voisi tuohon vaikuttaa.
E: Mites se vuoristorata on laakeroitu siihen koneeseen, olikos se jotenkin samalla akselilla kuin pumppu
Edit: Syy siihen miksi ääni on lähes poissa kun alipainepumppu työskentelee täysillä. Syy voisi olla se että alipainepumpun jousi kuormittaa jatkuvasti vuoristorataa ja siis painaa syöttöpumpun akselia kokoajan jolloin akseli ei pääse liikkumaan päittäin. Kun haluttu alipaine on saavutettu alipainepumpun liike pienenee jolloin enää vuoristoradan "huiput" ottaa kiinni alipainepumpun laakeroituun vipuun --> S-pumpun akseli alkaa liikkumaan päittäin ja siitä ääni? No tämä ihan arvailua.
Väljää laakeria taitaa olla vaikea todeta vaikka nokkaketjua löysäisikin ja alipainepumpun ottaisi pois mutta jos päittäinvälystä tällä menettelyllä on havaittavissa niin s-pumpun laakerit ensitilassa vaihtoon. Voi käydä niin että s-pumpun laakeripesä kuluu piloille jos laakeri pyörii ulkokehällään Tätäkin on sattunut ainakin lankuissa.
Juu, se on vaihdettu. Tuo ääni kuului vaikka hihnakaan ei ollut paikallaan.Bomber4 kirjoitti:Olihan sulla hihnan kiristäjän iskunvaimennin varmasti ehjä.? Mulla teki sprintteri 312 ja väykky 290 juuri tuota samaa naputusta,ja hiljeni uusimalla tuo iskari.
Tuo "jari Ke" veikkaus on tosiaan se mitä itsekin veikkailen tällä hetkellä, tosin uskon että laakerivika tuossa välikappaleessa, ei itse syöttöpumpun laakereissa. Ainakin ääni kuuluu selvästi pahiten tuosta välikappaleesta, ei niinkään itse pumpusta. Vähän erilainen systeemihän tässä on, tosin voisihan niissä pumpun laakereissakin olla vikaa..täytyy niitäkin tutkiskella kun joku päivä ottaa pumpun ja tuon kappaleen irti. Ei oikein hajuakaan tuollaisen jakajapumpun rakenteesta. Uuden laakerin tuohon jo hainkin, stefaa vain ei vielä löytynyt.
Kattelin tuota kuvaa minkä olit laittanu. 290:ssä tosiaan on hiukan erilainen rakenne kuin lankussa. Näyttäisi sille että s-pumppu on erikseen laakeroitu jolloin alipainepumpun työntövoima ei kohdistuisi ollenkaan s-pumpun akseliin?AM kirjoitti:Juu, se on vaihdettu. Tuo ääni kuului vaikka hihnakaan ei ollut paikallaan.Bomber4 kirjoitti:Olihan sulla hihnan kiristäjän iskunvaimennin varmasti ehjä.? Mulla teki sprintteri 312 ja väykky 290 juuri tuota samaa naputusta,ja hiljeni uusimalla tuo iskari.
Tuo "jari Ke" veikkaus on tosiaan se mitä itsekin veikkailen tällä hetkellä, tosin uskon että laakerivika tuossa välikappaleessa, ei itse syöttöpumpun laakereissa. Syöttöpumpussakin kai jonkunlaiset laakeroinnit..täytyy niitäkin tutkiskella kun joku päivä ottaa pumpun ja tuon kappaleen irti. Uuden laakerin tuohon jo hainkin, stefaa vain ei vielä löytynyt.
Tuon syöttöpumpun ja runkokappaleen 17 välissä näyttäisi olevan rullalaakeri ja sit kartiorullalaakeri. (osat 14 ja kahdeksan) Mikä tehtävä niillä mahtaa olla vai onko nämä just ne laakerit mitä olit hankkinu?
Juur näin. s-pumpulle ei kohdistu alipainepumpun painetta.Jari Ke kirjoitti: Kattelin tuota kuvaa minkä olit laittanu. 290:ssä tosiaan on hiukan erilainen rakenne kuin lankussa. Näyttäisi sille että s-pumppu on erikseen laakeroitu jolloin alipainepumpun työntövoima ei kohdistuisi ollenkaan s-pumpun akseliin?
Tuon syöttöpumpun ja runkokappaleen 17 välissä näyttäisi olevan rullalaakeri ja sit kartiorullalaakeri. (osat 14 ja kahdeksan) Mikä tehtävä niillä mahtaa olla vai onko nämä just ne laakerit mitä olit hankkinu?
Siinä välikappaleessa on yks kaksrivinen kuulalaakeri.
Osa 8 on vain holkki. Ulkopinnalla boorit jakopään rattaalle ja sisällä bort pumpn akselille.
S-pumpun akselilla ei ole kiilaa. Ainakaan mulla,
