124 TD 300 -92 käynnistysvikaa kylmänä
124 TD 300 -92 käynnistysvikaa kylmänä
Kärryni on tuo vm -92 300 TD. Vian kuvaus: en meinaa enää millään saada käyntiin. Hehkutuksen (ja vaikka useamman) jälkeen kun starttaa, niin kyllä siellä ihan lupaavasti kone heti jyrähtää, mutta ei sitten lähdekään käyntiin. Silloin tällöin, kun aikansa on starttaillut, saattaa jyrähdyksen jälkeen pysyä hyvin epätasaisesti käynnissä jonkin aikaa, mutta ihan kuin ei kaikilla pytyillä, ja sammuu sitten tehottomuuteensa.
Jos onnistuu pitämään käynnissä niin kauan että kone alkaa käydä kunnolla, sitten ei ole mitään ongelmia, vaan ajo sujuu tavalliseen tahtiin. Voi jopa sammuttaa joksikin aikaa ja hyvin starttaa taas. Mutta kun moottori on jäähtynyt, on taas sama ongelma.
Olen foorumilta kaivamieni neuvojen mukaan vaihtanut polttoainesuodattimet ja mitannut hehkujen vastuksen, kaikissa oli 0,7 - 0,8 ohmia eli hehkutulpat ovat ilmeisesti kunnossa?!
Huomasin samalla että edellisestä öljynvaihdosta oli jo mennyt aikaa, joten vaihdoin öljytkin. Vanhat olivatkin melko tervaa. Öljynvaihdon jälkeen kone lähti käyntiin, tosin hyvin vaivalloisesti, mutta sitten toimi hyvin. Ajoin lenkin, sammutin ja hyvin starttasi taas. Tässä vaiheessa ajattelin, että vanha öljy olisi jotenkin jumittanut hydrauliset venttilinnostimet tms. ja että reipas lenkki olisi laittanut paskat pyörimään ja norjistanut paikat uudella öljyllä. Mutta seuraavana aamuna oli taas sama vanha vaiva alkujyrähtelyineen ja sen jälkeisine sammumisineen.
Täytyykö varmuudeksi satsata uusiiin hehkuihin, Motonetissä löytyy tuollaisia 11,50 eurolla:
W124-D 2.89--95 Hehkutulppa (ei 250D-20V/300D-24V 95-- ). . 26-1718
Jossain threadissa ehdotettiin vastaavassa tilanteessa, että ennakko on saattanut muuttua. Miten voi tuon ennakon tarkistaa, kun ei Xenon-lamppu dieselissä toimi...?
Jos onnistuu pitämään käynnissä niin kauan että kone alkaa käydä kunnolla, sitten ei ole mitään ongelmia, vaan ajo sujuu tavalliseen tahtiin. Voi jopa sammuttaa joksikin aikaa ja hyvin starttaa taas. Mutta kun moottori on jäähtynyt, on taas sama ongelma.
Olen foorumilta kaivamieni neuvojen mukaan vaihtanut polttoainesuodattimet ja mitannut hehkujen vastuksen, kaikissa oli 0,7 - 0,8 ohmia eli hehkutulpat ovat ilmeisesti kunnossa?!
Huomasin samalla että edellisestä öljynvaihdosta oli jo mennyt aikaa, joten vaihdoin öljytkin. Vanhat olivatkin melko tervaa. Öljynvaihdon jälkeen kone lähti käyntiin, tosin hyvin vaivalloisesti, mutta sitten toimi hyvin. Ajoin lenkin, sammutin ja hyvin starttasi taas. Tässä vaiheessa ajattelin, että vanha öljy olisi jotenkin jumittanut hydrauliset venttilinnostimet tms. ja että reipas lenkki olisi laittanut paskat pyörimään ja norjistanut paikat uudella öljyllä. Mutta seuraavana aamuna oli taas sama vanha vaiva alkujyrähtelyineen ja sen jälkeisine sammumisineen.
Täytyykö varmuudeksi satsata uusiiin hehkuihin, Motonetissä löytyy tuollaisia 11,50 eurolla:
W124-D 2.89--95 Hehkutulppa (ei 250D-20V/300D-24V 95-- ). . 26-1718
Jossain threadissa ehdotettiin vastaavassa tilanteessa, että ennakko on saattanut muuttua. Miten voi tuon ennakon tarkistaa, kun ei Xenon-lamppu dieselissä toimi...?
300TD-92
Re: 124 TD 300 -92 käynnistysvikaa kylmänä
Ilmavuodot polttoaineen saannissa voi tehdä kiusaa. Jos hehkujen vastusarvo on tuota luokkaa niin turhaa niitä vaihdat. Onko oireet samat jos auto on ollu lohkolämppärissä esim 2 tuntia? Jos tällä toimenpiteellä lähtee helposti käymään niin hehkurele ei toimi. sulake palanut tms.virgil kirjoitti:Kärryni on tuo vm -92 300 TD. Vian kuvaus: en meinaa enää millään saada käyntiin. Hehkutuksen (ja vaikka useamman) jälkeen kun starttaa, niin kyllä siellä ihan lupaavasti kone heti jyrähtää, mutta ei sitten lähdekään käyntiin. Silloin tällöin, kun aikansa on starttaillut, saattaa jyrähdyksen jälkeen pysyä hyvin epätasaisesti käynnissä jonkin aikaa, mutta ihan kuin ei kaikilla pytyillä, ja sammuu sitten tehottomuuteensa.
Jos onnistuu pitämään käynnissä niin kauan että kone alkaa käydä kunnolla, sitten ei ole mitään ongelmia, vaan ajo sujuu tavalliseen tahtiin. Voi jopa sammuttaa joksikin aikaa ja hyvin starttaa taas. Mutta kun moottori on jäähtynyt, on taas sama ongelma.
Olen foorumilta kaivamieni neuvojen mukaan vaihtanut polttoainesuodattimet ja mitannut hehkujen vastuksen, kaikissa oli 0,7 - 0,8 ohmia eli hehkutulpat ovat ilmeisesti kunnossa?!
Huomasin samalla että edellisestä öljynvaihdosta oli jo mennyt aikaa, joten vaihdoin öljytkin. Vanhat olivatkin melko tervaa. Öljynvaihdon jälkeen kone lähti käyntiin, tosin hyvin vaivalloisesti, mutta sitten toimi hyvin. Ajoin lenkin, sammutin ja hyvin starttasi taas. Tässä vaiheessa ajattelin, että vanha öljy olisi jotenkin jumittanut hydrauliset venttilinnostimet tms. ja että reipas lenkki olisi laittanut paskat pyörimään ja norjistanut paikat uudella öljyllä. Mutta seuraavana aamuna oli taas sama vanha vaiva alkujyrähtelyineen ja sen jälkeisine sammumisineen.
Täytyykö varmuudeksi satsata uusiiin hehkuihin, Motonetissä löytyy tuollaisia 11,50 eurolla:
W124-D 2.89--95 Hehkutulppa (ei 250D-20V/300D-24V 95-- ). . 26-1718
Jossain threadissa ehdotettiin vastaavassa tilanteessa, että ennakko on saattanut muuttua. Miten voi tuon ennakon tarkistaa, kun ei Xenon-lamppu dieselissä toimi...?
Tuon hehkutuksen toiminnan voi todeta myös siten että laitat volttimittarin akun napoihin kiinni Kun auto on seisonut tunnin pari pitäis näyttää noin 12.6V + - jotain kun auto on sammuksissa ja mitään sähkölaitteita ei ole päällä. Kun hehkun kääntää päälle niin jännitteen pitäisi pudota 11V tienoille jopa alle. Jos kokeilet tätä niin laita puhallin yms sähkölaitteet pois päältä.
Jos sinulla on volttimittari, niin voithan mitata, tuleeko jännitettä
kaikille hehkutulpile saakka. Miinusjohto runkoon ja plusjohto tulpan
päähän ja hehku päälle. Jos jännite pysyy nollassa, niin ei tule jännitettä
eli johto on poikki tai rele rikki.
Jos ei ole mittaria, niin 12 voltin lampulla tai sähkökynällä voi myös kokeilla.
kaikille hehkutulpile saakka. Miinusjohto runkoon ja plusjohto tulpan
päähän ja hehku päälle. Jos jännite pysyy nollassa, niin ei tule jännitettä
eli johto on poikki tai rele rikki.
Jos ei ole mittaria, niin 12 voltin lampulla tai sähkökynällä voi myös kokeilla.
Viimeksi muokannut JarkkoN, To 24.04.2008 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ilmavuoto?
Mitähän pitäis tajuta tsekata ilmavuodon varalta, imusarja nyt ainakin? Polttoaineletkujen liitokset vissiin myös, onkohan muuta?
Onko jotain kikka kolmosta jolla vuodon havaitsee? Muistaakseni yksi tyyppi tsekkasi bensakoneessa falskausta siten, että suihkutti kaasutinsprayta kaasarin juureen, ja jos kierrokset olisivat nousseet, olisi siellä ollut vuoto. Mutta se siis bensakoneessa, ja nythän en saa konettani edes käyntiin.
Lohkolämmitin ei ole auttanut tähän.
Onko jotain kikka kolmosta jolla vuodon havaitsee? Muistaakseni yksi tyyppi tsekkasi bensakoneessa falskausta siten, että suihkutti kaasutinsprayta kaasarin juureen, ja jos kierrokset olisivat nousseet, olisi siellä ollut vuoto. Mutta se siis bensakoneessa, ja nythän en saa konettani edes käyntiin.
Lohkolämmitin ei ole auttanut tähän.
300TD-92
Re: ilmavuoto?
Nyt siis tarkoitettiin nimenomaan polttoaineletkujen ilmavuotoja. Imusarja ei tähän vaivaan varmaankaan vaikutavirgil kirjoitti:Mitähän pitäis tajuta tsekata ilmavuodon varalta, imusarja nyt ainakin? Polttoaineletkujen liitokset vissiin myös, onkohan muuta?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Kuvia selvennykseksi
Irrotin kokeeksi yhden hehkutulpan ja laitoin takaisin piuhoihin ja hehkutus päälle. Hehkutulppa meni punaiseksi alta aikayksikön. Hehkuja ei liene syytä epäillä.
Sitten koitin tsekata polttoainepuolta. Irroitin yksi kerrallaan kaikki kuvassa olevat nuolella merkityt naftaputket ja katsoin, tuleeko niistä startatessa naftaa. Jokaisesta tuli startatessa yksi pieni tippa per puoli sekuntia. Olin luulossa, että sieltä pitäisi tulla kovalla paineella naftaa, mutta nyt tulee siis vain tippoja, tosin tasaisen rytmikkäästi. Kyseiset putket tuossa kuvassa:
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b8 ... ct2zVm5cOO
Seurailin polttoaineletkuja ja päättelin, että tuossa toisessa kuvassa olevasta, hienosuodattimen päältä lähtevästä liittimestä kuuluisi suihkuta startatessa naftaa. Ainakin kaikissa bensakoneissani vastaavasta paikasta tulee kunnon suihku. Mutta tuosta tuli vain pientä valumaa.
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b8 ... ct2zVm5cOO
Onko tällainen naftan niukka tippuminen näissä paikoissa normaalia, vai kertooko tämä esim. pumppuviasta tai varmistaako tämä tuota ylempänä ehdotettua vuotoa jossain päin polttoaineletkustoa?
Sitten koitin tsekata polttoainepuolta. Irroitin yksi kerrallaan kaikki kuvassa olevat nuolella merkityt naftaputket ja katsoin, tuleeko niistä startatessa naftaa. Jokaisesta tuli startatessa yksi pieni tippa per puoli sekuntia. Olin luulossa, että sieltä pitäisi tulla kovalla paineella naftaa, mutta nyt tulee siis vain tippoja, tosin tasaisen rytmikkäästi. Kyseiset putket tuossa kuvassa:
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b8 ... ct2zVm5cOO
Seurailin polttoaineletkuja ja päättelin, että tuossa toisessa kuvassa olevasta, hienosuodattimen päältä lähtevästä liittimestä kuuluisi suihkuta startatessa naftaa. Ainakin kaikissa bensakoneissani vastaavasta paikasta tulee kunnon suihku. Mutta tuosta tuli vain pientä valumaa.
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b8 ... ct2zVm5cOO
Onko tällainen naftan niukka tippuminen näissä paikoissa normaalia, vai kertooko tämä esim. pumppuviasta tai varmistaako tämä tuota ylempänä ehdotettua vuotoa jossain päin polttoaineletkustoa?
300TD-92
Mulla taitaa olla identtinen 300TD 1992 violetti ja sama vika. Veholla käynnistysongelmaa tutkittu muutamalla satasella. Vaihdettiin syöttöpumpun o-renkaat. Se auttoi, aluksi enemmän, mutta ei täysin. Jos auton pysäköi ylämäkeen ei lähde käyntiin, mutta jos alamäkeen ei ongemia.
Saksalainen asentaja kertoi, että lienee ajettu biodieselillä. Ostin juuri Saksasta pumpulta lähtevien polttoaineputkien tiheähampaisen erikoishylsyn, olisi tarkoitus vielä vaihtaa tiivisteet, jos jaksaisi ruveta irrottelemaan imusarjaa. Ymmärtääkseni tarkkaa hommaa.
Laitoin myös takaiskuventtiilin polttoaineputkeen, auttaa myös hiukan.
Saksalainen asentaja kertoi, että lienee ajettu biodieselillä. Ostin juuri Saksasta pumpulta lähtevien polttoaineputkien tiheähampaisen erikoishylsyn, olisi tarkoitus vielä vaihtaa tiivisteet, jos jaksaisi ruveta irrottelemaan imusarjaa. Ymmärtääkseni tarkkaa hommaa.
Laitoin myös takaiskuventtiilin polttoaineputkeen, auttaa myös hiukan.
-------
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
ei biodieseliä
En ole mainittua biodieseliä tankannut, ellei sitä sitten ole bensa-asemien pumpuissa ilman eri ilmoitusta?
Pyydän myös suositusta, mihin pääkaupunkiseudulla tällaisen vian kanssa kannattaa mennä? Ei oma pää riitä enää.
Pyydän myös suositusta, mihin pääkaupunkiseudulla tällaisen vian kanssa kannattaa mennä? Ei oma pää riitä enää.
300TD-92
pari yv:tä selvensi ehkä tilannetta
Sain aiheesta pari yksityisviestiä, ja ne vahvistavat tuota JouniVi:n vastaavaa tapausta, että kannattaa ihan ensiksi vaihtaa syöttöpumpulta lähtevien putkien O-renkaat. Koko on kuulemma 15 mm sisämitta, 2 mm paksuus.
Sellaisenkin käytännön neuvon sain, että tähden muotoiset mutterit saa helpommin auki, kun laittaa kolme niitä torxeilla avattavaa kiinnityslaikkaa päällekkäin ja vääntää niillä. Imusarja pitää ei-turbossa irrottaa tieltä pois, ja syöttöpumpun kansi pitää ensin putsata hyvin ettei mene likaa sisuksiin. Ja putket pitää irrottaa molemmista päistä ja koko matkalta, ei kestä ilmeisesti taittaa yhtään.
Suuret kiitokset avuliaille yksityisviestihemmoille Reijo V ja Juha A! Yritän nyt tätä rengasjuttua.
EDIT: Näyttää maastoa tarkastellessa siltä, että jos on oikeanlaiset välineet, jatkovarsia, niveliä sekä pitkät ja ohuet sormet, ei imusarjaa tarvitsekaan irrottaa. Mutta erinomaista näppäryyttä se vaatii.
Sellaisenkin käytännön neuvon sain, että tähden muotoiset mutterit saa helpommin auki, kun laittaa kolme niitä torxeilla avattavaa kiinnityslaikkaa päällekkäin ja vääntää niillä. Imusarja pitää ei-turbossa irrottaa tieltä pois, ja syöttöpumpun kansi pitää ensin putsata hyvin ettei mene likaa sisuksiin. Ja putket pitää irrottaa molemmista päistä ja koko matkalta, ei kestä ilmeisesti taittaa yhtään.
Suuret kiitokset avuliaille yksityisviestihemmoille Reijo V ja Juha A! Yritän nyt tätä rengasjuttua.
EDIT: Näyttää maastoa tarkastellessa siltä, että jos on oikeanlaiset välineet, jatkovarsia, niveliä sekä pitkät ja ohuet sormet, ei imusarjaa tarvitsekaan irrottaa. Mutta erinomaista näppäryyttä se vaatii.
300TD-92
ei ollut o-renkaissa vika, oisko kansirempan paikka
Vaihdoin ne syöttöpumpun o-renkaat, mutta sama vaiva jatkuu edelleen.
Tosin. Kun irrotin imusarjan, oli pyttyjen 1-4 imuaukot sekä vastaavat imusarjan putket aivan järjettömän öljyisen karstan peitossa. Siis todella paksua tervaa. Kaivelin lusikalla sitä pois. Venttiiliosastot oli saman tavaran peitossa. On varmaan venttiiliremontin paikka. Pytyt 4-6 olivat normaalimman näköiset, mutta oli niissäkin karstaa, tosin kuivaa sellaista, kun se muissa oli aivan öljyistä.
Tyhjäkäynti onkin ollut pitempään hieman epävarmaa kylmänä, tärähtelevän katkonaista, mutta kuumana kone on pelannut sitten hyvin.
Voiko tämä karstaisuus vaikuttaa juuri sen, että startissa jyrähtää vain ne kaksi puhtainta pyttyä, ja siksi starttaus on niin vaikeaa?
Tosin. Kun irrotin imusarjan, oli pyttyjen 1-4 imuaukot sekä vastaavat imusarjan putket aivan järjettömän öljyisen karstan peitossa. Siis todella paksua tervaa. Kaivelin lusikalla sitä pois. Venttiiliosastot oli saman tavaran peitossa. On varmaan venttiiliremontin paikka. Pytyt 4-6 olivat normaalimman näköiset, mutta oli niissäkin karstaa, tosin kuivaa sellaista, kun se muissa oli aivan öljyistä.
Tyhjäkäynti onkin ollut pitempään hieman epävarmaa kylmänä, tärähtelevän katkonaista, mutta kuumana kone on pelannut sitten hyvin.
Voiko tämä karstaisuus vaikuttaa juuri sen, että startissa jyrähtää vain ne kaksi puhtainta pyttyä, ja siksi starttaus on niin vaikeaa?
300TD-92