Elikkä seuraava vika ilmeni tossa omassa koslassa kun kihdyttää kevyesti niin kuluu kumma puhina vähän niinkuin ahtoputki vuotaisi mutta silmämäräsesti katottuna näyttis olevan putket ja cooleri ehjänä.
Ääni tulee omasta mielstä jostain imusarjan kohilta. ja ennen imusrjaa oleva jonkinlainen alipaineventtiili (EGR???) on lievästi öljyn peitossa.
Niin ja auto kulkee ja käy muuten normaalisti eikä savuta.
Elikkä mistä kannatais lähteä vikaa etsimään??
Niin ja auto oli ML 270 cdi -00 ja 200tkm ajettu.
270 CDI puhisee.
Kyllähän tollanen pihinä ja puhina kiihdyttäessä varmastikin paineen vuodosta johtuu. Ahtoputkiahan noista aina joskus halkeilee, mutta voi se tulla pakopuoleltakin; mulla irtosi katalysaattorista sisuskalut, jolloin pakokaasut pääsivät painamaan sen irtopalasen putkensuulle siten, että kaasut eivät sieltä virranneetkaan ulos. Uudeksi reitiksi löytyi turbon ja putkilaipan liitos. Ja kyllä puhisi, ihan samalla tavalla kun ahtoputken haljettuakin.
Irrotin katin ja tein sille "pallolaajennuksen" eli ronkin koko pöntön tyhjäksi. Päättelin että tuossa em. vuotokohdassa on kaksi tasopintaa vastakkain eikä ollenkaan tiivistettä, joten en katsonut aiheelliseksi tehdä sille mitään. Hyvin toimi, eikä maksanut mitään.
(tosin eipä ne ahtoputketkaan muistaakseni maltaita maksa.)
Irrotin katin ja tein sille "pallolaajennuksen" eli ronkin koko pöntön tyhjäksi. Päättelin että tuossa em. vuotokohdassa on kaksi tasopintaa vastakkain eikä ollenkaan tiivistettä, joten en katsonut aiheelliseksi tehdä sille mitään. Hyvin toimi, eikä maksanut mitään.

Koita kädellä sieltä ahtoputken alta. Sieltä on revennyt "huomaamattomasti" cdi-koneissa. Mutta tuota repeämää vastaan kyllä sotii se, että moottorissa on vedot tallella ja ei savuta. Jos siinä olisi vasta pieni reikä. VArsinainen repeämä kyllä johtaa mustaan sankkaan savuun ja tehottomuuteen-vika lienee muualla.