W124 Kattoluukun säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Koneäijä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 18.05.2004 11:07
Paikkakunta: Varsinais Suomi

W124 Kattoluukun säätö

Viesti Kirjoittaja Koneäijä »

Nyt meni sormi suuhun kattoluukun kanssa :?

Alkutilanteessa kattoluukku toimi hyvin, paitsi takareunaa ylös nostettaessa kuuluu ikävää napsahtelua takareunan tullessa yläasentoon.

No innokkaana forumin ohjeita seuraten menin vääntelemää sitä valkoista nuppia takaluukusta. Pienen säätelyn jälkeen luukun takareuna nousee katkaisimen kaikilla muilla asennoilla paitsi taaksepäin vedettäessä ja napsuntaa kuuluu aina kun luukun takareuna on ylhäällä.

Mitä mahtoi mennä pieleen ja mitä seuraavaksi kannattaa tehdä?
s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 Kattoluukun säätö

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Koneäijä kirjoitti:Nyt meni sormi suuhun kattoluukun kanssa :?

Alkutilanteessa kattoluukku toimi hyvin, paitsi takareunaa ylös nostettaessa kuuluu ikävää napsahtelua takareunan tullessa yläasentoon.
Mitä mahtoi mennä pieleen ja mitä seuraavaksi kannattaa tehdä?
No mullakin naksahteli ylösnostaessa ja paukkui kiinni laitettaessa, mutta minä vaan rasvasin ne nivelet reilusti.
Mielestäni oon foorumilta lukenu kuinka se säädetään takas, mutta en nyt äkkiseltään sitte löytäny sitä juttua. Mutta kyllä se haulla varmaan tulee.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Itselläkin on vähän samaa vikaa ja sitä pähkäilin tässä viestissä mutta mitään kummempaa ratkaisua en ole saanut enkä ole vielä tälle kesälle ehtinyt luukkua räpläämään. Muita vinkkejä löytyy täältä ja täältä.

Johdanto jatkokysymykseen: Tuossa vanhemman mallin (-89) luukussahan on kolme mikrokytkintä (luukun pysäytys lepoasentoon ylhäältä / takaa ajettaessa + kakkosnopeuden katkaisija). Uudemmassa on vain yksi nopeus ja siis vain kaksi katkaisijaa.
Kysymys: missä vaiheessa tuo kakkosvaihde menee päälle eli pitäisikö tapahtua samassa kohdassa kuin pysäytys? Nimittäin tuo kakkosasennon katkaisija tuntuu pelaavan mutta muuten on aika hissua. :?

WIS:issä on tämmöisiä ohjeita luukun säätöön (vapaasti suomennettuna):
WIS kirjoitti:Säätöä varten pitää olla joku 3 mm:n halkaisijalla oleva tappi.

Luukku ajetaan "takareuna ylös" -asentoon.

Säätönappi säätöasentoon (vetäistään ulospäin vastineeseen asti ja painetaan alas noin 3 mm).

Säätönappia pyöritetään, kunnes yllämainittu 3 mm:n säätötappi voidaan kunnolla työntää keskitysreikään ja säätönapin lovi osoittaa keskitysreikää kohti.

Säätönappi painetaan alas ja otetaan säätötappi pois.

Jos luukku ei näillä perusasetuksilla kunnolla sulkeudu, voidaan säätönupista tehdä hienosäätöä (nuppi ylhäällä).
Nuppia pyöritetään oikealle = säätöpiste siirtyy eteenpäin.
Nuppia pyöritetään vasemmalle = säätöpiste siirtyy taaksepäin.

Yksi napin kierros vastaan noin 45 mm:n liikettä kattoluukussa.

Moottoria ei luonnollisesti saa ajaa, kun nappi on ylhäällä ja tappi reiässä.
t.
Risto
E500 – 211.070
Koneäijä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 18.05.2004 11:07
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Viesti Kirjoittaja Koneäijä »

Kiitoksia Ristolle neuvoista, nyt sain taas luukun liikkumaan niinkuin pitää. Mutta jotakin kummallista siinä vieläkin on. Elikkä kun luukun takasreunaa nostaa ja se tulee yläasentoon kuuluu edelleen napsumista.

Paikansin äänen takaluukkuun elikkä luukun käyttökoneistohan se napsahtelee ja siellä ilmeisesti joku hammasratas lyö yli kun luukun takareuna tulee yläasentoon. Onkohan siellä joku rajakytkin sökönä vai mitä?
s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Saattaa olla vaijeri joka napsuu. moottorissa on myös jonkinlainen "voimanrajoitin", eli jos ei enään liiku jouhevasti niin kytkin luistaa moottorissa. Rasvaa ensin nivelet ja vaijeri.
Joku mersupurkaamo??
Koneäijä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 18.05.2004 11:07
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Viesti Kirjoittaja Koneäijä »

Mihin kohtiin sitä rasvaa kannattaaisi ruikkia? On meinaan tuo kattoluukku vielä vähän tuntematon kapine.
s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kokeilin taas soveltaa noita ohjeita käytäntöön, kun oli tuossa muuanna päivänä niin lämmin ilma, että tarkeni pihalla vehdata. 8)

Varttitunti meni säätäessä, ennenkuin löysin siitä sen kohdan, jossa kattoluukun pitäisi pysähtyä. Sitten meni viisi minuuttia, kun se hukkui uudestaan ja taas jonkin aikaa, että se kohta oli siinä missä sen pitikin. No sitten luukun takareuna ylös ja sitten alas ja taakse. Eipä pirhana enää pysähdykään. Tein sitten pikku testin – säädin systeemin kohdalleen ja pistin muistiin, missä asennossa se säätöpyörä on. Taas luukkua kiinni ja auki ja kas kummaa – säätöhanikka ei olekaan enää samassa asennossa.

Ilmeisesti vaijerissa on jotain hämärää, niinkuin jorma-k:lla. Pitää vielä kokeilla katsoa kaverin kanssa, missä vaiheessa se ratas pääsee pyörähtämään. ja vaihtaa vaijeri, jos ei muu auta.

t.
Risto
E500 – 211.070
Koneäijä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 18.05.2004 11:07
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Viesti Kirjoittaja Koneäijä »

Meikäläisellä luukun säätöhommat meni aivan kuten Ristolla. Eli kun sain säädön kohdalleen niin kohta se taas oli pielessä. :cry:
s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Roisto kirjoitti:Terve,

Itselläkin on vähän samaa vikaa ja sitä pähkäilin tässä viestissä mutta mitään kummempaa ratkaisua en ole saanut enkä ole vielä tälle kesälle ehtinyt luukkua räpläämään. Muita vinkkejä löytyy täältä ja täältä.

Johdanto jatkokysymykseen: Tuossa vanhemman mallin (-89) luukussahan on kolme mikrokytkintä (luukun pysäytys lepoasentoon ylhäältä / takaa ajettaessa + kakkosnopeuden katkaisija). Uudemmassa on vain yksi nopeus ja siis vain kaksi katkaisijaa.
Kysymys: missä vaiheessa tuo kakkosvaihde menee päälle eli pitäisikö tapahtua samassa kohdassa kuin pysäytys? Nimittäin tuo kakkosasennon katkaisija tuntuu pelaavan mutta muuten on aika hissua. :?

WIS:issä on tämmöisiä ohjeita luukun säätöön (vapaasti suomennettuna):
WIS kirjoitti:Säätöä varten pitää olla joku 3 mm:n halkaisijalla oleva tappi.

Luukku ajetaan "takareuna ylös" -asentoon.

Säätönappi säätöasentoon (vetäistään ulospäin vastineeseen asti ja painetaan alas noin 3 mm).

Säätönappia pyöritetään, kunnes yllämainittu 3 mm:n säätötappi voidaan kunnolla työntää keskitysreikään ja säätönapin lovi osoittaa keskitysreikää kohti.

Säätönappi painetaan alas ja otetaan säätötappi pois.

Jos luukku ei näillä perusasetuksilla kunnolla sulkeudu, voidaan säätönupista tehdä hienosäätöä (nuppi ylhäällä).
Nuppia pyöritetään oikealle = säätöpiste siirtyy eteenpäin.
Nuppia pyöritetään vasemmalle = säätöpiste siirtyy taaksepäin.

Yksi napin kierros vastaan noin 45 mm:n liikettä kattoluukussa.

Moottoria ei luonnollisesti saa ajaa, kun nappi on ylhäällä ja tappi reiässä.
t.
Risto
Osaako joku kertoa, montako kierrosta säätönuppia voi kiertää laidasta laitaan? Vai onko ympäripyörivä (eli riittävän monen kierroksen jälkeen palaa alkupisteeseen)? Voiko joutua kiertämään kymmeniä kierroksia?

Kattoluukun paikotus on pielessä eikä meinaa löytyä asentoa, jossa 3 mm kohdistustappi menisi yhtään syvempään...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Vielä toinenkin kysymys:

Onko kattoluukun vaijerin suojaputkessa jossain kohtaa halkio tms. josta vaijeri voisi pullahtaa ulos putkesta?

Luukku jumittaa puoliväliin suljettaessa, mutta äänestä päätellen vaijeri jatkaa vielä kulkua hetken pitempään...mihinkähän? Vaijerin pää näyttäisi olevan ihan asiallisesti kiinni luukun "rungossa".
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

paloviita kirjoitti: Onko kattoluukun vaijerin suojaputkessa jossain kohtaa halkio tms. josta vaijeri voisi pullahtaa ulos putkesta?

Luukku jumittaa puoliväliin suljettaessa, mutta äänestä päätellen vaijeri jatkaa vielä kulkua hetken pitempään...mihinkähän? Vaijerin pää näyttäisi olevan ihan asiallisesti kiinni luukun "rungossa".
Pitää näemmä pitää keskustelua yksin yllä:
Otin vaijerin irti ja vika löytyi. Vaijeri pääsee "tyssääntymään" suojaputkessa kolminkerroin, kun osa muovihelmistä on murentunut pois. Uusi vaijeri on tilattu.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Hyvähän se on että jaksaa kuitenkin keskustella, vaikka sitten itsensä kanssa.

Ompahan tuleville polville taas yksi diagnoosi hakemalla löydettäväksi.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
rossimopo2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: La 07.12.2013 20:03

Re: W124 Kattoluukun säätö

Viesti Kirjoittaja rossimopo2 »

tarvisin myös vähän tarkempia ohjeita säätöön jos joku osais kertoo, kahdet kiskot jo pamahtanu kappaleiks kun ei toimi. luukku ei pysähdy missään vaiheessa, kulkee kyllä ylös ja alas mutta väärin, eli katkasijasta asennot pielessä...
Vastaa Viestiin