200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

millos ois tarkoitus käydä jarrulla ajamassa?
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei ole vielä mitään tietoa.
Varmaankin nyt kevään aikana.
Se kun riippuu mitä surimmissa määrin Mikan aikatauluista.
Ja toisaalta, ihan muutaman viikon päästä voisi ajaa jo kesäkumeilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Päivitetäänpäs hiukka taas.

Vaikkapa hyviä uutisia ensin, kun niitäkin on.

Eli suutinasiaa:

Rakennetut suuttimet, AMG power plussat, toimivat hyvin ja antavat tehoa enemmän, kuin alkuperäinen AMG.
Nämä on siis rakennettu ihan alkuperäisten 200/220cdi,n suuttimien rungoista muuttamalla.
Samalla ohjelmalla, siis mitenkään säätelemättä, ero oli 8kw power plussan hyväksi.
Power plussa antoi kuitenkin sen verran savua, että kunhan tehon nousemattomuuden syy selviää joskus, niin ero voi olla paljon suurempikin.
Mielestäni tuli nyt selväksi, ettei todellinen tehon nousemattomuuden syy ole suuttimissakaan, näissä suuttimissa riittää tuotto paljon enempäänkin.
Saa säädettyä täysin savuttomaksikin ja toimii heti sen verran hyvin, että ajamalla pääsee Mikan luo säädättämään kohdilleen.
Kokeiltiin pienemmälläkin (1350bar) paineella, jolloin teho oli sama, kuin alkuperäisillä AMG,llä 1600bar paineella, siis edelleenkin mitenkään "säätämättä kohdilleen".
Olisin aika varma siitä, että pienelläkin paineella pääsee näillä suuttimilla samaan tehoon tällä hetkellä, kun suuremmallakin.
Max teho ei jää kiinni suuttimen kapasiteetista.
Sitäkin voidaan tarvittaessa vieläkin lisätä.
AMG,n kärjellä suuttimen saa toimimaan, kuten alkuperäinen AMG.
Mielestäni tämä suutinprojekti onnistui ihan hyvin.
Taas yksi "mysteeri" vähemmän.

AMG,n kärjelle rakennettuna suutin on hiukan halvempi, koska Bosion tekemä power plus- kärki on muutaman kympin AMG,tä kalliimpi.
Tässä on nyt vähän "myyjän markkinat", kun osien tekijöitä ei maailmalla ole.
Mikäli tuntee kiinnostusta aihepiiriin, niin voi olla heikkona hetkenään yhteydessä vaikkapa Rengaspalvelu Karjalaiseen/ Seppo Karjalainen 050 3002827.

Käsittääkseni kaikki aihepiiriin nyt liittyvät muutokset/toimet onnistuu.
Myös sellainen muutos, jos on jo aiemmin ostettu ja vaihdatettu AMG,n kärki, (mutta pelkän kärjen vaihdolla ei teho juuri nousekkaan), niin tällaisen suuttimen rungonkin muuttaminen alkuperäistä AMG,tä vastaavaksi, jolloin suutin alkaa toimia, kuten kuuluukin.
Ja olen aika varma, että hinta on kyllä kilpailukykyinen uusiin verrattuna.
Nyt on ainaskin selkeästi vaihtoehto.
Tekevät myös kaikkien suuttimien korjausta.



Sitten vielä pikku loppukaneetti:
1350bar ja AMG,tä vastaava suutin -> vakiohjelmallakin tehonnousu ilmeisesti heti 20% luokkaa, eli juuri ja juuri vakikaluilla pärjää. Mutta yhtään mitään reserviä ei jää.
Suosittelen vähintään 270cdi,n ahtimen vaihtoa, joka todella "helppo nakki".
1600bar ja AMG -> vaatii jo muutoksia, minimissään 270cdi,n ahtimen, joka sekin käy heti pieneksi, jos reilummin yli kahdensadan haluaa tehoja ottaa ulos.
Ei kannata yrittääkkään vakioahtimella, se on aivan liian pieni.

1350bar ja power plussat -> vaikutus on todellakin sama, kun AMG,llä ja 1600bar paineella, eli teho nousee heti, jo vakio-ohjelmallakin niin paljon yli kahdensadan, että ilman ahdinmuutoksia ei kannata ko. suutinta rakennuttaa ja paikoilleeen laittaa.

1600bar ja power plussat -> tehoa on koko ajan mahdollista saada enemmän, kuin mitä nämä minun kokeilemani ahtimet kestää.


Ja sitten valitusosasto: :lol:

Teho ei sitten vieläkään oikeasti noussut.
Olipas taas omituinen reissu.
Edelleenkin tuli vaan lisää kysymyksiä, eikä vastauksia.
Ohjelma ja suuttimet on edelleenkin samat, kun mitä ne on olleetkin jo muutaman vuoden.
Hyvin toimivaa pakettia kun ei haluta "purkaa", ennenkuin tilalle on varmasti parempi ratkaisu.


Ilmeisesti vääntöjä saisi kasvatettua "loputtomasti", muttei huipputehoa.
Voiskohan juttu sitten kuitenkin mennä niin, ettei tätä moottoria saa päästää savuttelemaan, teho leikkaantuu heti.
Silloin se merkitsisi sitä, että tehon nousun esteenä on koko ajan ollut ahtimen pienuus.
Ahdinhan on nyt varmasti säädetty antamaan suurin mahdollinen ilmamäärä, tähän moottoriin, ja ilmeisesti se on nyt todellakin myös kokonaan käytetty.
Tehomäärää ei kait sitten saada nousemaan, ennenkuin ilman määrää saadaan suuremmaksi.
Pakopaine pysyy edelleenkin kurissa, meinaakos se sitä, että kompuran tuotto ei vaan riitä, mutta pakopuoli vielä riittää ?
Se tässä todellakin ihmetyttää, että tuo ahtimen tipahtaminen kartalta tapahtuu niin totaalisesti ja äkkiä.


Muuan Petri K kyllä jo suunnilleen sata sivua aikaisemmin tätä vuodatusta ehdoittelikin ahtimen vaihtoa, mutta eipä puhuta siitä sen enempää.....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

tuikku kirjoitti:.
Muuan Petri K kyllä jo suunnilleen sata sivua aikaisemmin tätä vuodatusta ehdoittelikin ahtimen vaihtoa, mutta eipä puhuta siitä sen enempää.....
Kysyn silti, vaihtuuko?
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ehkä minun pitää ensi kerralla olla tulematta sinne pällistelemään jos vaikka aavistuksen tulokset paranis. Taitaa olla huono karma tai jotain :D

Mutta juu. Joko siinä ohjelmassa on todellakiin joku ansa tai sitten se ahdin vaan on nyt kaikkensa antanut. Tuo ansa ei kuulsta kuitenkaan niin todennäköiselle sillä jos valmistaja olis sinne semmoisen laittanut niin ei siitä olisi saanut varmaan edes kahtasataa irti. Olisivat olleet ylivarovaisia sen rajoittimen kanssa.

Pari muutosta vaan tulee mieleen. Vaatii vaan auton seisottamista joksikin aikaan. Kansi irti ja asiaa enemmän ymmärtävälle tutkittavaksi ja ropeloitavaksi. Nokka kanssa työn alle. Ei varmaan tarvittaisi suuria muutoksia että vaikutukset ovat todellakin huomattavia. Tosin omat vertailukohdat perustuu omaan 8v koneeseen ja siihen verrattuna tämä moniventtiilikansi virtaa kyllä ihan eri luokkaa vakionakin. Mutta kyllä sitäkin saa parannettua kun vaan rohkenee ;)

Ei muuten ole kovin helppoa tämä harrastaminen muillakaan. Kaverilla katkesi eilen 300km ajetusta koneesta männänrengas ja tuhot voi jo arvata...
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

SamuliS kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Muuan Petri K kyllä jo suunnilleen sata sivua aikaisemmin tätä vuodatusta ehdoittelikin ahtimen vaihtoa, mutta eipä puhuta siitä sen enempää.....
Kysyn silti, vaihtuuko?
No joo. kyllähän se taitaa nyt ahdin vaihtua.
Kun on tuohon ruokintapuoleenkin nyt niin paljon panostettu.
Ja nyt on sitten saatavilla suuttimet, joiden tuotto ei lopukkaan kesken ja kuitenkin saa toimimaan "sivistyneesti".
Täytyy kait se "vielä kerran" yrittää.

Mukava poppoohan tuolla oli taas koossa.
Olisi mielellään kipattu konjakit muovimukista, mutta kun ei niin ei.
Maailma kuiteski parani paljon.
Kiitokset vaan Mikalle ja Veskulle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

No vaikkei dynon näytöllä nähtykkään toivottuja lukemia niin Mikan koneen näytöltä nähtiin kyllä sellainen kevennys video ettei paremmasta väliä :D Väsyneeseen mieleen iski aika lujaa.
diipa daapa...
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

No Moi!
Elä tuikku sure, eipähän harrastaminen pääse loppumaan!!!

http://fi.worldcarfans.com/9080411.002/ ... lmoottorit

Tuossa on varmaan vastaus ilmapulaan, hatemiihan tuon on jo oivaltanut!

Kunhan nuita saa kaupasta, niin taas menee varmaan turbojen vaihtoon
enemmän kuin tunti aikaa!!! :evil:
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, eipä onneksi ole aivan niin vakavastakaan asiasta kyse, muttamutta...

Itseäkin alkaa huvittamaan tämä metsässä harhailu.
Viimeinen vuosi on tosiaankin mennyt arvuutellessa.
Aluksi "asiaa tarkkaan ja pitkään pohdittuani", tulin siihen tulokseen, että pakoventtiilit vuotaa ja pakosarja on paska. :lol:
No joo...
Asia kyllä korjattiin, olisko se siinä se "hyvä" puoli...
Sitten oikein alahuuli vapisi, kun ymmärsin, että suuttimet ei annakkaan tarpeeksi ainetta.
No nyt on hyvin toimivat, todellakin moottoria reilusti ruokkivat suuttimet.
Mutta kuinkas sitten kävikään, jos säädetään savuttomaksi, teho juuri se, mitä AMG,lläkin lähtee.
No ehken se täytyy ahdinkin kokeilla, kun on tällä kantilla ruvettu päätä kainuun petäjään puskettamaan.

Jotenkin nyt tilanne on siinä "vaiheessa", ettei tee mieli oikein periksikään antaa, kun tuo ruokintapuoli on niin hyvällä mallilla ja tähän asti aina ja kaikilla "harrastajilla" juuri suurin ongelma on ollut juuri polttoaineen tarjoilussa.
Kyllä se ratkiaa......tai repiää.

...Kyllä sitä voi hullu olla, vaikkei pöljä olisikkaan...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Paremmin netin salaisuuksiin perehtyneiden apua pikkuisen nyt tarvittaisiin...

Löytyisikköhän myynti- tai jotain muuta informaatiota.
Garretin gt30-32-35 kokoluokkaa olevista VNT-ahtimista.
Niitä on kyllä olemassa - mutta ihan peruskuukkellilla ei kyllä oikein mitään löydä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
AMG-power-plus kärjissä alkaa olla suutinreijät oikeata luokkaa.
Eipä tarvi suurennuslasin kanssa enää laskeskella.
Seitsämän reikää.
Kuva
Kuva
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Moi!
Elis iltana nörttäilin ebay:ta mutta GT30-35 sarjan vnt:ä en onnistunut vielä löytämään. www.turbo.ee on isot turbolistat, mutta siellä voi etsiä vain merkkikohtaisesti ja vielä ei tullut moista tekelettä siellä vastaan.

Mutta etsivä löytää ja anovalle annetaan. 8)
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

Niin tekikö bosio suuttimet "tilauksesta" vai oliko tuollaisia jo olemassa?
Nuita suutinkärkiä on vaikka minkälaisia ja isoillakin reijillä isommissa koneissa, mutta boschilla ei ainkaan ole saatavana listaa millaset reiät missäkin suutinkoodissa on. Samoin suutinkärjen kokonaispituudessa ja halkaisijassa on kovasti vaihtoehtoja, mutta sinänsä liitospinta suutinrunkoon tuntuu olevan standardi.
Mikäs tuossa powerpluskärjessä on reikäkoko?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, kaipa tässä jutussa on kuitenkin sen verran “historia siipien havinaa”, että sen voi jo kertoa uudestaan.
Tämän ketjun alkupäässä on sama asia myös pidempänä versiona.

Häkkinen, Turusta, on syyllinen.
Eräs ”harrastaja” soitteli Pekka Häkkiselle ja aikansa höpötteli suurempien suutinkärkien autuudesta.
Puheppa lankesikin otolliseen maaperään, kun sattumalta kuuntelija olikin sellainen henkilö, joka aivan oikeastikin ymmärsi asiasta jotain, tai itse asiassa paljonkin, paljon enemmän.
Siinä oli paaaljon tuuria matkassa.

Häkkinen laittoi suutinkärkien tilauksen Italiaan, Bosiolle vetämään.
Niitähän sitä sitten odoteltiin, pitkään….
Jossain vaiheessa piti sitten laittaa vielä alkuperäinen AMG,kin perään, malliksi.
Sitten kyllästyin odottelemaan ja ostin oikeat suuttimet.
Yllättäen tämä osoittautuikin ”ainoaksi oikeaksi ratkaisuksi”, pitkäksi aikaa.

Bosiohan valmistaa laadukkaita tuotteita, erittäinkin laadukkaita.
Siksi olikin kummastus suuri, kun kärjet vihdoin saapui ja vaikutus ei ollutkaan haluttu, vaikka testipenkissä saatiin juuri haluttuja arvoja.
Teho ei siis noussutkaan samassa suhteessa.
Tämän AMG-tilauksen yhteydessä Bosio oli tehnyt myös nämä power plus –kärjet.
Vaikutus sama.

No, asiaa en sen kummemmin mietiskellyt, olinpahan salaa pikemminkin mielissäni, kun eivät toiset sitten ”pilkkahinnalla” päässeetkään samaan.
Sitten tullaankin jo nykyhetkeen.
Auton teho ei vaan nouse ja alahuulet väpättäen ja päät yhteen kolisten parlamentti Mikan luona tulee siihen tulokseen, että suuttimet antaa liian vähän ruokaa koneeseen.

Piti oikeasti aloittaa suuttimien toimintaperiaatteen tutustuminen.
Jossain vaiheessa älysin lisäksi, että alun perin Italiaanhan lähetettiin nimenomaan AMG,n suutin.
Eli Bosiolla ei ehken ollutkaan käsitystä siitä, että AMG,n runko olisikin jollain lailla erilainen, kun tavallinen.
Ja kun he siis tekivät niitä kärkiä, jotka nyt siis todellakin toimivat, kuten on nyt toteen näytetty, niin näitä kärkiä testattiin ja tehtiin koko ajan vaan AMG,n runkoon.
Varmaankaan ei ollut edes mitään tietoakaan runkojen eroavaisuuksista, luulenkin, että tämä on edelleenkin Bochin ”suuri salaisuus”.
”Siitähän se ajatus sitten lähti”.

Eipä muuta, kun AMG-suuttimen ostoon ja sitten sitä tarjottelemaan mittauksia varten.
Itsellä kun ei taito ja työkalut riitä.
Jossain vaiheessa sitten löytyikin mies, joka sen eron, jonka olemassaolosta olinkin varma, löysi sen.
Sattui silläkin tavoin hyvä tuuri, että ihan ”omalta kylältä”.

Siinäpäs sitä pohjustusta itse aiheeseen.
Power plus kärkiä on siis aivan ”hyllyssä” saatavana.
Hintaa taisi olla vähän päälle satanen/kpl.
AMG,llä vähän alle.
Elä kysy, miksi ero, en tiedä.

Reikäkoko ei ole tiedossa, enkä omista tai tiedä kellään työkalua mittaukseen.
Kuvastakin sen voisi ehken arvioida vertaamalla.

Silloin aikoinaan jostain tarttui korvaan, että power plussan tuotto olis AMG+20%, en ole kuitenkaan nyt varma.
Mittaukset kuitenkin tukisivat tuota teoriaa.
Power plussan, muutetulla rungolla, ero vakiosuuttimeen on melko tarkkaan, vähintään +50%.

Sanotaan tähän nyt sellainenkin juttu.
Siis, yksi haaste on saada lisää syöttöä, toinen taas se, että suuremman syötön suuttimen saa toimimaan kuitenkin ”vakion kaltaisesti”.
Tässä projektissa on ollut roppakaupalla tuuriakin mukana, sitä ei käy kieltäminen.

Itsekin olisin sitä mieltä, että tähän suutinkärkien maailmaan olisi suorastaan mehukasta tutustua.
Varmaan löytyisi sopivia ja toimivia ratkaisuja eri autojen suuttimiin.
Siinä tarvitaan vaan työkaluja, sekä resursseja, joihin tavan harrastajalla ei ole varaa.
Saatavuuden ja toimitusvarmuuden kannaltahan siis ”vakiosuutinkatalookista” löytyvät osathan olisi juurikin halvimmat ja parhaat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

OT: Sopisivatko nuo dieselien common rail -laitteet materiaaliensa ja käytettävien paineiden puolesta myös bensiinin ja/tai etanolin/metanolin ruiskuttamiseen suoraan sylinteriin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Oletkos Tuikku kysynyt "norsulta" turboa?
sehän noita isompia VNT-ahtimia tilaili...

tosin GT32V on ulkomitoiltaan melko suuri, mutta voihan sen aina kerran vuodessa ottaa päiväksi pöydällekin.. :wink:
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Rammstein69 kirjoitti:Oletkos Tuikku kysynyt "norsulta" turboa?
sehän noita isompia VNT-ahtimia tilaili...

tosin GT32V on ulkomitoiltaan melko suuri, mutta voihan sen aina kerran vuodessa ottaa päiväksi pöydällekin.. :wink:
No, enpäs älynnytkään.
On ne liian isoja, eivät mahdu millään ristillisesti tuonne pellin alle.
Lisäksi niiden ilmantuotto taitaa olla liian suurta ihan näin pikkumoottoriin.


-tomant-
Suuttimet ja pumput kyllä muuten mahtaisi käydäkkin, mutta jo aivan pisarakin polttoaineen seassa vettä saa aikaiseksi leikkautumisjälkiä suuttimissa ja pumpussa.
Painetta tulisi kyllä tarpeeksi, vaikkapa ihan suoraan työtahtiin ruiskuttamiseen.
Sähköohjaus mahdollistaa hyvinkin tarkan ohjauksen, käsittääkseni melkein millä tahansa ruiskuboxilla.

Lähes yhtä hyvän mielestäni saa, kun käyttää jonkun bensa-auton polttoaineen ruiskutusjärjestelmää, joka ruiskauttaa jokaiseen imukanavaan erikseen ja vaan silloin, kun imuventtiili on auki.
Ruiskutusta pitää ohjata boxilla.
Ilmamäärämittarin antaman tiedon perusteella, jotta suhteellinen osuus pysyy koko ajan haluttuna.
Alku tietyn paineen jälkeen, jos moottorin lämpötila ja pakokaasujen lämpö on riittävä.
Pienenä annoksena, tarkoituksena ensin vaan hillitä lämmön nousunopeutta, muttei "tappaa" sitä, ettei vaan tule tehohävikkiä.
Tietyn pakolämmön jälkeen annos lisääntyy, (ja saa pidettyä lämmöt kurissa).
Tietyn lämmön jälkeen massiivinen ruiskutus, jotta lämpö varmaan lähtee laskemaan ja vältytään vaurioilta, tarvittaessa niin runsas ruiskutus, että tulee jo tehohäviötäkin.
Määräävät muuttujat voisi siis olla ilmamäärä ja pakolämpö, joiden avulla ruiskutusmäärää säädettäisiin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

tuikku kirjoitti:...-tomant-
Suuttimet ja pumput kyllä muuten mahtaisi käydäkkin, mutta jo aivan pisarakin polttoaineen seassa vettä saa aikaiseksi leikkautumisjälkiä suuttimissa ja pumpussa.
Painetta tulisi kyllä tarpeeksi, vaikkapa ihan suoraan työtahtiin ruiskuttamiseen.
Sähköohjaus mahdollistaa hyvinkin tarkan ohjauksen, käsittääkseni melkein millä tahansa ruiskuboxilla.

Lähes yhtä hyvän mielestäni saa, kun käyttää jonkun bensa-auton polttoaineen ruiskutusjärjestelmää, joka ruiskauttaa jokaiseen imukanavaan erikseen ja vaan silloin, kun imuventtiili on auki.
Ruiskutusta pitää ohjata boxilla.
Ilmamäärämittarin antaman tiedon perusteella, jotta suhteellinen osuus pysyy koko ajan haluttuna.
Alku tietyn paineen jälkeen, jos moottorin lämpötila ja pakokaasujen lämpö on riittävä.
Pienenä annoksena, tarkoituksena ensin vaan hillitä lämmön nousunopeutta, muttei "tappaa" sitä, ettei vaan tule tehohävikkiä.
Tietyn pakolämmön jälkeen annos lisääntyy, (ja saa pidettyä lämmöt kurissa).
Tietyn lämmön jälkeen massiivinen ruiskutus, jotta lämpö varmaan lähtee laskemaan ja vältytään vaurioilta, tarvittaessa niin runsas ruiskutus, että tulee jo tehohäviötäkin.
Määräävät muuttujat voisi siis olla ilmamäärä ja pakolämpö, joiden avulla ruiskutusmäärää säädettäisiin.
Sivustolla http://www.ethanolboost.com/ esitetään, että etanolin tai metanolin suoraruiskutus bensamoottoriin toisi huomattavaa etua tehon ja pääästöjen suhteen. Alkoholin ruiskutus alentaa palamistapahtuman lämpöä ja mahdollistaa siten ahtopaineen lisäämisen ilman nakutusta. Etanolin seassa on aina hieman vettä ja sitä asiaa ei ole sivustolla mielestäni käsitelty. Toisaalta mm. Mersulla, Volkkarilla ja Mitsulla on hyviä kokemuksia bensiinin suoraruiskutuksesta. Mersuhan aloitti koko show'n 50-luvulla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Uskomattoman hieno topic ja aikaakin tähän jonkin verran vierähti kun läpi lukaisi. (jos keskittyneesti olisi lukenut niin päivä menisi)..

Itse olen myös W203T 200 CDI -03 uusi omistaja (85kW). Autossani on myyjän mukaan muutettu ohjelma mutta ei hajuakaan tehoista (ei riittävä). Pystyykö sillä Elmscanilla toteamaan tehon kuinka tarkasti vai onko järkevämpi viedä auto Powerflashille ja antaa heidän hoitaa homma? Mites tuossa Elmscanin niin mikä ohjelma siihen pitää olla apuna ja onko ilmainen?

Mielestäni autosta ei ole otettu edes 150hp:ta.. :(

Ilmeisesti tässä minun autossani matalampi ruiskutuspaine ja maksimiteho mitä pelkällä lastulla saavutetaan on siellä ~170hp korvilla ja n.350Nm?

No enemmästä tehon hankinnasta en tässä vaiheessa ala puhumaan, mutta se voi olla edessä koska päätin että auton pidän + 2vuotta..

:lol:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, uskaltaisikko vähän päivittää.

Hatemin "jäämistöä" Garrett 3063,sta on katseltu.
Pikkuisen on pakopesä suuri pikkuauton konetilaan.
Pakosiipi suunnilleen millin suurempi, kun nyt, elikkäs varmaankin erittäin sopiva ja hyvä kompromissi tehonkeston ja heräämisen välillä.
Imusiiven kotelossa oli sakkaussolatkin valmiina, mutta 63 millinen siipi ei niitä varmaan tarvi.
Johonkin hiukan suurempaan moottoriin, jossa vähän pienemmällä paineella pääsee yli kolmensadan, niin kokeilemisen arvoinen varmasti.
Lisäksi kun on aivan uusi, niin ei kannata ruveta turmelemaan tähän minun autooni.

Jospa mulle tulisi samankokoisella pakosiivellä, mutta pienemmällä pakopesällä ja isommalla kompurasiivellä tehty "3067".
Kompurasiipi olisi siten "justiin" oikea. Tuosta.
Pakokotelo on alkup. 30-sarjalaisesta.
Ulkoisesta habituksesta tulee edelleenkin "alkuperäisen" näköinen.
Kovasti on käyty erästä Wolkkarimiestä kehumassa asian tiimoilta, saas nähdä.
Saattaapi kuiteskin olla, että vieläkin on pakopesä turhan suuri ja herääminen hidasta.
No, joku kuusipyttyisen omistaja saa siitä sitten erittäin hyvän ahtimen, joka riittääkin reilusti yli kolmensadan.
Toivottavasti ei.
Suutin manööverin jälkeen tässä haluaisi jo jotain etua ihan itsellekin.
En minä oikeasti mitenkään mukava mies ole. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

simppa80 kirjoitti: Itse olen myös W203T 200 CDI -03 uusi omistaja (85kW). Autossani on myyjän mukaan muutettu ohjelma mutta ei hajuakaan tehoista (ei riittävä). Pystyykö sillä Elmscanilla toteamaan tehon kuinka tarkasti vai onko järkevämpi viedä auto Powerflashille ja antaa heidän hoitaa homma? Mites tuossa Elmscanin niin mikä ohjelma siihen pitää olla apuna ja onko ilmainen?

Mielestäni autosta ei ole otettu edes 150hp:ta.. :(

Ilmeisesti tässä minun autossani matalampi ruiskutuspaine ja maksimiteho mitä pelkällä lastulla saavutetaan on siellä ~170hp korvilla ja n.350Nm?
Oliskos Oulussa paikkaa, missä tehot voi mittauttaa ?
Jos Oulusta olet.

Tuon verranhan siitä suunnillen tehoa lähtee.
Pikkuisen on eri moottoreiden välillä eroja.

Eihän ole mitään boxia laiteltu ?
Katseleppas railputken päähän, tai suuttimille menviä johtoja....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ajattelin kyllä 48 trim siipeä enkä tuota 52:sta. Pitäisi riittää 300:aan ja toimii paljon alemmilla koneen kierroksilla 1,5-2 bar ahdoilla. Perustelut lienee riittävät? :wink: [/img]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

TDIfreak kirjoitti:Ajattelin kyllä 48 trim siipeä enkä tuota 52:sta. Pitäisi riittää 300:aan ja toimii paljon alemmilla koneen kierroksilla 1,5-2 bar ahdoilla. Perustelut lienee riittävät? :wink: [/img]
Täytyy kyllä sanoa, että vasta nyt huomasin, että siinähän on tosiaan kahdenlaista siipeä.
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Moikka
Tässä päivitystä tästä savon tuikku II tekeleestä. Tuli tuossa käytyä HSD.n penkkipäivillä uudessa Jyväskylän penkissä. Käyrät väännöistä, tehoista ja ahtopaineesta. Käyrät rulla arvoista.

http://i27.tinypic.com/i4pkjc.jpg

Tehot jäi reilu kymmenkunta heppaa parhaasta penkityksestä talvelta(lapussa 237, talvella 252 Karalan penkissä),
mutta suurinosa selittyneen korkealla lämpötilalla hallissa +30C.
Vääntöähän tämä pikkulohko runttasi aika rankasti 559Nm!. Cooleri vaihdettu lähdöiltään (nyt 3") isommaksi viime karalan käynnin jäljiltä, mutta ei tämä kinkkicooleri ihan taida pitkässä vedossa olla mittatilaus coolerin vertainen, mutta normiajot pärjää hienosti.
Vääntö on jo kyllä persdynollakin tuntunut melko miehekkäältä.
Ja vääntöähän on vielä rajattu ja siirretty ylemmäs paikkoja säästääkseen, ja silti meinaa vaan karata aika korkeaksi.

Sähköhybridikö tässä on tullut rakennettua? 17 min penkitys sessio aiheutti kaamean 5,5l/km keskikulutuksen 72 km/h keskinopeudella(pitkä rullaus), oishan tuonne ehkä vara enemmänkin tupaöljyä ruiskutella.

PS: Paloviita, annos milleria oli tankissa henkisenä tukenä talvilaadun seurana :?:

Käyrä on kyllä melko mukava automaattilaatikolle, joka vaihtaa isommalle n.4300 rpm:n kohdalla. Tehotkin pysyy melko tasaisena syötön loppumiseen asti (4850 rpm = syöttö nolla), joka nyt päästiin D:llä eli 5:lla mitaamaan.

Nätisti tehot seuraa ahtoja eli ilmamäärä näyttäisi rajoittavan isompia tehoja. Eli heti kun ohjelma tekee ahtopaineen loppu kevennyksen, niin tehot lähtee laskemaan. VNT2359 rupeaa olemaan varmaan tuottonsa äärirajoilla.

Joskohan tuolla kesän kerkeäisi, jos vaan laatikko tuon väännön kestää. Mutta enemmänhän se vituttaisi jos se vakio tehoilla antautuisi! :evil:
Ja kyllähän noista käyrien tasaisuuksista Karalan ammattitaito näkyy!! Ja eikä se Tuikkukaan ihan huonoja vinkkejä ole antanut! Ja ehkä se vnt-vivun ja tangon kanssa tappelu ei ihan turhaa ole ollut.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Tuo 48 trimmillinen siipi olisi kyllä aika nami noin niinkuin ala ja keskirekisteriä ajatelle. Vähän vaan arveluttaa tuon kartan loppuminen tuohon 30lbs kohdille. No onhan näitä tietysti ajettu ennenkin kartan ulkopuolella :D
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
-48 siipi antaa tuossa parin kilon kohdalla karttaa leveyttä "vasemmallekkin".
Mikä on pikkumoottorille tärkeää, ei sakkaile niin herkästi.
Ilman määrä sitten riittää, mihin riittää...
1,5-2 kilon alue on nyt, niinkuin tiedät tärkeä.
Siinä pitäisi toimia hyvin, ja mahdollisimman laajalla alueella.

-52,nen siipi taitaa sitten sopia paremmin vähän suuremmalle moottorille ja kork. 1,5 kilon paineille.
Kartassa on alempana tilaa ensinnäkin ahtopaineelle nousta äkkiäkin ja toisaalta taas leveyttä, eli tehonkestoa.
Ja alle puolentoista kilon kohdalla kuljetaan juurikin aivan parhaan hyötysuhteen kohdilla.

Mutta en tiedä..
Jos tietäisin, niin mullahan jo olisi tehokas auto oikean kokoisella ahtimella...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Eli tuollainen nelikasi vaan kiini ja kokeilemaan :D
diipa daapa...
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Niin ja se pakonokka pikkuhiljaa hiottavaksi... tai edes mitattavaksi että millaisia asteita siitä löytyy.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Eipä ole kuukausiin tullut käytyä täällä, kun on tullut keskityttyä pentsiiniprojektiin ja talonrakentamiseen. Myös pari pyöräprojektia tekeillä: turbo ja 300hv/litra vapari...

Löytyy gt32vnt, gt35vnt, gt37vnt, gt40vnt ja gt42-102vnt, joitain kokoja on useampiakin.

Itse pistän pakuun uudemmanmallisen gt35vnt:n, kunhan saisin ton nelikon ajoon/rikki ensin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4785
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

norsu kirjoitti:Itse pistän pakuun uudemmanmallisen gt35vnt:n...
Olisko tuo ulkomitoiltaan sellainen, että voisi Mersunkin pellin alle mahtua, sinne oikealle paikalleen, pakosarjan alle ?

Mulle on tosin jo ahdin "syntymässä", mutta kokoluokka (3571 ?) olisi varmaankin aika hyvä esim. 320cdi,hin suurempien suuttimien kanssa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin