Fiktionaalinen W124-pohdinta?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
- Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu
Fiktionaalinen W124-pohdinta?
Kuvitellaan että Herra X:llä olisi tietoa ja taitoa ja tilat.Sitten hänellä olisi W124 raakakori johon hän tilaisi kaikki uudet osat merkkiliikkeen kautta.Paljonko tämä sanotaan vaikkapa 200D:ksi ristitty projekti tulisi maksamaan ja saisiko hän veholta kaikki siis ihan kaikki uudet osat? Olkaa hyvät ja jatkakaa.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Ainahan voi kuvitelle...
Vaikeutena tässä asiassa on se, ettei valmiin tehtaasta tulleen auton osia ole hinnoiteltu erikseen. Oma autoni W124 200 D vm 1990 on maksanut uutena 246.000 mk.
Jos tilaamme kaikki osat (varmaankin löytyy Saksan päästä) Vehosta ja kasaamme auton, hinnaksi saattaa tulla autoni uusi hinta euroina. Hanke tuottaisi ainakin täysin käsityönä kootun auton, jonka kestävyys voisi olla sinänsä omaa luokkaansa. Ja jos sen kasaamiseen saisi pari vanhempaa Vehon jermua, jotka tuntee 124 kopan kuin taskunsa...avot.
Vuonna 1985 kaverini tilasi Saksasta uuden 280 S Meseen uuden korin ilman ovia, ja se maksoi pikkasen päälle 18.000 mk rahteineen.
Jos tilaamme kaikki osat (varmaankin löytyy Saksan päästä) Vehosta ja kasaamme auton, hinnaksi saattaa tulla autoni uusi hinta euroina. Hanke tuottaisi ainakin täysin käsityönä kootun auton, jonka kestävyys voisi olla sinänsä omaa luokkaansa. Ja jos sen kasaamiseen saisi pari vanhempaa Vehon jermua, jotka tuntee 124 kopan kuin taskunsa...avot.
Vuonna 1985 kaverini tilasi Saksasta uuden 280 S Meseen uuden korin ilman ovia, ja se maksoi pikkasen päälle 18.000 mk rahteineen.
W 124 E 200 D "Läähätin"
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ei noilla nimillä, mutta saahan varmaankin palikka kerrallaan.Petteri Kivimäki kirjoitti:Mielestäni tää "koko auto varaosista" ei toimi ajatusleikkinäkään. Eihän uusina varaosina saa esim. "OM601 moottori vaihteistoineen". Tai "W124 koko sisustus".
Sitä en uskalla miettiä, mitä hintaa sitten tulee sillä lailla laskettuna.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Anteeksi pieni OT. Joku vuosi sitten työpaikkamme kautta tuli 2kpl Cadillac -merkkisiä vaunuja. Toinen vm. -49 ja toinen vm -59. molemmat olivat matkalla suureen itään. Ajoin tuolloin (siirsin) tuota -59 mallia.
Huhu kertoi, että tulivat suoraan tehtaalta. Uusina. Tiedä sitten, mutta mittaristossa oli kyllä puhdas rivi nollia. Tuolloin kerrottiin, että kyllä niitä saa, jos vain "nippu" on kunnossa. Tiedä sitten, mitä uustuotantoa olivat. Hienoja vehkeitä kuitenkin, hämmästyttävää tekniikkaa.
Jos tässä nyt ajatuksella leikitään, niin mikäköhän olisi vastaanotto, jos MB julkaisisi uudet painokset esim. 123 tai 124 malleista (tai jostain muusta klassikosta, menisivätköhän kaupaksi).
Terv. Juri
Huhu kertoi, että tulivat suoraan tehtaalta. Uusina. Tiedä sitten, mutta mittaristossa oli kyllä puhdas rivi nollia. Tuolloin kerrottiin, että kyllä niitä saa, jos vain "nippu" on kunnossa. Tiedä sitten, mitä uustuotantoa olivat. Hienoja vehkeitä kuitenkin, hämmästyttävää tekniikkaa.
Jos tässä nyt ajatuksella leikitään, niin mikäköhän olisi vastaanotto, jos MB julkaisisi uudet painokset esim. 123 tai 124 malleista (tai jostain muusta klassikosta, menisivätköhän kaupaksi).
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Aika uskomatonta. Joskus luin että classic Chevyyn (`55-`57) saa tilattua kaiken muun uustuotantona paitsi runkonumeron. Jos olis pätäkkää, niin olisi mukava kasailla joku vanha klassikko uusista osista. Pakkausjätettä tulis varmasti reilusti..Huhu kertoi, että tulivat suoraan tehtaalta. Uusina. Tiedä sitten, mutta mittaristossa oli kyllä puhdas rivi nollia. Tuolloin kerrottiin, että kyllä niitä saa, jos vain "nippu" on kunnossa. Tiedä sitten, mitä uustuotantoa olivat. Hienoja vehkeitä kuitenkin, hämmästyttävää tekniikkaa.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Manu300cea24 kirjoitti:Mulla on kanssa sellanen kutina et luin joskus alan lehdestä että ne suunnittelisi jenkeissä tekevänsä muutamia uusia -59 käkkylöitä.
No joo, näitähän ne käsittääkseni oli. Kaikki oli uutta. Myös siinä -49 mallissa.
sääli kun ei ollut silloin vielä kännykkäkameraa...
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
OT
Tuossa tuli muutama tovi sitten dokumentti (oliskohan jimiltä) deloreanista (paluu tulevaisuuteen auto). Kertoivat että auto floppasi niin pahasti että niitä jäi myymättä niin paljon että kasasivat osia isoon teollisuushalliin. Siellä oli moottoreita rivissä kuin kiviä hautausmaalla ja kaikkia muita osia... Dokkarissa sanottiin että jos omistat runkopalkin ja paalua niin kasaavat siellä kokonaan uuden auton siihen palkin ympärille. Jos en nyt ihan väärin muista niin dokkarin mukaan tuollaiselle kasaukselle tulee hintaa n.80 000$.
Tuossa tuli muutama tovi sitten dokumentti (oliskohan jimiltä) deloreanista (paluu tulevaisuuteen auto). Kertoivat että auto floppasi niin pahasti että niitä jäi myymättä niin paljon että kasasivat osia isoon teollisuushalliin. Siellä oli moottoreita rivissä kuin kiviä hautausmaalla ja kaikkia muita osia... Dokkarissa sanottiin että jos omistat runkopalkin ja paalua niin kasaavat siellä kokonaan uuden auton siihen palkin ympärille. Jos en nyt ihan väärin muista niin dokkarin mukaan tuollaiselle kasaukselle tulee hintaa n.80 000$.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
sundiz kirjoitti:OT
Tuossa tuli muutama tovi sitten dokumentti (oliskohan jimiltä) deloreanista (paluu tulevaisuuteen auto). Kertoivat että auto floppasi niin pahasti että niitä jäi myymättä niin paljon että kasasivat osia isoon teollisuushalliin. Siellä oli moottoreita rivissä kuin kiviä hautausmaalla ja kaikkia muita osia... Dokkarissa sanottiin että jos omistat runkopalkin ja paalua niin kasaavat siellä kokonaan uuden auton siihen palkin ympärille. Jos en nyt ihan väärin muista niin dokkarin mukaan tuollaiselle kasaukselle tulee hintaa n.80 000$.
Jep, varmaan näin. Mutta se auto (muistaakseni) floppasi ihan syystäkin. Yksi elokuvaroolihan ei tee itse autosta hyvää. Olihan siinä jotain innovaatioitakin, mutta ei juuri muuta uutta. Klassikoksi siitä ei ole!
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Jos ylimääräistä rahaa olisi niin kyllä sellainen pitäisi laittaa tilaukseen... Itse kun kuluu siihen sukupolveen että paluu tulevaisuuteen oli muksuna yksi kovimmista elokuvista... Tosiaan muutamia innovaatioita siinä oli. Esim. ruostumattoman teräksen käyttö. Ja olihan siinä lokinsiipiovetJuriPotkuri kirjoitti:sundiz kirjoitti:OT
Jep, varmaan näin. Mutta se auto (muistaakseni) floppasi ihan syystäkin. Yksi elokuvaroolihan ei tee itse autosta hyvää. Olihan siinä jotain innovaatioitakin, mutta ei juuri muuta uutta. Klassikoksi siitä ei ole!
Terv. Juri

Tuolta voi massimiehet laittaa tilausta vetämään: http://www.delorean.com/newbuild.asp
Eihän tuolle näytä kertyvän hintaa kuin 60 000$ ilman ihmeellisempiä lisävarusteita. Ja nythän on dollari halpaa...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
tuosta runkonumeroasiasta... saahan nykyään tilattua jenkeistä corveten stingraynkin kokonaisuudessaan varaosina, ainut mitä et saa uutena on juuri tuo runkonumero. Aika paljon niitä kuulemma tehdään juuri sillä tavalla että löydetään jostain raato jonka runkonumerosta saa selvää ja kootaan sen ympärille täysin uusi vette...
Jos Veho alkaisi myymään uusia 124 D malleja, mieluummin se kuin nykyisiä tietokone ohjattuja muovi-mersuja.JuriPotkuri kirjoitti:Anteeksi pieni OT. Joku vuosi sitten työpaikkamme kautta tuli 2kpl Cadillac -merkkisiä vaunuja. Toinen vm. -49 ja toinen vm -59. molemmat olivat matkalla suureen itään. Ajoin tuolloin (siirsin) tuota -59 mallia.
Huhu kertoi, että tulivat suoraan tehtaalta. Uusina. Tiedä sitten, mutta mittaristossa oli kyllä puhdas rivi nollia. Tuolloin kerrottiin, että kyllä niitä saa, jos vain "nippu" on kunnossa. Tiedä sitten, mitä uustuotantoa olivat. Hienoja vehkeitä kuitenkin, hämmästyttävää tekniikkaa.
Jos tässä nyt ajatuksella leikitään, niin mikäköhän olisi vastaanotto, jos MB julkaisisi uudet painokset esim. 123 tai 124 malleista (tai jostain muusta klassikosta, menisivätköhän kaupaksi).
Terv. Juri
W 124 E 200 D "Läähätin"
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
Joskus vanhat mallit myydään Kiinan tai muuhun halpamaahan
ja tuotantoa jatketaan. Intiassa on paljon vanhoja brittimerkkejä
yhä valmistuksessa.
Ei nuo vanhat autot enää läpäisisi uuden auton päästörajoja Euroopassa.
Enkä minä enää maksaisi 150 tuhatta euroa 300 TDT 4matic:sta,
suurin piirtein sen se on kai hyvin varusteltuna maksanut valmistuksen
loppuvaiheissa. Käytetty on parempi ostos, 15 tonnilla saa hyvän
ja sillä on enemmän kilometrejä edessä kuin useimmilla uusilla autoilla.
Miljoonan kilsan rikkominen ei ole mahdotonta.
Lähin vastine uudelle on museosta otettu 1994 300 TDT 4matic hyvillä
varusteilla ja muutama sata kilsaa ajettuna, hinta taisi olla 40.000 e
Saksassa. Siinä vaan taitaa kaikki tiivisteet olla kuivia ja vuotaa.
ja tuotantoa jatketaan. Intiassa on paljon vanhoja brittimerkkejä
yhä valmistuksessa.
Ei nuo vanhat autot enää läpäisisi uuden auton päästörajoja Euroopassa.
Enkä minä enää maksaisi 150 tuhatta euroa 300 TDT 4matic:sta,
suurin piirtein sen se on kai hyvin varusteltuna maksanut valmistuksen
loppuvaiheissa. Käytetty on parempi ostos, 15 tonnilla saa hyvän
ja sillä on enemmän kilometrejä edessä kuin useimmilla uusilla autoilla.
Miljoonan kilsan rikkominen ei ole mahdotonta.
Lähin vastine uudelle on museosta otettu 1994 300 TDT 4matic hyvillä
varusteilla ja muutama sata kilsaa ajettuna, hinta taisi olla 40.000 e
Saksassa. Siinä vaan taitaa kaikki tiivisteet olla kuivia ja vuotaa.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Heh, arvaas minkä auton alustalle (EDIT. ja vissiin moottorille myös) tuota pre-facelift Ssangyong Chairmania on valmistettu?JarkkoN kirjoitti:Joskus vanhat mallit myydään Kiinan tai muuhun halpamaahan ja tuotantoa jatketaan.


W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Boyd Coddingtonhan jäi kiinni näistä uustuotanto "Matching numbers" autoista. Siis kokosi uusista osista autoja just vanhan runkonumeron alle, ja teki jopa moottorilohkoon vanhan lohkon stanssit. Myi aitona klassikkona uustuotantoautoja.
Sit olisikin hankalaa päättää minkä auton haluais uustuotantona. w123, w124, w112, w108, r113... Tunteen vai järjen mukaan? Ite ottaisin varmaan tunteen mukaan koska mailma on täynnä uusia järkipelejä.
Sit olisikin hankalaa päättää minkä auton haluais uustuotantona. w123, w124, w112, w108, r113... Tunteen vai järjen mukaan? Ite ottaisin varmaan tunteen mukaan koska mailma on täynnä uusia järkipelejä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Oikeasti uusituotanto 124:sella voisi olla melkoisen vähän ostajia. Esim. 200cdi:tä vastaavan tehoinen 124 vie puolet enemmän polttoainetta, kolaritestissä voisi saada ehkä yhden tähden, ajonvakausjärjestelmiä ei ole jne. Ainoa missä 124 voittaa uudemmat on sähköjen yksinkertaisuus, no ehkä hiljaisuudessa päästään aika lähelle. Päästöjä vartenhan pitäisi tehdä aikalailla, bensavehkeet eivät ikinä läpäisisi nykyisiä vaatimuksia. Diesel ne varmaankin läpäisisi, kunhan lisätään hiukkas-suotimet ja mitä niitä onkaan..samalla tietty kulutus lisääntyy ja tehot laskee. Omasta mielestä 124 on myös muovisemman oloinen kuin uudet, materiaalit eivät ole niin laadukkaan tuntuisia.
Jos autot olisivat samanhintaisia ja vierekkäin laitetaan uusi W211 ja W124 ei ainakaan minun tarvitsisi harkita kumman otan, ehdottomasti W211...
Vaikka itsekin ajan näillä vanhoilla romuilla niin enpä sen enempää jaksa niitä puolustella. Käytettyinähän näillä jopa kannattaa ajella kun ovat niin halpoja, uuden hintaa en ikinä näistä maksaisi
Jos autot olisivat samanhintaisia ja vierekkäin laitetaan uusi W211 ja W124 ei ainakaan minun tarvitsisi harkita kumman otan, ehdottomasti W211...
Vaikka itsekin ajan näillä vanhoilla romuilla niin enpä sen enempää jaksa niitä puolustella. Käytettyinähän näillä jopa kannattaa ajella kun ovat niin halpoja, uuden hintaa en ikinä näistä maksaisi

- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Mutta W124 300D vie jotain 6,5 litraa satasella, ei ihan taida 3,7 litraan päästä cdi. Ajonvakaudestakin olen eri mieltä, kunnossa oleva W124 on ihan järkyttävän hyvä peli.AM kirjoitti:Oikeasti uusituotanto 124:sella voisi olla melkoisen vähän ostajia. Esim. 200cdi:tä vastaavan tehoinen 124 vie puolet enemmän polttoainetta
Mulla tosin on kokemusta vaan W210 farkusta. Se oli muuten hulppea peli, mitä nyt parit sähköongelmat ja iskarit/puslat lopussa rapiat 160 000 kilsan jälkeen. Ruostettakin oli, mutta sehän on omistajan syy kun ei ruostesuojaa.
Lisäksi on tälläkin forumilla ollut kohtuullisesti puhetta uudempien mersujen ruosteongelmista, jarruongelmista ym. Ja mihinkä vehkeeseen se liittyi se katastrofin tuntomerkit täyttävä automaattilootaongelma.
Vaikka vanhoja puolustelen, niin en niistä uutta hintaa maksaisi tietenkään..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Mutta jos ostaja näkisi myös kustannushinnat, eli mitä auton valmistaminen on tullut maksamaan, ei päätös olisi enää ihan yhtä helppo. Kyllä minäkin silti W211:n ottaisin, mutta siihen aikaan kun W124:a ja varsinkin W123:a kasattiin, ei joka osan kohdalla mietitty, mistä sen saisi halvimmalla. Alihankitut komponentit sai maksaa enemmän. Millä toki on väistämättä merkitys kokonaisuuden laatuun.AM kirjoitti:Jos autot olisivat samanhintaisia ja vierekkäin laitetaan uusi W211 ja W124 ei ainakaan minun tarvitsisi harkita kumman otan, ehdottomasti W211...
Sekin on mielenkiintoista, minkä verran noiden ylläpitokuluissa on eroa, varsinkin nyt kun W124:n osia (ja tietoa) saa varsin monelta suunnalta, eikä siinä juuri sellaisia hommia ole, mitä ei itse pystyisi tekemään jos vaan viitsii ottaa selvää. W211:n kanssa tarvitaan huoltoon paljon dedikoitua elektroniikkaa, yleismittari ei siinä auta kovin moneen ongelmaan.