Pikku klommojen oikaisua

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Pikku klommojen oikaisua

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Onkohan kenelläkään mitään havaintoa tämmöisestä Motonetin tuotteesta. Eli onko täyttä humpuukkia, vaiko ajaisiko hommansa pikku parkkipaikka "muistojen" unhoittajana.

Varsinkin täällä pääkaupunki seudulla pysäköitäessä, tahtoo tulla noita pikku klommoja aina tämän tästä
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Hessu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 615
Liittynyt: To 07.08.2003 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kovastihan ne tota tossa uudessa autobildissä testas mut tiedä sit toimiiko oikeesti??Ite kääntysin mielummin autodentin puoleen koska niiden jutut toimii varmasti eli www.autodent.fi tosin hintakin on varmasti eri mutta itse yllätyin kuinka hyvin klommon saa oikastua jos ei vaan maalipinta ole mennyt puhki..
MB 280CE-83



Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Ei ole tuota k.o. tuotetta tullu käytettyä,mutta wurth:n vastaavaa ja täytyy kyllä kehua.eräästä kärrystä tuli nypittyä n.40 erikokoista lommoa ulos.
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Mitä hintoja esim tuo autodent pitää työllään? kokemuksia? olisi muutama pieni ns lommo ovissa, jotka voisi harkita oikovan jos hinta ei ihan merelle kaada.
220.128 Black Mirror
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

kahdessa eri artikkelissa olen nähnyt tuota Motonetin myymää värkkiä kovasti kehuttavan, joten ei se ihan humpuukia varmaankaan ole.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Nostetaan aihe kun on ajankohtainen. Itselleni lyötiin lommo etulokasuojaan Oulus prisman parkkipaikalla ja mustassa peilaa sen veraan että kyllähän tuo pitäisi saada oikaistua.

Kertokaa lisää tuostaa "tee se itse" lommon ulosveto laitteesata jos sellainen jollakin käytössä. Ja jos Oulun seudulta löytyy joltakin tuollainen niin kiinnostaisiko lommon ulosvetoyritys? Korvausta vastaan tietysti.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tollasta oikasua löytyy youtubelta.

http://www.youtube.com/watch?v=miNykNl-0NM

Pitäis joskus piruuttaan testailla.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Manu300cea24 kirjoitti:Tollasta oikasua löytyy youtubelta.

http://www.youtube.com/watch?v=miNykNl-0NM

Pitäis joskus piruuttaan testailla.
Ja tuosta laskutetaan korjaamossa 100€! Meilläkin peltikorjaamossa käytetään tuota tekniikkaa. Mutta se sopii vain painaumiin ja melko pieniin kolhuihin. Mutta sopivan kokoinen parkkipaikkakolhu kun on, tulee se ulos kyllä.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Manu300cea24 kirjoitti:Tollasta oikasua löytyy youtubelta.

http://www.youtube.com/watch?v=miNykNl-0NM

Pitäis joskus piruuttaan testailla.
Saako tuota puristettua ilmaa ostaa jostain? Pakko kyllä kokeilla toimiiko. Aika edullinen ratkaisu jos onnistuu.. :D

Kiitokset vinkistä! en tiedä voisko se tulla ulos myös jää palaa lommoon painamalla niinkuin tässä:

http://www.youtube.com/watch?v=l3Y-Ek2G ... re=related
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Terve! Yhden parkkilommon korjautin Autodentillä ja tulos oli hämmästyttävä. Ei mitenkään pystynyt jälkikäteen sanomaan että mitään kolhua olisi ollutkaan. Ja kuitenkin ihan selvä jälki oli ollut.

Hintakaan ei ole kuin kymppejä. Huippuhommaa.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

puristettua ilmaa... siis hiilidioksidia. Ainakin täällä sitä myydään tarvikeliikkeessä. Saman tempun voi tehä kuivajäällä. Laittamalla kuivajäätä lommon päälle nesteen sijaan. Ei ihan yhtä tehokas tapa, mutta toimii sekin.

Samat aineet eri olomuoto.

EDIT: olihan tossa jo videolinkkikin :D
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tietääkseen tuota "kylmääilmaa" saa joistakin elektroniikka puljuista.
Tulee ainakin Bebek mieleen mistä vois kysyä.

http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?

Eikös se kulje jollain kylmäspray nimellä?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kävin ostamassa kylmä sprayta. Lämpötila -49 astetta. Kärkkäinen Oulussa myi hintaan 6.90€. Biltemassa kylmä sprayta -55 astetta.

Soitin AGA:lle ja kysyin kuivajäätä. Tuon kuiva jään lämpötila on -78 astetta, eli se on kylmempää. Luulisi olevan tehokkaampaa. AGA:lla hinta palaselle 1-2 kg on 11€ eli ei oo kovin kallista sekään. Miksi ne ei lämmitä noissa videoissa peltiä hieustenkuivaajalla kun kuivajäätä käyttävät?

Pitää tänään kokeilla. Otan kuvan lommosta ennen ja jälkeen, saa nähdä toimiiko.. :?:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Käyttäkää velipoika hyväksi

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Kaverio vetää Miracle Team firmaa ja samat toimenpiteet kuin AutoDent tekee.
Kiertelee ympäri suomea aina jollain aikataululla.

http://www.miracleteam.fi/

Kertokaa velipojalta terveisi niin voip antaa alennus.
t. petri
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Muistakaa että osa kylmäspray tuotteista on palavia kaasuja. Eli varovaisesti niiden kanssa. Esim Butaania tiedän käytettävän. Ei sovi siis tupakkamiehille.

Kuivajää maksaa kyllä paljon vähemmän mitä tuo 11€/kg. Sillä pitäs saaha jo ainaki 3 kiloa :) Tai ainakin viimekesänä kun Espoon Kilosta sitä AGA:lta hain. Ruotsissa oli sellainen Agan styrox kylmäkassi + 5kg palana tai rakeena 230kr... myös viime kesänä.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Käyttäkää velipoika hyväksi

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Kaverio vetää Miracle Team firmaa ja samat toimenpiteet kuin AutoDent tekee.
Kiertelee ympäri suomea aina jollain aikataululla.

http://www.miracleteam.fi/

Kertokaa velipojalta terveisi niin voip antaa alennus.
t. petri
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Ei toiminut.. :(

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Eli nyt on pullollinen kylmä sprayta ruutattu autoon ja ei noussut lommo ylös. Konepellissä myös pieni lommo eikä siihenkään ollut vaikutusta. Tuntuu että onkohan tuo -49 asteinen tarpeeksi kylmää eli pitäisikö saada suurempi lämpötila ero? Tuossa youtuben videopätkässähän ne käytti 78 asteista, niinkuin on kuiva jääkin.

Kuvittelisin myös että on pellinpaksuudella vaikutusta kun ei hirveän "löyhät" pellit tunnu mersussa olevan..

Huomenna haen AGA:lta sitä kuivajäätä ton pari kiloa ja sulatan sen vielä tohon auton kylkeen ni tulee sekin testattua. Jotenkin epäilen mut kokeillaan kuitenkin.

Onko joku täälä foorumila oikeesti saanut kuuma/kylmä muutoksella peltiä suoraks?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

kuivajää on nyt myös testattu ja todettu toimimattomaksi.. :(

En tiedä onko lommoni sitten liian "terävä"?

AGAlta ilmaseks sain kuivajäätä, kun oli haljenneita levyjä. kait se seuraava on että auto menee Veholle ja ne oikaisee. Sen verran toi lommo häiritsee..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eli toisin sanottuna "BUSTED" :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2710
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Manu300cea24 kirjoitti:Eli toisin sanottuna "BUSTED" :lol:
Empä noinkaan väittäisi 100% varmuudella. Periaate ja materiaalin paksuudet sekä lämpötilaerot riittää kovenkin voimien aikaansaantiin. Tosin riippuu tarkalleen siitä millaiseen kohtaan ja minkämuotoinen kolhu on tullut.

Pitänee joskus kokeilla vanhalla ovella tai muulla pellillä mitä omatoiminen kolhujen oikominen on "kuumia" antamalla tai noilla kuopan ulosvetoruuveilla. Paras tulos siltikin varmaan saadaan pikkukolhuille ja sieltä takaapäin painamalla.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei toimi siis lommoihin joissa on selvä kolhu niin että pelti on venynyt. Toimii useimmiten pelkästään painaumiin! Itekin kokeilin piruuttani audista tänään kahta kun kävin hallilla. Toinen, joka vain kevyt painauma ja maali täysin ehjä, tuli ulos, toinen oli voimakkaammin kolhulla ja maalissa naarmu, ei tullut ulos.

Maalaamon peltiseppä sanoi että vanhat lommot ei tule juuri koskaan, koska niissä jännitteet on jo tasautuneet. Tuo jännite kuulemä jää "muistiin" joksikin aikaa ja vähenee ajanmittaan.

Sitten kokeiltiin uudelleen sitä joka ei tullut ulos, mutta tällä kertaa heti kylmän ruiskuttamisen jälkeen napautettiin pienellä kumivasaralla pari kertaa viereen, niin plopsahti sekin :D jäi vaan naarmu jälelle.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Sergey kirjoitti: Maalaamon peltiseppä sanoi että vanhat lommot ei tule juuri koskaan, koska niissä jännitteet on jo tasautuneet. Tuo jännite kuulemä jää "muistiin" joksikin aikaa ja vähenee ajanmittaan.
Sitten kokeiltiin uudelleen sitä joka ei tullut ulos, mutta tällä kertaa heti kylmän ruiskuttamisen jälkeen napautettiin pienellä kumivasaralla pari kertaa viereen, niin plopsahti sekin :D jäi vaan naarmu jälelle.
Tuo jännite"muisti"liittyy metallin kiderakenteen "sortumiseen".Aiheesta aikoinaan erään VTT'n tutkijan kanssa jutellessa oli sitä mieltä että nim. uusittu/kylmempi(nestetyppi jne)toimenpide korjaa tilannetta.Vanhoihin se ei enää vaikuta koska rakenne on jo 'stabiloitunut'.Tätähän tukee tuo 'Sergey'n kokemus.(tuo typpijuttu taitaa olla aika mahdoton :shock:) .
Make
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.05.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja Sway-bar »

Kun lommo syntyy, pellin ns. metallidominien välisen koheesion energia on vain pienempi kuin ulkoinen pakoittava voima (esim. isku) ja tapahtuu pellin deformaatio (kuopan synty). Kun deformaatio syntyy, dominien dislokaatio aiheuttaa jännitteitä paikansa suhteen ympäröiviin domineihin (muisti). Kun deformaatio on tapahtunut ja aikaa kuluu sekä lämpötilat vaihtuvat. Metallin jännitteet alkavat hiljalleen stabiloitua, mutta ne eivät häviä täysin vakio-olosuhteissa. Lämpötilojen käyttö muokkauksessa perustuu pitkälti termiseen dilaatioon. Toimiiko lämmön aiheuttamat supistuminen/laajeneminen pellin rakenteessa paikallisessa korjauksessa, on vaikeaa arvioida ilman käytännön kokemusta ja kyseistä vauriota. Minua hieman pelottaa kuitenkin valtavien lämpötilaerojen tuominen materiaaleihin, joilla kaikilla on erilaiset lämpötilan laajenemis/supistumisominaisuudet - mietitäänpä, lakka, kenties metallimaali, pohjamaali ja pelti! Osa voi kestää hyvin lämpöä, mutta kun kerrosten välinen koheesio pettää, vaurion siemen on kylvetty. Minua pelottaisi ainakin hiustenkuivaaja/nestetypen kaltaisten lämpötilaerojen synnyttäminen maalipinnalle.
Avatar
Heimonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.01.2008 01:26
Paikkakunta: Cote d'Azur / Espoo / Tampere

Viesti Kirjoittaja Heimonen »

Sway-bar kirjoitti:Kun deformaatio syntyy, dominien dislokaatio aiheuttaa jännitteitä paikansa suhteen ympäröiviin domineihin (muisti). Kun deformaatio on tapahtunut ja aikaa kuluu sekä lämpötilat vaihtuvat.
:lol: :lol:

"Haluaisin autostani poistettavaksi deformaatioissa olevat dominien dislokaatioiden aiheuttamat jännitykset suhteessa ympäröiviin domineihin, paljonkohan se mahtaa maksaa?"

IMHO, teknisellä jargonilla brassailu ei oikein toimi, jos lauserakenne ja suomen kielioppi on muuten tyystin hakoteillä.
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.05.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja Sway-bar »

Termini olivat kieltämättä vieraskielilähtöisiä, mutta osaa termeistä ei voida kääntää siististi suomeksi, kuten deformaatiota muodonmuutokseksi. Dislokaatio ja dilaatio sisältävät termeinä niin paljon enemmän kuin suora käännös, ettei sitä ehdota käännettäväksi muut kuin humanistit tai ekonomisen koulutuksen saaneet.

Metallidominin voisin korvat termilla kide, joka sopii kyllä paremmin puolijohde tai eriste materiaaleihin. Rae ja raeraja ovat kyllä parempia termejä.

Lauseet olen rakentanut selvästi alkaen isolla ja lopettaen pisteellä. Lauseissa on subjektit ja predikaatit; vieläpä, kasapäin määreitä määrittämään tekijöitä ja kohteita.

Valtaosa metalurgisesta julkaisuista ja julkaisutoiminnasta sekä tiedosta on englanniksi, vieläpä terminologisesta kukkeassa akateemisessä ympäristössä, mikä vaikeuttaa puhdasta suomalaista linvistiikkaa, ja mikä voi hieman ärsyttää kansan syvien rivien agricolia.

@Heimonen,

Olen pahoillani, että koit viestini brassailuna. Tarkoitukseni oli vain kertoa hieman taustaa ja tukea edeltävää kirjoitusta. Innostuin asiasta, jolloin asiaa oli enemmän kuin ilmaisukykyä. Sorry :(
Avatar
Heimonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.01.2008 01:26
Paikkakunta: Cote d'Azur / Espoo / Tampere

Viesti Kirjoittaja Heimonen »

Sway-bar kirjoitti: Valtaosa metalurgisesta julkaisuista ja julkaisutoiminnasta sekä tiedosta on englanniksi, vieläpä terminologisesta kukkeassa akateemisessä ympäristössä, mikä vaikeuttaa puhdasta suomalaista linvistiikkaa, ja mikä voi hieman ärsyttää kansan syvien rivien agricolia.

@Heimonen,

Olen pahoillani, että koit viestini brassailuna. Tarkoitukseni oli vain kertoa hieman taustaa ja tukea edeltävää kirjoitusta. Innostuin asiasta, jolloin asiaa oli enemmän kuin ilmaisukykyä. Sorry :(
Ääh, voi vitsi. Yritin vain (kai, ehkä, luultavasti) isällisesti laittaa sulle jäitä hattuun tuon jargonin osalta.

Mulla on 110 vuotta sitten suoritettuja metallien raaka-aineopintoja takanani, kun oon koulutukseltani kaikkitietävä koneenrakennusinssi (ähym, krhm) ja silti (tai juuri sen takia?) olen edelleen sitä mieltä, että brassailuahan tuo oli. Brassailu on hauskaa, mutta... nulkunpissijänä en ole aivan varma, että kannattaako termeillä brassaillessa samalla kirjoittaa pelkkiä sivulauseita, samoin kuin en tiedä onko kyseessä linvistiikka vai lingvistiikka, metalurgia vai metallurgia, enkä tiedä tarkoititko "terminologisesta kukkeassa akateemisessä ympäristössä" vai terminologisesti kukkeassa akateemisessa ympäristössä...

Hmm, joo, pellin oikomisesta suomen kielen kirjoituksen oikomiseen.

Asiasta puhuakseni: kokeilen tätä "pullotettu ilmajää" menetelmää tuon Ducatini tankkiin, jossa on lievä kaadon aiheuttama painuma. Hiustenkuivaaja + tavallinen pakastinjää ei sitä talvella kokeillessani kokonaan oikaissut, mutta katsotaanpa tätä... kiitos linkeistä!

Terveisin,
Kansan syvien rivien Olavinpoika.
Vastaa Viestiin