Onko tietoa W124 4Matic etupään puslista?
Onko tietoa W124 4Matic etupään puslista?
Moro!
Onko kellään tietoa, ovatko 4Maticin etupään alatukivarsien puslat samat kuin takavetoisissa, vai pitääkö jostain alkaa metsästämään joitain 4Matic-special versioita? Itse en ainakaan nopealla haulla löytänyt mitään mainintaan 4Maticin omista puslista, mutta olis kiva saada asiaan varmistus jostain.
Olen varsinaisesti aikeissa myydä nykyisen 300E 4Maticin (-92, 275tkm + kaikki herkut), mutta ajattelin vaihtaa nuo puslat pelkääjän puolelle ennen myyntiä, koska ne tuntuvat olevan hieman väljät.
Onko kellään tietoa, ovatko 4Maticin etupään alatukivarsien puslat samat kuin takavetoisissa, vai pitääkö jostain alkaa metsästämään joitain 4Matic-special versioita? Itse en ainakaan nopealla haulla löytänyt mitään mainintaan 4Maticin omista puslista, mutta olis kiva saada asiaan varmistus jostain.
Olen varsinaisesti aikeissa myydä nykyisen 300E 4Maticin (-92, 275tkm + kaikki herkut), mutta ajattelin vaihtaa nuo puslat pelkääjän puolelle ennen myyntiä, koska ne tuntuvat olevan hieman väljät.
Ex - MB 260E -88
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
Moro
Matikin etupäässä ei käytännössä ole mitään samaa kuin takavetoisessa, alatukivarsien puslat-nimisestä osasta en tiedä. Vai tarkoitatko mahdollisesti alapalloniveliä? www.merteil.fi - on aika hyvin eritelty osia, alatukivartta näkyy saavan kokonaisena ainakin. Taattuun 4matic-hintaan
Matikin etupäässä ei käytännössä ole mitään samaa kuin takavetoisessa, alatukivarsien puslat-nimisestä osasta en tiedä. Vai tarkoitatko mahdollisesti alapalloniveliä? www.merteil.fi - on aika hyvin eritelty osia, alatukivartta näkyy saavan kokonaisena ainakin. Taattuun 4matic-hintaan

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Pahanpa pistit. Itselle tehtiin entiseen matikkiin täysi alustaremontti (sitä maksellessaTLL kirjoitti:Moro
Tarkoitin todellakin alatukivarren ja rungon liitoksessa olevia puslia (tai heloja, miten niitä nyt ikinä kutsutaankaan). Alapallonivel on erilainen, se on tiedossa, mutta miten on niiden puslien laita.


S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sikäli mikäli joku joskus vielä kaipaa tätä tietoa, niin sain selvitettyä saksalaiselta W124 forumilta, että tavalliset W124:n etupään alatukivarsien etumaiset puslat käyvät myös 4-Maticiin. Taaemmat puslat sensijaan ovat erilaiset ja taattua 4-Matic tavaraa (lue hintaa).
Ex - MB 260E -88
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
Kah, oivaa salapoliisintyötä!TLL kirjoitti:Sikäli mikäli joku joskus vielä kaipaa tätä tietoa, niin sain selvitettyä saksalaiselta W124 forumilta, että tavalliset W124:n etupään alatukivarsien etumaiset puslat käyvät myös 4-Maticiin. Taaemmat puslat sensijaan ovat erilaiset ja taattua 4-Matic tavaraa (lue hintaa).
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Onko tietoa W124 4Matic etupään puslista?
Vanha keskustelu mutta vastataan kuitenkin jos joku sattuu tekemään puslaremonttia, eikä halua sijoittaa omaisuuksia marmoritiskin sarjaan.
Veholta saa 4maticin alatukivarteen ainoastaan lähes 200e maksavan korjaussarjan. Varaosakauppojen luettelot ei taas tunne 4-maticin puslaa, mutta eteen käy tosiaan normi W124:n pusla eli jos ostaa yhden normi W124 alatukivarren puslasarjan niin riittää molemmille puolille. (esim. Lemförder osanumero 1097101). Muista osaa myös 4kpl säätöpultteja. (Lemförder osanumero 1101001)
Takimmaista puslaa löytyy tarvikkeena varaosanumerolla 1243333814, ilmeisesti tuota samaa puslaa on käytetty myös W201:ssä. Takimmaisessa puslassa on eräänlainen prikka jota ei tule uuden mukana eikä sitä saa erikseen ostettua mistään eli se täytyy ottaa vanhasta puslasta.
Alkuperäinen takimmainen pusla oli ainakin itselläni BOGE:n valmistama. Ostin yhden Febi:n ja yhden SWAG:in puslan ja molemmat olivat samoja BOGE:n valmisteita joista oli mersunmerkit ja alkuperäisnumerot selvästi hiottu pois.
Hintaahan kaikille osille molempiin tukivarsiin tulee tarvikkeena vajaa 100e.
Veholta saa 4maticin alatukivarteen ainoastaan lähes 200e maksavan korjaussarjan. Varaosakauppojen luettelot ei taas tunne 4-maticin puslaa, mutta eteen käy tosiaan normi W124:n pusla eli jos ostaa yhden normi W124 alatukivarren puslasarjan niin riittää molemmille puolille. (esim. Lemförder osanumero 1097101). Muista osaa myös 4kpl säätöpultteja. (Lemförder osanumero 1101001)
Takimmaista puslaa löytyy tarvikkeena varaosanumerolla 1243333814, ilmeisesti tuota samaa puslaa on käytetty myös W201:ssä. Takimmaisessa puslassa on eräänlainen prikka jota ei tule uuden mukana eikä sitä saa erikseen ostettua mistään eli se täytyy ottaa vanhasta puslasta.
Alkuperäinen takimmainen pusla oli ainakin itselläni BOGE:n valmistama. Ostin yhden Febi:n ja yhden SWAG:in puslan ja molemmat olivat samoja BOGE:n valmisteita joista oli mersunmerkit ja alkuperäisnumerot selvästi hiottu pois.
Hintaahan kaikille osille molempiin tukivarsiin tulee tarvikkeena vajaa 100e.
S124 300 TDT 4Matic -87
Re: Onko tietoa W124 4Matic etupään puslista?
Laitoin omaan W124 matikkiin vajaat vuosi sitten ihan perus W124:n puslat eumaiseen ja takimaiseen. Takimmaisen pislia vaan täytyy hieman lyhentää että menevät paikoilleen perille asti. Sit vaan paksu prikka rosterista niin että on passeli auton "runkohahloon".
Paljon jämympi tuo peruspusla verrattuna matikin kevennettyyn puslaan. Tuollaista kevennetyä on myös W202:ssa ja muistaakseni oli justiin samanmittainen ja paksuinenkin kuin matikin pusla. Kepuli se kyllä on
Paljon jämympi tuo peruspusla verrattuna matikin kevennettyyn puslaan. Tuollaista kevennetyä on myös W202:ssa ja muistaakseni oli justiin samanmittainen ja paksuinenkin kuin matikin pusla. Kepuli se kyllä on

Re: Onko tietoa W124 4Matic etupään puslista?
Kiitos tiedoista!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Onko tietoa W124 4Matic etupään puslista?
Laitetaas vielä hieman ohjetta jos itte päätyy vaihtaman nuo puslat eli etummaiset puslat on naitettu toisiinsa kiinni sellaisella sisäyhdysholkilla joka on prässätty kummankin puslaan keskireikään kiinni. Vanhat puslat ei siis lähde lyömällä pois vaan puslien keskiholkki täytyy porata porakoneella ensin pois. Iso kartiopora toimii mainiosti siinä hommassa. Kun holkki on porattu pois niin sitte lähtee puslanpuolikkaat lyöntimeisseliä ja vasaraa hyväksikäytäen pois.
Uusien puslien mukana tulee tuo keskiholkki jota joutuu hieman lyhentämään. Sit vaan prässää sen kiinni. Holkki taisi olla aluminia niin prässääminen onnistuu ihan kahdella vasaralla joista toisessa on nupupää. Ilman keskiholkkia säätöpultti on väljä reikäänsä.
Holkki täytyy siis jättää aavistuksen pitkäksi ja kun sen itte puslan reikä on kartio niin hokki prässätään kiinni siihen puslan kartio-osaan. Holkinpää siis ns. laajennetaan.
Taaempi kevennetty lähtee helposti pois silleen että antaa ensin keskiholkille kunnolla lämpöä kaasuhitsillä tms. että pusla alkaa kunnolla palamaan. Sit vaan antaa sen palaa niinkauan että se keskiholkki lähtee lyömällä pois. Kun se on pois ja palo sammuu ni sitten katkaisumeisselillä alkaa lyödä sen puslan ulkokuorta poikki. Samalla vanha pusla tulee pois tukivarrenreiästä. Niin ja selainen tiedoksi että matikin alatukivarsi on sitte alumiinia.
Muitakin konsteja varmaankin on taaemman ottamiseen mutta tuolleen omastani otin ja ei paljon otsa hikenntyny hommassa.
Otan huomenissa kuvan oman taaemmasta ja linttaan kuvan tänne
Uusien puslien mukana tulee tuo keskiholkki jota joutuu hieman lyhentämään. Sit vaan prässää sen kiinni. Holkki taisi olla aluminia niin prässääminen onnistuu ihan kahdella vasaralla joista toisessa on nupupää. Ilman keskiholkkia säätöpultti on väljä reikäänsä.
Holkki täytyy siis jättää aavistuksen pitkäksi ja kun sen itte puslan reikä on kartio niin hokki prässätään kiinni siihen puslan kartio-osaan. Holkinpää siis ns. laajennetaan.
Taaempi kevennetty lähtee helposti pois silleen että antaa ensin keskiholkille kunnolla lämpöä kaasuhitsillä tms. että pusla alkaa kunnolla palamaan. Sit vaan antaa sen palaa niinkauan että se keskiholkki lähtee lyömällä pois. Kun se on pois ja palo sammuu ni sitten katkaisumeisselillä alkaa lyödä sen puslan ulkokuorta poikki. Samalla vanha pusla tulee pois tukivarrenreiästä. Niin ja selainen tiedoksi että matikin alatukivarsi on sitte alumiinia.
Muitakin konsteja varmaankin on taaemman ottamiseen mutta tuolleen omastani otin ja ei paljon otsa hikenntyny hommassa.
Otan huomenissa kuvan oman taaemmasta ja linttaan kuvan tänne
Re: Onko tietoa W124 4Matic etupään puslista?
Sellanen lisäys vielä Jari Ke:n ohjeisiin vielä että ainakin omalla kohdallani alkuperäisessä takimmaisessa puslassa oli ulkokuori muovia joten ei tarvitse välttämättä polttaa. Lähtee melko pienellä voimalla sopivalla hylsyllä ja lekalla lyöden.
Uusissa oli ulkokuori metallia, joten varmaankin voi olla molempia malleja autoissa kiinni riippuen vuosimallista.
Uusissa oli ulkokuori metallia, joten varmaankin voi olla molempia malleja autoissa kiinni riippuen vuosimallista.
S124 300 TDT 4Matic -87
Re: Onko tietoa W124 4Matic etupään puslista?
Nappasi tänään kuvan tuosta puslasta ja prikasta jonka joutuu laittamaan kun käyttää normi 124:n puslia.
On rosteria tuo prikka ni ei ruostu
On rosteria tuo prikka ni ei ruostu

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.