w202 ilmastointi/tuuletin ulisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Deacon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 21.08.2005 20:45
Paikkakunta: Tampere

w202 ilmastointi/tuuletin ulisee

Viesti Kirjoittaja Deacon »

Alkaa mennä hermo.
Auto on 99 c200 Kompressor automaatti-ilmastoinnilla. Kesä alkaa taas lähestyä, mutta eipä viitti hirveästi ilmastointia pitää päällä syystä että:

Autoa käynnistettäessä, jos automaatti-ilmastointi on päällä, kuuluu keskikonsolin yläosan kohdilta lyhyt ulina. Ei siis mikään laakeri tms. vaan enemmänkin sellainen paineesta johtuva vihellyksen ja ulinan välimuoto, joka loppuu melko pian. Parastahan tässä on se, että ulina palaa heti kun rattia vääntää tai kun kierrokset laskee. Normaaliajossa ääniä ei oikeastaan kuulu, mutta kiihdytellessä ja kierrosten sitten laskiessa ulina voimistuu ja heikkenee kierrosten mukaan.

Kun taas painaa "auto" napin sijaan päälle ihan käsivalintaisesti joko jaloille, eteenpäin tai molemmille puhalluksen päälle ulina välillä heikkenee ja välillä voimistuu... ihan kuin jotkut läpät ei menisi ihan kohdilleen "ilmaa jakaessa". Eli sama ongelma kuin automaatti-ilmastointi päälläkin...

Ainoa jolloin ääntä ei kuulu ollenkaan on kun laittaa säätimestä manuaalisesti puhalluksen suoraa ylöspäin. Tällöin käynnistäessäkään ei ole ongelmia...

Ilmastointi täytettiin juuri, eikä ongelma poistunut. Voiko se vaikuttaa joihinkin painesäätöisiin ilmanohjausläppiin(???) että auto on seissyt puoli vuotta ajamatta? Mistä voi johtua, että rattia kääntäessä ääni voimistuu tai ilmestyy...??

Vian eliminointiin johtavasta vihjeestä luvassa huomattava palkkio. solmioneulaa jne...:)
Avatar
Deacon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 21.08.2005 20:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Deacon »

Voisikohan joku kertoa miten tuo tuuletin/ilmastointiputkisto tuolla kulkee? Tai miten se ylipäänsä toimii... tuo ulina on vähän sellainen paineventtiilin tms. ulina, niinkuin se olis jumissa tai jotain.

Auttaisko esim tuuletusjärjestelmän puhdistus asiaan jotenkin...?
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Itellä manuaali ilmasto, eikä tule kylmää, vaikka kompressori lähteekin käyntiin. Normaali lämmönsäätö on äkkinäinen. Olen tässä nyt paripäivää hakenut vanhoja keskusteluja asiasta ja on nyt aika hyvä lista siitä mitä pitäis katsoa. Ohjeet on kyllä enimmäkseen W123/124 osastolle.

Oiskohan sun tapauksessa joku läppäsysteemi pois raiteiltaan? Vaikka joku vaijeri lipsahtanut irti alhaalta läpän päästä tai ylhäältä säätöpyörästa? En tiedä missä putket kulkee. Varmaan jossain syvällä? Auto kai tehdään kokoonpanolinjalla niin, että otetaan ekaksi lämmityslaite ja sitten hitsataan kaikki muu kama ympärille...

Pitäis saada uudempia räjäytyskuvia aiheesta, onkohan missään W202:n kuvia? Jostain Alfameerin kirjasta on turha mitään ettiä, Esko Mauno vaan ottaa helpot kohdat kirjaan ja kaikki vaikeemmat ja oikeasti hajoavat kohdat unohtaa...

Sen olen nyt kai ymmärtänyt että näissä uudemmissa säädetaan läpillä ilmavirtaa ja vanhemmissa enemmän niillä magneettiventtiileillä letkuissa? Mutta onko W202:ssa sitten mitään tinausvikoja säätimissä, vai onko ne rullat vaan läppiä mekaanisesti säätävät?
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Tuolta vaan mallisarjan perusteella kuvia etsimään:

Itänaapurin sivut
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Fenton kirjoitti:Tuolta vaan mallisarjan perusteella kuvia etsimään:

Itänaapurin sivut
Kiitoksia, tämmöst mää oon aina halunnu!
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Vastaa Viestiin