Perässä väljää?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Perässä väljää?
Hei vaan!
Eilen kömmin pystärin (W115, vm. 1971) alla pähkäillessäni itselyhennetyn kardaanin etupätkän vaihtoa koneistamon lyhentämään & tasapainottamaan yksilöön. Mulla on siis W123sen kakaisosainen kardaani.
Kardaanin takapötköä vapaalla käännellessäni aloin miettiä että ompa suuri "kääntelyvara", klonk klonk.
Onko siis peräsä väljää? Ikinä en ole perämurikkaa avannut, eli missäs väljä on, jos sitä on?
Eilen kömmin pystärin (W115, vm. 1971) alla pähkäillessäni itselyhennetyn kardaanin etupätkän vaihtoa koneistamon lyhentämään & tasapainottamaan yksilöön. Mulla on siis W123sen kakaisosainen kardaani.
Kardaanin takapötköä vapaalla käännellessäni aloin miettiä että ompa suuri "kääntelyvara", klonk klonk.
Onko siis peräsä väljää? Ikinä en ole perämurikkaa avannut, eli missäs väljä on, jos sitä on?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Perässä väljää?
Ristitappi, siitä kun sokka pettää ni se lähtee pyörimään ja hioo itelleen tollasen reijän. Onkos pystärissä samanlaine perä ku näissä uusissakin? Jos on, ni täältä löytyy remonttiohjeet.Petteri Kivimäki kirjoitti:Onko siis peräsä väljää? Ikinä en ole perämurikkaa avannut, eli missäs väljä on, jos sitä on?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
No jopas, Herra A:han on oikea asiantuntija! Taas!
Pystärin perä on käsittääkseni tismalleen samanlainen kuin W123senkin, korjatkaa jos olen väärässä.
Mulla epäilyksenalainen väljyys-klonk-klonk on ehkä justiinsa tuo 1/4 kierros ja neuroottisena luonteenlaatuna ajattelen sitä päivittäin. Korjaus on ainoa tie pelastukseen!
Täytyy kesän aikana tarttua tuumasta toimeen kun on talli käytössä.
Pystärin perä on käsittääkseni tismalleen samanlainen kuin W123senkin, korjatkaa jos olen väärässä.
Mulla epäilyksenalainen väljyys-klonk-klonk on ehkä justiinsa tuo 1/4 kierros ja neuroottisena luonteenlaatuna ajattelen sitä päivittäin. Korjaus on ainoa tie pelastukseen!
Täytyy kesän aikana tarttua tuumasta toimeen kun on talli käytössä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
http://img216.imageshack.us/my.php?imag ... 337mv1.jpg
Onko tuo kannatinkumi helppo vaihtaa? 250:ssä se on haperoa.
Auta armias 220 on ruostunut tuosta kohti katki
Noh kohta se menee hitsaukseen. 69 on sen verran vanha että tuo kannatin on erimallinen.
Onko tuo kannatinkumi helppo vaihtaa? 250:ssä se on haperoa.
Auta armias 220 on ruostunut tuosta kohti katki
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Vaihdoin siis "uuteen" tasauspyörästön runkoon vanhan lautasrattaan. Lisäksi tein tempun, jolla tuon vian aiheuttaneen ristitapin pyörimäänlähtö estetään, eli hitsasin sen varmistukseksi runkoon kiinni.
Suomennapas Jaska, miten varsinaisesti korjasit tuon ristitappihommelin, vaihdoit siis tasauspyörästön rungon ja sitte hitsasit ristitapin (osa 14) varmuuden vuoksi kiinni uuteen runkoon?

Pystärin kardaaninetupätkänvaihto taitaa karata samantien perätähystyksen puolelle..
Suomennapas Jaska, miten varsinaisesti korjasit tuon ristitappihommelin, vaihdoit siis tasauspyörästön rungon ja sitte hitsasit ristitapin (osa 14) varmuuden vuoksi kiinni uuteen runkoon?

Pystärin kardaaninetupätkänvaihto taitaa karata samantien perätähystyksen puolelle..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Joo, juuri näin. Tuo osa 15 on ilmeisesti se sokka mikä pettää.Petteri Kivimäki kirjoitti:Suomennapas Jaska, miten varsinaisesti korjasit tuon ristitappihommelin, vaihdoit siis tasauspyörästön rungon ja sitte hitsasit ristitapin (osa 14) varmuuden vuoksi kiinni uuteen runkoon?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Niin ja tähdennetään nyt vielä, että kun otat sen auki ja jos se tappi on pikkasen reikäänsä väljentänyt, ni senku käännät sen oikeeseen asentoo ja täytät reijän väljistyneen puolen 48.00:lla. Kestää varmaan hyvinki pitkään, tai ainaski sen aikaa et kerkii ettimään sopivan vaihtoperän 
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
perä
Pystärin ja 123 perät ovat identtiset niin kuin koko taka-akselistokin kokonaisuudessaan Minulla on erittäin hyvä ja halpa perä 3:58 välityksellä. Tarjotkaa niin ei tarvii kun laittaa vanhan tilalle jos välitys on sopiva. Ja on hyvä!
Re: perä
Akselisto on muuten sama mutta W123:sen "kelkka" on hiukan leveämpi kuin pystärinNiko kirjoitti:Pystärin ja 123 perät ovat identtiset niin kuin koko taka-akselistokin kokonaisuudessaan Minulla on erittäin hyvä ja halpa perä 3:58 välityksellä. Tarjotkaa niin ei tarvii kun laittaa vanhan tilalle jos välitys on sopiva. Ja on hyvä!
auto w123 200D/300DT vm, -81
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Pystärissäni on muistaakseni - sanoi dementikko - 3.69 välitys, jota löytyy runsain mitoin myös W123sesta.
Nyt sen huomaa että kaikkea pitäisi olla varastossa vähintään 2 kpl opiskelua silmälläpitäen. Hirmuisasti olisi kiinnostanut vilkaista samantien mitä perä on syönyt. Ei noista EPC-kuvista tietenkään samaa otetta saa kun näpit ja nenä rasvassa puuhaamisessa.
Nyt sen huomaa että kaikkea pitäisi olla varastossa vähintään 2 kpl opiskelua silmälläpitäen. Hirmuisasti olisi kiinnostanut vilkaista samantien mitä perä on syönyt. Ei noista EPC-kuvista tietenkään samaa otetta saa kun näpit ja nenä rasvassa puuhaamisessa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: perä
Paljon perällä on hintaa? Hintaluokka?Niko kirjoitti:Pystärin ja 123 perät ovat identtiset niin kuin koko taka-akselistokin kokonaisuudessaan Minulla on erittäin hyvä ja halpa perä 3:58 välityksellä. Tarjotkaa niin ei tarvii kun laittaa vanhan tilalle jos välitys on sopiva. Ja on hyvä!
-Tero, laita vaikka yv:tä
"Autot tykkää että niillä ajetaan"
W123 240D-83(835tkm,eikä tunnumissään)
W123 200D-84
W123 240D-83(835tkm,eikä tunnumissään)
W123 200D-84
Perän hinta.
100€ olis hinta, itse olen maksanut siitä 200€.



