Perässä väljää?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Perässä väljää?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hei vaan!

Eilen kömmin pystärin (W115, vm. 1971) alla pähkäillessäni itselyhennetyn kardaanin etupätkän vaihtoa koneistamon lyhentämään & tasapainottamaan yksilöön. Mulla on siis W123sen kakaisosainen kardaani.

Kardaanin takapötköä vapaalla käännellessäni aloin miettiä että ompa suuri "kääntelyvara", klonk klonk.

Onko siis peräsä väljää? Ikinä en ole perämurikkaa avannut, eli missäs väljä on, jos sitä on?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1378
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kyllä mullakin taisi pieni välys olla,mutta kuuluko ollakin?Ainakaan ei ajossa ole oireita.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3563
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Perässä väljää?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Onko siis peräsä väljää? Ikinä en ole perämurikkaa avannut, eli missäs väljä on, jos sitä on?
Ristitappi, siitä kun sokka pettää ni se lähtee pyörimään ja hioo itelleen tollasen reijän. Onkos pystärissä samanlaine perä ku näissä uusissakin? Jos on, ni täältä löytyy remonttiohjeet.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No jopas, Herra A:han on oikea asiantuntija! Taas!

Pystärin perä on käsittääkseni tismalleen samanlainen kuin W123senkin, korjatkaa jos olen väärässä.

Mulla epäilyksenalainen väljyys-klonk-klonk on ehkä justiinsa tuo 1/4 kierros ja neuroottisena luonteenlaatuna ajattelen sitä päivittäin. Korjaus on ainoa tie pelastukseen!

Täytyy kesän aikana tarttua tuumasta toimeen kun on talli käytössä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

http://img216.imageshack.us/my.php?imag ... 337mv1.jpg

Onko tuo kannatinkumi helppo vaihtaa? 250:ssä se on haperoa.

Auta armias 220 on ruostunut tuosta kohti katki :) Noh kohta se menee hitsaukseen. 69 on sen verran vanha että tuo kannatin on erimallinen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Vaihdoin siis "uuteen" tasauspyörästön runkoon vanhan lautasrattaan. Lisäksi tein tempun, jolla tuon vian aiheuttaneen ristitapin pyörimäänlähtö estetään, eli hitsasin sen varmistukseksi runkoon kiinni.

Suomennapas Jaska, miten varsinaisesti korjasit tuon ristitappihommelin, vaihdoit siis tasauspyörästön rungon ja sitte hitsasit ristitapin (osa 14) varmuuden vuoksi kiinni uuteen runkoon?


Kuva


Pystärin kardaaninetupätkänvaihto taitaa karata samantien perätähystyksen puolelle..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3563
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Suomennapas Jaska, miten varsinaisesti korjasit tuon ristitappihommelin, vaihdoit siis tasauspyörästön rungon ja sitte hitsasit ristitapin (osa 14) varmuuden vuoksi kiinni uuteen runkoon?
Joo, juuri näin. Tuo osa 15 on ilmeisesti se sokka mikä pettää.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jeesusmooses, uuden tasauspyörästön hinta 900 €, eikä vielä laakereitakaan hintaan sisälly.

RTO-tuonnissa kuulemma on hyllyssä vaihtokamaa sopivaan hintaan. Taidan ekaks kumminkin avata ton.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jos ei sielä perän sisällä mitään dramaattista näy ja ei kauhiaa metakkaa pidä, niin kyllä mää antasin mennä ja jos sieltä jotain dramaattista löytyy niin eipä nuo käytetyt ehjät perät paljoa maksa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kauhia on kuuntelijan korvassa. Kyllähän se vaihtaessa hitusen kolahtaa, samoin kuin joskus kolahtaa julmasti kun kytkee vaihteen päälle.

Voihan vetareissakin väljää olla..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3563
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Niin ja tähdennetään nyt vielä, että kun otat sen auki ja jos se tappi on pikkasen reikäänsä väljentänyt, ni senku käännät sen oikeeseen asentoo ja täytät reijän väljistyneen puolen 48.00:lla. Kestää varmaan hyvinki pitkään, tai ainaski sen aikaa et kerkii ettimään sopivan vaihtoperän :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Joo, tarkasta ne vetarit, todennäkösemmin väljä löytyy sieltä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Niko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 02.08.2006 22:44
Paikkakunta: Helsinki

perä

Viesti Kirjoittaja Niko »

Pystärin ja 123 perät ovat identtiset niin kuin koko taka-akselistokin kokonaisuudessaan Minulla on erittäin hyvä ja halpa perä 3:58 välityksellä. Tarjotkaa niin ei tarvii kun laittaa vanhan tilalle jos välitys on sopiva. Ja on hyvä!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: perä

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niko kirjoitti:Pystärin ja 123 perät ovat identtiset niin kuin koko taka-akselistokin kokonaisuudessaan Minulla on erittäin hyvä ja halpa perä 3:58 välityksellä. Tarjotkaa niin ei tarvii kun laittaa vanhan tilalle jos välitys on sopiva. Ja on hyvä!
Akselisto on muuten sama mutta W123:sen "kelkka" on hiukan leveämpi kuin pystärin :!: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Pystärissäni on muistaakseni - sanoi dementikko - 3.69 välitys, jota löytyy runsain mitoin myös W123sesta.

Nyt sen huomaa että kaikkea pitäisi olla varastossa vähintään 2 kpl opiskelua silmälläpitäen. Hirmuisasti olisi kiinnostanut vilkaista samantien mitä perä on syönyt. Ei noista EPC-kuvista tietenkään samaa otetta saa kun näpit ja nenä rasvassa puuhaamisessa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
terde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 10.04.2005 22:38
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Pystärissäni on muistaakseni - sanoi dementikko - 3.69 välitys, jota löytyy runsain mitoin myös W123sesta.
240D 123:ssa on tuo em. välitys. Ainakin vm.83-84

-Tero
"Autot tykkää että niillä ajetaan"

W123 240D-83(835tkm,eikä tunnumissään)
W123 200D-84
Avatar
terde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 10.04.2005 22:38
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: perä

Viesti Kirjoittaja terde »

Niko kirjoitti:Pystärin ja 123 perät ovat identtiset niin kuin koko taka-akselistokin kokonaisuudessaan Minulla on erittäin hyvä ja halpa perä 3:58 välityksellä. Tarjotkaa niin ei tarvii kun laittaa vanhan tilalle jos välitys on sopiva. Ja on hyvä!
Paljon perällä on hintaa? Hintaluokka?

-Tero, laita vaikka yv:tä
"Autot tykkää että niillä ajetaan"

W123 240D-83(835tkm,eikä tunnumissään)
W123 200D-84
Niko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 02.08.2006 22:44
Paikkakunta: Helsinki

Perän hinta.

Viesti Kirjoittaja Niko »

100€ olis hinta, itse olen maksanut siitä 200€.
Vastaa Viestiin