mitä öljyä käytät
mitä öljyä käytät
Mitä öljyä käytät ? oletko huomenna eroja eri öljy merkkien kohdalla?
Itse käytän (1998 202 220 cdi) castrolia, kun autoni oli huollossa en muistanut sanoa mitä rasvaa koneeseen laitetaan.
Tarkistin öljyt ajettuani n. 1500 km huollosta niin tikku oli melkein alarajassa!!katsoin h- kirjasta mitä litkua koneeseeni oli laitettu shell helixiä(kyllä katsoin huollon jälkeen että oljy oli ylä rajassa) Nyt käytettyäni castrolia n. vuoden , niin öljyn raja laskee muutaman millin.
Itse käytän (1998 202 220 cdi) castrolia, kun autoni oli huollossa en muistanut sanoa mitä rasvaa koneeseen laitetaan.
Tarkistin öljyt ajettuani n. 1500 km huollosta niin tikku oli melkein alarajassa!!katsoin h- kirjasta mitä litkua koneeseeni oli laitettu shell helixiä(kyllä katsoin huollon jälkeen että oljy oli ylä rajassa) Nyt käytettyäni castrolia n. vuoden , niin öljyn raja laskee muutaman millin.
W201 1988
W202 1998 220 cdi
W201 2,6
1973 450 slc
w124 230
cheevy 1971
W202 1998 220 cdi
W201 2,6
1973 450 slc
w124 230
cheevy 1971
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke 07.05.2008 22:05
- Paikkakunta: Tampere
Mobil 1 5W50 ympäri vuoden. Prismassa tarjoushinta 29,90 per 4 litraa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Olen käyttänyt vm 1991 300D:ssä moottorissa viimeajat Castrol TXT Softec 0W-30 - eikä kuluta. Ei kuluttanut aiakisemmin Castrol Magnateciä 5W-40 eikä Castrol Edgeä 0W-40. Öljynpaineet tyhjäkäynnillä kuumana yli 1,2 bar. Seuraavana käytän ilmeisesti Teboil Diamond, koska huolto on vieressä. Öljynvaihto 10'000 km. Auton mittarissa on 280'000 km - Saksantuonti.
Uuusissa autoissakin ion suuntaus ohuempiin öljyihin - pienempi kitka.
Perässä ja automaattilaatikossa käytän vain MB:n öljyjä.
Uuusissa autoissakin ion suuntaus ohuempiin öljyihin - pienempi kitka.
Perässä ja automaattilaatikossa käytän vain MB:n öljyjä.
Molemmissa 124:ssä Shell 5W40 synteettinen. W123:ssa taisi olla Teboilin 10W40.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
10W-30 kesät talvet ja vaihtoväli maksimissaan 10 tkm, mieluiten 7-8. Nyt on 610 tkm kakkosnelosen mittarissa ja kovasti alkaa houkuttelemaan ajatus sen miljoonan rikkomisesta, ku siitä on kerta toisaalla ollu puhetta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
miljoonan rikkomisesta
Uskon, että onnistut, kun ajotavat on kunnossa - luulen, että tärkein ohje on ettei sammuta välittömästi kovan ajon jälkeen - kestää sitten kannentiivistekin (oma käsitykseni).
No, vielä on 400 tkm jäljellä eli yhden normikoneen ikäjackie kirjoitti:10W-30 kesät talvet ja vaihtoväli maksimissaan 10 tkm, mieluiten 7-8. Nyt on 610 tkm kakkosnelosen mittarissa ja kovasti alkaa houkuttelemaan ajatus sen miljoonan rikkomisesta, ku siitä on kerta toisaalla ollu puhetta.

Joopa, Valvolinen 5/40:t sisällä, toimivat hyvin kyllä. Syytä merkinvaihtoon ei ole, ellei sitten puhdasta kokeilunhalua siksi lasketa

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ostin mesen kun sillä oli ajettu 200 000 ja nyt mittarissa 240 000. Aluksi käytin Mobilin Rally Formulaa ja sitten Sunecon 5W/ 40. Öljyt ja suodattimen vaihdan kerran vuodessa, mittariin kertyy 10 000 km.
Tuskin autovanhukselle mitään ihmeitä tapahtuu jos nyt ostan esim. Teboil 5W/40 joka maksaa 20e/4 litraa?
Pirssi siis C 180 -94 W202.
Tuskin autovanhukselle mitään ihmeitä tapahtuu jos nyt ostan esim. Teboil 5W/40 joka maksaa 20e/4 litraa?
Pirssi siis C 180 -94 W202.
MB C 180 vm. 1994
W123 dieseleissä on ollut vuosien varrella käytössä ainakin Shell Helix Diesel Plus 10W-40 ja Mobil 1 RF 5W-50. W124-korisissa taas Mobil 1 RF 5W-50, Shell Helix Ultra 5W-40, Shell Helix Ultra 0W-40 ja Mobil 1 0W-40.
Viimeksi muokannut AriK123, Ti 30.01.2024 16:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
- Etwas Anders
- Mersumies
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
- Paikkakunta: Pieksämäki
Oma 505 tkm ajettu W124 300D:ni tykkää Shellin Rimula 5W-50 öljystä,ei syö sitä juuri lainkaan,välillä oon käyttäny Shellin kalliimpaa Helixiä,mutta sitä taas Mese syö enemmän.
Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
'Etwas Anders kirjoitti:Oma 505 tkm ajettu W124 300D:ni tykkää Shellin Rimula 5W-50 öljystä,ei syö sitä juuri lainkaan,välillä oon käyttäny Shellin kalliimpaa Helixiä,mutta sitä taas Mese syö enemmän.
Onko tuo Rimula sitä jota mm. Agrimarket myy ihan tynnyrikaupalla?
Toimii siis 603:ssakin ilmeisesti hyvin. Itsellä tuppaa kovemman poljennan jälkeen vähän joku nostin välillä kalkattelemaan tyhjäkäynnillä, ajattelin että voiskohan senkin eliminoida öljylaatua vaihtamalla -- vaikka tuossa ylempänä vähän muuta lupailenkin

Isosta ei ole kiinni, tyhjäkäynnin nosto 750:sta 800 kieppiin jo poistaa äänen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Onko mitään merkittävää eroa synteettisella Teboilin Gold öljyllä ja täyssynteettisella Diamond 5W 40 öljyllä? Kummatkin taitavat täyttää Mersun viralliset vaatimukset. Tosiaan tuo vaihtoväli 1 vuosi/10 000 km.
Täälläpä onkin tarkat MB-vaatimukset:
http://www.whnet.com/4x4/oil.html
Täälläpä onkin tarkat MB-vaatimukset:
http://www.whnet.com/4x4/oil.html
Jpartan kirjoitti:Ostin mesen kun sillä oli ajettu 200 000 ja nyt mittarissa 240 000. Aluksi käytin Mobilin Rally Formulaa ja sitten Sunecon 5W/ 40. Öljyt ja suodattimen vaihdan kerran vuodessa, mittariin kertyy 10 000 km.
Tuskin autovanhukselle mitään ihmeitä tapahtuu jos nyt ostan esim. Teboil 5W/40 joka maksaa 20e/4 litraa?
Pirssi siis C 180 -94 W202.
MB C 180 vm. 1994
Onko mitään merkittävää eroa
Diesel 60x koneille tuntuu riittävän kunhan öljy täyttää tehtaan asettaman vaatimuksen. Moottori kestää normaalikäytössä oli siellä TB:n Power- HPD - Gold - tai Diamond. Ilmeisesti ero tulee vain kylmäkäynnistyksessä sekä pätkäajossa ja ominaisuuksissa jos öljynvaihtoväli pitenee. Halvempia öljyjen viskositetti pitää valita kesä/talvi.
Motonetista löytyi Teboilin synteettinen Gold 5 W 40 (4 l/20 e), joka täyttää MB:n vaatimukset/ACEA/API. Eiköhän tuo alle 10 000 km/vuosi mene mukavasti noilla öljyillä. Ja onhan tuolla pikkukoneella ajettukin jo 240 000 km 
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-2004
Synteettinen moottoriöljy bensiini- ja dieselmoottoreille ympärivuotiseen käyttöön. Täyttää vaatimukset API SJ/CF, ACEA A3/B3, MB 229.1, VW 502.00/505.00.

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-2004
Synteettinen moottoriöljy bensiini- ja dieselmoottoreille ympärivuotiseen käyttöön. Täyttää vaatimukset API SJ/CF, ACEA A3/B3, MB 229.1, VW 502.00/505.00.
MB C 180 vm. 1994
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05
mece ja oljyt
Mobil delvac 1 5v-40 40 e kannu vaihdossa menee 9.5 l 313 cdi
kolme kertaa vuodessa vaihdan enkä muita huoli paras öljy ja laatuunsa nähden halpa Mersulle parasta
kolme kertaa vuodessa vaihdan enkä muita huoli paras öljy ja laatuunsa nähden halpa Mersulle parasta
Re: mece ja oljyt
Valvolinen MaxLife
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05
Tepoilin timanttia on täsä tullut käytettyä, kun tuosta kotikylän halpahallista on saanut sitä suorastaan edullisesti.
Nyt oli timantit kaupasta loppu niin otin kokkeeksi sitä Tepoilin Goldia 10W-40. Saa nähdä mitä ruotsalais-saksalainen turbodiesel siitä tykkää.
Nyt oli timantit kaupasta loppu niin otin kokkeeksi sitä Tepoilin Goldia 10W-40. Saa nähdä mitä ruotsalais-saksalainen turbodiesel siitä tykkää.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Shell Rimula Ultra 10-40W täyssynteettiset on om603 turbossa ja om617 vaparissa. Hyvin on toiminut. 

Näillä mennään:
W211 500E -03
Audi A6 3.0TDi Quattro -09
s124 300TDT -91 PPD
Exät:
Opel Manta B 1.6S -78
s203 320CDI -05 -Tuikutettu-
BMW E39 535iA -96
W124 300D -89 PPD (EX M104)
s123 300TD -81/84
W123 240D STT Turbo -85
s124 250TD -91
BMW 525i -91
W124 300E - 24 -89
Audi 100CS 2.2i -86
W211 500E -03
Audi A6 3.0TDi Quattro -09
s124 300TDT -91 PPD
Exät:
Opel Manta B 1.6S -78
s203 320CDI -05 -Tuikutettu-
BMW E39 535iA -96
W124 300D -89 PPD (EX M104)
s123 300TD -81/84
W123 240D STT Turbo -85
s124 250TD -91
BMW 525i -91
W124 300E - 24 -89
Audi 100CS 2.2i -86