124 Farkku 250 diesel vetoakseli poikki

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

124 Farkku 250 diesel vetoakseli poikki

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Töistä lähtiessä pääsin parkkipaikalta risteykseen ja naps. Oikea vetari näky olevan ulkopäästä poikki. Mikä sen katkasi ja onko yleinenkin vaiva?
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

No, se on se tuhoton voima ja älytön vääntö. Kyllä se aika yleistä on, mitä ny tätä foorumia olen seuraillu. (itseltä menny vaan yksi). Itsellä oli tuolloin perän tuennassa väljiä ja oisko se käyny sitten vähän vetarin päälle. (oma teoria). Aika helposti napsahti kuitenki. Mutta onneksi niitä täältä saa. Pane tuonne "ostetaan osia" palstalle ilmoitus, ellei joku jo tarjonnu.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ruoste ne syö. Ovat jo melkoisen ohuet katketessaan, siitä ulomman suojakumin alta. Erittäin yleinen vika..
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Just siitä kumin alta se on poikki. Käytetty saksantuontiakseli tulossa - huomenna auto taas ajossa. Lienee vähemmän ruosteessa. Pitääköhän uusia se toinekin puoli - se varmaan napsahtaa kohta? Uusi akseli maksaisi 300 ekua. Onko kukaan raaskinu investoida?
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Sama kokemus, se kumi kun hapertuu lähes huomaamatta ja ruostuminen kehittyy piilossa.Komppaan Juria siinä että takaripustuksen kumit, pääasiassa isot limput edessä ja takana, niiden lopullinen rispaantuminen antavat sen 'viimeisen voitelun'vetareille rajussa vedätyksessä.Siispä vilkaise myös toisen puolen palkeen alle, saattaa olla
'parasta ennen' pvm lähellä(+ne limput).
Make
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kvaan kirjoitti:Just siitä kumin alta se on poikki. Käytetty saksantuontiakseli tulossa - huomenna auto taas ajossa. Lienee vähemmän ruosteessa. Pitääköhän uusia se toinekin puoli - se varmaan napsahtaa kohta? Uusi akseli maksaisi 300 ekua. Onko kukaan raaskinu investoida?
Sinunkin kannattaa kysellä varaosia nimimerkiltä Petehri, on tässä samalla talousalueella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Mikähän siinä on, että juuri oikealta puolelta? Tuntuu nimittäin aika usein napsahtavan juuri siltä puolelta. Itselläkin viime kesänä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Sama juttu muuten oli mullakin (oik. puoli) ja oli muuten ruosteeton. Kirjoitin tuossa aiemmin että taka-akselin tuennessa oli häikkää. Sehän käyttäyty siten, että kiihdyttäessä perä kampesi vasemmalle. Voisko se sitten rasittaa juurikin tuota oik. puolen vetaria. No, nää nyt on taas näitä mun omia teorioita.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Olipa ruosteessa minun Mersun akseli siitä kumin alta. Käsitykseni on, suolavelli tunkeutuu ajan saatossa kumin rajapintaan ja tekee ruostetta, joka sitten syö akselilta ohuen pintakarkasun. Sisältähän se akseli on melto, eikä kestä vääntöä paljon mitään. Liian kestävät vetarin kumit - jos kumi kestäisi vaikka alle 10 vuotta, ni tulis putsattua se paikka ja vaseliinia jäis asennushommissa väkisinkin siihen rajapintaan.
Kurkistin sitä vasenta akseli tänään ja näkkyy olevan melkonen karppa siinäkin kumin juuressa. Täytyy ostaa vara-akseli kotiin, että on sitten, mistä äkkiä laittaa.

Oikea puolihan on kovilla, kun yksin ajaessa se pyörä pyrkii sutimaan liukkaalla liikkeelle lähdössä ja pikkasen koko ajan muutenkin. Jossain vaiheessa sula asfaltti pysäyttää pyörän ja melkoinen vääntöhän siihen kohdistuu. Oiken puolen renkaatkin kuluu ensin nollille, jos tekkee niinku minä, että ajan nastojen poiston jälkeen kumit kesäkäytössä loppuun. Se pieni luosto siellä oikealla takana kymmenien tuhansien matkalla näkyy kulutuspinnassa.
En usko, että kelkan kumeilla on tekemistä asian kanssa.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

No nyt katkses vasen vetari. Viime toukokuussa meni oikea.Olipa ruostunu ohkaseksi kumin alta - ihme, että on kestäny.
Kävin purkamassa henkilömallin 250 D:stä akseli ja se onkin paksumpi, kun tuo farkun oma. Pituus sama.
Mikä on selitys tälle paksuuserolle?
Kait sen voi paikalleen laittaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Voi laittaa paikalleen. Noita on eri paksuisia, ihan tarkkaan en tiedä minkä perusteella.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

W124 ensimmäisen faceliftin yhteydessä tuli paksummat vetarit-näin olen jostain lukenut. Onko oma autosi alle 90-malli ja uusi vetari yli 90-luvulta?

PS. Olen saanut sellaisen käsityksen, että akseli katkeaisi ensin vasemmalta useimmiten.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Oma auto on 89 ja se mistä varaosan otin oli vuotta vanhempi. Liekkö alkuperäiset, kun oli aikalailla räpelletty auto muutenkin.
Akseli meni paikalleen jo. Oli muuten peevelin tiukassa ne laipan pultit.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mikä on tuon keskimutterin koko vetoakselin päässä? Miksei siihenkin olis voinu laittaa vaan normi kuuskantasta :x

Edit: 30mm 12-kulmainen.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

30mm ja tosiaan 12kulmainen.
Avatar
Arttu.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: To 19.03.2009 17:39
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja Arttu. »

Mitenkähän kun meni 250d farkusta toi kuskin puolen vetari(just siitä kumin alta) poikki ja nyt hain kaverilta uuden. Mut se kaverin kuskinpuolen vetari oli helvetin huonos kunnos niveliltään ja siihen mersuun oli sen kertomuksen mukaan hiljan vaihdettu apukuskinpuolen vetari, niin mahtaako sillä olla mitään merkitystä jos vaihtaa vetarin apukuskin puolelta kuskin puolelle?

Olen kuullut huhu puheita että se voi napsahtaa heti poikki kun on ikänsä pyöriny toiseen suuntaan? :roll: (mutta se oli tosiaan lada missä näin kävi)
Vastaa Viestiin