saiko uus 124/230E harrastaja apuja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

saiko uus 124/230E harrastaja apuja

Viesti Kirjoittaja mikko a »

eli auto 124 korinen 230 e vuodelta -89. autossa monipisteruisku ja kolmitoimikatalysaattori.eli kait matalapäästöinen. ostettu saksasta uutena. kävin näyttämässä sitä kats.inssille.uusinta näytölle meni. päästöt tyhjäkäynnillä co-0.8 hg-366 jotka liian isot. 02-1.5 co2-13.2 ja kierroksilla vastaavat 0.3 82 0.4 19.2 lambda 1.0. auto käy tyhjäkäyntiä jotain 600rmp vähän täristen.
seissyt talvella 6kk ja nyt kevyttä pikku pyöritysta n.50km/viikko.niin että tukossa ainakin on.voiko vaikuttaa?miten aukee? vettä imuaukkoon vai moottoritielle. voiko lähtevät karstat tukkia katin?
jarrut oli ok, mutta takalevy syöpynyt joten käski hioa tai uusia levyn. miten hion?
takatukivarren uloinhela väleä.en löytänyt haulla ohjeita vaihtoon, vaikka varmaan tyypillinen vika näissä vanhoissa 124:sissä.olen kiitollinen avusta koska pyrin tekemään kaiken mahdolliset korjaukset itse, koska eihän se muuten mikään harrasteauto ole.
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

kattelin hintoja.merteil: takalevy 20e ja palat 19e eli en taida ruveta hiomaan. uloin takatukivarren hela on varmaan toin ns:narina hela (mistä lie saanut nimensä) 20e .hinnat on musta huokeita.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Narina lähtee kyllä kuopastaan ihan hakkaamallakin.Tiukassa se kyllä on. Asiasta löytyy hakutoiminnolla tietoa vaikka kuinka, tässä yksi:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... arinanivel
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

niinhän löytyi, kokeilin vain väärillä sanoilla.narina helan vaihto alkaa selvitä.mutta se päästö asia on vielä auki. täytyy vaan sanoa että tällä sivustolla asiat selviää.
Beardick
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.05.2008 18:46
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Beardick »

Päästöista hieman: Minulla oli joskus aikoinaan w201 190e mallin mersu.
Yhden kerran kun katsastin autoa niin päästöt olivat katsastus miehen mukaan reilusti yli ajokieltorajan!?!( Joku jo nytten unohtamani arvo oli 6.2 ja 3 oli jo hylkäämisen rajana) Hän kertoi että auto käy erittäin rikkaalla. No ilmansuodatinkotelon läpinevästä reiästä voi säätää seosta painamalla kuusiokolavaimella alaspäin ja samanaikaisesti kiertäen, joten lähdin tutulle korjaamolle säätämään seosta, ennen tätä tankkasin auton.

Laitoimme pillin pakoputken päähän , mittalaite päälle ja auto käyntiin. Kas kummaa päästöt olivat tippuneet itsellään emmekä kerinneet avaamaan edes konepeltiä :?: . Otin äkkiä printin kojeesta ja takaisin konttorille jossa he kysyivät että mitä tein kun näin nopeasti on korjattu ja sanoin että kävin tankkaamassa auton :D

Eli joko konttorin kojeet olivat vialliset tai sitten autoni sääteli itse seosta, autossa oli siis Bosch K-Jetronic ruiskutuslaitteisto.
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Vaikuttaa että käy aika rikkaalla, toisaalta on outoa että lamda=1,00, joku ei nyt stemmaa??Anturi rikki,tyhjäkäyntiluisti?katti kypsä?kone totaalisesti "tukossa":ajoa motarilla reippaalla vauhdilla ainakin 100km.
Onko huollot muuten ok:tulpat/jakajankansi/ilmansuodatin jne ??
Tyypillisiä arvoja kunnossa olevalla M102 moottorilla(tyhjäk./2500rpm)
CO%:0,04/0,25 CO²:15,0/14,0 HCppm:85/45 O²:0,06/0,07
Make
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

tutkin eilen autoa.ilman putsari kuin uusi.virranjakajan sisällä lievästi likaa joka lähti pyyhkimällä. pyörijän nokassa ja kannen kosketus pinnassa jälkiä että on hitsannut,vai miten sen vois kuvailla.semmosta epätasaisuutta.
kaasuvivun johon vaijeri tulee, vieressä oleva apuvipu liikku huonosti.niin että tyhjäkäynillä ei kääntynyt niin paljoa että olisi painanut sähköistä mikrokatkaisinta.syy palautusjousi pois paikaltaan ja voitelun puutetta.
karstojen poistosta:virkavalta estää kovaa ajamisen, joten ajoin 10kilsaa motaria pikkuvaihteella kierrokset 80% käytössä.luulis että jotain lähtis.
sitten kun pysähdyin levikkelle tutkimaan, kone kävi tasaisesti ehkä 100 rmp kovempaa kun ennen. sitten kun kokeilin ottaa sen vivuston jousen pois ja käynnissä ollessa käännellä niin että mikrokatkaisin toimii. ei minusta vaikuta mihinkään. MIKÄ KATKAISIN SE MUUTEN ON?
auto tuli kuntoon,tai siten vika on väliaikaista tyyppiä. olen ajanut autolla vasta niin hetken ja vähän että ei ole varma sen käytöksestä. voi olla että pieni täristävä tyhjäkäynti on päällä vain väliaikaisesti.
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

ai niin katti ja lamda on vahdettu autoon vuosi/n.10000km sitten edellisen omistajan toimesta. kertoi että lamdan rikki oleminen vaikutti kulutukseen huomattavasti.nyt en kylläkään tiedä kulutusta.se on varmaan selvin käyttä mittarilla.
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

takana uudet levyt+palat. narinanivel vaidettu.ja päästöarvot tuli kun 20 minuuttia lämmitti autoa 2000kierroksella.korjaaja epäili että katti niin kaukana moottorista että ei alkaa toimimaan ennekun lämpeää kunnolla.päästöarvot on nyt paperilla eikun konttorille hakemaan leima, kun kerkee.
Vastaa Viestiin