saiko uus 124/230E harrastaja apuja
saiko uus 124/230E harrastaja apuja
eli auto 124 korinen 230 e vuodelta -89. autossa monipisteruisku ja kolmitoimikatalysaattori.eli kait matalapäästöinen. ostettu saksasta uutena. kävin näyttämässä sitä kats.inssille.uusinta näytölle meni. päästöt tyhjäkäynnillä co-0.8 hg-366 jotka liian isot. 02-1.5 co2-13.2 ja kierroksilla vastaavat 0.3 82 0.4 19.2 lambda 1.0. auto käy tyhjäkäyntiä jotain 600rmp vähän täristen.
seissyt talvella 6kk ja nyt kevyttä pikku pyöritysta n.50km/viikko.niin että tukossa ainakin on.voiko vaikuttaa?miten aukee? vettä imuaukkoon vai moottoritielle. voiko lähtevät karstat tukkia katin?
jarrut oli ok, mutta takalevy syöpynyt joten käski hioa tai uusia levyn. miten hion?
takatukivarren uloinhela väleä.en löytänyt haulla ohjeita vaihtoon, vaikka varmaan tyypillinen vika näissä vanhoissa 124:sissä.olen kiitollinen avusta koska pyrin tekemään kaiken mahdolliset korjaukset itse, koska eihän se muuten mikään harrasteauto ole.
seissyt talvella 6kk ja nyt kevyttä pikku pyöritysta n.50km/viikko.niin että tukossa ainakin on.voiko vaikuttaa?miten aukee? vettä imuaukkoon vai moottoritielle. voiko lähtevät karstat tukkia katin?
jarrut oli ok, mutta takalevy syöpynyt joten käski hioa tai uusia levyn. miten hion?
takatukivarren uloinhela väleä.en löytänyt haulla ohjeita vaihtoon, vaikka varmaan tyypillinen vika näissä vanhoissa 124:sissä.olen kiitollinen avusta koska pyrin tekemään kaiken mahdolliset korjaukset itse, koska eihän se muuten mikään harrasteauto ole.
Narina lähtee kyllä kuopastaan ihan hakkaamallakin.Tiukassa se kyllä on. Asiasta löytyy hakutoiminnolla tietoa vaikka kuinka, tässä yksi:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... arinanivel
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... arinanivel
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Päästöista hieman: Minulla oli joskus aikoinaan w201 190e mallin mersu.
Yhden kerran kun katsastin autoa niin päästöt olivat katsastus miehen mukaan reilusti yli ajokieltorajan!?!( Joku jo nytten unohtamani arvo oli 6.2 ja 3 oli jo hylkäämisen rajana) Hän kertoi että auto käy erittäin rikkaalla. No ilmansuodatinkotelon läpinevästä reiästä voi säätää seosta painamalla kuusiokolavaimella alaspäin ja samanaikaisesti kiertäen, joten lähdin tutulle korjaamolle säätämään seosta, ennen tätä tankkasin auton.
Laitoimme pillin pakoputken päähän , mittalaite päälle ja auto käyntiin. Kas kummaa päästöt olivat tippuneet itsellään emmekä kerinneet avaamaan edes konepeltiä
. Otin äkkiä printin kojeesta ja takaisin konttorille jossa he kysyivät että mitä tein kun näin nopeasti on korjattu ja sanoin että kävin tankkaamassa auton
Eli joko konttorin kojeet olivat vialliset tai sitten autoni sääteli itse seosta, autossa oli siis Bosch K-Jetronic ruiskutuslaitteisto.
Yhden kerran kun katsastin autoa niin päästöt olivat katsastus miehen mukaan reilusti yli ajokieltorajan!?!( Joku jo nytten unohtamani arvo oli 6.2 ja 3 oli jo hylkäämisen rajana) Hän kertoi että auto käy erittäin rikkaalla. No ilmansuodatinkotelon läpinevästä reiästä voi säätää seosta painamalla kuusiokolavaimella alaspäin ja samanaikaisesti kiertäen, joten lähdin tutulle korjaamolle säätämään seosta, ennen tätä tankkasin auton.
Laitoimme pillin pakoputken päähän , mittalaite päälle ja auto käyntiin. Kas kummaa päästöt olivat tippuneet itsellään emmekä kerinneet avaamaan edes konepeltiä


Eli joko konttorin kojeet olivat vialliset tai sitten autoni sääteli itse seosta, autossa oli siis Bosch K-Jetronic ruiskutuslaitteisto.
Vaikuttaa että käy aika rikkaalla, toisaalta on outoa että lamda=1,00, joku ei nyt stemmaa??Anturi rikki,tyhjäkäyntiluisti?katti kypsä?kone totaalisesti "tukossa":ajoa motarilla reippaalla vauhdilla ainakin 100km.
Onko huollot muuten ok:tulpat/jakajankansi/ilmansuodatin jne ??
Tyypillisiä arvoja kunnossa olevalla M102 moottorilla(tyhjäk./2500rpm)
CO%:0,04/0,25 CO²:15,0/14,0 HCppm:85/45 O²:0,06/0,07
Make
Onko huollot muuten ok:tulpat/jakajankansi/ilmansuodatin jne ??
Tyypillisiä arvoja kunnossa olevalla M102 moottorilla(tyhjäk./2500rpm)
CO%:0,04/0,25 CO²:15,0/14,0 HCppm:85/45 O²:0,06/0,07
Make
tutkin eilen autoa.ilman putsari kuin uusi.virranjakajan sisällä lievästi likaa joka lähti pyyhkimällä. pyörijän nokassa ja kannen kosketus pinnassa jälkiä että on hitsannut,vai miten sen vois kuvailla.semmosta epätasaisuutta.
kaasuvivun johon vaijeri tulee, vieressä oleva apuvipu liikku huonosti.niin että tyhjäkäynillä ei kääntynyt niin paljoa että olisi painanut sähköistä mikrokatkaisinta.syy palautusjousi pois paikaltaan ja voitelun puutetta.
karstojen poistosta:virkavalta estää kovaa ajamisen, joten ajoin 10kilsaa motaria pikkuvaihteella kierrokset 80% käytössä.luulis että jotain lähtis.
sitten kun pysähdyin levikkelle tutkimaan, kone kävi tasaisesti ehkä 100 rmp kovempaa kun ennen. sitten kun kokeilin ottaa sen vivuston jousen pois ja käynnissä ollessa käännellä niin että mikrokatkaisin toimii. ei minusta vaikuta mihinkään. MIKÄ KATKAISIN SE MUUTEN ON?
auto tuli kuntoon,tai siten vika on väliaikaista tyyppiä. olen ajanut autolla vasta niin hetken ja vähän että ei ole varma sen käytöksestä. voi olla että pieni täristävä tyhjäkäynti on päällä vain väliaikaisesti.
kaasuvivun johon vaijeri tulee, vieressä oleva apuvipu liikku huonosti.niin että tyhjäkäynillä ei kääntynyt niin paljoa että olisi painanut sähköistä mikrokatkaisinta.syy palautusjousi pois paikaltaan ja voitelun puutetta.
karstojen poistosta:virkavalta estää kovaa ajamisen, joten ajoin 10kilsaa motaria pikkuvaihteella kierrokset 80% käytössä.luulis että jotain lähtis.
sitten kun pysähdyin levikkelle tutkimaan, kone kävi tasaisesti ehkä 100 rmp kovempaa kun ennen. sitten kun kokeilin ottaa sen vivuston jousen pois ja käynnissä ollessa käännellä niin että mikrokatkaisin toimii. ei minusta vaikuta mihinkään. MIKÄ KATKAISIN SE MUUTEN ON?
auto tuli kuntoon,tai siten vika on väliaikaista tyyppiä. olen ajanut autolla vasta niin hetken ja vähän että ei ole varma sen käytöksestä. voi olla että pieni täristävä tyhjäkäynti on päällä vain väliaikaisesti.