Autoa kymppitonnilla?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
omni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2008 17:44
Paikkakunta: Tampere

Autoa kymppitonnilla?

Viesti Kirjoittaja omni »

Terve kaikille Mersuforumilaisille täältä Tampereelta. Olen jostain kummasta saanut päähäni, että haluan sijoittaa vähät roponi Mercedes-merkkiseen kulkuvälineeseen. En ole kyennyt keksimään, että mistä tämä ajatus on tullut, mutta ehkä Raid sarjalla tai Kummelin Jackpot:lla on ollut osuutta siihen :roll:

No asiaan.. Olen kysellyt merkin ja eri kori- ja vuosimallien hyvistä ja huonoista puolista ja yrittänyt etsiä kunnollista kulkinetta vuosiksi eteenpäin laihoin tuloksin. Muutamien tuttujen puheista on tullut sellainen olo, että hyväkuntoisen ja kohtuullisen huolettoman ajoneuvon löytäminen ko. merkin alta, kymppitonnin (tai alle) hintaluokassa vaatii mustaa magiaa ja Hannu Hanhen tuuria?

Ajoni muodostuu pää-asiassa työmatkoista 230 km. per suunta ja n.25 tkm vuodessa. Lisäksi sekalaista ajoa kertyy 5- 10tkm.
Diesel farmaria, mielellään ilmastoinnilla ja Webastolla olen koittanut etsiä, W124 ja W210 korimallisia olen katsellut, sekä joitakin C-koppasia.

Toivoisin teiltä pikkuisen helppiä auton löytämiseen ja neuvoja siihen mitä näistä tulisi tarkastaa ja huomioida kauppoja harkitessa. Esimerkiksi tuo mittarien ruuvaus ja mahdollisen vilpin havaitseminen mietityttää. Eri moottorivaihtoehtojen kestävyys/kulutus, Automaatti/manuaali vaihteisto lähinnä vaihteiston kestävyyden kannalta. (On ollut aikaisemmin huonoja kokemuksia Volvon 850 ja Dodge Ram:n automaattien kestävyydestä.)...

Kiitos jo etukäteen :)
Viimeksi muokannut omni, Pe 30.05.2008 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
soikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 19.04.2007 07:47
Paikkakunta: kymi

käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja soikka »

Melkein suosittelisin 124 tai C sarjaa, 250-300 D koneella .. kymppitonnilla saa jo hyviä tai kertaalleen korjattuja autoja luotettavalla ,yksinkertaisella ja korjauksien kannalta halvalla tekniikalla ja kulutuksetkin on siedettäviä, kun tarve on tosiaan luotettavasta kulkupelistä jolle tulee paljon ajoa.

Aikoinaan tuli veivattua 200 km työmatkaa päivittäin juuri 124 kalustolla
ja 250 /300 D koneet on ihan ajettavia jopa moottoritienopeuksilla ja vehkeet kesti ihan kiitettävästi.

Kymppitonnin väyrysiäkin löytyy mutta sitten saattaa kulua toinen mokona pikku ylläreihin..
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Tuo minun allekirjoituksen auto passaisi sinulle aika hyvin. Hintakin olisi kohdallaan, tosin ilman brabuksia.
Ex. S202 cdi -99
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Väykkyjä eli w210 mallia olevia löytyy tuosta haarukasta. Nämä "uuet" cdi-koneet ovvat kuulemma pirun kestäviä, joten niitä ei tartte paljon pelätä jos ymmärtää vähän tutkia autoa. Jos vain jostaki löyät kohtuu hyväpeltisen w210:n niin suosittelen ottamaan sen. Diisseli-mersujen ikä sitten on yli sen 100t km, että paljonki ajettu voi olla hyvä.
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aina jos käytetyn Mersun meinaa hankkia, kannattaa varata se toimintatonni ylimääräistä. Oli diesel tai bensa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Timo L. kirjoitti:Aina jos käytetyn Mersun meinaa hankkia, kannattaa varata se toimintatonni ylimääräistä. Oli diesel tai bensa.
Tuo kyllä pätee aika hyvin kaikkiin käytettyihin autoihin. Varsinkin uudempiin..

Mulla ei kyllä ole, mutta tuurilla mennään :lol:

Kyllä kymppitonnilla pitäisi pienellä etsimisellä löytää aika perhanan hyvä, jos 124:sta meinaa..
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Fenton kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Aina jos käytetyn Mersun meinaa hankkia, kannattaa varata se toimintatonni ylimääräistä. Oli diesel tai bensa.
Tuo kyllä pätee aika hyvin kaikkiin käytettyihin autoihin. Varsinkin uudempiin..

Mulla ei kyllä ole, mutta tuurilla mennään :lol:

Kyllä kymppitonnilla pitäisi pienellä etsimisellä löytää aika perhanan hyvä, jos 124:sta meinaa..
Omani maksoi reilut 7000 e, toistaiseksi ei ole tarvinnut pettyä ja ajettu on sentään 25 tkm oston jälkeen...
Että juu. Kyllä auton yleisolemus jo kertoo paljon. Jotenkin tuota omaa autoa etsiskellessäni tuli sellainen fiilis, että parhaat yksilöt löytyvät jostain pohjanmaalta tai kainuusta. Sataprosenttinen sääntö tämä ei ole, mutta etelämmässä tuntuisi tarjonnasta iso osa olevan liikkeissä ja epämääräisellä historialla -- eikä edes kovin siistejä.

Tässä olis peräti ufoilla: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1948600

Hain 92-95 mallin 300dieseleitä, ja pari sivua tuli tarjontaa ja sillä siis tuo yo. auto otti silmääni.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
omni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2008 17:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja omni »

Asialliselta vaikutti tuo 300 td. Sitä ilmastointia ja vielä enemmän toimivaa webastoa mausteeksi kaipailen, kun ei ole mahdollista saada autoa pakkasilla tolppaan ja töihin olisi päästävä kelillä kuin kelillä.

Asiallisia tarjouksia kuuntelen ja nuo myynti-ilmoituksien linkit on suureksi avuksi. :)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Itse päädyin vähän vastaavanlaisilla kriteereillä 290 farkku väykkyyn. Tosin tuo alle 10te hinta tekee vähän tiukkaa...no kannattaa niitä silti käydä katsomassa ja ajamassa, ruosteethan noissa se suurin ongelma. Jos ruosteettoman ja muutenkin hyvän väykyn tuohon hintaan löytäisi niin se olisi vieläkin minun valinta. Muutama tonni lisää niin valikoimaa olisi jo erilailla, no johonkin se raja on aina vedettävä. Cee koppasissa voisi ehkä tuohonkin hintaan löytää ihan hyviä, se olisi ehkä ihan hyvä vaihtoehto jos tilan tarvetta ei ole paljon. Kannattaa sekin käydä koeajamassa, itse en sellaiseen ihastunut...

124 koppasiahan tuohon hintaan saa hyviä. Onhan se perusvarma luotettava peli, mutta häviää kyllä sisätiloiltaan ja matka-ajossa väykylle.

Kannattaa käydä vaikkapa liikkeistä koeajamassa vähän eri malleja, saa vähän suuntaa millaisia ovat. Valikoimaahan on, Suomi on täynnä myynnissä olevia mersuja :D
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Siinäpä sitä onkin, kun se 10 t€, on vähän alakanttiin jos hyvää väyrystä halajaa, mutta pikaisesti katsoen, valtaosa 124:sta näytästäis olevan alle tuon maagisen rajan.
Ceet (ei pidä sotkea C'eediin :lol: ) on sitten luku sinänsä, mutta kyllä niistä jo kympillä pitäisi valinnan varaa löytymän. Ja ainahan voi ostaa kaksi vitosen mersua, ajelee toisella sillä aikaa kun toinen on pajalla :wink: .
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
omni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2008 17:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja omni »

No juu, valitettavasti se raja on tällä kertaa vedettävä kymppitonnin hujakoille, ens kerralla ehkä vähän korkeammalle... Kymppitonnin sijoituksella havittelen vähintään viideksi vuodeksi huoletonta kulkupeliä. Miten pitäisi suhtautua tuolla viiden vuoden tähtäimellä tekniikan kestoon ja tuleviin remontteihin, jos esim. myynnissä olevalla 220cdi tai 300td koneella on ajettu 350-450tkm?
Entäs automaattilaatikot, olettaen, että niitä on matkan varrella viitsitty huoltaa. Ainakin yhden tutun Sprintteristä( ex ambulanssi) kilahti laatikosta pumppu n.350tkm. kohdalla. Pakettiautossa ja varsinkin lanssi-käytössä automaatti tosin joutunee kovemmalle, kuin henkilöautossa...
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Jos sä sen 35 tkm vuodessa rullaat, niin kannattaa harkita vaan sitä suht hyväkuntoista 290TD Väykkyä tai sitten jotain C 200 CDI:tä tai E 200 CDI:tä. Ne kuluttaa huomattavasti vähempi kuin 300 turbodieseli, tosin CDI-murheet voi helposti pilata hinnallaan koko kannattavuuden. Itse kyllä unohtaisin halvat CDI:tkin... Halvalla ei nimittäin hyvää saa.

Tolla 10 k€:llä saisit kyllä suht soivan A-Mersun dieselin, esim. A 170 CDI vuosimallia ~2000 hujakoilla, automaattilootalla ja ilmastoinnilla lähtee kyllä helposti alle 200 tkm ajettuna alle kympillä. Johan noita saa johonki 7000 €:hen... Jäis sitten se toimintatonnikin yli, ja on tuo ihan mukava auto ajellakin (siis puhun nyt pitkäaikaisesta kokemuksesta). Manuaalina kulutus on poikkeuksetta alle 5 litraa / 100 km (itsellä on alimmillaan ollu 3,6 litraa / 100 km ja ylimmillään 5,6 litraa / 100 km), vakuutukset on 50 % halvemmat kuin esim. Väyrysessä, eikä syö renkaitakaan samaan tahtiin kun on suht kevyt auto. Toisaalta ei kyllä oo niin pramee peli, mutta saahan tuostakin ihan hienon jo pelkillä aluvanteilla...

Esim tässä nyt jotain tietoa omasta A-mersustamme, tuommonen lähtis alle seittemään tonniin heti, jos vaan raaskisin myydä http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... pt=expired
Avatar
omni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2008 17:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja omni »

Kävin äsken pyörähtämässä rOPELilla Vantaalla ja autokuume nousi ainakin 39 asteeseen, saattoi tuo lämmönnousu johtua siitäkin, että saksanmossessa ei termostaatti oikein pelaa ja välillä piti heittää lämmöt päälle, että ei auto keitä kesken reissun (kuski sen teki!)

Tuo A-koppanen olisi varmaan sellainen tolkun valinta, jos mersuista mainitussa hintaluokassa puhutaan, mutta siitä jää konepelti ja tähti keulasta näkymättä. Melkein vastaavan järkifiiliksen saa Toyotallakin..
Lisäksi onhan se varmasti turvallisuutta lisäävä asia, että autossa on keula, jos vaikka sattuu törmämään kameliin työmatkalla. :roll:

Auton hankinta nyt sinällään on jännä juttu. Sitä yrittää pitää järjen mukana ja päällimmäisena, mutta hieman on pakko antaa tuntemuksille ja mielihaluillekin valtaa, ettei elämä aivan tylsäksi käy...
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Monelle ei taida olla tuttu se seikka, että W168 on yksi aikansa turvallisimmista autoista johtuen tuplapohjarakenteesta ja korkeasta istuinsijainnista. Sai EuroNCAPissa 4 tähteä jo vuonna 1997, vuonna 1999 tuli vielä parannuksia lisää... Jos nyt vaikka aattelee että 202-C-koppanen sai yhden tähden, eikä pre-facelift-Väyrysetkään kovin hyvin oo pärjänneet turvatesteissä. Vähän sama juttu kun joku väittää, että Volvo 240 on turvallinen auto. Eihän ruttuun mee, mutta ihminen on kuin pingispallo siellä sisällä ja elimet lentelee ihmisen sisällä kolaritilanteessa.

Totta turiset siinä, että eihän tuolla A:lla ole minkäänlaista statusarvoa vrt. vaikka E-sarjalaiseen, mutta harva 10 000 € auton ostaja varmaan laittaakaan 1. kriteeriksi statusta ja keulalla koreilevaa tähteä?
Avatar
omni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2008 17:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja omni »

Tuo turvallisuusseikka A-sarjalaisen kanssa oli ihan uutta asiaa! Ei sinänsä syytä vähätellä sitäkään, kun puhutaan käyttö -eikä harrasteautosta.

Ei se tähti siellä keulalla se pää-asia ole, vaan juurikin sitä ekstraa, jolla lapsen mieli tullee hyväksi... :oops:

124 koppasessa 250 td ilmeisesti kuluttaa jonkin verran vähemmän polttoainetta, kuin 300 td, mutta onko ero merkittävä, kun puhutaan matka-ajosta? Jossain tosin väitettiin, että 300td kuluttaisi automaatilla 6,5l/100km mikä kuulosta kovin kohtuulliselta varsinkin, jos löydän sopivan farmarin ja katsastan sen pakettiautoksi.

Tyrkyllä oli myös yksi W124 300td 4matic automaatilla. Kuinka paljon tuo neliveto vaikuttaa kulutukseen ja tuoko se mukanaan ylimääräisiä huolia perusmalliin verrattuna?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

omni kirjoitti: 124 koppasessa 250 td ilmeisesti kuluttaa jonkin verran vähemmän polttoainetta, kuin 300 td, mutta onko ero merkittävä, kun puhutaan matka-ajosta? Jossain tosin väitettiin, että 300td kuluttaisi automaatilla 6,5l/100km mikä kuulosta kovin kohtuulliselta varsinkin, jos löydän sopivan farmarin ja katsastan sen pakettiautoksi.

Tyrkyllä oli myös yksi W124 300td 4matic automaatilla. Kuinka paljon tuo neliveto vaikuttaa kulutukseen ja tuoko se mukanaan ylimääräisiä huolia perusmalliin verrattuna?
300TD:tä ei saa edes villeimmissä unelmissa viemään 6,5 litraa / 100 km, ellei nyt jostain syystä pari pyttyä ole pois käytöstä... Kyllä se 4maticcikin vie yli 7 litraa AINA, vaikka ajaisit vaan maantietä 80 km/h. Keskikulutus maantiepainotteisessa ajossa lienee jotain 9 litran tuntumassa. Katsele tarkempia mallispeksejä osoitteesta http://www.mercefreaken.com/ josta löydät kaikkien mallien kaikki tiedot.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

masaf1 kirjoitti:Monelle ei taida olla tuttu se seikka, että W168 on yksi aikansa turvallisimmista autoista johtuen tuplapohjarakenteesta ja korkeasta istuinsijainnista. Sai EuroNCAPissa 4 tähteä jo vuonna 1997, vuonna 1999 tuli vielä parannuksia lisää... Jos nyt vaikka aattelee että 202-C-koppanen sai yhden tähden, eikä pre-facelift-Väyrysetkään kovin hyvin oo pärjänneet turvatesteissä.
Nojaa,saihan tuo pre-facelift väykkykin 4 tähteä 98 vuonna. http://www.euroncap.com/tests/mercedes_ ... 98/50.aspx
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Vai oikeen tähtiä on autot saaneet. Ja oikeen niissä mainioissa, standartoiduissa törmäystesteissä

Stuttardin ohjauksessa on ajeltu törmäystestetejä sellaisina aikona jolloin useat itseään nykyisin autovalmistajina pitävät tahot ovat keskittyneet polkupyörien kokoamiseen. Ko tahot ovat tänä päivänä markkinapuheissa hyvinkin menestyneitä turvallisuudessa, jopa legendoja.

No se siitä, jos uudehkoa, oikeasti hyvää ja luotettavaa autoa halajaa niin 124 on ainut mahdollisuus.

Sen uudemmista en mitään tiedä ja väkisin tungetun käyttäjäkokemuksen mukaan en haluakaan tietää. Varmasti kuitenkin DB on parempi kuin voorttit, tojjotat, ooppelit tahi ranskikset.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
ccmali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 31.05.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Autoa kymppitonnilla?

Viesti Kirjoittaja ccmali »

Moro!

Ensin tarttee päättää, että tuleeko olemaan D vai B. Dieselin ja bensan hintaero alkaa olla aika naurettava. Itse laskin tänään, että meidän ajoilla (n. 33 tkm) diesel tulee 700 e vuodessa halvemmaksi. Lähtökohtana E-farmari, bensan kulutukseksi laskin 8,5 ja dieselin 6,0.

Bensan hyvä puoli käytetyissä autoissa on se, että niillä on ajettu huomattavasti vähemmän. Suomestakin löytää mersuja, joilla ajettu keskim. 14-18 tkm vuodessa. Dieseleissä melkein järjestään 30 tkm per vuosi tai enemmän, eli kun autolla on ikää 10 v niin aika iso ero mittarissa. Koneen kestosta ei itsellä ole kokemusta, kestääkö diesel tosiaan paljon pitempään kuin bensa? Jos kestää, niin miksi?

A 170 CDI:stä minulla on kokemuksia 125 tkm, ostin uutena 2002 ja ajoin 3 vuotta (lang, autom.). En voi suositella pitkän matkan ajoon, suuntavakavuus on huono ja ajotuntuma muutenkin vähän niin ja näin. Painojakauma on tosi edessä, sekin huonontaa ajettavuutta. Painoa etuakselilla niin paljon, että jo 50 tkm:ssä alkoi ilmaantua nitinöitä ja natinoita, ja ne tuomittiin Veholla ominaisuuksiksi. Veholla sai asioida muutenkin ihan riittävästi. Kulutus meni tuolla vehkeellä pienimmillään muistaakseni 4,68 ja sekalaisessakin alle 5,5.

Nykyinen kulkine on E200 bensa -97 farmari, taulussa 180 tkm, elokuun alussa menee päivitykseen (vaihtuu tod. näk. uudempikoriseen 240 bensaan tai 270 dieseliin). Nyt kun olen käynyt kysymässä tarjouksia, niin 10 tonnia luvataan hyvitystä. Eli jos elokuussa joku lukee 10 kiloa käteen, niin saa viedä pois (eikä varmasti ole ainoa, joka sillä hintaa lähtee). Itse hyödyn käteisalennuksen verran, eli 1000-2000e. Liike laittaisi tod. näk. 12500 e hinnaksi ja myisivät 11000-11500 suoralla.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Janne kirjoitti:Vai oikeen tähtiä on autot saaneet. Ja oikeen niissä mainioissa, standartoiduissa törmäystesteissä
Jeps, vähän niinkuin tuossa seuraavassa filmin pätkässä Rellu on saanut 5 tähteä, ja Volvo on muuten vain Se vanha kunnon panssarivaunu joka kestää :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Kaikkia ei turvallisuus niin kiinnosta, muta jos kiinnostaa kannattaa tuotakin puolta autoa hankkiessa miettiä.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

AM kirjoitti:Nojaa,saihan tuo pre-facelift väykkykin 4 tähteä 98 vuonna. http://www.euroncap.com/tests/mercedes_ ... 98/50.aspx
Jees, näin on. (07/)1997-vuonna tuli parannuksia E-sarjalaiseenkin. Autobildissä oli muuten kans joku numero takaperin noita testituloksia myös aika pirun monesta mallista, ja netistähän löytyy kaikki testatut mallit. Vuosimallin 1995-1996 W210:t eivät ole niin turvallisia kuin parannellut (/07)1997-mallista lähtien olevat, joissa oli mm. sivuturvatyynytkin vakiona jne.

Ei nuo turvallisuusasiat tosiaan ihan huuhaata ole. Jos ajat 35 tkm vuodessa, niin todennäköisyys kolariinkin on hieman tavanomaista suurempi, vaikket ite mokaisikaan ikinä mitään. Siinä kannattaa kahteen kertaan miettiä, haluaako kolaroida 15 vuotta vanhalla autolla vai 6 vuotta vanhalla autolla, ja paljonko on valmis maksamaan turvallisuudestaan ja samalla myös mukavuudesta... Kattokaa nyt jokainen se Rellu vs. Volvo -video, niin ymmärrätte mistä turvallisuudessa on kyse. Jos ajat panssarivaunulla 10 metriä paksuun joustamattomaan betoniseinään 50 km/h, niin oot aika heikossa jamassa - jos ajat samaan seinään uudella Renault-henkilöautolla tai vaikkapa Smartilla, niin selviät todennäköisesti aika vähällä.

Uudehkoa 124:sta ei ole olemassakaan :wink: Ei turvallisuudessa voi vedota semmoisiin asioihin, kuin että "japanilaiset ajoivat vielä polkupyörillä silloin kuin Saksassa tehtiin jo turvatestejä". Kyseinen mallihan on suunniteltu joskus 70-80-luvulla, joten ei siitä nyt ihan ihmeitä voi odottaa, vaikka onkin varmasti yksi kaikkien aikojen onnistuneimmista automalleista ja aikansa legenda. Oikeasti joku uusi Kia Cee'd on HUOMATTAVASTI turvallisempi auto kuin yksikään satakaksnelonen tai edes 90-luvun lopulla tehty Mercedes. Aktiivinen ja passiivinen autoturvallisuus on viimeisen 10 vuoden aikana mennyt niin paljon eteenpäin, ettei vanhoilla autoilla ole mitään jakoa kilpailla edes samassa kastissa nykyisten autojen kanssa.

Tää kuva kertonee karua kieltä (lähde enkilöautomallien onnettomuus- ja vammautumisriskit 2004, TKK, Liikennetekniikka):

Kuva

"Arvostetun liikenneturvallisuustutkijan, professori Timo Ernvallin mukaan vakavan loukkaantumisen tai kuoleman riski oli v. 2000 tyypillisessä uudessa henkilöautossa noin 30% alempi kuin 1990-luvun alkupuolen autossa. EU:n komission tuella toteutetussa tutkimuksessa on todettu, että jokainen EuroNCAP-ohjelman perusteiden mukaisesti myönnetty tähti tarkoittaa matkustajien kuolinkolarin riskin vähenemistä lähes 10 prosentilla. Kuolinkolarin riskin on osoitettu olevan viisi tähteä saaneilla ajoneuvoilla 36 prosenttia alhaisempi kuin ajoneuvoilla, jotka täyttävät pelkät lainsäädännössä asetetut vaatimukset."

Aamen. Mun puolesta jokainen saa ostaa autonsa ihan millä kriteereillä hyvänsä, mutta koska tämä palsta perustuu aika paljon mielipiteisiinkin niin ajattelin nyt taas ilmaista omani, älkööt kukaan vetäkö herneitä nenään.
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

mä voin myydä sulle 220tkm ajetun suomi c-mersun perusdieselillä sopivasti. auto on hopee ja musta sisältä..ja kunto vois olla 95%
soita jos kiinnostaa 040-4194667/pete
power is nothing without control...
Avatar
omni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2008 17:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Autoa kymppitonnilla?

Viesti Kirjoittaja omni »

ccmali kirjoitti:Moro!

Ensin tarttee päättää, että tuleeko olemaan D vai B. Dieselin ja bensan hintaero alkaa olla aika naurettava. Itse laskin tänään, että meidän ajoilla (n. 33 tkm) diesel tulee 700 e vuodessa halvemmaksi. Lähtökohtana E-farmari, bensan kulutukseksi laskin 8,5 ja dieselin 6,0.
Tuo sisälsi ilmeisesti pelkästään polttoaineitten erotuksen ilman käyttövoimamaksuja?

Paletti taitaa hieman tasoittua dieselin ehkä kalliimmilla huolloilla?

700 euroa on minusta kuitenkin melko paljon pelkästään polttoaineissa säästettäväksi varsinkin, kun sillä ei tässä tapauksessa sen enempää mukavuutta tai muuta extraa, kun vertailussa on sama korimalli.

peteracing: Olikos tuo sun C220 farmari, vai sedan? Farmari olisi mulla ensisijaisena vaihtoehtona, kun on koiria kuljetettavana.

Eli farmareista olisin kovin kiinnostunut, jos joku suostuu silmäterästään luopumaan!
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

se o sedani... tosta kulutus hommasta voisin mainita sen verran että laskekaapa joskus noista bensapeleistä se REHELLINEN kulutus kun on ajettu normaali ajoa esim. 15000km. Minulla ei ole henk.kohtasesti ollu ikinä bensa autoa joka menis alle kymmenen litran 100km. nyt ei siis puhuta siitä mitä se syö sukkasillaan moottoritiellä,vaan siitä paljo kuluu ainetta esim. öljynvaihtovälillä. nuo pikkudieselit menee oikeesti sinne 6 litran nurkille vaikka ajas reilumminki.
power is nothing without control...
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kymppitonnin hintaluokassa katsoisin vain 202 ja 124-malleja.
Saat valita parhaasta päästä, ei huonoimmasta. 124 on sitäpaitsi
hyvin pidettynä melko varma kulkija. Siihen joutuu kyllä kilometrien
myötä tekemään tiettyjä korjauksia, mutta viat eivät yleensä estä ajoa
ja ne on helppo laittaa itse ja osat ovat halpoja.

Ensimmäinen vaatimus on hyvät pellit, ei saisi olla mätä
ja koria pitää olla huollettu. Esim. tunkinpaikat pitää olla kunnossa
ja autossa mieluusti ruostesuojaus teetettynä. Jos ei ole koskaan tehty
mitään, niin todennäköisesti rahaa alkaa heti palamaan peltitöissä.

Toinen vaatimus on ehjä moottori. Jos dieseli käy kauniisti ja vetää
hyvin eikä kansivian oireita näy, niin sillä ajaa kyllä pitkään.

Kolmas vaatimus on mieluinen varustelu. Varustelu vaihtelee suuresti
autoyksilöiden välillä. Itse pidän esim. ilmastointia ja automaattia pakollisina
varusteina.

Itsellä on 300 TDT 4-matic ja se vie tasan 10. Alle 9 ei mene edes
matka-ajossa. Jos oikein yrittäisi ajaa tasaista 70 km/t, niin saattaisi
se hiukan alle mennä. Kulutus on kuitenkin kohtuullinen verrattuna
ominaisuuksiin (automaatti, ilmastointi, neliveto kahdella lukolla,
valtavasti kuljetustilaa, saa vetää 750/2100 kg).
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

peteracing kirjoitti:se o sedani... tosta kulutus hommasta voisin mainita sen verran että laskekaapa joskus noista bensapeleistä se REHELLINEN kulutus kun on ajettu normaali ajoa esim. 15000km. Minulla ei ole henk.kohtasesti ollu ikinä bensa autoa joka menis alle kymmenen litran 100km. nyt ei siis puhuta siitä mitä se syö sukkasillaan moottoritiellä,vaan siitä paljo kuluu ainetta esim. öljynvaihtovälillä. nuo pikkudieselit menee oikeesti sinne 6 litran nurkille vaikka ajas reilumminki.
Nii ja jos haluaa "statusta" (jos joku nyt vielä nykyään pitää sitä hienona ajaa 10 vuotta vanhalla ruosteisella Mersulla :D) ja täytyy välttämättä olla se C- tai E-Mersu, niin verratkaapa oikeesti vaikka 290TD:tä ja suunnilleen vastaavat tehot (ja 100 Nm vähemmän) tarjoavaa bensakonetta samassa korissa. E200 vie helposti 3-4 litraa enemmän, talvikaupunkiajosta puhumattakaan, jolloin ero nousee varmasti 5-7 litraan. Eihän se dieselikään tietenkään kannata, jos vertaa sitä johonki alle litraseen Smarttiin, mutta tän topikin autohankinnan tason piti kuitenkin vissiin olla vähän "hienostuneempaa".

Rehellinen kulutus on ihan eri asia ku paperilla oleva. Tankista mitattuna oma 320CDI vei edellisellä tankkauksella 6,8 l / 100 km. Aikalailla tuon +0,5 - 1 litraa vie normaalisti, aika sama polkeeko vai ei. Mulla oli joskus vuoden 1999 Nissan Almera 1.4:lla bensakoneella, jolla pääsin tasan yhden kerran alle kuuteen litraan satasella ja sillonkin piti oikein ajamalla ajaa kaheksaakymppiä koko tankillinen. Se on hyvin harva yli 1.8-litranen bensakone, missä todellinen kulutus on alle 7 tai 8 litraa / 100 km. Yhtään jos tulee nurkkapyörittelyä, niin ollaan jo 9-10 litrassa...
ccmali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 31.05.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Autoa kymppitonnilla?

Viesti Kirjoittaja ccmali »

Tuo sisälsi ilmeisesti pelkästään polttoaineitten erotuksen ilman käyttövoimamaksuja?

Paletti taitaa hieman tasoittua dieselin ehkä kalliimmilla huolloilla?

700 euroa on minusta kuitenkin melko paljon pelkästään polttoaineissa säästettäväksi varsinkin, kun sillä ei tässä tapauksessa sen enempää mukavuutta tai muuta extraa, kun vertailussa on sama korimalli.

peteracing: Olikos tuo sun C220 farmari, vai sedan? Farmari olisi mulla ensisijaisena vaihtoehtona, kun on koiria kuljetettavana.

Eli farmareista olisin kovin kiinnostunut, jos joku suostuu silmäterästään luopumaan![/quote]

Laskin dieselveroa muistaakseni 600 e, eli paljoa ei heitä todellisuudesta. 700 e on toki rahaa, mutta pointti oli se, että jos ihan vastaava bensa-auto on puolta vähemmän ajettu, niin todennäköisesti muutama satanen säästyy pienemmällä kuluvien osien korjaustarpeella. Vielä vähemmän merkitystä on 700 eurolla, kun katsoo autoja hintaluokassa 30 000 euroa.

No nykyäänhän diesel on jopa bensamallia halvempi ostaa (uutena), mitenkähän käy käytettyjen? Jos diesel edelleen pitää käytettynä paremmin hintansa, niin uuden bensa-auton ostaminen on ihan pähkähullua...

Jos tosi siisti bensavehje (siis E200 bensa farmari automaatti) kiinnostaa ja elokuun alku ei ole liian kaukana, niin tule katsomaan. Auto on Tampereella. Tosirakkaus odottaa... Lähetä SMS 050-3646198, soitan takaisin.
Avatar
omni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2008 17:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja omni »

Bensakoneista ja niiden kulutuksista sen verran, että joskus sain matka-ajossa -92 2.2 Camryn kuluttamaan 7,125 sadalla tankkauksesta mitattuna ja nykyinen 1.6 16v Opelin rousku vie 6,6 - 12 litraa sataselle riippuen keleistä ja ajon laadusta. Tuo rOPELin kulutus tuntuu kovin kohtuuttomalta, kun miettii millaista kyytiä tuon kulutuksen vastineeksi saa..

Pikkuisen täytyy antaa arvoa myös sillekin, että auto on hyvä ja mukava ajaa ja voimantuntuakin saa olla. Pitemman päälle myös luotettavuus tulee olla kohdallaan ja huoltokustannukset kohtuulliset.

8-9l dieseliä tai bensaa/100 km kulutusta takapuoli kestäisi ihan ok.
Mielummin tietysti alle tuon.
Avatar
omni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2008 17:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja omni »

JarkkoN kirjoitti:Kymppitonnin hintaluokassa katsoisin vain 202 ja 124-malleja.
Saat valita parhaasta päästä, ei huonoimmasta. 124 on sitäpaitsi
hyvin pidettynä melko varma kulkija. Siihen joutuu kyllä kilometrien
myötä tekemään tiettyjä korjauksia, mutta viat eivät yleensä estä ajoa
ja ne on helppo laittaa itse ja osat ovat halpoja.

Ensimmäinen vaatimus on hyvät pellit, ei saisi olla mätä
ja koria pitää olla huollettu. Esim. tunkinpaikat pitää olla kunnossa
ja autossa mieluusti ruostesuojaus teetettynä. Jos ei ole koskaan tehty
mitään, niin todennäköisesti rahaa alkaa heti palamaan peltitöissä.

Toinen vaatimus on ehjä moottori. Jos dieseli käy kauniisti ja vetää
hyvin eikä kansivian oireita näy, niin sillä ajaa kyllä pitkään.

Kolmas vaatimus on mieluinen varustelu. Varustelu vaihtelee suuresti
autoyksilöiden välillä. Itse pidän esim. ilmastointia ja automaattia pakollisina
varusteina.

Itsellä on 300 TDT 4-matic ja se vie tasan 10. Alle 9 ei mene edes
matka-ajossa. Jos oikein yrittäisi ajaa tasaista 70 km/t, niin saattaisi
se hiukan alle mennä. Kulutus on kuitenkin kohtuullinen verrattuna
ominaisuuksiin (automaatti, ilmastointi, neliveto kahdella lukolla,
valtavasti kuljetustilaa, saa vetää 750/2100 kg).
Kiitos tässä oli oleellisia asioita hyvin tiivistettynä!

Mitä paikkoja tulisi korissa huomioida noiden tunkinpaikkojen lisäksi 124 koppasessa?
Mitä tulisi mahdollisesta huoltokirjasta erityisesti tutkia? Automaatin öljynvaihtoväli ilmeisesti 60tkm?
Mistä kyseisessä mallissa voi parhaiten muuten päätellä auton nykykuntoa ja kuljettuja kilometrejä?
Voiko penkkien, polkimien, tai ratin kehän kulumisesta päätellä mitään ajetuista kilometreistä? Jotkut GB-takuu jobbarit ovat vissiin näitäkin vaihtaneet mittaria ruuvatessaan.?
Samanmoiset kysymyksen askarruttaa 202 ja 210 koppasten osalta..

Onko noissa uudemmissa yleisesti odotettavissa kaikenlaisia anturi ym. vikoja vai vaivaako kyseiset viat jotain tiettyjä vuosimalleja, tai ainoastaan yksilöitä?

Taisi iskeä kyselyikä päälle. Kiitos ja anteeksi :oops:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No vinkkinä sen verran että autoa katsomaan kannattaa houkutella mukaan joku mersuihin perehtynyt. Lisäksi kannattaa käydä katsomassa montaa autoa niin saa vertailukohtaa millaisia niitten pitäisi olla.

Tottahan tuo että tuohon hintahaarukkaan voi jopa olla järkevämpi olla ostamatta väykkyä, pikkusen vaatisi lisää että saa oikeasti hyvän. Toisaalta sitten voi miettiä kannattaako välttämättä ostaa ihan kymppitonnin 124:sta, halvemmallakin voisi löytää kohtuullisen hyvän.
Vastaa Viestiin