Jees, näin on. (07/)1997-vuonna tuli parannuksia E-sarjalaiseenkin. Autobildissä oli muuten kans joku numero takaperin noita testituloksia myös aika pirun monesta mallista, ja netistähän löytyy kaikki testatut mallit. Vuosimallin 1995-1996 W210:t eivät ole niin turvallisia kuin parannellut (/07)1997-mallista lähtien olevat, joissa oli mm. sivuturvatyynytkin vakiona jne.
Ei nuo turvallisuusasiat tosiaan ihan huuhaata ole. Jos ajat 35 tkm vuodessa, niin todennäköisyys kolariinkin on hieman tavanomaista suurempi, vaikket ite mokaisikaan ikinä mitään. Siinä kannattaa kahteen kertaan miettiä, haluaako kolaroida 15 vuotta vanhalla autolla vai 6 vuotta vanhalla autolla, ja paljonko on valmis maksamaan turvallisuudestaan ja samalla myös mukavuudesta... Kattokaa nyt jokainen se Rellu vs. Volvo -video, niin ymmärrätte mistä turvallisuudessa on kyse.
Jos ajat panssarivaunulla 10 metriä paksuun joustamattomaan betoniseinään 50 km/h, niin oot aika heikossa jamassa - jos ajat samaan seinään uudella Renault-henkilöautolla tai vaikkapa Smartilla, niin selviät todennäköisesti aika vähällä.
Uudehkoa 124:sta ei ole olemassakaan

Ei turvallisuudessa voi vedota semmoisiin asioihin, kuin että "japanilaiset ajoivat vielä polkupyörillä silloin kuin Saksassa tehtiin jo turvatestejä". Kyseinen mallihan on suunniteltu joskus 70-80-luvulla, joten ei siitä nyt ihan ihmeitä voi odottaa, vaikka onkin varmasti yksi kaikkien aikojen onnistuneimmista automalleista ja aikansa legenda. Oikeasti joku uusi Kia Cee'd on HUOMATTAVASTI turvallisempi auto kuin yksikään satakaksnelonen tai edes 90-luvun lopulla tehty Mercedes. Aktiivinen ja passiivinen autoturvallisuus on viimeisen 10 vuoden aikana mennyt niin paljon eteenpäin, ettei vanhoilla autoilla ole mitään jakoa kilpailla edes samassa kastissa nykyisten autojen kanssa.
Tää kuva kertonee karua kieltä (lähde enkilöautomallien onnettomuus- ja vammautumisriskit 2004, TKK, Liikennetekniikka):
"Arvostetun liikenneturvallisuustutkijan, professori Timo Ernvallin mukaan vakavan loukkaantumisen tai kuoleman riski oli v. 2000 tyypillisessä uudessa henkilöautossa noin 30% alempi kuin 1990-luvun alkupuolen autossa. EU:n komission tuella toteutetussa tutkimuksessa on todettu, että jokainen
EuroNCAP-ohjelman perusteiden mukaisesti myönnetty tähti tarkoittaa matkustajien kuolinkolarin riskin vähenemistä lähes 10 prosentilla. Kuolinkolarin riskin on osoitettu olevan viisi tähteä saaneilla ajoneuvoilla 36 prosenttia alhaisempi kuin ajoneuvoilla, jotka täyttävät pelkät lainsäädännössä asetetut vaatimukset."
Aamen. Mun puolesta jokainen saa ostaa autonsa ihan millä kriteereillä hyvänsä, mutta koska tämä palsta perustuu aika paljon mielipiteisiinkin niin ajattelin nyt taas ilmaista omani, älkööt kukaan vetäkö herneitä nenään.