Omituista nykimistä -00 E 200 CDI A, Korjattu
Omituista nykimistä -00 E 200 CDI A, Korjattu
Tervehdys kaikille foorumilaisille! Reilun kuukauden olen ajellut Volvoista ekaan mersuun vaihtaneena. Harmillinen nykimisvaiva autossa on ja ongelma tuntuu ilmenevän varsinkin lämpimillä ilmoilla ja lämpimällä koneella. Eli auto toisinaan nykii ja pätkii pintakaasulla 50 - 60 nopeudella ja maantievauhdista kun alkaa kiihdyttämään, on pieni tuumaushetki ennenkuin alkaa kiihtymään. Kyse on aika lievistä oireista, eli ajamaan pystyy eikä kaikki ehkä huomaiskaan oireita. Pahempi oire on sellainen, että kun pysäytän vaikka valoihin niin aivan viimeisen metrin aikana tuntuu, että auto antaakin itsestään lisää hönkää eli ei meinaakaan pysähtyä kevyellä jarrulla vaan saa painaa vähän enemmän ja auto kyllä pysähtyy, mutta kierrokset laskevat hetkeksi aika alas, kuten meinaisi sammua. Tämän tekee myös lämpimällä ilmalla. Vikavaloja eikä vikatiloja ei ole päällä ollut. Autoon on ennen kauppaa laitettu uusi imusarja. Myyjä lupasi nykimisen laittaa takuuseen ja kun käytin pirssiä Vehossa, tilasivat Saksasta asti jonkun koodin moottorinohjausjärjestelmään, liittyy kuulema egr-järjestelmään. Mutta mitä sanoo kokeneet mersunkäyttäjät, onko tällaisia ongelmia ollut muilla? Muuten auto pelaa hyvin ja kiihtyy ja kulkee kauniisti reilummallakin kaasulla, eikä vie liikaa polttoainetta (5 - 6 l/100). No ehkä vähän turhan paljon toisinaan työntää utua putkesta... Kiitokset vastauksista jo etukäteen! Ai niin lisätääs vielä, että kun kurkkasin koneen suojamuovien alle, niin ykkössylinterin suuttimen juuressa huomasin vähän mustaa pikitöhnää ja huomautin siitä myös Vehoon autoa viedessäni. Siellä tarkistivat mahdolliset suutinvuodot ja väittivät ettei vuotoja ole...
Viimeksi muokannut MarcoS, Pe 08.08.2008 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suuttimen vuoto on paree korjata heti kun sitä esiintyy edes ihan vähän. Ei noin vähäinen vaikuta kyllä tuohon ongelmaan varmaan mitenkään, mutta ois hyvä laittaa ajoissa. Vehon suuttimenjuurikorjaustaidoista sen verran, että itse käytin A-Mersua Veholla (muita Mersujahan mä en sinne vie, paskinta nyt voi siellä käyttääkin viime tilassa, jos ei muualle satu pääsemään) ja homma meni täysin vituiksi ensimmäisellä kertaa. Saivat kyllä vaihdettua suutintiivisteet - eivät tosin pitäneet vaihdon jälkeen ja rikkoivat samalla muita osia. Olin sitten yhteydessä aika ylhäiselle tasolle, josta sitten sovittiin, että koitetaan saada ilmaiseksi kuntoon toisessa Vehon toimipisteessä. Ensimmäisen suutintiivisteidenvaihto venyi 3 päivää liian pitkäksi (piti onnistua yhdessä päivässä helposti) ja tuli maksamaan noin 1 000 €, ja kaupan päälle rikottiin osia 1 500 € arvosta ja sotkettiin vielä ohjaamon punaoranssi verhoilukin moottoriöljyyn. No toisella Veholla korjaaminen maksoi tosiaan sen pari donaa, tosin se meni sen edellisen Vehon piikkiin, joten kokonaisuudessaan köyhdyin sen tuhannen euroa ja samalla suutintiivisteiden lisäksi tuli uusittua aika paljon osaa konehuoneesta ja vaihdatettua vielä moniurahihna ja kaikki kiristinrullatkin.
-> En paljon luottais Vehon taitoon noissa suutintiivisteiden vaihdossa, ainakaan pääkaupunkiseudulla... Ja vielä jos oisivat sulle ilmaiseksi joutuneet korjaamaan (auto ostettu sieltä?), niin ei olis niille kannattanut. Kesäpojat tuolla niitä kattelee...
Voit testata ton suutinvuodon siten, että joku on kaverina sulla: konepelti auki, toinen käynnistää auton ilman hehkuttamista eli heti avaimesta tulille ilman odotteluja ja sammuttaa auton samantien HETI kun lähtee käyntiin. Toinen kyttää konehuoneen puolella, että tupsahtaako suuttimen juuresta "savurengas". No enivei, vie vaan korjaukseen johonkin Mersut osaavaan paikkaan, ei pitäis olla kallis homma (vielä kun toimii hyvissä ajoin!).
Mut olisko ilmamassamittari vaihtoa vaille? Se antaa kyllä vikakoodin jos on jotain suurempaa vikaa, mutta ei varmaan pahitteeksi olisi vaihtaa, jos todetaan jotain muutakin vikakoodia sen suhteen. Jos tarttee vaihtaa, niin vinkiksi, että Motonetistä irtoaa semmonen 225 €uroon tuohon sun malliisi (270/320 CDI:hin olis vaan 60 €!). Mutta hinta on kuitenki vaan 45 % siitä, mitä Veholla maksaa...
Kannattaa tsekata myös moottorin ilmansuodatin ettei oo kovin paskanen ja tukkonen. Voihan se olla, että sä ajat liian rauhallisesti
Täytyy sitä aina joskus polkee, ettei karstoitu tukkoon!
-> En paljon luottais Vehon taitoon noissa suutintiivisteiden vaihdossa, ainakaan pääkaupunkiseudulla... Ja vielä jos oisivat sulle ilmaiseksi joutuneet korjaamaan (auto ostettu sieltä?), niin ei olis niille kannattanut. Kesäpojat tuolla niitä kattelee...
Voit testata ton suutinvuodon siten, että joku on kaverina sulla: konepelti auki, toinen käynnistää auton ilman hehkuttamista eli heti avaimesta tulille ilman odotteluja ja sammuttaa auton samantien HETI kun lähtee käyntiin. Toinen kyttää konehuoneen puolella, että tupsahtaako suuttimen juuresta "savurengas". No enivei, vie vaan korjaukseen johonkin Mersut osaavaan paikkaan, ei pitäis olla kallis homma (vielä kun toimii hyvissä ajoin!).
Mut olisko ilmamassamittari vaihtoa vaille? Se antaa kyllä vikakoodin jos on jotain suurempaa vikaa, mutta ei varmaan pahitteeksi olisi vaihtaa, jos todetaan jotain muutakin vikakoodia sen suhteen. Jos tarttee vaihtaa, niin vinkiksi, että Motonetistä irtoaa semmonen 225 €uroon tuohon sun malliisi (270/320 CDI:hin olis vaan 60 €!). Mutta hinta on kuitenki vaan 45 % siitä, mitä Veholla maksaa...
Kannattaa tsekata myös moottorin ilmansuodatin ettei oo kovin paskanen ja tukkonen. Voihan se olla, että sä ajat liian rauhallisesti
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
.
Suuttimen tiivisteen vuotoon kannattaa suhtauta riittävällä hartaudella.
Siitä ei kannata inttää, tai riidellä, vaihdata, tai vaihda vaikka "omaan piikkiin" heti huomenna.
Kyseessä on ~2,5€ osat veholta, sekä max 0,5h työ.
Säästö on kuiteskin helposti kymmenkertainen, mikäli vuotoa esiintyy.
Suuttimen tiivisteen vaihdoista, sekä -vaivoista on runsaasti juttua täällä.
Nykiminen voi johtua niin monesta (erillisestäkin) syystä, että pelkästään sillä tiedolla, että sitä on ja esiintyy, niin ei voi asian tiimoilta, muuta kun arvailla.
Kaikki vaivat ei välttämättä johdu edes moottorista.
Myös automaattilaatikko saataa aiheuttaa ko. vaivaa.
Nykimisen tiimoilta voisi vaikka aloittaa tutkimisen suutintestillä.
Sitten ahtopaineen mittaamista ja käyttäytymisen seuraamista.
Alipainejärjestelmän alipaineen mittaus.
Ilmamassamittarin jännitteen seuraaminen, käyttäytyykö "loogisesti" paineiden ja kierrosten suhteessa.
Noiden jälkeen voi jo paljon juttuja sulkea vikalistalta poikkeen.
Ainiin...
Tervetuloa vaan joukkoon.
Kyllä se siitä korjaantuu, kaikki ne lopuksi kuntoon tulee.
Opit samalla toimintaperiaatteenkin.
Ja vielä ihan lopuksi:
Jos siellä railputken tai suutinpiuhojen jatkeena on jokin "boxi", niin se kiiruusti poikkeen.
Suuttimen tiivisteen vuotoon kannattaa suhtauta riittävällä hartaudella.
Siitä ei kannata inttää, tai riidellä, vaihdata, tai vaihda vaikka "omaan piikkiin" heti huomenna.
Kyseessä on ~2,5€ osat veholta, sekä max 0,5h työ.
Säästö on kuiteskin helposti kymmenkertainen, mikäli vuotoa esiintyy.
Suuttimen tiivisteen vaihdoista, sekä -vaivoista on runsaasti juttua täällä.
Nykiminen voi johtua niin monesta (erillisestäkin) syystä, että pelkästään sillä tiedolla, että sitä on ja esiintyy, niin ei voi asian tiimoilta, muuta kun arvailla.
Kaikki vaivat ei välttämättä johdu edes moottorista.
Myös automaattilaatikko saataa aiheuttaa ko. vaivaa.
Nykimisen tiimoilta voisi vaikka aloittaa tutkimisen suutintestillä.
Sitten ahtopaineen mittaamista ja käyttäytymisen seuraamista.
Alipainejärjestelmän alipaineen mittaus.
Ilmamassamittarin jännitteen seuraaminen, käyttäytyykö "loogisesti" paineiden ja kierrosten suhteessa.
Noiden jälkeen voi jo paljon juttuja sulkea vikalistalta poikkeen.
Ainiin...
Tervetuloa vaan joukkoon.
Kyllä se siitä korjaantuu, kaikki ne lopuksi kuntoon tulee.
Opit samalla toimintaperiaatteenkin.
Ja vielä ihan lopuksi:
Jos siellä railputken tai suutinpiuhojen jatkeena on jokin "boxi", niin se kiiruusti poikkeen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mulla aikalailla samantapaista nykimistä vaikka kysessä on bensakone.
Tekee yleensä lämpimällä koneella, nykii silloin ajossa pintakaasulla ja liikennevaloissa käyttää kierroksia alhalla ja pompauttaa ne sitten ylös jolloin auto "hyökkää". Joskus jopa sammuu kokonaan.
Vika koodeja minun auto ei anna, joku veikkasi että vika olisi sähköisessä kaasuläpässä, tiedä häntä.
Mutta kun ja jos saat autosi kuntoon niin kerro missä vika oli.
Tekee yleensä lämpimällä koneella, nykii silloin ajossa pintakaasulla ja liikennevaloissa käyttää kierroksia alhalla ja pompauttaa ne sitten ylös jolloin auto "hyökkää". Joskus jopa sammuu kokonaan.
Vika koodeja minun auto ei anna, joku veikkasi että vika olisi sähköisessä kaasuläpässä, tiedä häntä.
Mutta kun ja jos saat autosi kuntoon niin kerro missä vika oli.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Omituista nykimistä -00 E 200 CDI A
Kiitos kommenteista ja neuvoista, asiallisen oloiselta foorumilta tämä tuntuu. Vastauksia tuli heti kun apteekin hyllyltä.
Laatikon ja perän öljyt on justiinsa Veholla vaihdettu, ilmansuodatin on myös uusi. Aloin tuossa pohtia tuota pysähtymisen yhteydessä toisinaan tapahtuvaa loikkimista ja kun sitäkin tapahtuu vain ja ainoastaan kuumemmilla ilmoilla. Otinpa sitten ilmastoinnin pois pelistä eli EC-kytkin päälle ja ei tuntunu enää sitä tekevän. Laitoin sitte ilmastoinnin takas päälle ja heti seuraavan kerran pysähtyessäni loikki taas, mistäs tuo mahtaa kertoa? llmastointi toimii muuten hyvin, tekee hyvin kylmää eikä kompura mitään hälyttäviä ääniä päästele...
Laatikon ja perän öljyt on justiinsa Veholla vaihdettu, ilmansuodatin on myös uusi. Aloin tuossa pohtia tuota pysähtymisen yhteydessä toisinaan tapahtuvaa loikkimista ja kun sitäkin tapahtuu vain ja ainoastaan kuumemmilla ilmoilla. Otinpa sitten ilmastoinnin pois pelistä eli EC-kytkin päälle ja ei tuntunu enää sitä tekevän. Laitoin sitte ilmastoinnin takas päälle ja heti seuraavan kerran pysähtyessäni loikki taas, mistäs tuo mahtaa kertoa? llmastointi toimii muuten hyvin, tekee hyvin kylmää eikä kompura mitään hälyttäviä ääniä päästele...
Mulla on ihan samanlainen peli kuin tuo sunkin, niin ei kyllä kompuran päällemenoa juurikaan huomaa. Tosin kilometrit on jo melkein puolessa miljoonassa että tuskin kovin tiukassa vireessä meikäläisen kompura enää.
Ei se kyllä uudempanakaan kierroksiin paljon vaikuttanut. Ei ainakaan noin paljon kuin sulla.
Ei tuu muuta mieleen kuin että onkohan siellä ilmastoinnissa oikeat määrät litkua ja voiteluainetta? Tai sitten se häiritsee jostain syystä tyhjäkäynnintasausta päällelähtiessään?![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ei se kyllä uudempanakaan kierroksiin paljon vaikuttanut. Ei ainakaan noin paljon kuin sulla.
Ei tuu muuta mieleen kuin että onkohan siellä ilmastoinnissa oikeat määrät litkua ja voiteluainetta? Tai sitten se häiritsee jostain syystä tyhjäkäynnintasausta päällelähtiessään?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
No niin, nyt alkaa näyttämään paremmalta. Kolme kuukautta odoteltiin maahantuojalta moottorin ohjainlaitteeseen koodia, jolla saatiin imusarjan läppien säätömoottori pelaamaan (Vehon työnjohtajan sanoin). Pari päivää olen nyt Vehossa käynnin jälkeen ajellut ja toistaiseksi kaikki edellä mainitsemistani oireista on pysyneet poissa. Puuta pitää tietty koputella kovasti, mutta näyttää siltä, että pirssi tuli kuntoon. Toivottavasti mennään nyt pelkällä tankkauksilla ja huolloilla edes jonkun aikaa...