W211 lisälämmitin

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
teesi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 02.04.2008 19:10

W211 lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja teesi »

Terve

Voitteko viisaammat valottaa asiaa, kun en hakemallakaan löydä varmistusta asialle. Eli autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin kaukosäätimellä. Kuvittelin tietysti, että kyseessä on entisenlainen webasto, jolla saa esilämmitettyä moottorin, mutta ohjekirjassakin puhutaan vain sisätilan lämmittämisestä/jäähdyttämisestä, missä tehtävässä tuo tuntuukin toimivan.

Jos tuolla laitteella ei saa lämmitettyä moottoria, miten toimitaan talvella? Ovatko kaikki laittaneet vastaaviin autoihinsa jonkun muun lämmittimen, vai tarvitaanko sellaista lainkaan?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Luulisin että on kuitenkin se webasto siellä oikean eturenkaan etupuolella.
Laita kaukosäätimellä päälle ja mene kuuntelemaan oikeasta etukulmasta kuuluuko ääniä, jolloin wedasto lähtee käyntiin.
Jos sellainen on niin kyllä se lämmittää myös moottorin,sama neste kiertää koko järjestelmässä,moottori/lämmityslaite.
Myös kurkkaamalla sinne eturenkaan etupuolelle auton alle,pitää näkyä wedaston pakoputken pää. :wink:
teesi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 02.04.2008 19:10

Viesti Kirjoittaja teesi »

Joo, kyllä siitä on kysymys (alkuperäinen asennus), mutta ihmettelin vaan, kun missään ei puhuta moottorin esilämmittämisestä. Ostin auton maaliskuussa ja ehdin käyttää laitetta pakkaskeleillä vain pari kertaa. Tuolloin 10-15 minuutin pyörityksellä ei ollut mitään vaikutusta moottorin lämpötilaan, joka nousi auton käynnistämisen jälkeenkin yhtä hitaasti kuin kylmäkäynnistyksen jälkeen. Termostaatti (lämpö oli alle 80) on vaihdettu sen jälkeen, jos sillä jotain vaikutusta tuohon asiaan olisi, mutta sisälle lämmintä ilmaa työntyi kyllä noillakin kerroilla oikein hyvin.

Eli lähinnä vaan hämilläni olen, kun millään hauilla ei tunnu löytyvän selkeää tietoa ko. asiasta netistä. Myönnän, että tässä vaiheessa olisi varmaan yksinkertaisinta soittaa vaikka Vehoon, minkä ehkä pian teenkin...
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei varttissa pa-lämmitin kerkiä mitään vielä tekemäänkään, silloin se vasta on alkanut palaa tasaisesti ja puhtaasti, minimilämmitysaika pitäisi olla 30min jotta laite ei nokeentuisi, silloin liekkivahti ei enää toimi=toimimaton laite.
Tiedät paikan, kokeile
kt4879
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 07.02.2007 19:09

Alkuperäisen webaston toiminta

Viesti Kirjoittaja kt4879 »

Olen omassa autossani kiinnittänyt huomion samantapaiseen toimintaan. Webastossa on jälkiasenteiseen verrattuna lisänä magneettiventtiili, joka ensin lämmittää vedenkierron lämmityslaitteen kennon kautta kiertäen. Noin 10 minuutin lämmityksen jälkeen venttiili aukeaa siten, että kierto koko jäähdytysjärjestelmässä alkaa....eli lämmitin on mukavuuspainoitteinen.

Kokeilin, lopputalvesta lämmitintä siten, että säänin sisälämpotilan pienemmäksi ilmastoinnin säätimistä. Vaikutti siltä, että säätämällä lämpötilasäädin pinemmälle (esim. 19 astetta), vaihtaa megneettiventtiili tilaansa hiukan aikaisemmin "koko kierrolle"...tästä ei tosin ole kerennyt saamaan ihan tarkkaa kuvaa.

Kysyin asiaa Kuopion Hartikaiselta ja pyysin selvittämään maahantuojalta/valmistajalta, olisiko asiaan olemassa ohjelmapäivitystä. Näin näyttäisi olevan esim. VW:n vastaaviin systeemeihin. Vielä en ole vastausta saanut, pitäisiköhän soittaa suoraan Veholle?

Täällä Suomessa lämmitin saisi heti alusta saakka lammittää myös moottorin. Tehokin varmasti riittää, sillä onhan sitä n. 5 kW.
Vastaa Viestiin