Kun ottaa etupyörästä kiinni ja heiluttaa, niin pääsee heilumaan ehkä noin millin (pystysuunnassa).
Olisin viemässä katsastukseen ja haluaisin tietää pitääkö olla välyksettömät.

Kuin sä voit laittaa tällaisen kommentin kaverille joka on avoin kaikille ehdotuksille,siis kun itsekkin tiedät ettet voi olla varma asiasta???aika vaarallisia kommentteja jos saan sanoa...Kun laakeri on valmistettu,on sen tarkoitus pysytellä oikeilla kosketuspinnoilla,jos siinä jo käsin tuntuu välystä,mitä siellä tapahtuukaan kun auton paino astutaan päälle?Rulla kartiolaakeri kulkee ulompaa rataa koolingissa kuin sen pitäisi,jos enemmän väljää,se alkaa kanttamaan.siis kun laakerivälys on oikein kiristetty,kestää se takuuvarmasti pitempään ku väljäksi jätetty.Kipaiseppas repimässä uusien autojen rattaita,tuntuuko välystä???dealer kirjoitti:Pitää tuntua vähän löysää kun renkaasta heiluttaa.
Muuten käy kesäkuumalla niin että laakeri leikkaa kiinni ja yleensä matka katkeaa - sitten hankitaan laakeria, akselia, pyörännapaa...
Anna vaan katsastusmiehen huomauttaa jos niikseen on.
Jeps,Samaa mieltä gittan kommentista,muuten mut ei aina kun pyöränlaakerissa havaitaan välystä ole ihan järkevää ajella nyt sitten vaikka näiden sun laakerinmyyntipuheiden jälkeen laakeria vaihdattamaan...Jaa että mittelöimään sitten meriitillä jakokemus vuosilla auto-alalla,noo se kyllä sopii mulle,mä kun olin 17v kun pääsin ammattikoulusta autopuolelta,nut 41v ja auto-alalla aktiivisti tämän väli-ajan touhunneena,et aikalailla vuosia samat ku sulla,(hieman yli)tuosta tekstistäsi saa selkeästi sellaisen käsityksen että luulet mersun laakerityypissä olevan jotain poikkeavaa jonkin muun automerkin pyörän laakeriin(siis kartiolaakeriin)viimeiset vuodet mersujen kimpussa)Mitä sitten...kysyn vaan mitä ihmettä sitten???vaikka olisit ollu koko elämäsi veholla töissä ni pyöränlaakerin kiristystunnilla on joku vedelly hirttä,kortta ja lonkkaa samaan kekoon.Et ny viittiis aika mies tingata mun kans näin helposta asiasta,ei sininenkään muutu punaiseksi väittelemällä.dealer kirjoitti:Kun on tullut noita autonasentajan hommia tehtyä parikymmentä vuotta ja siitä viimeiset vuodet on oltu Mersujen kimpussa niin on jonkunlainen käsitys asiasta tullut.
Tahtoo sanoa että olen itse ihan varma että tiedän justiinsa miten kartiorullalaakerissa saa olla välystä.
On tuotu korjaamolle w124 w201 w202 mersua trailerin kyydissä senjälkeen kun omistaja tai joku "asiantuntija" on neuvonut että välykset vaan pois etupyöränlaakerista.
Jos tarkistat välyksen vaikka kerran kuussa, ja vielä talvella, ja kiristät aina välykset pois niin on satavarmaa että kesän tullen on vaara tarjolla.
Ei ole oikein mukavaa kun se laakeri leikkaa vauhdissa.
Jos ei ole varma asiastaan ja aikoo tehdä jotain turvallisuuteen vaikuttavaa, on parempi jättää se tekemättä ja ajaa korjaamolle.
Ei millään pahalla.
("gitta" muuten antoi hyvän neuvon)
Huokaus....Tulihan se sieltä,aivan täsmälleen näin ,aivan kuten olen aiemminkin jo todennut ....epk kirjoitti:hmm, mielenkiintoista keskustelua,
johan se korjauskäsikirjassa sanotaan et ei saa liian kireelle kiristää laakeria.
kutakuinkin näin: laakerin kiristys kireelle, ja hippasen siitä takaisin, ja sit vasta "lukitus"
Heh, tosiaan näiden kommenttien lukeminen käy jo viihteestäepk kirjoitti:hmm, mielenkiintoista keskustelua,
johan se korjauskäsikirjassa sanotaan et ei saa liian kireelle kiristää laakeria.
kutakuinkin näin: laakerin kiristys kireelle, ja hippasen siitä takaisin, ja sit vasta "lukitus"
Jani kirjoitti:Jos laakerin aksiaalivälys on ohjearvon mukaan 0.01-0.02mm, on se kyllä minunkin mielestä välyksetön.
Ei sitä ainakaan pitäis käsin heiluttamalla tuntea.
Ja miksi ingenjööri olis jättänyt napaan säätömahdollisuuden jos sitä ei saisi ja pitäisi säätää?
Kuten edellä jo tuli ilmi, liikakiristys rikkoo laakerit, mutta ei siellä välystäkään saa olla.
Käsikirjan ohjeista vielä.
Säätö on likimain oikea, kun mutterin takana olevaa aluslevyä voidaan pyörittää kohtalaisella voimalla.
Nonni jatkuu näemmä edelleen tämä kiista pyörän laakereista,mutta hyvä näin...agip kirjoitti:Kylläpäs se kartiorullalaakeri puhuttaa....
Itse ollessani merkkiliikkeen leivissä, laakerit säädettiin välyksettömiksi,
joka käytännössä tarkoittaa, kun kokeilet renkaasta niin se ei loksu yhtään!
Eli yleensä riittää kun mutteri kiristetään ihan paljain käsin, silloin sinne jää vielä se PALJON puhuttu nimellinen välys (mutta rengas ei heilu!!), jolloin laakerin pieni lämpö laajeneminen kiristää sen viimeisen välyksen, mutta ei leikkaa kiinni.
Ja näin laakeri ottaa tasaisesti kiinni kooleihinsa eikä ole parin rullan varassa, kuten ne loksuvat laakerivälykset!
Tietysti on tärkeintä, että säädettävä laakeri on ehyt.
Näillä konsteilla ei ole tarvinnut laakereita ym. napoja ja "olgia" vaihtaa kiristämisen jälkeen (se niistä myyntipuheista)