Mersusta ei lähde tehot irti ??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mezemän
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 03.06.2008 23:21

Mersusta ei lähde tehot irti ??

Viesti Kirjoittaja mezemän »

Moro kaikille. Oisko jollain tietoa sellaseen ongelmaan kun ei 230e vm.1990:stä meinaa saada potkua irti. Vähänkin jos kaasua antaa alkaa nykiminen ja tuntuu kuin tehot lähtisivät keittiön kautta pihalle. Bensansuodatin, bensapumppu, jakajankoppa,- kärjet,- tulpanjohdot on vaihdettu ja vielä erikoisaine ajettu moottorinläpi niin että pitäisi olla paikat puhtaana ja kunnossa ja vielä tulpatkin on vaihdettu. Siitä huolimatta päkeltää kaasuttaessa. Mittarissa on palttiarallaa vajaa 150 000km ja auto on kuin uusi mutta typerä vika pilaa kyllä täydellisesti ajonautinnon. Alkaa usko loppua "kaverin" kanssa. Hyvät vinkit ois tarpeen.
Mezemän
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkista seokset, niin näet, ovatko liian rikkaalla vai laihalla kun lisäät kaasua. Laihoille seoksille voi löytyä syyksi ilmavuoto jossain esim. KE-Jetin ilmamäärämittarissa, tyhjäkäyntisäätimessä tai niiden letkuissa. Tarkista myös kaikki ruiskuun ja sen oheislaitteisiin liittyvät johdot (EHA, kaasuläppäanturi, ym.)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

EZL ja sen saama tieto lämpöanturista?? Ei kun testipenkkiin kiinni.....

Make
mezemän
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 03.06.2008 23:21

Viesti Kirjoittaja mezemän »

Käytin tuossa autoa johdon jatkeena ja tulipas aikalailla poikkeavia tuloksia:
viitearvo: mitattu:
antureiden maadotus: 0,00-1,00v 5,63v
ECU:n käyttöjännite: 10,00-14,00v 0,02v
polttoaineenpaineensäädin: 2,00-4,50v OL v
polttoaineenpaineensäädin: 2,50-5,00v OL v
tyhjäkäyntiventtiili: 10,00-14,00v 0,34v
ilmamäärämittarin-
jännitteensyöttö: 4,00-6,00v 8,00v
täyskaasukatkaisin: 10,00-14,00v 9,68v
ennakonmyöhästämiskytkin: 10,00-14,00v 0,02v
polttoaineenpaineensäädin: 3,00-5,00v 8,02v
polttoaineenpaineensäädin: 3,00-5,00v 8,09v
ilmamäärämittarinpotentiometri: 3,00-4,00v 2,09v
ECU:n käyttöjännite (+30) 10,00-15,00v 0,02v

Että tämmöstä sieltä löyty. Korjaaja veikkaili että nastasta 15 (ECU:n käyttöjännite) puuttuu paukku ja sen johdosta edellä mainitut onglmat voisivat syntyä ja vikatietojen määrä raportissa niin suuri.

Oletteko samaa mieltä?. Nyt tietämys peliin jos sitä löytyy, tämä on ollut vaikea pala kaikille jotka tätä ovat pähkäilleet ja eivät ole olleet aloittelijoita. Olisin kiitollinen neuvoista jos jollakin on ollut samoja juttuja tai jos joku osaisi tulosten perusteella tulkita missä vika voisi olla. Auttaisi lompakkoanikin pysymään kuosissaan.
Mezemän
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

mezemän kirjoitti:Käytin tuossa autoa johdon jatkeena ja tulipas aikalailla poikkeavia tuloksia:
viitearvo: mitattu:
antureiden maadotus: 0,00-1,00v 5,63v
ECU:n käyttöjännite: 10,00-14,00v 0,02v
polttoaineenpaineensäädin: 2,00-4,50v OL v
polttoaineenpaineensäädin: 2,50-5,00v OL v
tyhjäkäyntiventtiili: 10,00-14,00v 0,34v
ilmamäärämittarin-
jännitteensyöttö: 4,00-6,00v 8,00v
täyskaasukatkaisin: 10,00-14,00v 9,68v
ennakonmyöhästämiskytkin: 10,00-14,00v 0,02v
polttoaineenpaineensäädin: 3,00-5,00v 8,02v
polttoaineenpaineensäädin: 3,00-5,00v 8,09v
ilmamäärämittarinpotentiometri: 3,00-4,00v 2,09v
ECU:n käyttöjännite (+30) 10,00-15,00v 0,02v

Että tämmöstä sieltä löyty. Korjaaja veikkaili että nastasta 15 (ECU:n käyttöjännite) puuttuu paukku ja sen johdosta edellä mainitut onglmat voisivat syntyä ja vikatietojen määrä raportissa niin suuri.

Oletteko samaa mieltä?. Nyt tietämys peliin jos sitä löytyy, tämä on ollut vaikea pala kaikille jotka tätä ovat pähkäilleet ja eivät ole olleet aloittelijoita. Olisin kiitollinen neuvoista jos jollakin on ollut samoja juttuja tai jos joku osaisi tulosten perusteella tulkita missä vika voisi olla. Auttaisi lompakkoanikin pysymään kuosissaan.
No eikö se korjaaja juuri esittänyt veikkauksen mikä vian voisi aiheuttaa? Siitä on varmaan hyvä lähteä liikenteeseen.

Itsellä kävi yhden ruiskupelin (ei mersu) kanssa silläviisiin, että tietokoneelle 12V käyttöjännitteen tarjoileva johto oli katkennut johtosarjan sisällä. Se oli hapettunut poikki, vaikka kaikki muut johdot olivat ehjiä. Vikavalo vilkutteli aivan asian vierestä koodeja. Kaikki käyntiviat (huono kiihtyvyys, huono käynti, runsas bensankulutus) korjaantuivat kun johdon korjasi.

Jos kerta moni asiantuntija on asiaa pähkäillyt eikä asiaan ole tullut selvyyttä, niin lienee ainut vaihtoehto raaka työ. Itsekin selvitin tuon em. ongelman sähkökaavioiden, yleismittarin ja piiiitkän mittaustuokion avulla.
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
mezemän
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 03.06.2008 23:21

Viesti Kirjoittaja mezemän »

Kiitos Damned ja muutkin vinkeistä, niitä ei ole yhtään liikaa vaikka asia onkin niin sanotusti hyvissä käsissä. En aseta ihmisten ammattitaitoa kyseenalaiseksi hetkeäkään, jotka ovat asian kanssa pähkäilleet. Tuntuu vaan siltä että oikeaa diagnoosia tai edes hyvää arvausta tarkasta vian syystä ei ole vielä kukaan esittänyt, yritän kuitenkin laajentaa kokemusrinkiä niin että jos täältä verkosta löytyisi niitä niin kaivattuja "samanlaisia" tapauksia ja syitä niihin niin että voisimme ruksata aina yhden vaihtoehdon pois ja kokeilla seuraavaa jos keinot loppuvat. Mitä enemmän voin itse tehdä "salapoliisi" työtä asian tiimoilta ja saada hyviä vinkkejä aiheesta sen enemmän säästän sitä kuuluisaa rahaa. Vian etsiminen korjaamoissa maksaa äkkiä mersun hinnan (siis omani) joten kaikki vinkit ja neuvot joita saan asian tiimoilta ovat tervetulleita. Olen onnekas sen suhteen että asialla ovat tällä hetkellä oman kylän varmasti pätevimmät mersukorjaajat ja sen verran ovat hyvällä itsetunnolla varustettuja kavereita että ottavat kyllä tässäkin tapauksessa hyviä neuvoja vastaan, vielä kerran kiitos niistä teille. Lisääkin saa laittaa jos jollekkin vielä jotain tulee mieleen.
Mezemän
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Yksi myyjäehdokas sanoi taannoin että polttoaineen paine-erosäädin(muistaakseni tuo oli nimitys?) oli aikanaan vaihdettu,kun oli ollut tehot kateissa ja bensaa kului.Auto oli niinikään 230e,vm.-90.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Ari kirjoitti:Yksi myyjäehdokas sanoi taannoin että polttoaineen paine-erosäädin(muistaakseni tuo oli nimitys?) oli aikanaan vaihdettu,kun oli ollut tehot kateissa ja bensaa kului.Auto oli niinikään 230e,vm.-90.
"Toivalan Veho" eli paikallinen KL-varaosien edustaja sanoi samaa, kun kerroin oman 300TE:n oireista (rytäjää lämmettyään, kuumana tehot hukassa pienillä kierroksilla, mutta kulkee kun antaa kenkää). Kyseessä on siis EHA, eli siinä määräjakajan tulipellin puolella oleva musta mokkula. Sitä voi kuulemma säätää? Ei tietoa miten, eikä miten säädön onnistumista voi mitata (muuten kuin korvakuulolta/perstuntumalla).
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Damned kirjoitti:...Kyseessä on siis EHA, eli siinä määräjakajan tulipellin puolella oleva musta mokkula. Sitä voi kuulemma säätää? Ei tietoa miten, eikä miten säädön onnistumista voi mitata (muuten kuin korvakuulolta/perstuntumalla).
EHAn toimintaa voi mitata laittamalla sarjaan sen kanssa amppeerimittarin ja sitä voi säätää sen sisällä olevan ruuvin avulla. Hakusanalla EHA löytyy lisätietoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin