124 latausbrobleema
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
124 latausbrobleema
Moi,
Ongelmana on se, että latausjännite pysyy aina alle 13.8V joka ei riitä lataamaan akkua näillä pakkasilla. Tyhjäkäynnillä jännite laskee 13.2V tietämille, kun kierroksia 2000 niin jännite 13.8V joka ei riitä vieläkään
lataamaan akkua pakkasella >> kesällä tämä systeemi toimii mutta talvella ei...
Missä vika onko laturi huonoa suunnittelua vai ???
Taustaa:
Laturi vaihdettu Bosch alkuperäinen
Akku vaihdettu Exide100 Ah
Hihna vaihdettu, kireys ok ja asettelu ok.
Ongelmana on se, että latausjännite pysyy aina alle 13.8V joka ei riitä lataamaan akkua näillä pakkasilla. Tyhjäkäynnillä jännite laskee 13.2V tietämille, kun kierroksia 2000 niin jännite 13.8V joka ei riitä vieläkään
lataamaan akkua pakkasella >> kesällä tämä systeemi toimii mutta talvella ei...
Missä vika onko laturi huonoa suunnittelua vai ???
Taustaa:
Laturi vaihdettu Bosch alkuperäinen
Akku vaihdettu Exide100 Ah
Hihna vaihdettu, kireys ok ja asettelu ok.
Lataus
Laturissa jännitteen säädin säätää latausjännitteen ja se suunnilleen maksimissa se 13.8 V. Jos sieltä tulis esim. 18 V niin saattaa lamput, akut ym. kyrvähtää, kokemusta on! Jos akussa ei ole tarpeeksi virtaa, niin lataa se erillisellä laturilla, koska auton laturi ei sitä tule täyteen lataamaan?
Vaihda jännitteensäädin lämpötilakompensoituun. Kustannukset siitä noin reilut 10€. Sitä ennen kannattaa kuitenkin tarkistaa, ettei hehkurele temppuile, sitä on nimittäin sattunut. Eli ennen kuin ostat mitään, ota releestä töpseli irti ja mittaa latausjännite, jos ei muutosta, niin vika on todennäköisesti siinä säätimessä.
Varmaankin olet suorittanut myös tuon mittailun kovalla pakkasella jolloin akku ei koskaan olekkaan aivan parhaassa terässään ja latausjännite voi näytellä vähän pienempiä lukemia.
Jos laturi säätimineen ja akku uusittu ei oikein osaa sanoa mistä johtuisi.
Onhan tuo mainittu alkuperäinen bossin laturi amppeereiltaan riittävä?
Siis mainitsit että käytössä on 100Ah akku, itselläni myös tuollainen.
Oli vain joskus sama ongelma kun tyrkkäsivät mulle 55Ah laturin jonka tuotto tosiaan ei riittänyt mutta seiskakymppisellä tuntuu toimivan tosin ei tuo akun tarkistussilmän mukaan tällaisilla pakkasilla ihan täydessä iskussa näytä pysyvän mutta toimii kuitenkin ja virtaa riittää vepastoille ym.
En tarkkaan nyt muista mitä itsellä tuo latausjännite näytteli mutta siinä 14 paikkeilla, säädinhän taitaa olla 14,4V ja ilmeisesti niitä oli pienempiäkin olemassa.
Jos laturi säätimineen ja akku uusittu ei oikein osaa sanoa mistä johtuisi.
Onhan tuo mainittu alkuperäinen bossin laturi amppeereiltaan riittävä?
Siis mainitsit että käytössä on 100Ah akku, itselläni myös tuollainen.
Oli vain joskus sama ongelma kun tyrkkäsivät mulle 55Ah laturin jonka tuotto tosiaan ei riittänyt mutta seiskakymppisellä tuntuu toimivan tosin ei tuo akun tarkistussilmän mukaan tällaisilla pakkasilla ihan täydessä iskussa näytä pysyvän mutta toimii kuitenkin ja virtaa riittää vepastoille ym.
En tarkkaan nyt muista mitä itsellä tuo latausjännite näytteli mutta siinä 14 paikkeilla, säädinhän taitaa olla 14,4V ja ilmeisesti niitä oli pienempiäkin olemassa.
Re: 124 latausbrobleema
alle 13.8v. jos menee sen yli alkaa jo akkukin kärsiä... alkaa "kiehumaan" ja nestettä haihtuu pois... ja valoja alkaa palamaan.. kyllä mulla itellä on tuo 13.4-13.6voltin latausjännite tähän asti riittäny vallan mainiosti...capriceman kirjoitti:Moi,
Ongelmana on se, että latausjännite pysyy aina alle 13.8V joka ei riitä lataamaan akkua näillä pakkasilla. Tyhjäkäynnillä jännite laskee 13.2V tietämille, kun kierroksia 2000 niin jännite 13.8V joka ei riitä vieläkään
lataamaan akkua pakkasella >> kesällä tämä systeemi toimii mutta talvella ei...
Missä vika onko laturi huonoa suunnittelua vai ???
Taustaa:
Laturi vaihdettu Bosch alkuperäinen
Akku vaihdettu Exide100 Ah
Hihna vaihdettu, kireys ok ja asettelu ok.
Re: 124 latausbrobleema
Niin, no sittenhän tuo pitäisi olla ihan ok. Mutta edelleen, onko tuossa sitten joku 55Ah minilaturi?miksu.80 kirjoitti:alle 13.8v. jos menee sen yli alkaa jo akkukin kärsiä... alkaa "kiehumaan" ja nestettä haihtuu pois... ja valoja alkaa palamaan.. kyllä mulla itellä on tuo 13.4-13.6voltin latausjännite tähän asti riittäny vallan mainiosti...capriceman kirjoitti:Moi,
Ongelmana on se, että latausjännite pysyy aina alle 13.8V joka ei riitä lataamaan akkua näillä pakkasilla. Tyhjäkäynnillä jännite laskee 13.2V tietämille, kun kierroksia 2000 niin jännite 13.8V joka ei riitä vieläkään
lataamaan akkua pakkasella >> kesällä tämä systeemi toimii mutta talvella ei...
Missä vika onko laturi huonoa suunnittelua vai ???
Taustaa:
Laturi vaihdettu Bosch alkuperäinen
Akku vaihdettu Exide100 Ah
Hihna vaihdettu, kireys ok ja asettelu ok.
Tai jos laturi on 70 niin sitten autossa on joku pirummoinen virtasyöppö/hukka.
Jäi vielä epäselväksi että miten tuo virranvähyys on ilmennyt?
Mulle vaihdettiin 14,6 V säätäjä eikä ole lamppuja palanut. 13,8 V on niin vähän että ei riitä pitämään akkua kunnossa edes kesäkelillä.
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Laturista
Moikka ja kiitoksia vastauksista .
Joo todellakin on bensa mersu W124 280 ja lataussysteemi toimii vain, kun on "kesä" jolloin akku latautuu pienemmällä jännitteellä (13.8V). Kun ilmat
kylmenee niin latausjännite tulee nousta, jolloin akkukin latautuu paremmin>>
näin ainakin jenkki autossani toimii. No hieman hankalaa on kun auto pitää
viedä talliin ladattavaksi (akkua täytyy ladata erillisellä laturilla joka kerta kun
ajelee autolla...) Jenkissä mulla on jännitteet 14.4V-14.8V ja akku on 6vuotta
vanha ja toimii loistavasti.
Mersussa laturikin on uusi(bosch originaali) mutta sama juttu kuin vanhallakin
>> ei siis kunnon jännitteitä. Kuormitus ei oikeastaan vaikuta paljoakaan
jännitteeseen eli kun laittaa ajovalot, penkinlämmittimet, puhallus täysille,
takaikkunan lämmitin päällä niin jännite laskee 13.7V kun moottorissa kierroksia noin 2000rpm.
Tyhjäkäynnillä latausjännite on alhainen 13.2V jolloin akku ei lataannu ollenkaan vaan pihti virtamittarin mukaan akusta otetaan virtaa enemmän kuin sinne tulee. Kuitenkin mitattaessa tyhjäkäynnillä ei ollut valoja ei puhallusta käytännössä ei juurikaan kuormaa muutakuin mersun elektroniikka joka mittarin mukaan vei noin 8A.
Siis mistä etsitään vikaa erilaisia latureita kokeiltu, aina sama juttu ...
Taustaa:
Edellinen akku 75Ah 6kk vanha >>syväpurkautui ja pilalla
Nykyinen akku 100Ah 2kk vanha >> ei lataa kunnolla
Laturi ja lataussäädin(lämpökompensoitu) on paikallaan >> lataus edelleen max 13.8V >> ei riitä akun lataamiseen.
Hihna ok
Joo todellakin on bensa mersu W124 280 ja lataussysteemi toimii vain, kun on "kesä" jolloin akku latautuu pienemmällä jännitteellä (13.8V). Kun ilmat
kylmenee niin latausjännite tulee nousta, jolloin akkukin latautuu paremmin>>
näin ainakin jenkki autossani toimii. No hieman hankalaa on kun auto pitää
viedä talliin ladattavaksi (akkua täytyy ladata erillisellä laturilla joka kerta kun
ajelee autolla...) Jenkissä mulla on jännitteet 14.4V-14.8V ja akku on 6vuotta
vanha ja toimii loistavasti.
Mersussa laturikin on uusi(bosch originaali) mutta sama juttu kuin vanhallakin
>> ei siis kunnon jännitteitä. Kuormitus ei oikeastaan vaikuta paljoakaan
jännitteeseen eli kun laittaa ajovalot, penkinlämmittimet, puhallus täysille,
takaikkunan lämmitin päällä niin jännite laskee 13.7V kun moottorissa kierroksia noin 2000rpm.
Tyhjäkäynnillä latausjännite on alhainen 13.2V jolloin akku ei lataannu ollenkaan vaan pihti virtamittarin mukaan akusta otetaan virtaa enemmän kuin sinne tulee. Kuitenkin mitattaessa tyhjäkäynnillä ei ollut valoja ei puhallusta käytännössä ei juurikaan kuormaa muutakuin mersun elektroniikka joka mittarin mukaan vei noin 8A.
Siis mistä etsitään vikaa erilaisia latureita kokeiltu, aina sama juttu ...
Taustaa:
Edellinen akku 75Ah 6kk vanha >>syväpurkautui ja pilalla
Nykyinen akku 100Ah 2kk vanha >> ei lataa kunnolla
Laturi ja lataussäädin(lämpökompensoitu) on paikallaan >> lataus edelleen max 13.8V >> ei riitä akun lataamiseen.
Hihna ok
Laturin säätimiä on eri jännitteellä ja nykäisin tuosta minun 190 bensa mersusta 13.8 volttisen säätimen mäkeen ja asensin 14.4 volttisen ja ei ole ollut ongelmaa latauksen kanssa sen jälkeen mut olin kyllä aikaisemmin jo vaihtanut vakion 55A tilalle 75A ja autossa on jonkun verran stereo värkkejäkin asennettuna.
Sehän on melkein 15v...eikö haihdu akkuvesi kennoista?sitä on jääny "asemalle" niin monista asioista tässä automaailmassa kun on hypänny maansiirtokaluston selkään leipää tienaamaan ja jossain siinä vaihteessa auton rplaaminen jääny harraste puolelle.Kai ne nämä nyky akkujen levyt kestää vääntymättä suurempia virtoja ku ennen muinoin...
Vaan se hyvän vanhan ajan lyijy piki akku...mmmmm...hmm..no joo,on se hyvä ku kehitys kehittyy...vaikka kyllä ennen akut oli pitempi-ikäisiä ku nykyään.tällaisen yhtälön kertoi kerran eräs autosähkö toveri mulle,iso akku/iso laturi,pieni akku/pieni laturi,vaikka yhtälönä,pieni akku/iso laturi ei oikeastaan ole niin väärä ku toi iso akku/pieni laturi...en jaksa muistaa perusteita,mut sanoi ettei ole vastaavaa hyötyä laittaa valtavaa akkua jos on autossaan pieni laturi.kai se menee jotenki näin,et jossain vaiheessa kun akku huutaa virtaa ja auton käyttölaitteet yhtä aikaa ni ei enää riitä pienessä laturissa paukut molempien päivityksiin...jossain on ihan taulukot minkä kokoinen laturi suositus tietyn kokoiselle akulle täytyis olla.
Vaan se hyvän vanhan ajan lyijy piki akku...mmmmm...hmm..no joo,on se hyvä ku kehitys kehittyy...vaikka kyllä ennen akut oli pitempi-ikäisiä ku nykyään.tällaisen yhtälön kertoi kerran eräs autosähkö toveri mulle,iso akku/iso laturi,pieni akku/pieni laturi,vaikka yhtälönä,pieni akku/iso laturi ei oikeastaan ole niin väärä ku toi iso akku/pieni laturi...en jaksa muistaa perusteita,mut sanoi ettei ole vastaavaa hyötyä laittaa valtavaa akkua jos on autossaan pieni laturi.kai se menee jotenki näin,et jossain vaiheessa kun akku huutaa virtaa ja auton käyttölaitteet yhtä aikaa ni ei enää riitä pienessä laturissa paukut molempien päivityksiin...jossain on ihan taulukot minkä kokoinen laturi suositus tietyn kokoiselle akulle täytyis olla.
Tasavirtalatureissa tuo laturin kokoon ja akun koon suhde on ihan perusteltua, mutta vaihtovirtavehkeillä ei pitäisi olla ongelmia. Isokin akku ottaa yllättävän laiskasti virtaa. Esimerkiksi meilläkin on yhdessä koneessa 140 Ah akku mutta vain 45A laturi. Mitään ongelmia ei tuosta yhdistelmästä ole, päin vastoin. Kylmäkäynistyksen jälkeen lataus on mittareiden mukaan vähän yli 30A noin 10-15 minuuttia jännite on koko ajan 14v, sen jälkeen noin 5A kunnes akku o´n täysi, pidemmän ajon jälkeen ampperimittari menee nollaan. Lämpimänä käynistämisen jälkeen lataustapahtuu samalla tavalla mutta kestää noin 5 minuuttia. Ison akun toinen tärkeä etu on se että samoissa olosuhteissä se latautuu nopeasti. Suurin piirtein samalla tavalla tämä menee autoissakin, mutta pienenmillä virroilla. Tästä voisi heittää että 100Ah, akku ottaisi laturin lataamana noin 20-30A virran normaalisti ja sen pitäisi olla todella tyhjä ennen kuin virta kasvaisi tuosta. Siis 55A laturin pitäisi riittää.
Mittaappa jännite laturilta, siis laturin napojen ja laturin rungon väliltä. Jos se on siellä kunnollinen, niin virta hukkuu matkalle. Se minne virta häviää matkalla selviää kun mittaa jännite eron laturin rungon väliltä ja akun - - navan väliltä ja laturin +-navan ja akun +-navan väliltä.
Jos tuosta ei löydy vikaa, tarvitaan amperimittari. Ensimmäisenä mitataan latausvirta laturin ja akun välitä. Mittari kytketään laturin ja muun sähköjärjestelmän väliin. Noin alhaisella jänniteellä kunnossa oleva laturin pitäisi antaa melkein koko täyden virran. sitten vain etsimään mikä sitä virtaa vie.
Heittäisin tähän vielä, että rikkinäinen hehkurele antaa aika samanlaiset oireet, varsinkin 70A laturin kanssa. Eikä se ole mikään harvinainen vika, niitä on mennyt tuon takia vaihtoon ennenkin.
Mittaappa jännite laturilta, siis laturin napojen ja laturin rungon väliltä. Jos se on siellä kunnollinen, niin virta hukkuu matkalle. Se minne virta häviää matkalla selviää kun mittaa jännite eron laturin rungon väliltä ja akun - - navan väliltä ja laturin +-navan ja akun +-navan väliltä.
Jos tuosta ei löydy vikaa, tarvitaan amperimittari. Ensimmäisenä mitataan latausvirta laturin ja akun välitä. Mittari kytketään laturin ja muun sähköjärjestelmän väliin. Noin alhaisella jänniteellä kunnossa oleva laturin pitäisi antaa melkein koko täyden virran. sitten vain etsimään mikä sitä virtaa vie.
Heittäisin tähän vielä, että rikkinäinen hehkurele antaa aika samanlaiset oireet, varsinkin 70A laturin kanssa. Eikä se ole mikään harvinainen vika, niitä on mennyt tuon takia vaihtoon ennenkin.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mittausta
Moi, Kiitoksia vinkeistä, nyt on juuri mitattu seuraavat arvot:
Autosta kytketty kaikki "turha kuorma" pois mittauksen ajaksi, eli valot, ilmastointi, takalasin lämppäri, istuin lämmittimet .
Seuraavat mitatut jännitteet ja virrat >>
Mitattuna suoraan laturilta 13.89V @2000RPM @laturinsyöttövirta 16A
Mitattuna suoraan laturilta 13.25V @850RPM @laturinsyöttövirta 6,2A
Akulta mitattuna 13.82V @2000RPM akulle jäävä latausvirta 7,7A
Akulta mitattuna 13.15V @850RPM akulle jäävä latausvirta -2,2A eli akku purkaantuu.
Auton elektroniikka kuluttaa noin 8A, kun motti käy.
Tämä on mystistä, miten sen laturin saa kunnolla lataamaan edes
tyhjäkäynnillä ?
Siis mittausten mukaan suurin ongelma on tyhjäkäynnin latauksen "puute"
ei tule vain tarpeeksi virtaa, mutta kierroksilla toimii...hieman paremmin
Sitten kun laittoi lämppärin, takalasi lämmittimen ja valot päälle niin
mittauksissa sain seuraavaa:
Akulta mitattuna 12.65V @850RPM akun latausvirta -30,6A eli akku purkaantuu nopeasti.
Akulta mitattuna 13.5V @2000RPM akun latausvirta 2,4A eli akku hieman lataantuu...
Jännite laturilta samoilla kuormilla:
Mitattuna suoraan laturilta 12.82V @850RPM @laturinsyöttövirta 8.5A
Mitattuna suoraan laturilta 13.68V @2000RPM @laturinsyöttövirta 57A
Mielenkiintoinen vika joka ei poistunut laturia vaihtamalla, laturi originaali 90A Bosch...
Autosta kytketty kaikki "turha kuorma" pois mittauksen ajaksi, eli valot, ilmastointi, takalasin lämppäri, istuin lämmittimet .
Seuraavat mitatut jännitteet ja virrat >>
Mitattuna suoraan laturilta 13.89V @2000RPM @laturinsyöttövirta 16A
Mitattuna suoraan laturilta 13.25V @850RPM @laturinsyöttövirta 6,2A
Akulta mitattuna 13.82V @2000RPM akulle jäävä latausvirta 7,7A
Akulta mitattuna 13.15V @850RPM akulle jäävä latausvirta -2,2A eli akku purkaantuu.
Auton elektroniikka kuluttaa noin 8A, kun motti käy.
Tämä on mystistä, miten sen laturin saa kunnolla lataamaan edes
tyhjäkäynnillä ?
Siis mittausten mukaan suurin ongelma on tyhjäkäynnin latauksen "puute"
ei tule vain tarpeeksi virtaa, mutta kierroksilla toimii...hieman paremmin
Sitten kun laittoi lämppärin, takalasi lämmittimen ja valot päälle niin
mittauksissa sain seuraavaa:
Akulta mitattuna 12.65V @850RPM akun latausvirta -30,6A eli akku purkaantuu nopeasti.
Akulta mitattuna 13.5V @2000RPM akun latausvirta 2,4A eli akku hieman lataantuu...
Jännite laturilta samoilla kuormilla:
Mitattuna suoraan laturilta 12.82V @850RPM @laturinsyöttövirta 8.5A
Mitattuna suoraan laturilta 13.68V @2000RPM @laturinsyöttövirta 57A
Mielenkiintoinen vika joka ei poistunut laturia vaihtamalla, laturi originaali 90A Bosch...
Re: Mittausta
[quote="capriceman"]Moi, Kiitoksia vinkeistä, nyt on juuri mitattu seuraavat arvot:
Autosta kytketty kaikki "turha kuorma" pois mittauksen ajaksi, eli valot, ilmastointi, takalasin lämppäri, istuin lämmittimet .
Seuraavat mitatut jännitteet ja virrat >>
Mitattuna suoraan laturilta 13.89V @2000RPM @laturinsyöttövirta 16A
Mitattuna suoraan laturilta 13.25V @850RPM @laturinsyöttövirta 6,2A
Akulta mitattuna 13.82V @2000RPM akulle jäävä latausvirta 7,7A
Akulta mitattuna 13.15V @850RPM akulle jäävä latausvirta -2,2A eli akku purkaantuu.
Auton elektroniikka kuluttaa noin 8A, kun motti käy.
Tämä on mystistä, miten sen laturin saa kunnolla lataamaan edes
tyhjäkäynnillä ?
Siis mittausten mukaan suurin ongelma on tyhjäkäynnin latauksen "puute"
ei tule vain tarpeeksi virtaa, mutta kierroksilla toimii...hieman paremmin
Sitten kun laittoi lämppärin, takalasi lämmittimen ja valot päälle niin
mittauksissa sain seuraavaa:
Akulta mitattuna 12.65V @850RPM akun latausvirta -30,6A eli akku purkaantuu nopeasti.
Akulta mitattuna 13.5V @2000RPM akun latausvirta 2,4A eli akku hieman lataantuu...
Vaihda laturiin pienempi hihnapyörä jolloin lataa myös joutokäynnillä + tarkasta
jännitehäviöt + ja - puolella niin eiköhän se siitä tokene

Autosta kytketty kaikki "turha kuorma" pois mittauksen ajaksi, eli valot, ilmastointi, takalasin lämppäri, istuin lämmittimet .
Seuraavat mitatut jännitteet ja virrat >>
Mitattuna suoraan laturilta 13.89V @2000RPM @laturinsyöttövirta 16A
Mitattuna suoraan laturilta 13.25V @850RPM @laturinsyöttövirta 6,2A
Akulta mitattuna 13.82V @2000RPM akulle jäävä latausvirta 7,7A
Akulta mitattuna 13.15V @850RPM akulle jäävä latausvirta -2,2A eli akku purkaantuu.
Auton elektroniikka kuluttaa noin 8A, kun motti käy.
Tämä on mystistä, miten sen laturin saa kunnolla lataamaan edes
tyhjäkäynnillä ?
Siis mittausten mukaan suurin ongelma on tyhjäkäynnin latauksen "puute"
ei tule vain tarpeeksi virtaa, mutta kierroksilla toimii...hieman paremmin
Sitten kun laittoi lämppärin, takalasi lämmittimen ja valot päälle niin
mittauksissa sain seuraavaa:
Akulta mitattuna 12.65V @850RPM akun latausvirta -30,6A eli akku purkaantuu nopeasti.
Akulta mitattuna 13.5V @2000RPM akun latausvirta 2,4A eli akku hieman lataantuu...
Vaihda laturiin pienempi hihnapyörä jolloin lataa myös joutokäynnillä + tarkasta
jännitehäviöt + ja - puolella niin eiköhän se siitä tokene

EPC:ssä oli yhtenä vaihtoehtona 115A laturi tuolle 280E:lle, taisi peräti korvata jonkun entisen 90A-laturin. Tosin hyvin on riittänyt virta 260SE/300CE:ssä 70A:n laturillakin... 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kokeillaan korvata laturi
90A laturi on vakio, mutta kyselen jos jostain saisi 115A laturia ja pienempää hihnapyörää.
Kaikki maa ja 12V kontaktit tsekattu ja niiden osalta pitää systeemin toimia, mutta ei vaan lataa kunnolla >> laturi häikkää...
Latauksen merkkivalokin toimii, kun kierrokset laskee 600RPM niin syttyy merkkivalo ja lataus loppuu kokonaan. Se tässä ihmetyttää, että vika tuli pikku hiljaa edellisellä laturilla ja uusikaan ei toimi sen paremmin kuin vanhakaan.
Ihme juttu, koitan selvitellä missä vika mahtaa olla, jospa se vielä löytyisi...
Kaikki maa ja 12V kontaktit tsekattu ja niiden osalta pitää systeemin toimia, mutta ei vaan lataa kunnolla >> laturi häikkää...
Latauksen merkkivalokin toimii, kun kierrokset laskee 600RPM niin syttyy merkkivalo ja lataus loppuu kokonaan. Se tässä ihmetyttää, että vika tuli pikku hiljaa edellisellä laturilla ja uusikaan ei toimi sen paremmin kuin vanhakaan.
Ihme juttu, koitan selvitellä missä vika mahtaa olla, jospa se vielä löytyisi...
Re: Kokeillaan korvata laturi
purkautuuko akku itsestään jos auton jättää esim: pariksi päiväksi seisomaan???capriceman kirjoitti:90A laturi on vakio, mutta kyselen jos jostain saisi 115A laturia ja pienempää hihnapyörää.
Kaikki maa ja 12V kontaktit tsekattu ja niiden osalta pitää systeemin toimia, mutta ei vaan lataa kunnolla >> laturi häikkää...
Latauksen merkkivalokin toimii, kun kierrokset laskee 600RPM niin syttyy merkkivalo ja lataus loppuu kokonaan. Se tässä ihmetyttää, että vika tuli pikku hiljaa edellisellä laturilla ja uusikaan ei toimi sen paremmin kuin vanhakaan.
Ihme juttu, koitan selvitellä missä vika mahtaa olla, jospa se vielä löytyisi...
jos näin nii tsekkaappa kunnolla laturin diodisilta voi olla että joku diodeista on palanut ja päästää virtaa myös "vastakarvaan" eli laturin käämeihin jää virta vaikka auto on sammutettuna... purkaa akkua aika suurella virralla.. nm: kokemus on tästäkin erään nipponin kans...
Kyllä tämä vaikuttaa vahvasti diodivialta. Suosittelen kokeilemaan toista laturia. Yksi toinen juttu tuli tuossa vielä mieleen, eli eihän latausmerkkivalon virtapiiriin ole kytketty mitään omia patentteja. Nimittäin jos merkkivalon johto maatetaan laturin ladatessa, laturin mangnetointidiodit varmaankin palavat. Merkkivalon liittimestä kun ei saa ottaa kuormaa kuin 5A. Eikä siitä mersussa oteta yhtään. Voisithan sinä kokeilla laturia merkkivalon johto irti, löytyykö laturista elonmerkkejä, mutta melko varma diagnoosi on, että laturi on rikki.
Re: Kokeillaan korvata laturi
Laturin tehot(90A) ovat varmasti riittävät.capriceman kirjoitti:90A laturi on vakio, mutta kyselen jos jostain saisi 115A laturia ja pienempää hihnapyörää.
Kaikki maa ja 12V kontaktit tsekattu ja niiden osalta pitää systeemin toimia, mutta ei vaan lataa kunnolla >> laturi häikkää...
Latauksen merkkivalokin toimii, kun kierrokset laskee 600RPM niin syttyy merkkivalo ja lataus loppuu kokonaan. Se tässä ihmetyttää, että vika tuli pikku hiljaa edellisellä laturilla ja uusikaan ei toimi sen paremmin kuin vanhakaan.
Ihme juttu, koitan selvitellä missä vika mahtaa olla, jospa se vielä löytyisi...
Re: Kokeillaan korvata laturi
G280E kirjoitti:Laturin tehot(90A) ovat varmasti riittävät.capriceman kirjoitti:90A laturi on vakio, mutta kyselen jos jostain saisi 115A laturia ja pienempää hihnapyörää.
Kaikki maa ja 12V kontaktit tsekattu ja niiden osalta pitää systeemin toimia, mutta ei vaan lataa kunnolla >> laturi häikkää...
Latauksen merkkivalokin toimii, kun kierrokset laskee 600RPM niin syttyy merkkivalo ja lataus loppuu kokonaan. Se tässä ihmetyttää, että vika tuli pikku hiljaa edellisellä laturilla ja uusikaan ei toimi sen paremmin kuin vanhakaan.
Ihme juttu, koitan selvitellä missä vika mahtaa olla, jospa se vielä löytyisi...
jep.. jossain mättää ja pahasti jos tuo 90A ei riitä... lasketaampa...
90A x latausjännite (noin 13.5v) 90x13.5=1215W
harvassa autossa on tuon 1215 Watin edestä virrankuluttajia...
55A laturikin riittää vallanmainiosti noin 750 Watin lataustehollaan... riitää lataamaan isonkin akun täyteen koska isonkin akun sisäänotto teho on max noin 30-40A
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Laturista
Laturi on uusi ja ihan vehon kamaa.
Ongelmana on vain että laturi ei lataa akkua tyhjäkäynnillä, eikä se lataa
akkua kunnolla edes ajossa >> virta ei riitä(täytyisi ajaa ilman valoja ja ilman sisälämppärin tuuletinta).
Vanhassa laturissa oli samaa vikaa, joka tuli pikku hiljaa ja lopuksi ei ladannut
ollenkaan.
Akku ei purkaannu jos auto seisoo. Akulta lähtevän vuotovirran mittasin >>noin
1.2mA joten siinä ei ole vikaa. Voikohan tämä uusikin laturi olla rikki ???
Taustaa:
Auto ihan normaaleilla sähkölaitteilla, ei ole mitään boosteri vahvistimia eikä
lisälämmittimiä tai lisävaloja...
Mitatut kulutuksetkin on ok...
Ongelmana on vain että laturi ei lataa akkua tyhjäkäynnillä, eikä se lataa
akkua kunnolla edes ajossa >> virta ei riitä(täytyisi ajaa ilman valoja ja ilman sisälämppärin tuuletinta).
Vanhassa laturissa oli samaa vikaa, joka tuli pikku hiljaa ja lopuksi ei ladannut
ollenkaan.
Akku ei purkaannu jos auto seisoo. Akulta lähtevän vuotovirran mittasin >>noin
1.2mA joten siinä ei ole vikaa. Voikohan tämä uusikin laturi olla rikki ???
Taustaa:
Auto ihan normaaleilla sähkölaitteilla, ei ole mitään boosteri vahvistimia eikä
lisälämmittimiä tai lisävaloja...
Mitatut kulutuksetkin on ok...
Re: Mittausta
[quote="capriceman"]
Sitten kun laittoi lämppärin, takalasi lämmittimen ja valot päälle niin
mittauksissa sain seuraavaa:
Akulta mitattuna 12.65V @850RPM akun latausvirta -30,6A eli akku purkaantuu nopeasti.
Akulta mitattuna 13.5V @2000RPM akun latausvirta 2,4A eli akku hieman lataantuu...
quote]
akku täynnä 2000kierroksen mittauksissa?? ei ota ton enempää virtaa vastaan....
takalasin lämppäriä ei kyllä kannata pitää turhaa pitää päällä... aika suuri virta syöppö..
Sitten kun laittoi lämppärin, takalasi lämmittimen ja valot päälle niin
mittauksissa sain seuraavaa:
Akulta mitattuna 12.65V @850RPM akun latausvirta -30,6A eli akku purkaantuu nopeasti.
Akulta mitattuna 13.5V @2000RPM akun latausvirta 2,4A eli akku hieman lataantuu...
quote]
akku täynnä 2000kierroksen mittauksissa?? ei ota ton enempää virtaa vastaan....
takalasin lämppäriä ei kyllä kannata pitää turhaa pitää päällä... aika suuri virta syöppö..
Kumma homma...
Kyllä uuden laturin nyt toimia pitäs ja kun vanhalla laturilla sama homma, niin muualla vika...
Oisko magnetointipuolen vika?
sinne laturin D+:aan ei pitäs mennä virtaa kuin startatessa ja sammuksissa eikä virta saa ainakaan tulla laturilta poispäin.
Kyllä tuon 90A laturin nyt pitäs ladata, vaikka valot onkin päällä.
Kyllä uuden laturin nyt toimia pitäs ja kun vanhalla laturilla sama homma, niin muualla vika...
Oisko magnetointipuolen vika?

sinne laturin D+:aan ei pitäs mennä virtaa kuin startatessa ja sammuksissa eikä virta saa ainakaan tulla laturilta poispäin.
Kyllä tuon 90A laturin nyt pitäs ladata, vaikka valot onkin päällä.
Erikoinen juttu, pakko luettuani kommentoida sen verran että taitaa olla niin että se uusi laturi on kuitenkin viallinen - tai sitten akku.
(Kumman vaihdoit ensin ? Ettei "hajonnut" akku rikkonut uuden laturin ?)
Mittaa kuitenkin akusta ominaispainot ensin, jos siinä on yksi kenno selvästi huonompi niin ei muuta kuin uutta tilalle.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun uusi akku on kelvoton.
Eihän tuo nyt äkkiä ajatellen muualta voi johtua jos auto ei virta päällä asennossa pura akkua aivan älyttömästi ylimääräistä, oletko sen mitannut ?
Tuommoinen akku / laturiyhdistelmä varmasti riittää autoosi, kunhan se toimii oikein.
(Kumman vaihdoit ensin ? Ettei "hajonnut" akku rikkonut uuden laturin ?)
Mittaa kuitenkin akusta ominaispainot ensin, jos siinä on yksi kenno selvästi huonompi niin ei muuta kuin uutta tilalle.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun uusi akku on kelvoton.
Eihän tuo nyt äkkiä ajatellen muualta voi johtua jos auto ei virta päällä asennossa pura akkua aivan älyttömästi ylimääräistä, oletko sen mitannut ?
Tuommoinen akku / laturiyhdistelmä varmasti riittää autoosi, kunhan se toimii oikein.