Mikä purkaa w202:sen akkua?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 677
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Mikä purkaa w202:sen akkua?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Rupeaa ärsyttämään tuo vika kun autolla jättää yhdenkin päivän ajamatta on akku tyhjä,eli joku syö yön aikana virtaa:/

Akku on juuri ostettu,mittasin lataus jännitteen on 13,8

katsoin että mikään poltin/valo ei jää palamaan yöksi:(

Eli mikä ihme sen akun voi tyhjentää,nytkin akun jännite on enään 11.9volttia kun auto on seissyt pari tuntia....

Ainut outo asia mikä häiritsee on että sähkölasit ja kattoluukku/takalasin lämmitin toimivat vaikka autossa ei ole avaimia ja ovet on kiinni,tuossa meidän toisessa w202:ssa toimivat lasit ja luukku ainoastaan jos ovi on auki tai avaimet lukossa...

Ovi kytkimetkin kävin läpi,etuovissa toimivat kun valo syttyy kun oven aukaisee ja sammuu sit kans,toisen takaoven kytkin oli näköjään hajalla kun takaoven aukaisi niin kattovalo ei syttynyt,mut sen repäisin äsken irti ja ei kai sen pitäisi vaikuttaa noihin sähkölaseihin/luukkuun....

Et pikaista apua tarvittaisiin jos joku vaan tietäisi mikä mättää :(
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

mulla saman ongelman aiheutti stereot, ne oli kytketty siten että herätevirta- ja virtajohtoon molempiin tuli jatkuva virta, muutin sitten herätteen kulkemaan virtalukon kautta ja ongelma ratkesi. soitin oli pioneer.
ex: w201 -91
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 677
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Juu mankkaa epäilin itsekkin,pitääpä repiä stereot piuhoista irti ja katsoa starttaako auto aamulla :)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Äkkiseltään tuli mieleen, että se rele, joka ohjaa
ikkunoita ym, olisi jostain syystä vetäneenä koko ajan.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 677
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Edelleen on tuo sama vika et akku tyhjenee jos ei päivään aja,ostin uuden ovikytkimen ja mankankin vaihdoin ja uusin johdotukset,mut ei avita,pitäs tietää missä tuo rele on joka ohjaa noita sähkövempaimia kerta toimivat ilman avaimia :(
Avatar
Kimmo!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: La 11.12.2004 14:14
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Kimmo! »

mulla purki akun kun kerran jäi rempan jäljiltä takakontissa se leveä muovisuoja pois johon valokatkaisija vastaa :D
määrääkö se ahdin tahdin..?

E270CDi -00
W124 260E -91

EX 300SEL -89

EX C230K
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Atro »

Laturi itse purkaa kuten mulla :shock:
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Harri126 kirjoitti:Äkkiseltään tuli mieleen, että se rele, joka ohjaa
ikkunoita ym, olisi jostain syystä vetäneenä koko ajan.
Tuota minäkin veikkaan. !24:ssa se on C-sulakkeen takana ja sijaitsee sulakerasian takana. Jos olisi hiljainen paikka missä kuunnella, niin sen kyllä kuulee kun rele napsahtaa sulaketta räpläämällä. ( ovet suljettuina). Edelleen, jos vika paikallistuu tuohon, niin sen voi koittaa eliminoida irroittamalla comfortboxista D-liitin (keskimmäinen liitin). Se ohjaa tuota "mukavuus toimintoa", kaikki ikkunat kiinni avaimella kuskinoven lukosta. Silloin ei rele enää vedä ja virtavuoto loppuu. Varsinainen vikapaikka voi olla esim. kuskinoven LUKON mikrokytkin.

Mutta niinkuin mainittua, nämä siis w124:sen kokemuksiin pohjautuen.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 677
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Ei tuossa w202:ssa taida olla tuollaista mukavuustoimintoa ja akkukin on kontissa niin sekin sotkee tuon releen hahmotusta et missä se sijaitsee,naks ääni kuuluu perästä kun painaa sähkölasien kytkimiä ja siellä on tuo boksi jossa on noita releitä,mut ei noille ite osaa mitn sanoa:/

Osa sulakkeista on edessä ja muutama takana,taas tänään oli akku tyhjänä kun eilisestä aamusta seisoi ajamatta...
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Comfort-boksin sulake on takakontissa, itselläni se oli joka aiheutti saman vian W202:ssa. Nappaa irti, siitäpähän sen näet jos loppuu virran vienti.
Lommo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 23.08.2008 13:36

Viesti Kirjoittaja Lommo »

Oman autoni akku aamulla tyhjä ja vänkärin ikkuna oli auki...! Paljastui vedeksi takaboksissa.. ikkunoiden ohjausyksikön liittimet kosteat. Irti, boksi auki, crc:tä perään ja kuivumaan.. saas nähdä toimiiko huomenna..
W202 C220D 11/94
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 677
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

No tänään repäsin sen d-liitimen irti takaa,saas nähdä onko vaikutusta :?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei kai sitä vikaa arvaamalla keksi, kannattaisi varmaan etsiä se tavalliseen tapaan:
1. Akun maajohto irti
2. Ampeerimittari maajohdon ja akun miinusnavan väliin
3. Kerrotaan ampeerilukema 12 voltilla ja saadaan wattilukema
4. Irrotetaan kukin sulake hetkeksi, kunnes ampeerimäärä putoaa lähes nollaan
5. Katsotaan sulakerasian kannesta, mitä laitteita ko. sulakkeen takana on
6. Verrataan mitattua wattilukemaa ko. laitteiden tehontarpeeseen
7. Tarkistetaan ko. laitteet yksi kerrallaan aloittaen teholtaan sopivimmasta

Pelkkä sisävalo tuskin tyhjää akkua yön aikana, 12 wattista valoa polttaa
30 tuntia pienelläkin (60 Ah) akulla ja akku on vielä periaatteessa OK eli 50%
täysi.

Jos akku tyhjenee yön aikana, niin virtaa kulkee arviolta 3-4 ampeeria ja
tämä vastaa nimellisesti 36-48 wattia.

Jos ampeerimittari ei näytä mitään, siitä on sulake palanut tai sitten akku
purkaantuu sisäisesti.

Jos käynnistysakku pääsee purkaantumaan enemmän kuin 50%, se vanhenee.
Muutama kunnon syväpurkaus ja akku menee vaihtoon.
Lommo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 23.08.2008 13:36

Viesti Kirjoittaja Lommo »

Lommo kirjoitti:Oman autoni akku aamulla tyhjä ja vänkärin ikkuna oli auki...! Paljastui vedeksi takaboksissa.. ikkunoiden ohjausyksikön liittimet kosteat. Irti, boksi auki, crc:tä perään ja kuivumaan.. saas nähdä toimiiko huomenna..
Ohjausyksikkö tuli kuivattua ja puhdistettua elektroniikkapesulla ja ilmalla. Hapettunutta mössöä oli liittimssä, mutta piirikortissa ei vikaa. Releitä tutkailin ja yhtä niistä herkisterlin, kunne shuomasin, että se olikin tarkoituksella liimalla estetty liikkumasta, eikä se vetäneenä olisi mitään kytkenytkään.. nyt kuityenkin liikkui siten että vetäneenä irrottaa.. pitiköhän näin kuitenkaan käydä..

No laitoin yksikön takaisin paikalleen ja nyt ikkunat aukeavat ja menevät kiinni. Etuikkunoiden automaattiavauksen kalibrointi onnistui, kun painoi ikkunat auki ja sitten se muutaman sekunnin pito aukiasennossa. Kuitenkin vielä jäi sellainen vika päälle, että enää ikkunat eivät mene kiinni ovien ollessa auki jos virta ei ole päällä. Näin ikkunat kuitenkin aiemmin toimivat. Myöskään Infra-avaimella jaktuvasti painettuna ikkunat eivät enää mene kiinni. Olisikohan joku johto jäänyt löysäksi? Öljyn pehmentämät liittimet eivät kestäneet irroitusvaiheessa, joten ne johdot piti työntää yasennusvaiheessa yksitellen paikoilleen.

Onko kenellään tietoa mikä johtosarjan johto voisi olla syynä tuohon jäljelle jääneeseen vikaan, vai jäikö itse korttiin vielä vika? Ikkunoiden sulkemismahdollisuus ilman virtaa ja tuo infra-avain ominaisuus ovat kuitenkin mukavia ominaisuuksia, joiden eteen voisi vielä nähdä vähän vaivaa...

Taidan tehdä tästä oman ketjun, tai kopsata toiseen ikkunoita koskevaan ketjuun, koska menee ehkä potentiaalisten vastausten kannalta vähän aiheen vierestä..
W202 C220D 11/94
Vastaa Viestiin