Sähköflektin asennus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Sähköflektin asennus?

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Eli mites noissa sähköflekteissä on yleensä toteutettu tuo kytkentä? Päästääkö tuo termostaattianturi virtaa läpi kun tietty lämpötila ylittyy vai muuttuuko anturin resistanssi pelkästään lämpötilan vaikutuksesta ja flektin ohjailu tehdään komparaattorin avulla? Ja jos tilanne on tuo ensimmäinen niin kestääkö nuo anturit tuon flektin tarvitseman virtamäärän vai pitääkö flektin ohjaus tehdä erillisellä releellä?

On pyörinyt mielessä jos korvaisi tuon mersun oman magneettikytkinflektin sähkövispilällä. Capriceman nimimerkiltä löytyi hyviä ja mielenkiintosia rakennusohjeita, mutta ne oli toteutettu elektroniikkapiirin avulla. Nyt on pari vuotta koulussa tullut elektroniikan kanssa leikittyä ja sen on siitä oppinut, että se kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa :D

Biltemassa olisi sovitin jäähdytysnesteen lämpötila-anturille 9€. Flektejä saa kuulemma kaupoista n.80€ hintaan. Sitten jostain vielä tuo itse anturi. Ei pitäisi hintaa kertyä kuin reilu 100€? Vai onko ihan noin yksinkertaista?

Kertokaa ja neuvokaa tietämätöntä...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

On. Tänne jonnekin ja joskus olen postannu jopa anturin tilausnumeron jolla saa tilattua varaosamaailmasta oikein mersun lämpötiloihin sopivan anturin (on mersun anturi) . Hinta pyöri jossakin 10-20e. Flektin ostin Motonet:sta maksoi jotakin 80-90e niin iso kuin vain mahtui. Rele jostakin muutamalla eurolla. Mulla kytkettiin anturi maadoittavaksi. Eli joku n. 120 kaikkineen tarvikkeineen.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Jos viitsisit vielä vääntää rautalangasta tuon kytkennän kun nyt pyörii iso ratas tyhjää näin aamutuimaan... :D

Anturi maadoittavaksi? Eli releelle kytketään jatkuva ohjausjännite ja toiseen nastaan jatkuva virta? Kun lämpötila nousee niin anturi maadoittaa tuon releen maa-nastan, jolloin virta kulkee releen läpi ja samalla flekti lähtee pyörimään? Eikös se ole silloin sama onko relettä ollenkaan?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Paljastetaan nyt sen verran että itse en sähköistä(kään) käsitä mitään ja tuon kytkennän teki sähkömies. Mutta käsittääkseni juurikin noin kytkentä on tehty,olikohan tuo rele jonkun kuormitus jutun takia?. hyvin kyllä toimii. Uskon että kun olet pätevämpi niin keksit kyllä hyvän ratkaisun tuohon kytkemiseen. No kaippa sait jotakin vinkkiä osista ja hankinta paikoista.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Bomber4 kirjoitti: Uskon että kun olet pätevämpi niin keksit kyllä hyvän ratkaisun tuohon kytkemiseen. No kaippa sait jotakin vinkkiä osista ja hankinta paikoista.
Kytkennän taidan tehdä vaan hieman toisella tapaa, mutta kiitoksia vaan noista neuvoista ja haulla löysin tuon flektin kytkimen osanumeronkin. :D
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Viesti Kirjoittaja räätäli »

Kun sulla on jo siellä lohkossa yksi lämpötila anturi jolla ohjataan sitä magneettikytkintä niin mikset ota ohjausta siittä ? Meinaan vaan sitä että miksi ostamaan lisää kun konehuoneessa on jo valmiikksi asennettu ?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

sundiz kirjoitti:Anturi maadoittavaksi? Eli releelle kytketään jatkuva ohjausjännite ja toiseen nastaan jatkuva virta? Kun lämpötila nousee niin anturi maadoittaa tuon releen maa-nastan, jolloin virta kulkee releen läpi ja samalla flekti lähtee pyörimään? Eikös se ole silloin sama onko relettä ollenkaan?
Iso flekti vie aika paljon tehoa eli virta voi olla 10...20 ampperin luokkaa. Rele hoitaa kytkemisen luotettavammin kuin lämpökytkin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

tomant kirjoitti: Rele hoitaa kytkemisen luotettavammin kuin lämpökytkin.

tomant
Juu sitä minäkin vähän ajattelin että kestääkö tuo lämpökytin noita virtamääriä. Ja ymmärsin aluksi tuon kytkennän hieman väärin... :oops: Nyt on melko selkeät suunnitelmat tuon flektin suhteen :D

Nuo lämpöanturin piuhat voipi olla hieman ohuempia, mutta tuo akulta flektille tulevan kuparikaapelin pitää vissiin olla väh. 3mm^2 poikkipinta-alaltaan? Tuollainen kun löyty jostain tkk:n sivuilta:
(jatkuvan virran kesto kuparisille kaiutinkaapeleille)
Paksuus Virta
mm^2 A

0.375 2
0.5 3
0.75 6
1 10
1.5 15
2.5 25
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Dodii..... Tää taitaa olla jo aika "rautalanka" :)
Vastaa Viestiin