Vitosta moottori pois !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Vitosta moottori pois !

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Millainen homma... onko pissanen?
Kytkin pitäis laittaa ja startti huoltaa. Turbo viheltää ilkeesti. Kesälomalla olis aikaa rassata :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vitosta moottori pois !

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vitomies kirjoitti:Millainen homma... onko pissanen?
Kytkin pitäis laittaa ja startti huoltaa. Turbo viheltää ilkeesti. Kesälomalla olis aikaa rassata :D
Miten tarkan selosteen tarttet ? Jonkin verran tuli tuosta hommasta juuri kirjoitettua ja kuviakin laitoin. Lähdetään siitä, että onko sulla käytössä pumppukärry, jolla saat vedettyä moottoripaketin apurunkoineen ulos korista tai vaihtoehtoisesti löytyykö korjaamonosturi, joka nostaa koko auton ylös ja konepaketti jää lattialle.

Startin, turbon ja kytkimen saa kyllä vaihdettua ilman koneen irroittamista. Pissaisin homma on tuo turbon irroittaminen.

Eihän vain muuten ole ilmansuodatin huonosti paikallaan tai rikki, se antaa vihellysäänen tulla ulos. Koneen irroitus viikon homma ekalla kertaa.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... b45#435814
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... b45#433031
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31102004.html

[Huomenna lähdössä koneen ääreltä pois kun on yksi kesälomareissu/homma tiedossa, joten forumilla taas ensi viikolla]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Pumppukärryt löytyy..
Turbon olen irroittanut koneen kiinni ollessa aikaisemmin mutta nyt ajattelin että jos nykäisisi koko paketin pois.
Nopeesti katsottuna ei vaikuttaisi niin älyttömältä hommalta ja siinä ois hyvä laittaa muutakin mitä eteen tulee.
Ilmanputsarin kansi on kyllä kiinni tai ainakin niin oletan..
Näyttäisi siltä että olet jumpannut homman kanssa joten ois kiva kuulla sellainen yleispätevä tiivistelmä pääperiaatteista.
Onko turbon ääni aina merkki ilmavuodosta. Siipi näyttäis ehjältä ja turbo on uusittu viime talvena. Ääntä ei tullut heti vaihdon jälkeen vaan noin kuukausi tai pari sen jälkeen. Oikeestaan suurin syy siihen miksi ottaisin koko koneen pois on roklattava ääni 1800-2100 kierroksen nurkilla. Kuullostaa tulevan venttiileistä tai oisko jopa kiertokangen ääni. Alkoi kuulua tuossa pariviikkoa sitten. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kirjoittelen tarinan tässä lähiaikoina, joko ulkomuistista tai sitten livelähetyksenä. Voi mennä tarinan syntymiseen viikko tai sitten 2 kk, kuka näistä tietää.

Venttiiliremonttikin onnistuu koneen ollessa paikallaan, eli nyppäisi vain kannen pois.

Kannattaa etsiä vaikka ahtoilmavuotoa, jos se viheltelee mutta mahdoton sitä on sanoa onko se ehjän ahtimen ilmavuoto vai viimeisiään vetelevän ahtimen ääni ehjässä putkistossa. Tyypillinen vuotopaikka on coolerin alaputken liitos ja tietysti itse cooleri (muoviosat).

Niin mulla oli se suodatinpanos jotekin vinossa siellä suodatinkotelossa ja johan vihelteli.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- hetki sitten sain laatikon/koneen irti Vitosta ja voin kertoa, että lomalla olis varmaan parempaakin tekemistä kun koneen irrottamista.

Tulis varmaan orkkis turbo myyntiin jos jolloin oma paskana.

Mietin että olis tehny video pätkän, mutta tuskin sitä huutamista ja kiroamista kellekkään olis viittiny näyttää :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti:- hetki sitten sain laatikon/koneen irti Vitosta ja voin kertoa, että lomalla olis varmaan parempaakin tekemistä kun koneen irrottamista.

Tulis varmaan orkkis turbo myyntiin jos jolloin oma paskana.

Mietin että olis tehny video pätkän, mutta tuskin sitä huutamista ja kiroamista kellekkään olis viittiny näyttää :lol:
Älä nyt, 10 tuntia ähellystä DVD sarjana, mikä myyntimenestys :twisted:

Eikö ole muuten oikeasti aika paska homma...tuokin...mutta kun sen on kerran tehnyt niin on hieno fiilis.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Ei ole vielä joutanut koneen irroitukseen. Ääni joka on epäsäännöllinen ja raklattava ihmetyttää. Luulin jonkin aikaa että kampiakselinlaakerit olisivat lopussa mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin.Ääni kuuluu hyvin heikosti paikallaan kaasutellessa mutta ajossa selvemmin.Tasakaasulla ajellessa ääni kuuluu selvemmin ja kierroksia koneessa on silloin noin 1800-2500 rm/min. En ole yhtään varma onko kyseessä paloääni vai joku mekaaninen välyksestä johtuva ääni.Turbon liitoksia en ole alapuolelta vielä tatkastanut mutta pitää käydä alla katsomassa Veskolan ohjeen mukaan.
Miksi keef otti koneen pois... ois kiva tietää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vitomies kirjoitti:Miksi keef otti koneen pois... ois kiva tietää.
Automaattilaatikko präkäsi: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7d0#435832

Manuaalin saa irti ilman koneen irroitusta mutta automaatia ei saa, sekin on testattu :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin