CL 500:sta ei ole kokemusta, mutta CL 600:n olen omistanut. Ajelin autolla lähes kaikki ajoni kesällä ja talvella.
Huoltokustannukset eivät ole mitenkään mahdottomia, kuten moni ajattelee. Öljyä menee moottoriin ja vaihteistoon hieman enemmän kuin pienempi moottorisiin, mutta muuten huollot ja normaali huolto-osat ovat kohtuuhintaisia. Tietenkin esim. jarrulevyt ovat kalliimmat kuin vaikka normi c-mallissa.
Vikaherkkyys on tietenkin sellainen asia, joka VOI (!) olla ongelma taloudellisesti. Auto on täynnä hienoa tekniikkaa ja paljon kallista elektroniikkaa antureineen/ohjainbokseineen.
Jos auto on ollut huonolla pidolla, tai sattuu "maanantaikappale" niin kalliiksi voi tulla. CL:ssä on ongelmia esim. ovien johtosarjassa, oven läpiviennissä. CL:n oven aukeamismekanismi on erilainen normaaliin oveen verrattuna. Ovi aukeaa ja menee samalla ulos/eteen päin. Johdot saattavat katketa pakkasella, koska johtosarja on suunniteltu S-sarjan oveen, eikä kestä pitkän päälle CL:n oven pitkää/erikoista liikerataa. Ongelmana on myös suuri virrankulutus. Arkiajo (esim. lyhyt työmatka-ajo) ainakin talvella kuluttaa akun virtaa enemmän kuin laturi kerkeää ladata. Ongelmana siis akun loppuminen lähes varoittamatta startatessa. Virta riittää esim. valoihin, stereoihin, penkinlämmitimeen yms., mutta auto ei jaksa startata. Ratkaisuna voisi olla esim. akkulaturilla varustettu moottorinlämmitin ja tietenkin terve 100Ah akku. Myöskin karmittomat ovet voivat aiheuttaa pakkasella ongelmia, jos tiivisteet on jäässä. Kalleimmassa tapauksessa ikkunamekanismi voi rikkoutua.
Muutaman käyttäjän kokemuksia kuunneltuani tiedän, että ainoat lähes varmat ongelmat Suomen talvessa ovat ovien johtosarjat ja virran kulutus lyhyessä ajossa.
Käyttömukavuus on parasta Mersun tarjoamaa luokkaa, mutta S-sarja on ehkä hieman hiljaisempi. CL antaa sisälle melua lähinnä ovien tiivisteiden välistä suhinana kovassa vauhdissa, tai tuulessa. Rengasmelu ei vaivaa, kunhan alla ei ole liian kovat renkaat.
Vinkkinä ostoon annan:
- Älä osta halvinta
- Älä osta paljon ajettua (varmasti vaikea päästä eroon jo yli 150tkm ajettuna)
- Osta vain huollettu ja hyvällä historialla oleva yksilö
- Testaa tarkkaan ennen ostoa, että kaikki elektroniikka pelaa
- Verotus tullee CO2-päästöjen mukaan, koska CL 500 ja 600 on EU-tyyppihyväksytty myös CO2-päästöjen osalta. 500:een veroa taitaa tulla hieman enemmän kuin 14000Eur, johtuen tullin käyttämästä markkina-arvon määrityksestä (korkeahko, koska vertaa myynnissä olevien hintaa) ja korkeahkosta veroprosentista.
Lisää vinkkejä ja kokemuksia kerron mielelläni kysyttäessä, jos jokin jäi kaiveleen...
