Mikäs tälle (124 300dt) nyt tuli kun ruokahalu loppui.
Mikäs tälle (124 300dt) nyt tuli kun ruokahalu loppui.
Kyseinen 300 DT on ollut mulla reilu kolme vuotta ja kulutus on ollut yläkantissa. Tiellä on mennyt noin 8,5 l/100km ja kylillä vähän enemmän, jopa 9,5. Kulutus on pysynyt samana koko ajan.
Mutta nyt pari päivää sitten tankkasin taasen täyteen ja trippi nollaan. Ensin taajamassa noin 50 km ja sitten keula kohi Keravaa. Polttoaine mittari laskee yllättävän hitaasti. Vielä neljä käyntiä Keravalta Haagassa ja mittari näytää jo 986 km, eikä vieläkään polttoaineen varoitusvalo syty. Mitä tälle nyt on tullu, vai onko mittari rikki, laskee tosin tasaisesti. Valo on syttynyt tavallisesti siinä 60-62 litran paikkeilla. Pakko se nyt kuitenkin on tankata ja katsoa mitä menee vaikkei valot palaisikaan. Hyrylän Teboilin mittari pysähtyy lukemaan 61,63 l, no auton mittari siis kuitenkin toimii. Jakolasku osoittaa kulutukseksi 6,25 l/100km. Miten se nyt kulutus voi tällä lailla pudota vaikka kaikki muu onkin ennallaan. Samat vanhat talvirenkaatkin joista on nastat nypitty pois, samat rengaspaineet ja samat öljyt. Onko tämä nyt menny rikki vai tullut kuntoon? Jos ois pensapeli niin pelottas, että on menny seokset laihalle, mutta eihän se dieselissä.
Mietityttää, että mistä tuo ero voi johtua. Syöttöpumpussahan ei ole mitään mikä voisi muutua siten että kulutus muuttuisi kun käyntikin on entisellään. Syötön ajoitushan se voisi periaatteesa olla, mutta ei pumppu ainakaan irti ole. Toinen ajoitukseen vaikuttava olisi sitten ennakonsäädin, mutta tuntuu sekin epätodennäköiseltä. Jos siitä olisi jousi katkennut niin vaikuttaisi kai se tyhjäkäyntiinkin.
No huomenna on paluumatka sama 600 km, katsotaan mitä silloin kuluu.
Ei kai tuo nyt mikään tosi pieni kulutus oo, mutta tuo kulutuksen yhtäkkinen putoaminen yli kahdella litralla.
Mutta nyt pari päivää sitten tankkasin taasen täyteen ja trippi nollaan. Ensin taajamassa noin 50 km ja sitten keula kohi Keravaa. Polttoaine mittari laskee yllättävän hitaasti. Vielä neljä käyntiä Keravalta Haagassa ja mittari näytää jo 986 km, eikä vieläkään polttoaineen varoitusvalo syty. Mitä tälle nyt on tullu, vai onko mittari rikki, laskee tosin tasaisesti. Valo on syttynyt tavallisesti siinä 60-62 litran paikkeilla. Pakko se nyt kuitenkin on tankata ja katsoa mitä menee vaikkei valot palaisikaan. Hyrylän Teboilin mittari pysähtyy lukemaan 61,63 l, no auton mittari siis kuitenkin toimii. Jakolasku osoittaa kulutukseksi 6,25 l/100km. Miten se nyt kulutus voi tällä lailla pudota vaikka kaikki muu onkin ennallaan. Samat vanhat talvirenkaatkin joista on nastat nypitty pois, samat rengaspaineet ja samat öljyt. Onko tämä nyt menny rikki vai tullut kuntoon? Jos ois pensapeli niin pelottas, että on menny seokset laihalle, mutta eihän se dieselissä.
Mietityttää, että mistä tuo ero voi johtua. Syöttöpumpussahan ei ole mitään mikä voisi muutua siten että kulutus muuttuisi kun käyntikin on entisellään. Syötön ajoitushan se voisi periaatteesa olla, mutta ei pumppu ainakaan irti ole. Toinen ajoitukseen vaikuttava olisi sitten ennakonsäädin, mutta tuntuu sekin epätodennäköiseltä. Jos siitä olisi jousi katkennut niin vaikuttaisi kai se tyhjäkäyntiinkin.
No huomenna on paluumatka sama 600 km, katsotaan mitä silloin kuluu.
Ei kai tuo nyt mikään tosi pieni kulutus oo, mutta tuo kulutuksen yhtäkkinen putoaminen yli kahdella litralla.
Kai se on mahdollista, jos kerran tuo 600 km on tullut pelkkää maantietä, ilman taajama-ajoja. Kunnossa oleva 300 D Turbolla tahi ilman menee parhaimmillaan siihen. Tai ainakin se meni jolla itse yhden pohjoisen reissun ajoin.
Ni että kai se sitten on tullut kuntoon, ennemmin kuin mennyt rikki.
Kyllä se kaupungissa ajellen varmasti vie sen reilun yhdeksän taas.
Ni että kai se sitten on tullut kuntoon, ennemmin kuin mennyt rikki.
Kyllä se kaupungissa ajellen varmasti vie sen reilun yhdeksän taas.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
No niin, nyt on sitten paluumatka tehty ja tankkaamassa käyty. Kilometrejä kertyi 620, siis mittarin mukaan. Polttoainemittari näytti puoltatankkia ja huoltoaseman mittari pysähtyi lukemiin 38,34 l. Tuostahan tulee kulutukseksi nyt 6,18 l/100km. Vähän vähemmän meni, mutta tuossa paluumatkassa oli pelkkää maantieajoa. Vähällä kulki nytkin, mutta mittarilukemista nuo on laskettu, mutta niin olivat aikaisemmat 8,5 litran lukematkin.
Aikaisemmin oli tarkoitus käydä elokuussa Ylivieskassa pumpun kanssa, jos olisi saanut tyhjäkäynnin vähän kauniimmaksi ja alemmaksi. Toiveissahan oli, että tuo säätöoperaation kustannus olisi tullut takaisin pienentyneenä polttoaineenkulutuksena, mutta eipä taida enää tulla.
No seurataanpas tässä tilannetta miten tuon kulutuksen ja koneen käynnin kanssa käy jatkossa, vai käykö tässä vielä niinkuin sille mustalaisen hevoselle, että juuri kun oppi olemaan syömättä niin otti ja kuoli.
Aikaisemmin oli tarkoitus käydä elokuussa Ylivieskassa pumpun kanssa, jos olisi saanut tyhjäkäynnin vähän kauniimmaksi ja alemmaksi. Toiveissahan oli, että tuo säätöoperaation kustannus olisi tullut takaisin pienentyneenä polttoaineenkulutuksena, mutta eipä taida enää tulla.
No seurataanpas tässä tilannetta miten tuon kulutuksen ja koneen käynnin kanssa käy jatkossa, vai käykö tässä vielä niinkuin sille mustalaisen hevoselle, että juuri kun oppi olemaan syömättä niin otti ja kuoli.
No nyt on sitten poltettu seuraava tankillinen kaupungissa. Ajo on ollut koko tankillisella pelkästään tajamassa, suurin rajoitus 60km/h. Kilometrejä tuli 792km ja lientä kului tasan 63 litraa. Siitä nyt tulee kulutukseksi 7,95 l/100km.Fenton kirjoitti: Kyllä se kaupungissa ajellen varmasti vie sen reilun yhdeksän taas.
Sellaisia havaintoja oon tehny, että kylmänä käynnistyminen ei ole aluksi yhtä kaliseva. Sekä kaasupolkimessa uutena? on kaksi vaihetta, ensimmäinen kolmannes löysempää kuin loppu, aika iso ero. Onkos tuota kaksivaiheista polinta muiden turboissa, vai tökkiikö tuolla pumpussa jokin?
Eittämättä näin. Mutta kyllä selitys lienee, että tasaisella ajolla maantiellä "pitkässä siivussa" kulutus on äkkiä toista litraa pienempi. Oma vapari kulkee selkeästi jopa alle 6,5 litralla pitkää matkaa, mutta seka-ajossa se on heti päälle 7 l satkulla. Mitä mahtais pumpun säätö sitten vaikuttaa..juhaoh kirjoitti:Eikös tuossa nyt ihmetelty tuota kulutuksen 1,5-2 litran laskua eikä kulutusta yleensä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No nyt on taasen ajeltu muutama tankillinen:Fenton kirjoitti: Kyllä se kaupungissa ajellen varmasti vie sen reilun yhdeksän taas.
Pelkkää kaupunkia 617 km..............................7,87 l/100km
Peräkärry perässä (500kg/200kg) 1000 km ......7,77l/100km
Kaupungissa 350 km........................................8,22l/100km
Tiellä 777km....................................................5,92l/100km
Tiellä 744 km...................................................6,90l/100km
Vieläkin menee pari litraa pienemmällä kun aikaisemmin?
Huomenna taas 650 km, ja mittaus mielessä, nyt taitaa olla tosin talvirajoitukset.
Niin ja nuo yllä oli taasen matkamittarista mitattuja.
Niin on, mutta niin on ollut aikaisemminkin jolloin meni 8-8,5 l/100km.AM kirjoitti:Halkaisijaltaan pienemmät renkaat
Kotia sevvittiin taas tuolta synkkyydestä.
Tiellä tuli matkaa n. 600 km ja taajamassa loput eli 41 km ja lientä meni se 39,82 l. Ja sehän tekee taasen sen 6,21l/100km. Eipä tuo talvirajoitus vaikuttanu kulutukseen, aikaa meni ehkä vähän enemmän.
Re: Mikäs tälle (124 300dt) nyt tuli kun ruokahalu loppui.
Voiskohan olla että vanhat talvirenkaat ovat kuluneet ja kovettuneet jolloin vierintävastus on pienentynyt ja näin päätellen kulutuskin laskenutJOHe kirjoitti:Samat vanhat talvirenkaatkin joista on nastat nypitty pois

w124 200D -89 "low and slow"