c124 300 ce jakopään rallatus
c124 300 ce jakopään rallatus
Onko kokemuksia m103 koneen jakopäästä, venyykö ketju niinpaljon että se rupeaa pitämään ääntä vai voisiko rallatuksen aiheuttaa kulunut kiristin?
Onko laahaimissa ollut kulumaa? Kokeilin ketjua meisselillä jättöpuolelta ja se ei tunnu olevan väljä, mutta tämä menetelmähän ei kerro kumminkaan koko totuuta.
Luulin ensin että viskonjalassa oleva laakeri pitää mekkalaa kun tuntui niin liukkaalta ja rohisevalta mutta ei, samaa rallatus jatkuu vaikka remmi on pois, eli apulaitteilta se ei tule.
Ääni on kuulunut koko ajan mitä auto on minulla ollut (n.1½kk/ 5000km).
Se ei ole pahentunut tai parantunut, mutta olisi mukava jos sais koneen hiljaiseksi.
Kertokaa jos on kokemusta
Onko laahaimissa ollut kulumaa? Kokeilin ketjua meisselillä jättöpuolelta ja se ei tunnu olevan väljä, mutta tämä menetelmähän ei kerro kumminkaan koko totuuta.
Luulin ensin että viskonjalassa oleva laakeri pitää mekkalaa kun tuntui niin liukkaalta ja rohisevalta mutta ei, samaa rallatus jatkuu vaikka remmi on pois, eli apulaitteilta se ei tule.
Ääni on kuulunut koko ajan mitä auto on minulla ollut (n.1½kk/ 5000km).
Se ei ole pahentunut tai parantunut, mutta olisi mukava jos sais koneen hiljaiseksi.
Kertokaa jos on kokemusta
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Velipojan coupessa on hieman tuota samaa ongelmaa, jos sitä nyt ongelmaksi voi sanoa. Ihankuin joku laakeri "krahnuttaisi" tai oikeastaan ääni on välillä sellainen rallattava.
Onhan sitä ihmetelty ja kuulosteltu muutamaan otteeseen. Ilmeisesti se kuitenkin kuuluu vesipumpusta, vaikka muistuttaakin ihan löysän kettingin "klapinaa".
Helkutin vaikee paikallistaa äänen lähdettä edes korva kiinni jakopäässä.
Onhan sitä ihmetelty ja kuulosteltu muutamaan otteeseen. Ilmeisesti se kuitenkin kuuluu vesipumpusta, vaikka muistuttaakin ihan löysän kettingin "klapinaa".

Helkutin vaikee paikallistaa äänen lähdettä edes korva kiinni jakopäässä.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Samoin mulla kuuluu sellainen krah-krah ääni välillä, niinkuin jakopään ketju hankaisi kuoreen.
Onko teillä ilmastointia, tai ilmastointiautomatiikkaa? Allekirjoittaneelle kerroittiin että ääni tulee kompurasta, ja aivan normaalia...
Onko teillä ilmastointia, tai ilmastointiautomatiikkaa? Allekirjoittaneelle kerroittiin että ääni tulee kompurasta, ja aivan normaalia...
Gyl määki Turuus..
SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Ei ole kompuraa mulla ja silti tuo outo ääni on ollut niin kauan kun olen auton omistanut.
Varsinkin kylmänä se tuntuu kuuluvan hyvin, ja sammuttaessa kuuluu aina sellainen ketjun kilkahdus.....vaan enpä usko sen ketjusta lähtevän koska yläkerta on rempattu 10000km ennen kuin hankin auton, vesipumppua itsekin olen tuuminut tuon hinkkaavan äänen lähteeksi mutta tuohon kilkatukseen sitä ei oikein saa liitettyä.
Varsinkin kylmänä se tuntuu kuuluvan hyvin, ja sammuttaessa kuuluu aina sellainen ketjun kilkahdus.....vaan enpä usko sen ketjusta lähtevän koska yläkerta on rempattu 10000km ennen kuin hankin auton, vesipumppua itsekin olen tuuminut tuon hinkkaavan äänen lähteeksi mutta tuohon kilkatukseen sitä ei oikein saa liitettyä.
Ketju veenyy
Mulla oli aikoinaan 190 E:ssä samaa rallatusta, ja varsinkin "kylmänä". Kun öljynpaineet nousi ja moottori lämpeni ei rallatusta kuulunut, oli vaikea paikallistaa se venyneeseen ketjuun, mutta kun ketju, laahaimet ja kiristin vaihdettiin, "vika" eli rallatus ja kohinamainen korina lakkasivat.
Voihan niitä aiheuttajia olla toki muitakin sille äänelle, mutta näin minulla
Voihan niitä aiheuttajia olla toki muitakin sille äänelle, mutta näin minulla

Isäukon 230E:ssä kävi sillä tavalla, että kun ketju vaihdettiin, alkoi rallatusta kuulumaan. Selvisi sitten, että huoltomies oli laittanut siihen diisselin ketjun, vaikka kyseessä oli kuitenkin bensakone. Ja ilmeisesti sen verran oli eroa ketjuissa, että ketjun vaihto oikeaan auttoi ja rallatus loppui siihen.
Jopahan loppu...
No niin ,viimeinkin rupesin selvittelemään tuota ärsyttävää rahnutus rallatusta mikä kuulu ce:n koneesta.
Jakoketjuhan se oli mikä piti elämää siellä, vaikka vaikutti ehjaältä kun tarkistin.
Eipä siinä muuta kun uusi ketinki tilalle ja uusi kiristin, laahari ja ohjainkisko olis varmaan pitäny vaihtaa samalla mutta silmämääräisesti ne oli kunnossa niin en viittiny ruveta vaihtamaan.
Eli kannattaa kyllä tarkastaa ja vaikka vaihtaa jos alakaa kuulumaan outoja ääniä, kustannukset ei ole kovin isot jos tekee itse ja ompahan ainaki niiltä osin kunnossa.
Jakoketjuhan se oli mikä piti elämää siellä, vaikka vaikutti ehjaältä kun tarkistin.
Eipä siinä muuta kun uusi ketinki tilalle ja uusi kiristin, laahari ja ohjainkisko olis varmaan pitäny vaihtaa samalla mutta silmämääräisesti ne oli kunnossa niin en viittiny ruveta vaihtamaan.
Eli kannattaa kyllä tarkastaa ja vaikka vaihtaa jos alakaa kuulumaan outoja ääniä, kustannukset ei ole kovin isot jos tekee itse ja ompahan ainaki niiltä osin kunnossa.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Hyvä että selvis
Mistäs tiesit että ketju piti ääntä. Vaihdoitko ensin ketjun ja sitten kuuntelit, vai miten asia selvis.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Jeeess..
Ensin aikani kuuntelin ja tutkailin ja käyttelin ilman remmiä, sitten kannen päästä ketjupyörän päältä alumiini murikka pois ja ketjua heiluttelemaan, ja siinähän sitten tuntu välystä kun pyörän selältä venytteli.
Uusi ketju ei antanu löysää ollenkaan em.kohdasta kokeiltuna, vanha oli venähtäny muutaman millin ja näköjään riitti äänen aiheuttajaksi.
Myös kiristimessä oli pienet kuluma jäljet.
Uusi ketju ei antanu löysää ollenkaan em.kohdasta kokeiltuna, vanha oli venähtäny muutaman millin ja näköjään riitti äänen aiheuttajaksi.
Myös kiristimessä oli pienet kuluma jäljet.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
ketju
Vaihdoin ketjun hiljattain, kun ajoitus merkit ei osuneet kohdalleen. Mittasin sitten ketjut, kumma kyllä ne oli aika saman mittaisia. Saattaapi olla että kaksirivinen ei venähdä, siitä vaan kuluu ne pienet rissat väljiksi.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re: ketju
timo230e kirjoitti:Vaihdoin ketjun hiljattain, kun ajoitus merkit ei osuneet kohdalleen. Mittasin sitten ketjut, kumma kyllä ne oli aika saman mittaisia. Saattaapi olla että kaksirivinen ei venähdä, siitä vaan kuluu ne pienet rissat väljiksi.
Tuliko merkit nyt kohilleen? Heittikö ex-ketjulla paljon?
Joo ei se 2-rivi ketju ole niin herkkä venymään kuin tuo 1-rivinen.
Tuon venymis/kulumis ongelman takia varamaan M102 koneisiin tuli aikonaan 2-rivinen ketinki.
Sais kyllä olla tuossa M103:ssa tuplaketju, vaikka kutosen pitäs käydä värinättömämmin kuin nelosen niin siitä huolimatta näkyy venyvän.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65