W 211 mallin oikeat rengaspaineet
W 211 mallin oikeat rengaspaineet
Mitäpäs olette mieltä, mitkä on sopivimmat rengaspaineet yksin/täydellä lastilla ajettaessa esim. meikän autoon (ajettavuuden ja kestävyyden kannalta) ? On sen verran kalliit renkaat ettei huvikseen viittis tuhota niitä.
Renkaina Michelin Primacy 245/45 R 17 95 W
Auto W 211 E 270 CDI avantgarde -02
Renkaina Michelin Primacy 245/45 R 17 95 W
Auto W 211 E 270 CDI avantgarde -02
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Edessä 2.6bar ja takana 2.8bar.
Paljon näkee renkaita joilla ajetaan liian pienillä paineilla ja sitten ihmetellään miksi renkaat kuluvat nopeesti/ keskeltä enemmän.
Nyrkki sääntönä voisi sanoa, että ennemmin hieman ylitse suosituksien, ku liian vähän sitä ilmaa.
Paljon näkee renkaita joilla ajetaan liian pienillä paineilla ja sitten ihmetellään miksi renkaat kuluvat nopeesti/ keskeltä enemmän.
Nyrkki sääntönä voisi sanoa, että ennemmin hieman ylitse suosituksien, ku liian vähän sitä ilmaa.
Audi RS4 B7 Sedan
Bmw E30 Cabriolet
Volkswagen Jetta MK5
Mercedes-Benz W201
Bmw E30 Cabriolet
Volkswagen Jetta MK5
Mercedes-Benz W201
Nykyrenkaissa on niin jäykät pannoitukset ympärillä, että ei haittaa vaikka olisi 3 baria aina -> rengas ei kulu ainakaan sen enempää kuin 2,5 barillakaan, sen sijaan polttoaineen kulutus on alhaisempi. Itellä on 235/40/18 ja 265/35/18 2,8 baria. Tuon jälkeen alkaa mukavuus kärsiä jos heittää vaikka yli 3, muuten kyllä pitäisin.
Re: W 211 mallin oikeat rengaspaineet
kolme kiloa vähintään,muuten alkaa keskeltä kulumaan.Testattu on juuri tuollaisilla renkailla takapäässäAtro kirjoitti:Mitäpäs olette mieltä, mitkä on sopivimmat rengaspaineet yksin/täydellä lastilla ajettaessa esim. meikän autoon (ajettavuuden ja kestävyyden kannalta) ? On sen verran kalliit renkaat ettei huvikseen viittis tuhota niitä.
Renkaina Michelin Primacy 245/45 R 17 95 W
Auto W 211 E 270 CDI avantgarde -02
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
bessi kirjoitti:
Paljon näkee renkaita joilla ajetaan liian pienillä paineilla ja sitten ihmetellään miksi renkaat kuluvat nopeesti/ keskeltä enemmän.
Tilannehan on täysin päinvastoin! Liian iso paine kuluttaa renkaan keskeltä, ei pieni...

Itse asiassa ei enää näillä leveillä läskeillä 225/45 235/40 jne. Jos on liian pieni paine leveässä renkaassa mutta runko vahva niin renkaan edessä ikäänkuin kulkee se pinta ja kuluu keskeltä enemmän. Eli painetta voidaan pitää selvästi enemmän kuin esim vakio 195/65/15 renkaissa ilman että kuluu keskeltä. Toki jos painetta lisätään liikaa tai sitä on selvästi liian vähän on kuluminen epätasaista.Wile kirjoitti:bessi kirjoitti:
Paljon näkee renkaita joilla ajetaan liian pienillä paineilla ja sitten ihmetellään miksi renkaat kuluvat nopeesti/ keskeltä enemmän.
Tilannehan on täysin päinvastoin! Liian iso paine kuluttaa renkaan keskeltä, ei pieni...Eikö pieni paine kuluta ennemmin renkaan "olkapäitä", ja sit tietenkin tulevat kaikki kaarreajoon/jarrutuksiin liittyvät ongelmat.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Totta. Monella vaan tuntuu edelleen olevan käsitys että "liika" ilma kuluttaisi keskeltä, ja sitten vielä vähennetään ilmaa ja katsos, kuluvat vieläkin nopeamminillinois kirjoitti:Itse asiassa ei enää näillä leveillä läskeillä 225/45 235/40 jne. Jos on liian pieni paine leveässä renkaassa mutta runko vahva niin renkaan edessä ikäänkuin kulkee se pinta ja kuluu keskeltä enemmän. Eli painetta voidaan pitää selvästi enemmän kuin esim vakio 195/65/15 renkaissa ilman että kuluu keskeltä. Toki jos painetta lisätään liikaa tai sitä on selvästi liian vähän on kuluminen epätasaista.Wile kirjoitti:bessi kirjoitti:
Paljon näkee renkaita joilla ajetaan liian pienillä paineilla ja sitten ihmetellään miksi renkaat kuluvat nopeesti/ keskeltä enemmän.
Tilannehan on täysin päinvastoin! Liian iso paine kuluttaa renkaan keskeltä, ei pieni...Eikö pieni paine kuluta ennemmin renkaan "olkapäitä", ja sit tietenkin tulevat kaikki kaarreajoon/jarrutuksiin liittyvät ongelmat.

Eli pidetään niissä renkaissa kunnolla painetta

Audi RS4 B7 Sedan
Bmw E30 Cabriolet
Volkswagen Jetta MK5
Mercedes-Benz W201
Bmw E30 Cabriolet
Volkswagen Jetta MK5
Mercedes-Benz W201
Näinhän se tietty on.
CLS bensatankin luukussa topicin aloittajan kanssa samankokoisille vakiopyörille (245/45 R17) suositus 2.0 eteen, 2.0 taakse, täydellä kuormalla edessä 2.0, takana 2.5 baria.
Tärkeintä voisikin kuvitella olevan rengaspaineiden etu/taka välinen oikea suhde, kuin paineiden eksakti arvo... Jos tykkää että hampaat tärisee suussa niin laittaa ne 3 baria, jos arvostaa hieman enemmän mukavuutta niin lähtee sit suosituksesta liikkeelle ja hakee sitä kautta itseä miellyttävän tuntuman pyöriin.

CLS bensatankin luukussa topicin aloittajan kanssa samankokoisille vakiopyörille (245/45 R17) suositus 2.0 eteen, 2.0 taakse, täydellä kuormalla edessä 2.0, takana 2.5 baria.
Tärkeintä voisikin kuvitella olevan rengaspaineiden etu/taka välinen oikea suhde, kuin paineiden eksakti arvo... Jos tykkää että hampaat tärisee suussa niin laittaa ne 3 baria, jos arvostaa hieman enemmän mukavuutta niin lähtee sit suosituksesta liikkeelle ja hakee sitä kautta itseä miellyttävän tuntuman pyöriin.
Mukavaa kun auton valmistajan ja rengasvalmistajan antamat "oikeat" paineet eroavat usein melkoisesti toisistaan.
Joskus vaan se "mukavuus" ja renkaiden oikeanlainen kuluminen ei kulje käsi kädessä. Siis kun puhutaan näistä 17"->
Joskus vaan se "mukavuus" ja renkaiden oikeanlainen kuluminen ei kulje käsi kädessä. Siis kun puhutaan näistä 17"->
Audi RS4 B7 Sedan
Bmw E30 Cabriolet
Volkswagen Jetta MK5
Mercedes-Benz W201
Bmw E30 Cabriolet
Volkswagen Jetta MK5
Mercedes-Benz W201
CLK 209 mallista rengaspainekokemuksia:
Ohjekirjan arvoilla (en muista enää tarkoin mitä ne olivat) auto oli ohjaus- ja alustatuntumaltaan selkeästi "löysä", jopa häiritsevässä määrin. Lisäsin reilusti paineita, noin 3bar:n tuntumaan -> auto muuttui selkeästi jämäkämmän oloiseksi, ohjaus tunnokkaamman ja tarkemman tuntuiseksi jne jne.
Määräaikaishuollossa laskivat paineet "oikeiksi" ja kun ajelin huollosta kotiin reaktio oli "mitä pirua ne ovat tälle tehneet kun auto on kuin eri peli minkä huoltoon vein.."
Tarkistin sitten paineet ja laitoin ne jälleen sinne 3bar:n tuntumaan ja auto muuttui entiselleen.
Eli ainakin CLK:ssa 17" 225/255-eriparirengastuksella auto oli kaikin puolin selkeästi parempi reilusti ohjekirjan paineita korkeammilla paineilla.
Jossain määrin saattaa sama päteä myös 211-Mersuun. Olkoonkin että asia on myös maku- ja mieltymyskysymys.
Ohjekirjan arvoilla (en muista enää tarkoin mitä ne olivat) auto oli ohjaus- ja alustatuntumaltaan selkeästi "löysä", jopa häiritsevässä määrin. Lisäsin reilusti paineita, noin 3bar:n tuntumaan -> auto muuttui selkeästi jämäkämmän oloiseksi, ohjaus tunnokkaamman ja tarkemman tuntuiseksi jne jne.
Määräaikaishuollossa laskivat paineet "oikeiksi" ja kun ajelin huollosta kotiin reaktio oli "mitä pirua ne ovat tälle tehneet kun auto on kuin eri peli minkä huoltoon vein.."
Tarkistin sitten paineet ja laitoin ne jälleen sinne 3bar:n tuntumaan ja auto muuttui entiselleen.
Eli ainakin CLK:ssa 17" 225/255-eriparirengastuksella auto oli kaikin puolin selkeästi parempi reilusti ohjekirjan paineita korkeammilla paineilla.
Jossain määrin saattaa sama päteä myös 211-Mersuun. Olkoonkin että asia on myös maku- ja mieltymyskysymys.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Kokeilin alkuun paineita 2.3/2.5, ohjaustuntuma suht tarkka mutta jyristi liikaa huonolla pinnalla. Laitoin eteen 2.2 ja taakse 2.4 (tätähän vois vielä vähentää vaikka 2.3:een, kun niin harvoin täysi kuorma), tuntuma ei niin tarkka mutta jyrinä haihtui yllättävän tehokkaasti. Renkaat siis 245/45 R 17. Harmi kun Suomessa on niin nastojen kuluttamat tiet. Tietenkin sitä ajelis kovemmilla paineilla jotta auton käsiteltävyys olis huipussaan, mut sit joutuu jo korottamaan ääntä jos meinaa keskustella vierustoverin kanssa...
Jatketaanhan rengasasiaa. Mitäpä olette mieltä mikä kumi ois hyvä kestävyydeltään ja hiljasuudeltaan. Onko parempii ku nää mitkä mulla nyt on alla ? Michelin Primacy 245/45 R 17 95 W. Pitää varmaan ostaa vielä enen syksyy pari rinkulaa kun on enää 4 milli takana jäljellä.
Nää primacyt maksaa kuitenki toista tonnii jonkin matkaa 4 kpl
Nää primacyt maksaa kuitenki toista tonnii jonkin matkaa 4 kpl
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 814
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Vredestein ULTRAC SESSANTA, näyttäisi olevan rengas-onlinessä 159,50€ zibale kotiovelle toimitettuna ...Jatketaanhan rengasasiaa. Mitäpä olette mieltä mikä kumi ois hyvä kestävyydeltään ja hiljasuudeltaan.
Jos nyt mitään 245-45-17 -gummia voi hiljaiseksi väittää

Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
primacyt kului 8000 km aikana sakoille.Edessä hankook ventus sportit ja vielä 5.5 mm kulutuspintaa.Hiljaiset renkaat
Rengas kuluu helposti keskeltä kun ajaa reilumpaa matkaajoa normaaleilla rengaspaineilla
Se on se keskipakoisvoima joka tekee tehtävänsä.Kantapään kautta se on opittava mitä paineita sinne kumiin tyrkkää
Rengas kuluu helposti keskeltä kun ajaa reilumpaa matkaajoa normaaleilla rengaspaineilla
Se on se keskipakoisvoima joka tekee tehtävänsä.Kantapään kautta se on opittava mitä paineita sinne kumiin tyrkkää
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
- Lakulaku
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: Ke 09.04.2008 08:10
- Paikkakunta: Costa del Sol
- Viesti:
Re: W 211 mallin oikeat rengaspaineet
ENNEN oli niin, että isot paineet söivät keskeltä. Paineetkin määritteli autonvalmistaja, mutta nykyään rengasvalmistaja. Renkaan profiili ei enää muutu kuten ennen vaikka painetta lisäisi liikaakin. Vierintävastus siitä pienenee ja ajomukavuus kärsii (kova, meluisa). Se on ihan itsestä kiinni mitä renkaalta haluaa.
Kyl on paskat renkaat kestämään, tänään joutu tilaamaan uudet kumit taakse, entiset kesti takana vaan n. 40000 kmAtro kirjoitti:Mä oon kyllä ajanu n. 30000 tkm primacyilla ja nyt takana on 3-4 mm jäljellä eessä vaik kuin paljon

W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Re: W 211 mallin oikeat rengaspaineet
Hiljalleen pitää alkaa uskoa tähän, itse ajoin W211:ssä 245/45/17 renkaat loppuun varmaan jossain 20 000 km:ssa, kuluivat kyllä sekä keskeltä että kulmista, veikkaan että kovemmilla paineilla olisivat kestäneet pidempään.Lakulaku kirjoitti:ENNEN oli niin, että isot paineet söivät keskeltä. Paineetkin määritteli autonvalmistaja, mutta nykyään rengasvalmistaja. Renkaan profiili ei enää muutu kuten ennen vaikka painetta lisäisi liikaakin. Vierintävastus siitä pienenee ja ajomukavuus kärsii (kova, meluisa). Se on ihan itsestä kiinni mitä renkaalta haluaa.
Re: W 211 mallin oikeat rengaspaineet
Viimeisimmät W-renkaat vaihdoin 30 000 km:n jälkeen, likimain puolet noista kilometreistä talvirenkailla.Atro kirjoitti:Kyl on paskat renkaat kestämään, tänään joutu tilaamaan uudet kumit taakse, entiset kesti takana vaan n. 40000 kmAtro kirjoitti:Mä oon kyllä ajanu n. 30000 tkm primacyilla ja nyt takana on 3-4 mm jäljellä eessä vaik kuin paljonsen verran pitää kokeilla uutta että vaihoin W tyypin YYYKSI liekö mitään merkitystä ?

Itse olen tykästynyt leveiden ja matalien ns. sporttirenkaiden osalta Continentalin kumeihin. Tarkemmin sanottuna niissä erilaisiin ContiSport ja SportContact -variaatioihin. Pehmoisia, kohtuu hiljaisia ja hyvä pito. Kuluminen ollut minulla keskiluokkaa, mutta kokonaisuudessaan hyviä renkaita olleet.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Olivat raportin mukaan Veholla korjanneet rengaspaineiksi C-huollon yhteydessä eteen ja taakse 2.0 bar...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
sen verran voin kommentoida huollon osalta rengaspaineisiin, että jos auto tuodaan huoltoon ja sille tehdään tavallinen vuosihuolto tai kilometri kohtainen huolto. asentaja tekee huoltoa tarkistaa rengaspaineet "oho" 3 bar ja vähentää ne valmistajan suosituksiin ja alkaa miettimään olisikohan tämä valmistajan tai jonkun muun teettämä testihuolto josta raportoidaan eteenpäin.
no joo olipa siinä taas turha kommentti.
no joo olipa siinä taas turha kommentti.
Mercedes-Benz forever
Pitääkö tässä itekin siirtyä misukoihin. En oo kyllä aikoihin millään kumilla ajellut tuollaisia määriä. Nokialaiset meni kaikki neljä tasaisesti sileäksi S124:ssä vaihtaen niitä kulmasta toiseenkin noin 20tkm ja vaimon W202:ssa näyttää pirellin P7:t loppuvan vielä nopeammin, ehkä siinä 15tkm paikkeilla. Ja loppuunajettu mulla on 1,5mm eikä mikään luonnonsuojeluihmisen ja kerskakulttuurin vastustajanAtro kirjoitti:Kyl on paskat renkaat kestämään, tänään joutu tilaamaan uudet kumit taakse, entiset kesti takana vaan n. 40000 kmAtro kirjoitti:Mä oon kyllä ajanu n. 30000 tkm primacyilla ja nyt takana on 3-4 mm jäljellä eessä vaik kuin paljonsen verran pitää kokeilla uutta että vaihoin W tyypin YYYKSI liekö mitään merkitystä ?

Re: W 211 mallin oikeat rengaspaineet
Pakko kans vähän kommentoida vanhaan ketjuun...
Mulla nyt W211 sedanissa (classic-malli) uudet Good Year-kesärenkaat alle (205/60/16).
Eli orggis vanteilla ja normisuositus rengaskoolla, eikä autoa ole madallettu.
Laitoin paineiksi eteen- sekä taakse 2.4 bar. Bensatankin luukusta luettuna suosituspaineet tosin oli pienellä kuormalla muistaakseni eteen 2.0 ja taakse 2.0 bar.
Ei kait ne renkaat nyt noilla paineilla alkaa liiaksi kulumaan? Ko renkaiden max-paine tosin oli muistaakseni 3.0 bar.
Mulla nyt W211 sedanissa (classic-malli) uudet Good Year-kesärenkaat alle (205/60/16).
Eli orggis vanteilla ja normisuositus rengaskoolla, eikä autoa ole madallettu.
Laitoin paineiksi eteen- sekä taakse 2.4 bar. Bensatankin luukusta luettuna suosituspaineet tosin oli pienellä kuormalla muistaakseni eteen 2.0 ja taakse 2.0 bar.
Ei kait ne renkaat nyt noilla paineilla alkaa liiaksi kulumaan? Ko renkaiden max-paine tosin oli muistaakseni 3.0 bar.
Viimeksi muokannut Jacka, Pe 23.12.2011 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)