202 ei pysy tiellä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
TKL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.06.2004 14:19
Paikkakunta: Salon seutu

Re: classic

Viesti Kirjoittaja TKL »

matti virta kirjoitti:Just olen lähdössä testaamaan iskarin vaihdon vaikutusta.
.
Jep, testituloksia odotellaan :?:
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

ohjausiskari

Viesti Kirjoittaja matti virta »

No nyt on takana muutama kymmenen kilometriä, ohjausiskarin vaihdon
jälkeen. Ajettavuus parani, muttei mitenkään dramaattisesti. Nostin
rengaspainetta puolimatkassa, 2.3 =>2.6, ei mitään sanottavaa vaikutusta.
Nostan vielä hieman kokeeksi.
Uraherkkyys ei ole enää niin voimakasta. Moottoritiellä kokeilin jopa huiput
mitä ei ole ennen ajettavuuden takia uskaltanut.....

Ei kai 10mm muutos renkaan leveydessä voi viedä auton ajo-ominaisuuksia?
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Viesti Kirjoittaja ejla »

Pähkäilin tuota samaa ongelmaa BMW:n kanssa.
Lopulta selvisi, että ohjauskulmat olivat karvan verran pielessä.
Kunnon 4-pyörä mittauksen / säädön jälkeen siitä tuli niin hyvä, että kulki jopa jäätikköisellä, uraisella tiellä kesärenkaillakin suoraan...
Jos kaikki on kunnossa etupäässä, niin sitten vain takapäätä tutkimaan.

Eki
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

vielä

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Jep, testailin vielä lisää, uraherkkyys ei enää ole niin paha kuin ennen, mutta
edelleen se sama vanha tuttu OMINAISUUS että suoralla uudella asfaltilla
kun irrotat otteesi ratista auto lähtee melkein heti joko oikeaan tai vasemmalle
(satunnaisesti)
ensin hitaasti sitten aivainkuin 'haukkaa' ja lähtee voimakkaammin kääntymään. No eihän liikenteessä saakkaan ajaa 'ilman käsiä'.
Ja nyt ajettavuus alkaa olla tyydyttävän tasolla, hommaan vielä peltivanteet
ja uudet 15' kumit...
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kokeile seuraavaa. Laita peräkonttiin lisää painoa n.30-40 kg. Tai sitten takapenkille pari kaveria. Tällöin jos rupeaa kulkemaan suoraan niin autossa on liikaa casteria miinuksella, näin oli omassa autossani. Korjaamon kaveri testasi ensin näin ja sitten sääti kulmat kohdalleen nyt menee vaikka päivän loppuun suoraan, jos suoraa vain riittää. Sitten vielä C:ssä täytyy perä olla ylempänä, kuin keula. Tämä vaikuttaa ajettavuuteen paljon. Rekisteriotteessa lukee sitten minkä levyisiä renkaita auton valmistaja suosittelee kyseiseen autoon ja nehän on ne testatut rengas leveydet joilla sen auton ajo ominaisuudet ovat parhaimmat kaikissa olosuhteissa.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuo ohjauksen "haukkaaminen" viittaisi kyllä virheellisiin ohjauskulmiin...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Jani kirjoitti:Tuo ohjauksen "haukkaaminen" viittaisi kyllä virheellisiin ohjauskulmiin...
On tyypillinen oire vääristä kulmista.
Mutta tuo puolto "satunnaiseen suuntaan" viittaisi, että nivelissä, esim. allapallossa on sittenkin väljää, sitä ei vain osata tutkia oikein.
Mersu täytyy nostaa tukivarresta, jotta välyksen löytäisi, muutoin nivel "lukkiutuu". Eikä välystä silloinkaan "käsin ravistelemalla" löydä.
Ohje kuvan kanssa löytyy ainakin ketjusta
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=alapallo

Edit: BlueLadyn väljä vasen alapallo oireili niin, että lähti urasta tms. vaeltamaan "satunnaiseen" suuntaan, eikä pieni korjausliike vaikuttanut, piti kääntää lisää ja sitten vastaohjauksella korjata kurssi takaisin. Oireilu loppui pallon vaihtamiseen.

Pääsääntö on, että jos Mersua täytyy "taluttaa", niin tarkasta rengaspaineet ja nosta ne vaikka johonkin 2,8 baariin. Se on halvin korjaus.
Seuraavaksi tutkit pyörien laakerit ja nivelten välykset, simpukka, apusimpukka ja ohjausiskari sekä takakelkan kumityynyt. Jos niissäkään ei ole häikkää, niin katkenneet/kuoleentuneet jouset tai työsuhteensa irtisanoneet iskaritkin voi vaikuttaa paljonkin.
Ellei vieläkään kulje, kuin juna kiskoilla, niin vaihda renkaat.

Haulla löytyi muuta aiheeseen liittyvää pilvin pimein, mm.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=alapallo
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=alapallo
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=alapallo
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

niin

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Niin löytyy paljon asiaa ja asiaa, vastakkaisia väittämiä ym.
Alapallot on uudet, kulmat on säädetty kahdesti, viimeksi Ruskeasuon TB Hki.
Se on täällä päin melko tunnettu paikka säätää kulmat kohdalleen.
Asentaja tunsi mersut hyvin, sanoi että matalassa autossa takaa loppuu
säätövara kesken, tämän takia en laittanut madallus-sarjan takajousia vaan
sport:in jotta takakulmat sai kohdalleen. Takapää on hieman etupäätä ylempänä.
Siinä apusimpukassa tuntuu mitätön välys, täytyy kai vaihtaa sekin.
Rengaspaineet on nyt 2.8bar. Kokeilemaan...
En tiedä kuinka luotettavia nuo nykyiset iskaritestit ovat, mutta autohan oli
Autotohtorilla alustan tarkistuksessa, ja sattumoisin erään autotarvike liikkeen pihalla olleessa aivan uudessa testerissä. Iskarit on kunnossa.
Renkaat on uudet, mutta terävä 'olkaiset' saattaa vaikuttaa sekin.
Ostan uudet renkaat mutta vakio-kokoa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onkohan "narinahelat" varmasti ehjät?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Käyppäs poistamassa se terävä olkaisuus. Ajat jossakin marketin asfalttipihalla rinkiä ihan reilulla vauhdilla muutama kierros niin se vaiva häviää siinä. Molempiin suuntaan sama homma.
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

a

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Ok, ajetaan rinkiä, katsotaan onko vaikutusta.
Ne taka-akselin helat katsoin kun jouset vaihdettiin.
Vanteet 7.5' leveät ja päällä on ne 205/55 kumit, onkohan vanteet liian leveät
gummeille?.
Tosin tätä ' vaellusta' esiintyi vakio talvirenkaillakin.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuskin se on renkaan koosta kiinni noin maltillisella muutoksella.

Renkaassa kyllä voi olla vika.

Miten tarkistit narinahelat?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Veikkaisin kyllä, että iskarit on finito. Mun menopelit sai iskaritestissä keskim 77% (katsastuksessa) Tosiasia oli että joka nurkalta oli iskarit täysin loppu.
Huonoilla iskareilla mersua saa kyllä tosissaan "ajaa" että sen saa pysymään tiellä :wink:
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

narinahelat

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Niin kun nm. agip kysyi:' miten tarkistit narinahelat' no otin sen helan läpi menevän pultin irti ja vedin alatukivarren alaspäin , niin että hela näkyi.
Se oli ehjä, mutta kun näin uuden vastaavan niin huomasin eron.
Uusi on melko 'jämäkkä' , aivan eri oloinen kuin vanha.
Narinahelatkin on nyt siis vaihdettu, pitäisiköhän vielä tettää ohjauskulmien säätö?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Nehän oli aikaisemmin säädetty niillä vanhoilla väsyneillä kumeilla. Eipähän ne saata olla ihan kohdallaan uusilla kumeilla.
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Niinpä, kolmas kerta toden sanoo...
Tasan 100e kulmien säätö veholla, 50-60e muualla, ehkä tekevät paremmin?
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Moi

Samaa vetelyä 202:ssa havaittavissa. Nivelet on kunnossa, mutta joku tee se itsemies on vaihtanut korkeat jouset eteen ja taakse joka aiheuttaa raidetankojen väärän kulman edessä ja siitä johtuu tuo auton soutaminen.
Myös tuo ilman pääsy auton alle varmaan vaikuttaa kuten joku aikaisemmin jo mainitsikin.
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
eeteeku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 17.04.2003 13:35
Paikkakunta: Nurmoo

Viesti Kirjoittaja eeteeku »

matti virta kirjoitti:Niinpä, kolmas kerta toden sanoo...
Tasan 100e kulmien säätö veholla, 50-60e muualla, ehkä tekevät paremmin?
Paikallinen MB-huolto otti 55e.
Sitä enemmin eräs kyläseppä sääti pyöriä
kahteen kertaan(a 50e), ja päin #¤¤#¤% Auraukset heitti edessä n 4mm ja takana pari milliä. Kummasti rauhoittui mecen meno kun tuli kulma kohdilleen.

Ikuna enään käytä nyrkkipajoja...
S211 320CDI -04
S203 220cdi -03


exät:
W639 111CDI -05
722.6 AMG laatikko -99 (liikuttaa 2t brittisohvaa)
kasa sprinttereitä
W140, 320 -94
W202 tourinki, 220CDI -00
190E -83
kirppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 30.10.2003 16:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Kylläpä voi tuo ohjausiskari olla hyvä kaveri:) Itselläni alla 205/55 16" viimeistä kesää oleva rengastus jonka syyksi epäilin uraherkkyyttä koska kitkoilla se ei ollut häiritsevästi havaittavaa. Nyt sitten vaihdoin molemmat alapallonivelet, todellakin ilmaa haukanneen ohjausiskarin ja toisen narinahelan niin eipä pysty kumeja enää syyttämään. Hymy on taas herkässä kun kulkee todellakin suoraan eikä tiedä tuulen puuskistakaan oikeastaan mitään.
pepep321
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 29.06.2008 00:59
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pepep321 »

(w202) c 230k vm.96 vetelee melko pahasti. nelipyörä suuntauksessa käyny ja alapallonivelet vaihdettu.
autolla ajettu kanttariin jonka jälkeen vetely alkoi.. kolarin jälkeen autoon vaihdettiin oikealle puolelle pyörän ripustukset ja muu tarpeellinen, kaikki pitäisi siltä osin olla kunnossa. onko törmäys kuitenkin voinut rikkoa esim. ohjausiskunvaimentimen, tai muuta ohjaukseen vaikuttavaa?!
kaikki tieto ja apu tarpeen!
pepep321
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 29.06.2008 00:59
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pepep321 »

tai pikemminkin mitä törmäyksessä on mennyt rikki? miksi auto siis vetelee?
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: iskari

Viesti Kirjoittaja Chili »

matti virta kirjoitti:Nyt on ohjausiskari vaihdettu. Ja eihän se vanha ehjä ollut. Keski-asennossa
iskarissa oli aivan kuollut kohta. Koe-ajolle pääsen vasta parin-tunnin päästä.
Mistä ostit iskarin? Ja mistä kohtaa löysit omasta autostasi sen? :?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
kurra
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 22.07.2008 22:03

mersun takapään nivelet

Viesti Kirjoittaja kurra »

Yleensä vika löytyy takaa. Ensin kannattaa tarkistaa alatukivarren uloin hela.
Nosta takapää ylös ja väännä voimakkaasti renkaan ja alustan välistä
ylöspäin rengasraudalla. Rengas täytyy olla ilmassa noin 5cm ja toinen henkilö katsoo, kun toinen vääntää,
sillä itse on vaikea todeta.
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Samaa ongelmaa ollut täällä, urissa auto hakee (W202, 250TD) ja varsinkin asfaltin saumaa / keskikohtaa ylittäessä oikein heittää toiselle puolen. Renkaat on Kumhon surkeet kumit kokoa 225/45/17". Rengaspaineet oli 2,5 joka nurkassa. Välyksiä ei missään.

(Autossa Eipachin tms. alustasarja, millit ei tiedossa)

Lueskelin juttuja foorumeilta ja sen seurauksena nostin paineet siten että edessä 2,9 ja takana 3,0. Hakemista ei enää juurikaan huomaa!!!

Enpä olisi uskonut, kuinka iso vaikutus noilla rengaspaineilla on.
Halpa korjaus! :P
eq53
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 23.09.2008 17:09

Re: 202 ei pysy tiellä

Viesti Kirjoittaja eq53 »

Mulla on vm94 c250D ja oli sama vika. Käytin autoa eri korjaamoissa vian takia sekä pyysin katsastusmiestäkin syynätä tarkasti ko:n vian takia. Vikaa vaan ei löytynyt kunnes ajattelin ihan piruuttani koittaa kiristää etupyörien laakerit ja heps....... sehän auttoi. Toivottavasti tuo olisi apu myös sinulle.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 202 ei pysy tiellä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pysyy sentään tiellä mutta aiemmin mainittua "haukkaamista" jos tapahtuu parkkipaikkavauhdissa niin onko normaalia? Ennen ei ole w202 tai w201 tällaista tehnyt.

Siis kun ajaa 0-20kmh vauhteja ja käätää reippaasti ratista niin tulee kohta jonka jälkeen ohjaus ei vastusta yhtään, vaan rupeaa vetämään enempi linkkuun. Outoa ettei aiemmin ole moista havainnut näin pahana?

Mikäs olikaan pyörän laakerien säätöohje? Vois ne myös tarkistella kun urissa vielä tuntuu hakevan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Täälläkin taisteltu W202:n vetelyn kanssa. Ratista piti puristaa ja ihme heittoja, lähes metri puoleen tai toiseen urien mukaan. Keskikaistan ylitys oli jopa uhkarohkea temppu. Nostin rengaspaineet 3,0 kiloon ja homma parani vähän.
Eibachin 30mm alusta on minullakin. Renkaat oli kuluneet kaikki sisäreunasta, olivat Kumhon 225/45/17".

Nelipyöräsuuntaukseen, ja väljän alapallon vaihto=> ei auttanut.

Vaihdoin renkaat Toyo 215/45/17", paineita 2,5 ja ei vetele enää. Uskomaton ero. Nyt tällä voi ajaa. Menee ihan suoraan ja on hiljainen. Saapa nähdä mitä tapahtuu kun renkaat kuluu taas sisäreunasta....

Riippuu laakereista tuo säätö, eipä tietoa mitä mersun keulassa on. Yleis ohje laakereihin ensin kiinni löysästi ja sitten vartti auki :lol:
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

eihän mersut ikänä ole olleet esim rikkakeulavolsun verosia suoraan mentäessä, tämä vaan ikävä tosiasia. johtuuko kenties takavetoisuudesta eli etuvetoisen paremmasta keskittämisestä. mutta esim 202 paranee huomattavasti matalalla alustalla kuten esim esprint jo vakiona!
jos jollain on suoraan ilman pieniä ohjausliikkeitä kulkeva mersu niin tule näyttään ja perun puheeni. mut kyllä mersu on silti mersu. :D
ai niin. entäs A. sellasesta ei ole kun koeajon verran kokemusta.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

[quote="oilhand"]
jos jollain on suoraan ilman pieniä ohjausliikkeitä kulkeva mersu niin tule näyttään ja perun puheeni.

No sanotaan nyt sitten niin että "vetely" ei häiritse ajoa. :P
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin