300 TE -90 kiukuttelee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

300 TE -90 kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

Moi

Tiedän että Mersut on tehty ajettaviksi :D mutta sillointällöin tulee pitenpiä ja/tai lyhempiä seisontajaksoja ja siitäkös Mersuni suuttuu :shock:

Siiis jos auto seisoo käyttämättömänä 3 - 4 päivää niin:
1. lähtee käyntiin hieman vaivallosesti.
2. kylmänä kuitenkin käy hyvin
3. lämmettyä häviää tyhjäkäynti... tai oikeastaan kone alkaa ravistamaan kun kierrokset on 1000 tai alle ja tuppaa sammumaan.
4. ei tahdo saada uudelleen käyntiin sitten millään
5. mutta kun jäähtyy niin ei ongelmia käynnistyksessä.
6. kun ajaa uudelleen lämpimäksi ei mitään ongelmia... kaikkitoimii

jos seisokki on vielä pidempi kuten viimeksi 3 vko. niin:
1. ei lähde käyntiin sitten millään... kaksi akkua sahasin tyhjäksi ennen kun käynnisty.
2 - 3 kuten edellä
4. ei saa käyntiin ollenkaan.
5 - 6 kuten edellä

Kiukuttelu siis pahenee mitä pidempään auto seisoo käyttämättömänä. Oireita pahentaa myös jos ulkoilman lämpötila on korkeampi.... :?:

Jotenkin tuntuu että seisonta tyhjentää polttoaine sydeemit mutta mitään vuotoja ei kuitenkaan näy???

Mistä alkaisin vikaa etsimään? vai olisko vikoja sittenkin kaksi?

Ihmeellisintä kuitenkin on että jos autoa käytetään päivittäin, tai ainakin jokatoinen päivä niin kaikki toimii kuin sveitsiläinen kello :P
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eipä tuon tarvitse vuotaakaan ulospäin, riittää kun aine laskeutuu tankkiin takaisin, niin pumpulla menee vähän aikaa nostaa se koneelle ja paineet päälle.

Olikos tämä kattiversio lambda-säädöllä jo?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

Aku P kirjoitti:Eipä tuon tarvitse vuotaakaan ulospäin, riittää kun aine laskeutuu tankkiin takaisin, niin pumpulla menee vähän aikaa nostaa se koneelle ja paineet päälle.

Olikos tämä kattiversio lambda-säädöllä jo?
Minä noista säädöistä tiedä... katalysaattori on ja rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen".

Siis vuotaa takaisin tankkiin... onko siellä polttoainesydeemissä joku takaiskuventtiili jonka tunnit on tullut täyteen?
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Pumpussa pitäisi olla takaiskuventtiili...
Kuulostais että kylmäkäyntisuutin ruiskuttelis omiaan??
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hannu B kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Eipä tuon tarvitse vuotaakaan ulospäin, riittää kun aine laskeutuu tankkiin takaisin, niin pumpulla menee vähän aikaa nostaa se koneelle ja paineet päälle.

Olikos tämä kattiversio lambda-säädöllä jo?
Minä noista säädöistä tiedä... katalysaattori on ja rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen".
Eli lienee lambda-versio. Lambdasäätö astuu kehiin vasta koneen ollessa about käyntilämpöinen, ja jos anturi haistelee omiaan, se voi stumppauttaa koneenkin. Siis lambda haistelee pakokaasuja ja säätelee seosta niiden mukaan. Pakoputken vuotokin voi tätä häiritä, jos kaasuissa on liikaa ulkoilmaa mukana anturi aistii taas väärin ja...
Anturi on pakoputken alkuosassa, ja sen pistokkeen pitäisi löytyä pelkääjänpenkin edestä mattojen alta. Matto ylös ja etsimään ja pistoke auki: tällöin kone käy jollain "default-arvoilla", ei ihan taloudellisimmin eikäö tehokkaimmin mutta käypä kuitenkin.
Siis vuotaa takaisin tankkiin... onko siellä polttoainesydeemissä joku takaiskuventtiili jonka tunnit on tullut täyteen?
Tätä vähän niin kuin ajattelin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Tarkista/puhdista virranjakajan kansi ja suihkaise sinne CRC:tä tai vastaavaa kosteutta poistavaa kemikaalia. Jos sinne pääsee kosteutta niin tekee juuri noin.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Re: 300 TE -90 kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

Hannu B kirjoitti:Moi
Siiis jos auto seisoo käyttämättömänä 3 - 4 päivää niin:
1. lähtee käyntiin hieman vaivallosesti.
2. kylmänä kuitenkin käy hyvin
3. lämmettyä häviää tyhjäkäynti... tai oikeastaan kone alkaa ravistamaan kun kierrokset on 1000 tai alle ja tuppaa sammumaan.
4. ei tahdo saada uudelleen käyntiin sitten millään
5. mutta kun jäähtyy niin ei ongelmia käynnistyksessä.
6. kun ajaa uudelleen lämpimäksi ei mitään ongelmia... kaikkitoimii
Tähän ylläolevaan vaivaan taisi auttaa virranjakajan kannen ja pyörijän vaihto :shock: Olivat ihan loppu :roll:
Aku P kirjoitti: Eipä tuon tarvitse vuotaakaan ulospäin, riittää kun aine laskeutuu tankkiin takaisin, niin pumpulla menee vähän aikaa nostaa se koneelle ja paineet päälle.
Pidempiä seisontaaikoja ei ole nyt tullut joten en tiedä auttoko bensapumpun takaiskuventtiilin vaihto. Toivottavasti :D

Kiitos vinkeistä ja syksyn jatkoja...

@ HBo
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Vastaa Viestiin