Kokemuksia 280se AUT w126: sta?
Jotain
Tässä jotain muistinvaraisesti, muutakin saattaa vielä löytyä vaikkapa Timo L:n tietolähteistä.
Noiden edellä mainittujen lisäksi rengaskoko kasvoi tuumalla 15":een. Puskurien muotoilua muutettiin, edessä siten että tilaa tuli riittävästi myös 215/65-15 renkaille. Etupuskurin "spoileriosaa" muotoiltiin syvemmäksi, joka vähensi keulan nostoa ja paransi auton ajettavuutta suurissa nopeuksissa.
Jarrulevyjen kokoa kasvatettiin rengaskoon kasvun myötä.
Joitain <- 85 malleissa olleita lisävarusteita tuli vakioksi. Taisi myös ABS tulla vakioksi kaikkiin moottoriversioihin.
Katit tulivat vakioksi '86, mutta vuoteen vuosimalliin '90 asti auton sai tilata myös ilman kattia.
Taka-akselin rakennetta hiottiin paremman ajettavuuden ja alhaisemman melutason saavuttamiseksi.
Voimansiirtoa viriteltiin perävälityksiä hienosäätämällä.
Mutta tosiaan moottorit olivat ne suurin ja merkittävin yksittäinen kohennus.
Noiden edellä mainittujen lisäksi rengaskoko kasvoi tuumalla 15":een. Puskurien muotoilua muutettiin, edessä siten että tilaa tuli riittävästi myös 215/65-15 renkaille. Etupuskurin "spoileriosaa" muotoiltiin syvemmäksi, joka vähensi keulan nostoa ja paransi auton ajettavuutta suurissa nopeuksissa.
Jarrulevyjen kokoa kasvatettiin rengaskoon kasvun myötä.
Joitain <- 85 malleissa olleita lisävarusteita tuli vakioksi. Taisi myös ABS tulla vakioksi kaikkiin moottoriversioihin.
Katit tulivat vakioksi '86, mutta vuoteen vuosimalliin '90 asti auton sai tilata myös ilman kattia.
Taka-akselin rakennetta hiottiin paremman ajettavuuden ja alhaisemman melutason saavuttamiseksi.
Voimansiirtoa viriteltiin perävälityksiä hienosäätämällä.
Mutta tosiaan moottorit olivat ne suurin ja merkittävin yksittäinen kohennus.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
tuo Jukka N. mainitsema jarrujen suurennos ei tapahtunut kaikissa malleissa faceliftin myötä.
Eli SEC ja SEL malleissa jarrulevy on 28mm paksu ja halkaisija n.300mm ja SE mallissa se on 21mm ja halkaisija 286mm. eli etu jarru satulat eivät ole caihdettavissa.
Eli SEC ja SEL malleissa jarrulevy on 28mm paksu ja halkaisija n.300mm ja SE mallissa se on 21mm ja halkaisija 286mm. eli etu jarru satulat eivät ole caihdettavissa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Hä?
HÄ? Näinkös se meneekin, vakaa usko on aina ollut, ettei ainakaan SE:n SEL:n välillä olisi alustaeroja lainkaan, ainoastaan tuo 14 pituusero ja sen myötä erimittainen kardaani - ja siinä kaikki.
Toisen kautta SEC:n jarrueron sedaniin voi nielaista helpostikin. Mistähän nuo SE:n pienemmät jarrut juontuvat? Isommat ja paremmin jäähtyvät hillitsimet luontojaan puolustavat paikkaansa kiivaammin kulkevassa ja ajettavassa SEC:ssä, mutta toisen kautta pappapirssien SE:n ja SEL:n suorituskyvyt ovat identtiset ja painoerokin vain 20 kg, joten tuo ei vie maata merelle edes Alppien jarruja syövissä syheröissä....
Mutta hyvä tieto sinällään, tuntuu meinaten välillä siltä, että ns. ammattimaiset tarvikekauppiaat tarjoavat SE:hen ja SEL:ään samoja palikoita esim. juuri jarrupuolelle. No, ainakin KL ja Veho ovat aina kysyneet vallan valmistenumeron, ennen kuin alkavat osatarjontaa koneiltaan edes tutkailla.
Toisen kautta SEC:n jarrueron sedaniin voi nielaista helpostikin. Mistähän nuo SE:n pienemmät jarrut juontuvat? Isommat ja paremmin jäähtyvät hillitsimet luontojaan puolustavat paikkaansa kiivaammin kulkevassa ja ajettavassa SEC:ssä, mutta toisen kautta pappapirssien SE:n ja SEL:n suorituskyvyt ovat identtiset ja painoerokin vain 20 kg, joten tuo ei vie maata merelle edes Alppien jarruja syövissä syheröissä....

Mutta hyvä tieto sinällään, tuntuu meinaten välillä siltä, että ns. ammattimaiset tarvikekauppiaat tarjoavat SE:hen ja SEL:ään samoja palikoita esim. juuri jarrupuolelle. No, ainakin KL ja Veho ovat aina kysyneet vallan valmistenumeron, ennen kuin alkavat osatarjontaa koneiltaan edes tutkailla.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Jotain
Hetkinen hetkinen, tämäpä kiinnitti huomion. Mitäs hienosäätöjä noihin peränvälityksiin tehtiin faceliftissä. Meikäläinen on päässyt siihen käsitykseen, että välitykset siirtyivät sellaisenaan liftattuun mallistoon, kun niitä oli vähän isommin justeerattu vuoden ´81 energiansäästöohjelmassa. Eli esim. 420:nen sai suoraan välitykset vanhasta 380:sestä (2.47).Jukka N. kirjoitti: Voimansiirtoa viriteltiin perävälityksiä hienosäätämällä.

Noh, menee vähän halkomiseksi, mutta jotain sitä pitää tehdä iltapäivälläkin ruoansulatuksen nopeuttamiseksi...

Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Joo...o
280S/SE/SEL 3,46
260/300SE/SEL 3,46
380SE/SEL/SEC 3,27 -> Syyskuu 1981 2,47
420SE/SEL/SEC 2,47
500SE/SEL/SEC 3,27, -> Syyskuu 1981 2,47
500SE/SELSEC 1986 2,24
560SE/SEL/SEC 2,65
Eli siis ainoastaan 5-satkun välitys muuttui todelliseksi aavikkoperäksi, muuten pysyivät samoina.
280S/SE/SEL 3,46
260/300SE/SEL 3,46
380SE/SEL/SEC 3,27 -> Syyskuu 1981 2,47
420SE/SEL/SEC 2,47
500SE/SEL/SEC 3,27, -> Syyskuu 1981 2,47
500SE/SELSEC 1986 2,24
560SE/SEL/SEC 2,65
Eli siis ainoastaan 5-satkun välitys muuttui todelliseksi aavikkoperäksi, muuten pysyivät samoina.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Jotain
Juu ja tack oikaisusta, kuten tuossa alussa varoittelin, niin kyse oli muistinvaraisista tulkinnoista ja niihän siinä kävi, että ruoansulatuksen yhteydessä veri oli aivojen sijasta vatsassa ja siten pääkoppa löi setsuuria. Onneksi veri ei ollut pakkautunut "sinne", olisi tajuttomuus pian päässyt yllättämäänJuha K. kirjoitti: Mitäs hienosäätöjä noihin peränvälityksiin tehtiin faceliftissä. Meikäläinen on päässyt siihen käsitykseen, että välitykset siirtyivät sellaisenaan liftattuun mallistoon, kun niitä oli vähän isommin justeerattu vuoden ´81 energiansäästöohjelmassa. Noh, menee vähän halkomiseksi, mutta jotain sitä pitää tehdä iltapäivälläkin ruoansulatuksen nopeuttamiseksi...

Juu, siis energiansäästökampanjan myötä välityksiä vaihdettiin ja samalla koneiden puristuksia nostettiin, ruiskuja hienosäädettiin ja taidettiin nokkien ajoituksia sekä tyhjäkäyntisäätöjäkin rukata.
Tarina kertoo, että tuolloin koneiden väännöt pääsääntöisesti laskivat ja perävälitykset sopeutettiin moottoreiden muuttuneeseen luonteeseen. Kuitenkin autojen suorituskyvyn väitettiin pysyneen ennallaan, vaikka päästiin pienempään kulutukseen. Siis koneiden kuristuksesta huolimatta kiihtyvyys ei laskenut - miten tämä on mahdollista, jos periä on saman aikaisesti pidennetty. Luulisi maalaisjärjellä, että päin vastoin niitä on täytynyt lyhentää

Vai onko moottoreiden näplääminen tuonut sen verran suuren kulutuksen laskun, että se on sietänyt myös pienen välitysten tiuhentamisen ja silti on jääty kulutuksessa säästön puolelle?
Toisaalta ainakin ns. jokamiehen speksit antavat moottoreille aivan samat tehoarvot niin vuodelle '80 kuin '82 eli mitä oikeasti tapahtui vuoden '81 "uudistuksessa".

No, tuntuva kulutuksen laskuhan tuli vasta 85 uusien koneiden myötä, taisi olla tuo '81 uudistus enemmän kosmetiikkaa ja energiapoliittista viestiä DB:ltä viranomaistahoille ja miksei myös markkinoille, tiedä sitten....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Hierotaan hierotaan!
Nämä peränvälitykset menivät 500:sen kohdalla käsitykseni mukaan niin ikkään, että "kaiken alusta" vuoteen ´81 ne olivat 2,82 ja energiansäästöohjelman myötä aavikkovälitys (2,24) tuli viishunttiseen jo vuonna ´81 ollen sitten sama myös faceliftatussa 500:ssa. 3,27:ää ei vissiin koskaan ole ollutkaan varhaisvaiheen 500:ssa.Pasi M. kirjoitti:Joo...o
500SE/SEL/SEC 3,27, -> Syyskuu 1981 2,47
500SE/SELSEC 1986 2,24
Eli siis ainoastaan 5-satkun välitys muuttui todelliseksi aavikkoperäksi, muuten pysyivät samoina.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Niin ne ryökäleet väitti täällä. 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Niin näyttävät väittävän, mutta toiset tietolähteet puhuvat toisenlaisten faktojen puolesta. Mulla on myös yksi pyykkilautakylkisen 500SEL:n koeajo (olikohan se AutoCar-lehti tms. vuodelta -85), jossa aika pitkästi "ihmetellään" viissatasen pitkää perää ja mainitaan nimenomaan väliys 2.24.Pasi M. kirjoitti:Niin ne ryökäleet väitti täällä.

Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Re: Kokemuksia 280se AUT w126: sta?
Oktaanivaatimus on 98 ja sen lisäksi se vielä haluaa suoja-ainetta venttiileille eli sitä pitää sitten aina ostaa pieni pullo joka tankkauksen yhteydessä.Tuo M110 moottori nyt ei ole mikään talousihme, maantiellä menee kyllä alle 10 satasella mutta talvella ja taajamassa niin mennään jossain 14 nurkilla.
terv. Tero
Niin, missä on sanottu että W126 280 SE kaipaa venttiilien suoja-ainetta. Aikanaan kun kävin Saksassa kattoon yhtä W114 koppaista niin myyjä sanoi että vuodesta 1975 lähtien Saksassa ei tarvinnut enää lyijyllistä bensiiniä. Kuulemma venttiiliseetit tehtiin samoin perustein kuin US -markkinoille tarkoitetut kannet. Siellähän v. 1973 lähtien sai käyttää lyijytontä.
Olen ajanut omalla ´84 280 SE:llä 45 tkm venäjältä ostetulla bensalla ilman ongelmia. Joskus tulpat on punaiset vaihdettaesa, joskus harmaat - riippuu missä tankkaan. HUOM Venäjän bensassa ei ole lyijyä - lyijy on länsimaista hapatusta koska oktaanitarvetta nostettaessa jenkit havaitsi että lyijyhän suojaa venttiileitä myös. Ladat kulkee lyijyttömällä.
Tietenkin, W126 on hieno auto ajaa ja omistaa. Ja huoltaa sekä helppo korjata. Mun autolla on ajettu ainaskin 355 tkm itse siitä ne 45 tkm.
terv. Tero
Niin, missä on sanottu että W126 280 SE kaipaa venttiilien suoja-ainetta. Aikanaan kun kävin Saksassa kattoon yhtä W114 koppaista niin myyjä sanoi että vuodesta 1975 lähtien Saksassa ei tarvinnut enää lyijyllistä bensiiniä. Kuulemma venttiiliseetit tehtiin samoin perustein kuin US -markkinoille tarkoitetut kannet. Siellähän v. 1973 lähtien sai käyttää lyijytontä.
Olen ajanut omalla ´84 280 SE:llä 45 tkm venäjältä ostetulla bensalla ilman ongelmia. Joskus tulpat on punaiset vaihdettaesa, joskus harmaat - riippuu missä tankkaan. HUOM Venäjän bensassa ei ole lyijyä - lyijy on länsimaista hapatusta koska oktaanitarvetta nostettaessa jenkit havaitsi että lyijyhän suojaa venttiileitä myös. Ladat kulkee lyijyttömällä.
Tietenkin, W126 on hieno auto ajaa ja omistaa. Ja huoltaa sekä helppo korjata. Mun autolla on ajettu ainaskin 355 tkm itse siitä ne 45 tkm.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Kokemuksia 280se AUT w126: sta?
Minulle tuota lisäainetta suositteli Vehon asentaja kun hän oli tehnyt venttiiliohjurirempan tuohon autooni jo 100.000km kohdalla. Sinänsähän kansi on alumiinia ja seetit terästä joten niiden takia sitä ei varmaan tarvitse laittaa.karra kirjoitti:Niin, missä on sanottu että W126 280 SE kaipaa venttiilien suoja-ainetta. Aikanaan kun kävin Saksassa kattoon yhtä W114 koppaista niin myyjä sanoi että vuodesta 1975 lähtien Saksassa ei tarvinnut enää lyijyllistä bensiiniä. Kuulemma venttiiliseetit tehtiin samoin perustein kuin US -markkinoille tarkoitetut kannet. Siellähän v. 1973 lähtien sai käyttää lyijytontä.
Mutta nuo ohjurit ovat käsittääkseni tuon M110 moottorin heikko kohta ja tuo lisäaine ainakin k.o. asentajan mukaan antaa enemmän kilometrejä ennen kuin kone rupeaa pöllyttelemään harmaata pakoputkesta. Samaa olen myös myöhemmin kuullut suositeltavan muualta.
Rempan jälkeen minulle ei ole kerääntynyt niin paljon kilometrejä että osaisin omakohtaisesti sanoa pitkällekö nyt sitten lisäaineella pääsee mutta ne ensimmäiset 100.000 oli mielestäni liian vähän.
terv. Tero