124 250td -86. Auto rytkytti tyhjäkäynnillä, ykköspytty pois pelistä. Kansi irti ja sitten ihmettelemään, jokaisessa mäntään painunut imiventtiilin kuvio syvyys n 1-2 milliä (silmämääräinen arvio). Auton mittarissa vajaa 400 tuhatta. Venttiilitpäät saman kuntoiset kuin pakoventtiilienkin ??????
Ei niissä männissä mitään kummallista ole. Kyseisen moottorin männissä on koneistettu venttiilinlautasta vastaava avarre.
Jos ykkössylinteri on todettu olevan pois pelistä, vika voi olla suuttimessa tai ruiskutuselementissä (1), jos venttiilit muuten on kunnossa. Voihan siinä sylinteriryhmässä olla männänrenkaatkin jumissa tai poikki.
Kiitos vastuksesta Rumilus. Rytkytys vain havaittavissa kuumalla koneella ja kansipahvissa näyttäis olevan hämminkiä ykkös pytyn kohdalla (en ole vielä vienuyt kantta koneistamolle). Niin, niihin imupuolen avarteissiin oli painunut imuventtiilien jäljet pakopuolen avarteet normaalin näköiset.
Tyyppivika kannentiivisteessa. Vaihda uusi kannentiiviste ja kaikki on taas kunnossa. Ei tarvitse tehdä kannelle mitään.
Jos öljynpaineet pääsee laskemaan kovin alas, on mahdollista että venttiili pääsee koskettamaan mäntään, kun öljynpaineet ovat alakierroksilla alhaalla. Se on todella pienestä välyksestä kiinni, koska mäntä nousee lähestulkoon kanteen saakka. 400 tkm ei vielä pitäisi olla kuluttanut kiertokangenlaakerinliuskoja siinä määrin, että em. ilmiö olisi mahdollista. Myös venttiilien ohjurien ja venttiilin lautasen ja varren karstottuminen voi estää täydellisen venttiilin sulkeutumisen.
Viimeksi muokannut rumilus, La 09.08.2008 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yksi vaihtoehto voi olla myös hydraulisen venttiilinnostimen huonokuntoisuus , joka estää imuventtiilin menemästä täysin kiinni.
Tutki tarkkaan imuventtiilien kunto ja hydrauliset venttiilinnostimet sieltä alapäästä.
toipoi kirjoitti:Onko nokka-akseli ollut kohdallaan? Venttiilit ottaa kiinni jos jako heittää yhdellä hampaalla. Se selittäis kaikkiin mäntiin tulleet hipat.
Kyseisen moottorin nokka-akselia ei saa kuin yhteen asentoon. Jaon on tietysti voitu saada muuttumaan, mutta en usko tässä tapauksessa.
Helppo tarkastaa onko moottorin jakopään jako kohdalla, kun kääntää kampiakselin 0-kohtaan ja nokka-akselin kohdistusmerkit kohdalleen.
Ei venttiili ota vielä yhden hampaan heittolla mäntään kiinni, vastaa 11 astetta ennakon muuttumista. Moottorissa on niinsanottu huuhteluväli, jolloin imu- ja pakoventtiilit ovat auki tietyn asteluvun ajan ja taas puristustahdin aikana saman verran täysin kiinniasennossa.
historiaa lisää,,, 6-vuotta sitten vaidatin autoon uuden jakopäänketjun jolloin merkkien kanssa ongelmaa. Kampiaksen siivapyörän pultti normaalia löysemmässä ja sieltä puuttui kiila (kampiakselilta) ja muistaakseni siivapyörä oli jo liikkunut kampiakselilla. Mutta silloin en käytössä huomannut mitään erikoista. Jääkö venttiiliin jälkeä sen hakatessa mäntään näinkin paljon??? Nyt imuventtiilien päät aivan tasaiset. Nouseeko mäntä yläkuolokohdassa yhtään lohkon tason yläpuolelle????
Viimeksi muokannut herra58, La 09.08.2008 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
herra58 kirjoitti:historiaa lisää,,, 6-vuotta sitten vaidatin autoon uuden jakopäänketjun jolloin merkkien kanssa ongelmaa. Kampiaksen siivapyörän pultti normaalia löysemmässä ja sieltä puuttui kiila (kampiakselilta) ja muistaakseni siivapyörä oli jo liikkunut kampiakselilla. Mutta silloin en käytössä huomannut mitään erikoista. Jääkö venttiiliin jälkeä sen hakatessa mäntään näinkin paljon??? Nyt imuventtiilien päät aivan tasaiset. Nouseeko mäntä yläkuolokohdassa yhtään lohkon tason yläpuolelle????
Jos kannentiivistettä ei ole, nousee mäntä yli lohkon tasopinnan. Sitten kun kannentiiviste on paikalla ja kansi kiristetty momenttiin, männän tasopinta on kutakuinkin kymmeneosamillin etäisyydellä kannesta. Sen vuoksi männissä on avarteet venttiilejä varten, ettei ne kosketa toisiinsa. Jakopää saa olla todella monta hammasta pois merkeistään, ennekuin venttiili koskettaa mäntään.Moottoria ei saa käyntiin enää nomaaliolosuhteissa. Olisiko aikoinaan tullut väärän paksuinen kannentiiviste laitettua. Kyllä pitäisi nähdä tarkemmin moottorin ja päästä indikoimaan, onko todellakin venttiili ottanut kosketuksen mäntään. Jos sellaista on tapahtunut, kuulee sen kyllä moottorin käydessä voimakkaana naputuksena.
No mitäs sitä menneitä ihmettelemään kun ei se koskaan tule selviämään mitä tapahtui, ja koska tapahtui. Kaikki ventiilit irti ja tarkistetaan venttiilien suoruus, sitten takaisin paikalleen ja asteet kohdilleen. Taas mennään monta sataa tuhatta. Ei ne ventiilin leimat männissä mitään vaikuta.
Tärkeintä on nyt poimia kannesta vialliset venttiilit pois ja muutenkin voisi olla hyvä ajatus vaihtaa kaikki hydrauliset kupit uusiin sekä tarkistuttaa nokka-akseli, nekään kun ei ole kalliita vaihtaa ehjään jos on mennyt huonoksi.
Rumilukselle ja muillekin asiasta kiinnostuneille voisin lähettää kuvia sähköpostin kautta. Mutta mitenkähän se onnistuisi kun on näillä forumilla tullut seikkailtua niin vähän aikaa.
herra58 kirjoitti:Rumilukselle ja muillekin asiasta kiinnostuneille voisin lähettää kuvia sähköpostin kautta. Mutta mitenkähän se onnistuisi kun on näillä forumilla tullut seikkailtua niin vähän aikaa.
Laita ensin yksityisviesti haluamallesi vastaanottajalle klikkaamalla hänen viestinsä alareunassa nappia yv. Viestiin voit lisätä kuvia.
herra58 kirjoitti:Rumilukselle ja muillekin asiasta kiinnostuneille voisin lähettää kuvia sähköpostin kautta. Mutta mitenkähän se onnistuisi kun on näillä forumilla tullut seikkailtua niin vähän aikaa.
Laita ensin yksityisviesti haluamallesi vastaanottajalle klikkaamalla hänen viestinsä alareunassa nappia yv. Sitten voitte sopia jatkosta, jos saat vastauksen.
Olikos se kansi nyt irrallaan? Ota yksi venttiileistä irti ja katso onko se vääntynyt - jos ei ole kiero varsi, niin ei se varmaan ole mäntiin lyönyt. Millainen se jälki niissä männissä on? Ettei vaan olisi tehtaalta tullessaan jo sen näköiseksi valettu?
Oliko siinä oheisen näköinen painauma?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
herra58 kirjoitti:Rumilukselle ja muillekin asiasta kiinnostuneille voisin lähettää kuvia sähköpostin kautta. Mutta mitenkähän se onnistuisi kun on näillä forumilla tullut seikkailtua niin vähän aikaa.
Jos ne kuvat saisi vaikka tämän viestiketjun jatkeeksi, niin voitaisiin porukalla taivastella..
Olisivat sitten kaikkien käytössä, vastaavan joskus sattuessa kohdalle.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
herra58 kirjoitti:Rumilukselle ja muillekin asiasta kiinnostuneille voisin lähettää kuvia sähköpostin kautta. Mutta mitenkähän se onnistuisi kun on näillä forumilla tullut seikkailtua niin vähän aikaa.
Jos ne kuvat saisi vaikka tämän viestiketjun jatkeeksi, niin voitaisiin porukalla taivastella..
Olisivat sitten kaikkien käytössä, vastaavan joskus sattuessa kohdalle.
Joopa joo toisilta onnistuu, mutta ei minulta, saisko hyvät vinkit moiseen temppuun.
Ensin täytät sen rekisteröitymisen ja sitten "UPLOAD" -näppäimellä siirrät kuvasi sinne FLICKR.COMin serverille.
Kun kuvasi on siellä, niin voit liittä kuvan linkin tänne foorumille. Painaise kuvalinkin eteen ensin tuo "Img" -näppäin tuon URL -näppäimen vierestä viestiä kirjoitellessasi.
Tarkista tulos Esikatselulla - ja korjaa linkitystä kunnes kuvasi näkyy.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Näyttää selkeästi syöpyneeltä ja karstoittuneelta,selkeästi oksidoitumista myös, kielii sittä, että auto on seissyt pidemmän ajan ja sen jälkeen otettu uudelleen käyttöön, joten ruostekarsta venttiilien lautaspinnoilla on aiheuttanut venttiilien osumisen mäntiin. Myös hapettumat ovat lähteneet liikkeelle seisonnan jälkeen seuraavassa ensimmäisessä käynnistyksessä.
Näyttää myös, että tähän sylinteriryhmään on päässyt myös nesteitä.
Näyttää selkeästi syöpyneeltä ja karstoittuneelta,selkeästi oksidoitumista myös, kielii sittä, että auto on seissyt pidemmän ajan ja sen jälkeen otettu uudelleen käyttöön, joten ruostekarsta venttiilien lautaspinnoilla on aiheuttanut venttiilien osumisen mäntiin. Myös hapettumat ovat lähteneet liikkeelle seisonnan jälkeen seuraavassa ensimmäisessä käynnistyksessä.
Näyttää myös, että tähän sylinteriryhmään on päässyt myös nesteitä.
Meni liki nappiin mutta auto 150km työpäiväliikenteestä remppaan. Puhdistuden jälkeen männäänpässä ei syöpymiä eikä neste hävinnyt ajossa.
Viimeksi muokannut herra58, Ke 13.08.2008 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chili kirjoitti:Mun silmät taitaa harottaa...mikä tuo meritähti on?
Polttoainesuihkun ei haluta osuvan mihinkään pintaan, siksi mäntään tehdään väistöt, jos palotila (puristus) vaatii männän tulon niin lähelle ruiskua ruiskutushetkellä.
Männän etukammionavan ympärys on nimenomaan muotoiltu palotapahtuman optimoimiseksi mahdollisimman laajalle alueelle männän päälle. Suuttimen suihku osuu ensiksi etukammion kuulaan ja sieltä edelleen etukammion reijistä männän päälle. Tällä pyritään saamaan paras mahdollinen polttoaineseoksen hyötysuhde palotilassa.
Kansi purettu. Venttiilit suorat ja hyväkuntoiset, ohjurit myös hyvät. Esikammioitten ja kannnen välisessä pinnassa ei vuotoja.
Ykköspytyn yläkuolokohta mitattu varmuuden vuoksi kellolla OK, "O T" merkki kampiakselin hihnapyörällä kohillaan.
Kansi todennäköisesti käytetty joskus irti, venttiilien ohjurin kumit MUSTAT.
Onko mersun alkureräiset kumit VIHREÄT, muistelen että on.
Kuvassa mäntää hiponeet venttiilit on pakopuolen eikä imupuolen niin kuin kirjoittelin.
Onko tässä tapauksessa ajoitus ollut joskus myöhäisellä ???
ihan selvä ajoitus vika nokka on /tai on ollut joskus myöhäisellä isommilla kierroksilla ottanut mäntään
ihmettelinkin jo että kuinka männässä voi olla imuventtiilin jälki