HOONAUS JÄLET SYLINTERISSÄ

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Lukittu
herra58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Pe 08.08.2008 23:11
Paikkakunta: Savo

HOONAUS JÄLET SYLINTERISSÄ

Viesti Kirjoittaja herra58 »

Asia joka on jäänyt mieltä kaivelemmaan.
Missä todellisessa kilometri määrissä hoonausjälet häviää 124 sylintereistä? onko kellään luotettavaa tietoa.
Onko eroja 200d ja 250d.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Riippuu vähän sylinteriputken valmistajasta ja tietysti materiaalista..lämpökäsittelystä. Onko moottori tehdasuusi vai korjaussarjan vaihtoputket. Auki on ollut moottori, jolla oli ajettu noin 100000 km ja vielä näkyi hoonauksen jäljet liukupinnoilla. Kulumiseen vaikuttaa hyvin paljon myös öljyt mitä käytetään moottorissa.
OM 601 ja 602 ei ole käytännön eroja, paitsi 5-sylinterin viimeinen 5 - sylinteri kuluu muita sylintereitä enemmän lämpötilojen hallinan vaikutuksesta. Kuitenkin hyvin pienet mittadimensiot on kysymyksessä.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Enpähän tiiä tiiselin koneesta, mutta bensakuutosessa näkyi vielä 200 tkm kohdalla.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän ne näy vielä 600 tkm kohdalla :lol:

300 tkm ja putket on kuin tehtaan pakasta... :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Eiköhän ne tosiaan aika pitkälle näy. 340tkm ajetussa TDI Passatissa näkyi vielä.
112 CDI A -02
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HOONAUS JÄLET SYLINTERISSÄ

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

herra58 kirjoitti:Asia joka on jäänyt mieltä kaivelemmaan.
Missä todellisessa kilometri määrissä hoonausjälet häviää 124 sylintereistä? onko kellään luotettavaa tietoa.
Onko eroja 200d ja 250d.
Tein 300d 123:n kansiremontin kun mittarissa oli 448460km.
Ihmetykseni oli suuri kun sylinteriputkissa todellakin oli ristikkäiset hoonausjäljet selvästi näkyvissä.Mutta mitä nyt noista edellä luin niin ei se sitte olekaan mitenkään tavatonta...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
jaskaj
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 03.04.2008 19:59
Paikkakunta: Karijoki

Viesti Kirjoittaja jaskaj »

Joo 190 350000km, ja niin kuin olisi eilispäivänä tehtaalta tullu... Vieres pösö 300000km josta oli muuten jakoREMMI poikennu :twisted: oli putkes oikein kunnon pykälä.. Onhan tuokin jo laadun mitta! :D
ei riemulla rajaa ku mersulla ajaa

w115 220b -68
w210 230ea avantgarde -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Näkkyy ne vielä 700tkm yli selvästi. :D
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 756
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

M 104 ja 330 000 km, putket kuin tehtaan jäljiltä. Öljynvaihdot 10 000 km:n välein, öljy täyssynteettinen Nesteen Pro.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mika.T kirjoitti:Näkkyy ne vielä 700tkm yli selvästi. :D

juu ja väitän että miljoonankin jälkeen näkyy vielä !!
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika.T kirjoitti:Näkkyy ne vielä 700tkm yli selvästi. :D
Aika karheilla hoonauskivillä on jyrskytetty karhennus. Sylinteriputken hoonauksella on oma tarkoituksensa. Mutta jos jollakin moottorilla on ajettu 700 tkm ja vielä jäljellä hoonausjäljet liukupinnoilla, ei hoonaaja ole tietänyt mitä tekee.
Hoonauksellahan alunalkujaan pyritään saamaan männänrenkaiden ja sylinteriputken "yhteensopivuus" mahdollisimman hyväksi ja tiiviiksi.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

epk kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Näkkyy ne vielä 700tkm yli selvästi. :D

juu ja väitän että miljoonankin jälkeen näkyy vielä !!
No arvasinhan minä, että joku hullu on ajanut millin ja vielä näkyy.
Kohta taas joku pistää paremmaksi ja sanoo pari milliä ajetun ja vielä näkyy. Näkyy jo varmaan männänrenkaat pakoputkestakin. Tai sitten on nähnyt näkyjä.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

rumilus kirjoitti:Mutta jos jollakin moottorilla on ajettu 700 tkm ja vielä jäljellä hoonausjäljet liukupinnoilla, ei hoonaaja ole tietänyt mitä tekee.
Joo mitäs ne nyt moottorin valmistamisesta mersulla tietäisi! Siksi mersun koneet varmaan onkin niin paskoja ja laukeaa ensimmäisen kerran jo kun keula saadaan autoliikkeen hallin ovista ulos kun siellä ei hoonaaja tiedä mitä tekee. :roll:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mersun moottorit tuntuu laukeavan aivan muista syistä kuin moottorin sisuskalujen perusteella. Mersunkin moottoreiden sylinteriputket tehdään aivan muualla kuin Mersun moottoritehtaalla. Mersu joutuu sekin poloinen keräämään moottoreidensa komponentit muilta valmistajilta.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 10.08.2008 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: Ma 22.11.2004 20:06

Kuluminen

Viesti Kirjoittaja tak »

jarkki kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Mutta jos jollakin moottorilla on ajettu 700 tkm ja vielä jäljellä hoonausjäljet liukupinnoilla, ei hoonaaja ole tietänyt mitä tekee.
Joo mitäs ne nyt moottorin valmistamisesta mersulla tietäisi! Siksi mersun koneet varmaan onkin niin paskoja ja laukeaa ensimmäisen kerran jo kun keula saadaan autoliikkeen hallin ovista ulos kun siellä ei hoonaaja tiedä mitä tekee. :roll:
Mesen koneet kuluu niin hitaasti että hoonausjäljet näkyy vaikka ois ajettukin
paljon (=laatua), laitoinpas omankin lusikan soppaan. :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Kuluminen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

tak kirjoitti:
jarkki kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Mutta jos jollakin moottorilla on ajettu 700 tkm ja vielä jäljellä hoonausjäljet liukupinnoilla, ei hoonaaja ole tietänyt mitä tekee.
Joo mitäs ne nyt moottorin valmistamisesta mersulla tietäisi! Siksi mersun koneet varmaan onkin niin paskoja ja laukeaa ensimmäisen kerran jo kun keula saadaan autoliikkeen hallin ovista ulos kun siellä ei hoonaaja tiedä mitä tekee. :roll:
Mesen koneet kuluu niin hitaasti että hoonausjäljet näkyy vaikka ois ajettukin
paljon (=laatua), laitoinpas omankin lusikan soppaan. :lol:
Kun olen noita " laadukkaita " Mersun moottoreita tutkinut ja suorittanut ohivirtaustestejä, niin kyllä se Mersunkin sylinteriryhmä kuluu, kun ohivirtaukset suurenevat sylinteriryhmässä ajokilometrien mukaan.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 10.08.2008 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Re: Kuluminen

Viesti Kirjoittaja Fenton »

rumilus kirjoitti:Kun olen noita " laadukkaita " Mersun moottoreita tutkinut ja suorittanut ohivirtaustestejä, niin kyllä ne Mersunkin sylinteriryhmä kuluu, kun ohivirtaukset suurenevat sylinteriryhmässä ajokilometrien mukaan.
Uteliaana utelen, miten se ohivirtausmittari kertoo, kumpi on kulunut, sylinteri vai mäntä renkaineen?

Muistan purkaneeni yhdenkin jenkkikoneen joka oli olemalla väljä, renkaat poikki ja kuluneet ja paskana. Vaan sylinteriryhmä tehtaan mitoissa..
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Kuluminen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Fenton kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kun olen noita " laadukkaita " Mersun moottoreita tutkinut ja suorittanut ohivirtaustestejä, niin kyllä ne Mersunkin sylinteriryhmä kuluu, kun ohivirtaukset suurenevat sylinteriryhmässä ajokilometrien mukaan.
Uteliaana utelen, miten se ohivirtausmittari kertoo, kumpi on kulunut, sylinteri vai mäntä renkaineen?

Muistan purkaneeni yhdenkin jenkkikoneen joka oli olemalla väljä, renkaat poikki ja kuluneet ja paskana. Vaan sylinteriryhmä tehtaan mitoissa..
Ohivirtausmittauksella voidaan luotettavasti määrittää imu-sekä pakoventtiilien vuodot erikseen sekä sylinterirymän ohivirtaus kampikammion suuntaan. Erikseen ei tietystikään pysty ohivirtausmittauksella määrittämään männän ja männänrenkaiden kuntoa eikä sylinteriputken kuluneisuutta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kuluminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin rumilus, ajattelin jotta onpa taas kerran tutun oloinen kirjoitustyyli, tervetuloa taas forumille, oletko lomalla jostakin ?
80.223.248.174 [ 83 Viestejä ] [ Tarkista IP ]

Käyttäjät, jotka kirjoittavat tästä IP:stä
romuroope [ 121 Viestejä ]

rumilus [ 83 Viestejä ]

hitsari [ 37 Viestejä ]

peikko [ 14 Viestejä ]

samu89 [ 1 Viesti ]
Muistakaa että ei se ole tyhmä joka provosoi vaan se joka provosoituu "
...ja tämä meni nyt lukkoon. rumilus voi kerätä mielipiteensä ja häipyä samantien tai otetaan käyttöön rajumpi toimenpide ja bannataan koko IP, edelleenkin jatkuvien uusien nimimerkkien generoiminen on tälläkin forumilla kielletty, prkl "
Lisää tietoa: www.skg.fi
Lukittu