HOONAUS JÄLET SYLINTERISSÄ
HOONAUS JÄLET SYLINTERISSÄ
Asia joka on jäänyt mieltä kaivelemmaan.
Missä todellisessa kilometri määrissä hoonausjälet häviää 124 sylintereistä? onko kellään luotettavaa tietoa.
Onko eroja 200d ja 250d.
Missä todellisessa kilometri määrissä hoonausjälet häviää 124 sylintereistä? onko kellään luotettavaa tietoa.
Onko eroja 200d ja 250d.
Riippuu vähän sylinteriputken valmistajasta ja tietysti materiaalista..lämpökäsittelystä. Onko moottori tehdasuusi vai korjaussarjan vaihtoputket. Auki on ollut moottori, jolla oli ajettu noin 100000 km ja vielä näkyi hoonauksen jäljet liukupinnoilla. Kulumiseen vaikuttaa hyvin paljon myös öljyt mitä käytetään moottorissa.
OM 601 ja 602 ei ole käytännön eroja, paitsi 5-sylinterin viimeinen 5 - sylinteri kuluu muita sylintereitä enemmän lämpötilojen hallinan vaikutuksesta. Kuitenkin hyvin pienet mittadimensiot on kysymyksessä.
OM 601 ja 602 ei ole käytännön eroja, paitsi 5-sylinterin viimeinen 5 - sylinteri kuluu muita sylintereitä enemmän lämpötilojen hallinan vaikutuksesta. Kuitenkin hyvin pienet mittadimensiot on kysymyksessä.
Eiköhän ne näy vielä 600 tkm kohdalla 
300 tkm ja putket on kuin tehtaan pakasta...

300 tkm ja putket on kuin tehtaan pakasta...

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: HOONAUS JÄLET SYLINTERISSÄ
Tein 300d 123:n kansiremontin kun mittarissa oli 448460km.herra58 kirjoitti:Asia joka on jäänyt mieltä kaivelemmaan.
Missä todellisessa kilometri määrissä hoonausjälet häviää 124 sylintereistä? onko kellään luotettavaa tietoa.
Onko eroja 200d ja 250d.
Ihmetykseni oli suuri kun sylinteriputkissa todellakin oli ristikkäiset hoonausjäljet selvästi näkyvissä.Mutta mitä nyt noista edellä luin niin ei se sitte olekaan mitenkään tavatonta...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Aika karheilla hoonauskivillä on jyrskytetty karhennus. Sylinteriputken hoonauksella on oma tarkoituksensa. Mutta jos jollakin moottorilla on ajettu 700 tkm ja vielä jäljellä hoonausjäljet liukupinnoilla, ei hoonaaja ole tietänyt mitä tekee.Mika.T kirjoitti:Näkkyy ne vielä 700tkm yli selvästi.
Hoonauksellahan alunalkujaan pyritään saamaan männänrenkaiden ja sylinteriputken "yhteensopivuus" mahdollisimman hyväksi ja tiiviiksi.
No arvasinhan minä, että joku hullu on ajanut millin ja vielä näkyy.epk kirjoitti:Mika.T kirjoitti:Näkkyy ne vielä 700tkm yli selvästi.
juu ja väitän että miljoonankin jälkeen näkyy vielä !!
Kohta taas joku pistää paremmaksi ja sanoo pari milliä ajetun ja vielä näkyy. Näkyy jo varmaan männänrenkaat pakoputkestakin. Tai sitten on nähnyt näkyjä.
Joo mitäs ne nyt moottorin valmistamisesta mersulla tietäisi! Siksi mersun koneet varmaan onkin niin paskoja ja laukeaa ensimmäisen kerran jo kun keula saadaan autoliikkeen hallin ovista ulos kun siellä ei hoonaaja tiedä mitä tekee.rumilus kirjoitti:Mutta jos jollakin moottorilla on ajettu 700 tkm ja vielä jäljellä hoonausjäljet liukupinnoilla, ei hoonaaja ole tietänyt mitä tekee.

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Mersun moottorit tuntuu laukeavan aivan muista syistä kuin moottorin sisuskalujen perusteella. Mersunkin moottoreiden sylinteriputket tehdään aivan muualla kuin Mersun moottoritehtaalla. Mersu joutuu sekin poloinen keräämään moottoreidensa komponentit muilta valmistajilta.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 10.08.2008 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuluminen
Mesen koneet kuluu niin hitaasti että hoonausjäljet näkyy vaikka ois ajettukinjarkki kirjoitti:Joo mitäs ne nyt moottorin valmistamisesta mersulla tietäisi! Siksi mersun koneet varmaan onkin niin paskoja ja laukeaa ensimmäisen kerran jo kun keula saadaan autoliikkeen hallin ovista ulos kun siellä ei hoonaaja tiedä mitä tekee.rumilus kirjoitti:Mutta jos jollakin moottorilla on ajettu 700 tkm ja vielä jäljellä hoonausjäljet liukupinnoilla, ei hoonaaja ole tietänyt mitä tekee.
paljon (=laatua), laitoinpas omankin lusikan soppaan.

Re: Kuluminen
Kun olen noita " laadukkaita " Mersun moottoreita tutkinut ja suorittanut ohivirtaustestejä, niin kyllä se Mersunkin sylinteriryhmä kuluu, kun ohivirtaukset suurenevat sylinteriryhmässä ajokilometrien mukaan.tak kirjoitti:Mesen koneet kuluu niin hitaasti että hoonausjäljet näkyy vaikka ois ajettukinjarkki kirjoitti:Joo mitäs ne nyt moottorin valmistamisesta mersulla tietäisi! Siksi mersun koneet varmaan onkin niin paskoja ja laukeaa ensimmäisen kerran jo kun keula saadaan autoliikkeen hallin ovista ulos kun siellä ei hoonaaja tiedä mitä tekee.rumilus kirjoitti:Mutta jos jollakin moottorilla on ajettu 700 tkm ja vielä jäljellä hoonausjäljet liukupinnoilla, ei hoonaaja ole tietänyt mitä tekee.
paljon (=laatua), laitoinpas omankin lusikan soppaan.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 10.08.2008 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kuluminen
Uteliaana utelen, miten se ohivirtausmittari kertoo, kumpi on kulunut, sylinteri vai mäntä renkaineen?rumilus kirjoitti:Kun olen noita " laadukkaita " Mersun moottoreita tutkinut ja suorittanut ohivirtaustestejä, niin kyllä ne Mersunkin sylinteriryhmä kuluu, kun ohivirtaukset suurenevat sylinteriryhmässä ajokilometrien mukaan.
Muistan purkaneeni yhdenkin jenkkikoneen joka oli olemalla väljä, renkaat poikki ja kuluneet ja paskana. Vaan sylinteriryhmä tehtaan mitoissa..
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Re: Kuluminen
Ohivirtausmittauksella voidaan luotettavasti määrittää imu-sekä pakoventtiilien vuodot erikseen sekä sylinterirymän ohivirtaus kampikammion suuntaan. Erikseen ei tietystikään pysty ohivirtausmittauksella määrittämään männän ja männänrenkaiden kuntoa eikä sylinteriputken kuluneisuutta.Fenton kirjoitti:Uteliaana utelen, miten se ohivirtausmittari kertoo, kumpi on kulunut, sylinteri vai mäntä renkaineen?rumilus kirjoitti:Kun olen noita " laadukkaita " Mersun moottoreita tutkinut ja suorittanut ohivirtaustestejä, niin kyllä ne Mersunkin sylinteriryhmä kuluu, kun ohivirtaukset suurenevat sylinteriryhmässä ajokilometrien mukaan.
Muistan purkaneeni yhdenkin jenkkikoneen joka oli olemalla väljä, renkaat poikki ja kuluneet ja paskana. Vaan sylinteriryhmä tehtaan mitoissa..
Re: Kuluminen
No niin rumilus, ajattelin jotta onpa taas kerran tutun oloinen kirjoitustyyli, tervetuloa taas forumille, oletko lomalla jostakin ?
...ja tämä meni nyt lukkoon. rumilus voi kerätä mielipiteensä ja häipyä samantien tai otetaan käyttöön rajumpi toimenpide ja bannataan koko IP, edelleenkin jatkuvien uusien nimimerkkien generoiminen on tälläkin forumilla kielletty, prkl "
Muistakaa että ei se ole tyhmä joka provosoi vaan se joka provosoituu "80.223.248.174 [ 83 Viestejä ] [ Tarkista IP ]
Käyttäjät, jotka kirjoittavat tästä IP:stä
romuroope [ 121 Viestejä ]
rumilus [ 83 Viestejä ]
hitsari [ 37 Viestejä ]
peikko [ 14 Viestejä ]
samu89 [ 1 Viesti ]
...ja tämä meni nyt lukkoon. rumilus voi kerätä mielipiteensä ja häipyä samantien tai otetaan käyttöön rajumpi toimenpide ja bannataan koko IP, edelleenkin jatkuvien uusien nimimerkkien generoiminen on tälläkin forumilla kielletty, prkl "
Lisää tietoa: www.skg.fi