Kuinka on vanhan auton kanssa eläminen? W116-keskustelua!

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Kuinka on vanhan auton kanssa eläminen? W116-keskustelua!

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Hello, Tänään on ilon päivä, olen saanut jo Iisakin kirkoksi ristityn autotallin seinät maalattua loppusilauksia myöten valmiiksi..ja auto -tyyppisen projektin hankinta alkaa kiinnostamaan. Tiedossa on W116-tyyppinen Mersu 6-koneella ja vuosimalli sama kuin allekirjoittaneella. Kertokaapa miten en voisi perustella ennakkotietojen perusteella katsottua autoa vaimolle. ( Tai miten voisin kehua sijoitukseksi?)
Autossa etupuslissa väljyyttä, mutta on kuitenkin leimattu 12/2007. Miten 1974 valmistuneeseen Saksan ihmeeseen saa kulutusosaa. Vanhimmat MB:t olleet 1980 mallinen kumijalka, jolla kelattu 970 tkm. Siihen sai osia..vaihtaa jonkun verran. Siinä mielessä kiinnostava kiessi, että on leimassa ja talveksi olisi kiva saada puhdetta. Auto kuulemma sopisi kanta-autoksi, eli museo voisi olla harkittava juttu. Antakaapa jokunen lause sanaisesta arkusta kesämiehelle.
Viimeksi muokannut Pekka Kaleva, Ma 11.08.2008 23:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
jperala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 16.07.2008 09:21

Viesti Kirjoittaja jperala »

Kyllä tuohon saa osaa yhtä hyvin kuin mihin muuhunkin, jopa motonetistä löytyy palikat tuohon vuosimalliin :D jos peli on hyvä niin taalat tiskiin ja Mersu talliin :wink:
Mercedes-Benz 260E
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

No, siinä tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä. Eikä edes tarvitse pelätä joutua doping-kokeeseen. Meillä vaan on viikon lomareissu tiedossa etelään, joten ei taida ehtiä hakemaan MB:tä :( . On se vaan hyvä, että on asiansa osaavia kolleegoita päivystämässä. Mulla ollut mersuton vuosi takanapäin. Käyttöautona entinen Tojon taksi on toiminut pirun hyvin. Fiilis vaan puuttuu. :roll:
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14232
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muista tsekata se ruoste. Muuta palikkaa kyllä saa...

nimim. se voi ruostua mistä sen ei pitäisi ruostua

(no ei ehkä mutta kyllä herkkinä hetkinä siltä tuntui...)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, mulla on W115 samaa vuosimallia kuin itsekin eli Bj. 1971. Taidan nimetä Iisakin kirkoksi kun kolmas kesä menossa eikä rapsuttelun loppua näy..

huomioitavaa:
osia saa vanhoihin mersuihin helposti ja hyvin:
Venetmäki mersupurkamo
http://www.rtotuonti.fi/
www.mbclassics.de
www.dbdepot.de

- Omasta kokemuksesta ja vähän muiltakin: pura auto osasiksi niin, että näet rakenteiden ja osien kunnon kattavasti edestä taakse. Jos nyt olisi talli niin purkaisin ihan pelkälle rungolle omani.

- Alapuolisen ruostesuojauksen lisäksi on syytä pitää KAIKISTA tiivisteistä huoli. Mulla ruostui auton pohja sisältä ulos vanhoista n. 10-v. vanhoista korjaussaumoista kun pihalla seisonut auto vuoti sisätiloihin moottoritilan valumasaumasta, etulasin tiivisteestä, takalasin tiivisteestä, molempien etuovien tiivisteistä ja oikeanpuoleisen takalasin tiivisteestä. Lattian paksu, hermeettinen bitumi piti huolta, että vesimolekyyleillä oli messevät oltavat.

- Hyvä hitsaaja on hyvä olla tuttavapiirissä, samoin puolituttu automaalari eikä moottorikoneistamon äijätkään turhia ukkoja ole.

-Jenejä saa kunnostushommissa kulumaan kaamean kasan. Sain oman pystärini halvalla eli 1 000 €:llä, mutta 5-v- loota, kokonaan rempattu kone, sisustus uusiksi, tuulilasinvaihto, maalaukset - niin siihen kuluneella hinnalla ajaisin huonolla väyrysellä ja hyvällä W124sella. No, semmonen mulla on muutenkin. Ja johonkin ne rahat olis kuluneet kumminkin, pahassa tapauksessa turhuuksiin, kuten uuteen pesukoneeseen ja kuivausrumpuun. :shock:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Voisikohan ko. topicin luoja vastata tästä ko. yksilöstä etukäteen esim. seuraaviin kysymyksiin vastaukset.

-Onko kysymyksessä 280S vai 280SE ?
-Manuaali / Automaatti ?
-Ilmastointi?
-Mitenkä ko. auton papereitten laita?
-Onko auton historia miten hyvin tiedossa?
-Mikäli yksilö on SE-malli, niin oletko mitenkä perehtynyt D-jetronicin sielunelämään etukäteen?
-Minkälaista toimintaa aiot harrastaa ko. yksilön ympärillä talvella...(Entisöidä/tuunata/lyödä turboja ja isoja vanteita tjsp...)
-Miten paljon olet valmis laittamaan ko. autoon rahaa?
-Onko auton kromiosat missä kunnossa?
-Oletko testannut toimiiko auton puhallin ja pyyhkijät? (Varsinkin puhallin on yllättävän tyyris käytettynäkin)
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

[quote="Mesedesi"]Voisikohan ko. topicin luoja vastata tästä ko. yksilöstä etukäteen esim. seuraaviin kysymyksiin vastaukset.

-Onko kysymyksessä 280S vai 280SE ? [size=18]Kysymyksessä SE-malli.[/size]-Manuaali / Automaatti ? Manuaali
-Ilmastointi? Ei
-Mitenkä ko. auton papereitten laita? -Onko auton historia miten hyvin tiedossa?

Autosta tiedossa vain viimeiset 4 vuotta, tullut omistajalle "hyvä korisena" paikkaamaan pehmentynyttä W116:sta. Tästä edellisestä on vaihdettu paremmassa kunnossa ollut moottori autoon. Leimattu 12/2007

-Mikäli yksilö on SE-malli, niin oletko mitenkä perehtynyt D-jetronicin sielunelämään etukäteen? Ei mitään kosketuspintaa mekaaniseen ruiskuun. Autolla ajettu noin 10 Tkm per vuosi.

-Minkälaista toimintaa aiot harrastaa ko. yksilön ympärillä talvella...(Entisöidä/tuunata/lyödä turboja ja isoja vanteita tjsp...) Laittaa pellit ja tekniikan semmoiseen kuntoon, että autolla voisi lähteä reissuun koska vaan.
-Miten paljon olet valmis laittamaan ko. autoon rahaa? Valmiudet 5-6 Teur.
-Onko auton kromiosat missä kunnossa? Tähän on vaihdettu näiden kahden yksilön parhaiten säilyneet kromit.
-Oletko testannut toimiiko auton puhallin ja pyyhkijät? (Varsinkin puhallin on yllättävän tyyris käytettynäkin)[/quote] Muistaakseni puhallin vaihdettu helmikuussa ja pyyhkimen moottori tämän 4. vuoden sisällä.

Muuta lisätietoa; auton pohjaa hitsattu ennen edellistä katsastusta tonnilla ja kovalla sateella takakonttiin tulee kosteutta, samoin kuin pelkääjän jalkatilaan. Muutoin tiivisteet kunnossa. Auto ollut suomalaisen leffan kuvauksissa kesällä.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Eli autoon on vaihdettu moottori jostain toisesta W116 korisesta autosta ja se on manuaali D-jetti. Hmm...empä muista olenko itse nähnyt yhtään SE:tä manuaalina, eli jonkinverran taitaa harvinaisempi kombinaatio olla kyseessä.

D-jetti on kylläkin ihan sähköinen ruiskujärjestelmä. Vuonna 1975 tullut 2.sukupolvi W116:sta oli varustettu K-jetillä, joka on taasen mekaaninen.

Eihän siinä mitä, kyllä 5 tonnilla pitäisi saada projektoitua W116 ihan käyttövarmaan kuntoon, kun on tietoa ja taitoa hyppysissä etukäteen, ja kyllähän sitä matkan aikana oppii kokoajan lisää.

Peltiosiakin löytyy vielä jonkinverran tarvikkeena, ja tietysti Vehon hyllystä liki mitä vain. Tosin on W116:sessakin jo sellaisia sisustan osia, joita tehdas ei saa enää toimitettua edes Classic Centerinkään kautta. mm. etuistuinten kiskojen takapäädyissä olevat muovipalat eivät kuulu enää toimitettavien osien listalle.

Täytyy myöntää, että en ihan ymmärtänyt kaikkea lukemaani vieläkään kerralla. Eli onko auto JO NYT korinvaihto-yksilö, vai suunnitteletko itse tekeväsi jonkinlaisen korinvaihdon? Mikäli jompikumpi edellämainituista kysymyksistä saa vastauksen KYLLÄ, niin senjälkeen museoleimaus ei onnistu.

Auton täytyy olla aito ja alkuperäinen, eikä mikään näköiskappale.

Ja siihen kosteusongelmaan yksi todennäköinen syy on takalasin tiivisteen alla. Siellä voi jo olla ruostereikä, josta vesi valuu sisään, tai sitten tiiviste vaan on jostainkohti väljä ja vesi kulkee sitäkautta sisään valuen konttiin. Itse täytin ko. tiivisteen alusen lasitiivistemassalla, jota upposi aika tavalla sinne tiivisteen huulen alle piiloon.

Mutta eipä tuo ollut viime syksynä vettä vuotanutkaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Se on porno eli Bonjourn. Kesämies lähtee viikoksi reissuun, sitten tutkaillaan Oldia noiden lisäinfojen perusteella. Onko moottorin vaihtaminen samanlaiseen este museorekisteriin? Tuleeko rekisteriotteeseen merkintä ks. toimenpiteestä?
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Pekka Kaleva kirjoitti: samoin kuin pelkääjän jalkatilaan. Muutoin tiivisteet kunnossa.
Ikkuna/ovitiiviste, tuulilasin tiiviste tahi sitten tuulilasinpyyhinkoneistolta vedet vastaanottava konehuoneen sauma (ja sitä kautta rintapelti) on pehmennyt. Toivottavasti ei viimeinen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Viesti Kirjoittaja harriba »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
Pekka Kaleva kirjoitti: samoin kuin pelkääjän jalkatilaan. Muutoin tiivisteet kunnossa.
Ikkuna/ovitiiviste, tuulilasin tiiviste tahi sitten tuulilasinpyyhinkoneistolta vedet vastaanottava konehuoneen sauma (ja sitä kautta rintapelti) on pehmennyt. Toivottavasti ei viimeinen.
Tuulilasin vuotavasta alanurkasta vedet valuvat takajalkatilaan. Tuon saa selville poistamalla kojelaudan alapaneelit ja kuikuilemalla samalla kun apumies suihkuttaa vettä tuulilasille.

Rintapellin yläsauman ruostuminen on *ttumaisin kuviteltavissa oleva ruostevaurio. Pohjapeltien hitsaaminen on tuon korjaamiseen verrattuna piknikki puistossa. Sitä voi olla varsin hankala havaita ennenkuin on myöhäistä, pitäisi päästä yläkautta koputtelemaan onko vesi löytänyt tiensä korivahan ja maalin läpi.

Tuommoista on mukava laitella niin kauan kuin ei ole pakko ja luppoaikaa sekä kunnon tilaa piisaa. Isot urakat (sisustan purku, moottorin nosto) tekee mielellään vain kerran, eli kannattaa purkaa auto koriin asti ja tehdä kaikki hitsaukset ja maalaukset kerran kunnolla. Mikään ei syö miestä niin paljon kuin omien korjausten uudelleen korjaaminen, ja varsinkin silloin kun pääsee vielä kerran hitsaamaan peltiä jonka päällä on jo uudet maalit, massat ja matot. Ikävikojen hätäpaikkailussa on se ikävä puoli että pian uusia vikoja alkaa tulla nopeammin kuin mitä edellisiä ehtii teippailemaan, ja koko ajan pistää vihaksi.

Edellisessä moottorisavotassa tein niin, että purkaessa kirjasin kaikki toimenpiteet paperille (tarkkuus: "ohjaustehostimen alipaineletku irti"), ja otin kameralla kuvia sitä mukaa kun homma eteni. Vaikka hiukan tuo vei aikaa, oli ajan ja hermojen säästö kasausvaiheessa moninkertainen kun ei tarvinnut miettiä, eikä osia jäänyt yli ;) Aiemmin mulla oli tapana vaan hyökätä auton kimppuun hylsy- ja kiintolenkkisarjan kanssa ja levitellä osia pitkin tallia niin kauan kuin inspistä riitti, ja rasvaisia murikkakasoja oli lattialla polviin asti.

Tarvitset kunnon manuaalit koriin, voimansiirtoon sekä moottoriin. Itse tilasin manuskat Jenkeistä (4-5v sitten), siellä kun korjauskäsikirjoja on pakko myydä niitä pyytävälle. W115 ja M115 manuskoissa oli myös Ruotsin versiota koskevat tiedot, ei siis pelkästään jenkkimallit. En tiedä mikä nykyään on paras lähde W116 manuskoille.

Itse en ostaisi mitään muuta kuin alkuperäisessä kunnossa olevaa yksilöä. Moottoreissa on pieniä eroja eri vuosimallien ja korimallien välillä. M115 bensanelosessa esim. erilaisia kaasarin ja imusarjan välisiä yhdistelmiä oli lähes tusina. Omassa projektiyksilössä sattui olemaan imusarja ja kaasari eri paria. Tuloksena todella ärsyttävä vika eli tyhjäkäyntiä ei koskaan saanut ihan kohdilleen siten että se toimisi sekä kylmänä että kuumana oikein. Vian löytäminen ei kestänyt kuin kaksi vuotta. Joten mulle riittää jatkossa pelkästään tehtaan konfiguraation vikojen metsästys, niihin on manuaalit ja osat toisin kuin kyläseppien virityksiin :)

Eka mersuprojekti oli W115 pystäri, joka päätyi lopulta romuttamoon. Projektin tappoi ruoste. W123:sen ostin tuosta viisastuneena erittäin hyväkuntoisena. Silti viimeiset viisi vuotta on vedetty happea ilman yhtäkään autoprojektia... ehkä parin vuoden päästä voisi tuoda Saksasta täysin priimakuntoisen pystärin jota voisi sitten vahailla...
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Yhdyn edelliseen, noin niinkun mielipiteen tasolla.

Lisäys vielä edelliseen: kun sisustuksen on purkanut yli tusinan kertaa niin se ei tunnu enää missään. :D

Mulla tuli tälle toimenpiteelle taas tarvetta kun tämän sateisen kesän herkkuna huomasin, että vanhan halkeilleen lattiabitumin alla on vettä. Sehän kuuluu sinne ihan kaikista vähiten.
Rapsuttelin bitumit sisältä pois ja löysin kuusi (6) kpl läpireikiä ja pintaruostetta joka paikasta. Autoa alapuolelta katsellessa kaikki näytti olevan OK, hyvät ja paksut massat..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

No osta ihmeessä, ainahan voit siihen pahanana hetkenä laittaa chevroletin 350:sen. :lol: No ei mutta eihän tuo nyt mistään katsottununa mikään hirveä riski voi olla, pahimmassa tapauksessa menetät vain sijoitetun pääoman. Osiahan siihen saa ja kaikki on korjattavissa jos innostusta ja rahaa riittää kaksi viimeisintä ne tärkeimmät kai?
250CE 1969
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

johtaja300 kirjoitti:No osta ihmeessä, ainahan voit siihen pahanana hetkenä laittaa chevroletin 350:sen. :lol: No ei mutta eihän tuo nyt mistään katsottununa mikään hirveä riski voi olla, pahimmassa tapauksessa menetät vain sijoitetun pääoman. Osiahan siihen saa ja kaikki on korjattavissa jos innostusta ja rahaa riittää kaksi viimeisintä ne tärkeimmät kai?
Pahana hetkenä sinne voi laittaa ainoan oikean moottorin eli OM617 dieselin ja jos lompsaa riittää niin turbona :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

Minulta löytyy w116 280S-SEL:iin uusi MB-original jäähdytin ja ilmastoinnin lauhdutin. Vehossa hinta on kohtuuton.
Myyn kennot 1/4 Vehon hinnasta.
300TE 4matic
190E 2.5-16 Evo1 201036..
300SL r129
s202 C43 amg
w460 300GD -81
JoTy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 19.01.2008 21:29
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja JoTy »

Olisko vikkiä, mistä voisi kysellä sinisiä W116:n penkkejä tai aurinkon haalistamaa tai muuten alkuperäistä vaaleampaa sinistä veluria ?
Tapiolan autoverhoomosta sain korjauspalan ko veluria, mutta on tummempaa kuin autossa oleva kangas ja niin hyvälaatuista, että esim kloridi ei vaikuta mitenkään kankaan värisävyyn.
t. Jorma
Vastaa Viestiin