w124 ilmastointi.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

w124 ilmastointi.

Viesti Kirjoittaja savlari »

Olen 300TE ilmastointia koittanut saada kuntoon, nyt kysyisin neuvoja.
Vaihdoin uuden kennon ja ilmankuivaimen.

Saatiin 400g uutta kaasua laitettua, mutta kompura ei lähe millään päälle??? Vaatiiko se pakko syötöllä koko ton 950g kaasua ennenkuin kompura suostuu lähtemään päälle???

Vaatiiko se ne sähköflektit siihen lauhduttimen eteen, otin ne vanhat pois kun ne oli rikki. Oisko jollain ehjiä käytettynä???

Voiks sen anturion siinä ilmankuivaimen päällä löydä hyppylankalla yhteen et se ohittaa sen paine-anturin vai miten sais ton kompuran herätettyä eloon??
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w124 ilmastointi.

Viesti Kirjoittaja felmit »

savlari kirjoitti:Voiks sen anturion siinä ilmankuivaimen päällä löydä hyppylankalla yhteen et se ohittaa sen paine-anturin ... sais ton kompuran herätettyä eloon??
Kyllä
autodidakti
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 ilmastointi.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

savlari kirjoitti:Olen 300TE ilmastointia koittanut saada kuntoon, nyt kysyisin neuvoja.
Vaihdoin uuden kennon ja ilmankuivaimen.

Saatiin 400g uutta kaasua laitettua, mutta kompura ei lähe millään päälle??? Vaatiiko se pakko syötöllä koko ton 950g kaasua ennenkuin kompura suostuu lähtemään päälle???

Vaatiiko se ne sähköflektit siihen lauhduttimen eteen, otin ne vanhat pois kun ne oli rikki. Oisko jollain ehjiä käytettynä???

Voiks sen anturion siinä ilmankuivaimen päällä löydä hyppylankalla yhteen et se ohittaa sen paine-anturin vai miten sais ton kompuran herätettyä eloon??

Ei vaadi täyteen,teho on vajaatäytöllä vaan pienempi.Toi 400g on liian vähän jotta painekytkin toimisi.Luulisin ainakin 700g vaativan.Painekytkimen voi oikosulkea tosin siitä ei oo muuta hyötyä kuin se että kompuran magneettikytkin vetää.Miten niin flektit rikki?Jumissa vai ei pyöri vaikka isket 12v napoihin.Otappa auki jos on jumittuneet.Akselin irroitat ja voitelet.Ellei vaan muuten pyöri on hiilet jumissa.Irroita ne ja taas pyörii.Voihan niissä tietysti olla ihan vikakin...Mutta epätodennäköistä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Ilmastointi oli tarkistettu viimeksi vuonna 1997, joten se ei ole toiminut moneen vuoteen. Flektit Oli ihan täynnä roskaa ja käämit ruostuneet puhki, eli ei toivoa enää saada niitä kuntoon, ei inahtanutkaan vaikka koitin suoraan akkulaturista.

Pitää koittaa ens viikolla ajaa toi 950g uutta kaasua ilmastointiin jos sit lähtis jo ilmastointi päälle. Olis vaan kiva tietää et se kopura toimii, ettei siellä ole vikaa. Palaan asiaan kun ollaan koitettu tota konstia.

Kiitoksia avusta.

Onks jollain jääny jotain sähköflektiä ylimääräiseksi, minkä sais sinne maskin taakse ilmastoinnin kennon eteen.
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Nyt on kaikki 900g uutta kaasua sisällä järjestelmässä, mutta kompura ei vaan lähde päälle millään...?

Mikä siinä vois vielä olla??? Onko jossain joku ilmastoinnin rele???
Sulake oli ehjä.
Kun painaa siitä ilmastoinnin napista kuuluu ääni että joku läppä menee kiinni ja kun painaa uudelleen että valo sammuu kuuluu ääni että läppä aukeaa, eli nappikin toimii.

Mites noi kompuran liittimet?? Mihin kuuluu tulla virta??

Mites tossa ilman kuivaimessa on kaks jotain anturia, koitettiin ohittaa neekin mut ei kompura inahdakkaan.

Oisko jotain hyviä ideoita?? :?
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Piti vielä kysyä, että pitääkö tän ikäinen -92 auto nollata joku ilmastoinnin tietokone jo?? Voisko siinä olla syy??
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

kaippa sulla sentään on napit oikein eli missään ei pala valo? jos on niin rullista vaan kylmälle niin kohta pitäis lähtee.
huurunpoistonapilla pystyy myös käyttämään kompuraa mielestäni myös kylmällä ilmalla vaikka muuten ei lähtisi.
tuleeko muuten suulakkeista sellasta ilmaa kun haluaa eli toimiiko rullat oikein?
pyyhkimen alla, mistä ilma tulee sisään on lämpötila-anturi (ainakin e-malleissa) se varmasti pitää myös toimia.
en tiedä voiko ulkolämpömittari vaikuttaa myös...?
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

niin en usko että mitään nollausjuttuja ole vielä näissä AUTOISSA!
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

savlari kirjoitti:Onko jossain joku ilmastoinnin rele???
Akun takana
autodidakti
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Kaikki napit toimii ja rullat.

Voihan se olla et se magneetti kytkin on jumissa tai rikki tossa kompurassa. Ei viittis vaan millään ruveta kaivaa koko kompuraa irti, sit lähtee taas nää uudet kaasutkin taivaalle...

Akun takanahan on kaks kauheen kokosta mötiskää, minkä sisällä oli piirikortit. Sit oli joku punainen laatikko, minkä päässä on lasiluukku ja siellä 2 sulaketta. Olisko se sit toi??
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

ei, se on ylijänniterele.
eiköhän releessä lukenut AC tai climate tai jotain vastaavaa
autodidakti
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Katottiin äsken noita piuhoja kompurassa ja koitin virtakynällä. Mihinkään niistä kolmesta ei tule virtaa vaikka auto käy ja ilmastointi on päällä.

Sit kattelin tota relettä, siellä akun takana oli 2 relettä: Toinen oli ASD eli perän, ja toinen oli KPR.??

Kolmannen releen paikka oli näiden vieressä, mutta relettä ei ollut ollenkaan. Voiskohan se olla et joku on ottanut koko releen irti joskus...

Toi tyhjä kohta oli ekaa heti akun takana.
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Tietääkö joku onko toi ilmastoinnin rele se eka akun takana, sen takana heti toi kpr rele???
masa66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Kopsasin kuvan jostakin aikaisemmesta topicista, toivottavasti on apua.

http://img503.imageshack.us/my.php?image=releetax0.jpg

Tv, Masa
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

mulla on muistaakseni akun takana 3 relettä joista yksi on "kuskin"puolella ja kaksi repsikan puolella. molemmilla puolilla yhdessä on sulake. kuskin puoleisessa on pyöreä läpinäkyvä, kirkas kansi. tämä on ilmeisesti ylijänniterele? repsikalla on muistaakseni vihreäkantinen rele jossa on sulake. tämä ilmeisesti bensapumpulle? kolmas ilman sulaketta oleva on????
bensa ja diesel vehkeissä siis jotain eroja ja tietysti kun mullakaan ei ole asd:tä mutta asr on
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Mulla on ihan samallalailla kun tossa kuvassa, mutta taaempi on KPR ja toi ilmastoinnin kohdasta puuttui rele kokonaan, eli siitä varmaan nyt kiikastaa ettei ilmastointi lähde päälle.

Kiitos kuvasta, oli paljon apua. 8)
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Tänään koitettiin, että ERL rele ei sopinut ainakaan tohon mun 300TE ilmastointiin. Mikäs muu rele vois mennä siihen??
volvomies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 12.08.2005 17:47
Paikkakunta: panelia

Viesti Kirjoittaja volvomies »

Samoissa murheissa painitaan täälläkin. Rele sökö ja sillä selvä. Veholla ei varastossa vaan saksasta tilaamalla, hintaa mukavat 300€!!! Tämä relehän siis ohjaa myös servoa joka nostaa tyhjäkäyntiä. Mielessä kävi jättää rele pois ja laittaa kytkimellä koska auto pysyi käynnissä ilman kierrosten nostoakin. Kiesi vaan on äiteemuorin ajossa joten taitaa käyttö manuaalisesti olla naisen käytössä poissuljettua :lol:
No jospa ostopalstan avulla huokealla jostain löytyisi.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kysykääpä Mersupurkaamolta 03-5889166.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
volvomies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 12.08.2005 17:47
Paikkakunta: panelia

Viesti Kirjoittaja volvomies »

Timo L. kirjoitti:Kysykääpä Mersupurkaamolta 03-5889166.
Kiitos vihjeestä, rele on postissa! Ei meinannut ensin löytyä mutta olihan siella kopan pohjalla yksi.
Releen numero on muuten 0025451205 4-syl pentsiinissä.
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Voisko joku kattoo omasta 6 w124 farkusta, missä kutosen kone et mitä siinä ilmastoinnin releessä mahtaa lukea päällä???

Ois yks Clima rele tiedossa, jos se vaan sopii, se on 230e ??? Siinä releen päällä on teksti 4 syl. Joten ei varmaan toimi tässä omassa 300TE???
Vastaa Viestiin