Tuli tehtyä kannentiivisteen vaihto ja kannen höyläys kun pääsi keittämään kieroon mutta mikäs nyt eteen kun ei käynnisty...
sahaa kyllä nätisti mutta ei niin ei... enkä ole mikään mestari näissä dieseleissä niin "tyhmätkin" neuvot saattavat pelastaa
enpä tiedä tuosta ilma hommasta kun, en oikein tiedä ko. koneen ilmauksesta kun vanhassa 240 koneessa olikin oikein käsipumppu jolla sai ilmattua mutta entäs tämä ? venttiilinvälyksistä en muuten tiedä kun kantta tosiaan vähän höylätty niin vaikuttaahan se siihen mitkäs välyksien kuuluisi olla ?
miten jaon saa helpoiten "tarkastettua" oikein sen kyllä "pitäisi" olla.
Ilmat saa helpoiten pois kun löysää suutinputkien mutterit suuttimien påäästä. Sitten kaasupohjassa startaten niin kauan että muttereiden välistä alkaa roiskua löpöä.
Mutterit kiinni ja auton käyntiin.
joo koitanpa tuota suutinputkien hölläämistä kun välykset ja jako on ok.
Koitin ensin yksi kerrallaan höllätä niitä putkia niin oli mielestäni outoa kun viimeisen pytyn mutteri oli vuorossa niin se oikein sihahti kiukkuisesti kun mutun avasin??? onko siis suutin tukossa ja paine jäänyt sinne putkeen ? mutta luulisi silti neljälläkin pytyllä hörskyttävän... vai ?
teelmaki kirjoitti:joo koitanpa tuota suutinputkien hölläämistä kun välykset ja jako on ok.
Koitin ensin yksi kerrallaan höllätä niitä putkia niin oli mielestäni outoa kun viimeisen pytyn mutteri oli vuorossa niin se oikein sihahti kiukkuisesti kun mutun avasin??? onko siis suutin tukossa ja paine jäänyt sinne putkeen ? mutta luulisi silti neljälläkin pytyllä hörskyttävän... vai ?
kauankos tuota "ilmaamista" putket auki pitää jatkaa ? kun aina vaan tuntuu kun saan putket takaisin kiinni niin ei mitään tapahdu ja kun tuon viimesen putken jälleen avaa niin aina tulee tuollainen ilma tuhaus...
Wigilante kirjoitti:kauankos tuota "ilmaamista" putket auki pitää jatkaa ? kun aina vaan tuntuu kun saan putket takaisin kiinni niin ei mitään tapahdu ja kun tuon viimesen putken jälleen avaa niin aina tulee tuollainen ilma tuhaus...
Sen verran että sieltä roiskuu naftaa, ootko ensin käsipumpulla pumpannut suodattimen täyteen ?
Tuossa männä viikolla oli minulla samanlainen ongelma pitkään seisseen 123:n kanssa. Tilanne selvisi suutinputkien hölläämisellä ja startilla pyörittelyllä (ja moottorin kyljen sotkemisella )
Mutta...
Tulipahan mieleen tapaus vuosien takaa. Olin rempannut 3,5 litrasta Fiatin dieseliä ja ei lähtenyt millään käyntiin.
Syyksi selvisi, että vaihtamassani dieselpumpussa oli meno- ja paluu putket toisinpäin.
Molemmisssa päissä oli yksitieventtiilit. Eli venttiili ei laskenut pumpulle löpöä.
Vaikeasti selitetty mutta koeta ymmärtää...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
joo'o no jatkan tuon ilmauksen yrittämistä..
käsittääkseni jako on kyllä oikein kun nokkarattaassa olevassa "prikassa" on sellainen lovi joka osuu nokka akselin "jalassa" olevaan kohotettuun viivaan silloin kun alashiivan merkki on 0 astetta.
voiko olla harmia kun osa suuttimista on sellaisia kasattuja versioita eli parissa suuttimessa on 240:n suuttimien "rungot" mutta sisäkalut tuon 300td:n ?
mikä niille olisi hyvä huolto kun kai niiden kimppuun täytyy käydä jos ei kohta hörähdä...
Wigilante kirjoitti:joo'o no jatkan tuon ilmauksen yrittämistä..
käsittääkseni jako on kyllä oikein kun nokkarattaassa olevassa "prikassa" on sellainen lovi joka osuu nokka akselin "jalassa" olevaan kohotettuun viivaan silloin kun alashiivan merkki on 0 astetta.
Tämähän ei riitä siihen että kone käy.
Myös syöttöpumpun ajoitus pitää olla kohdallaan.
Wigilante kirjoitti:joo'o no jatkan tuon ilmauksen yrittämistä..
käsittääkseni jako on kyllä oikein kun nokkarattaassa olevassa "prikassa" on sellainen lovi joka osuu nokka akselin "jalassa" olevaan kohotettuun viivaan silloin kun alashiivan merkki on 0 astetta.
Muistaakseni tuon prikan voi laittaa kahteen eri asentoon jolloin nokka ei olekkaan kohdallaan vaikka prikan lovi täsmää .
joo sen prikan tosiaan saa kahteen aasentoon mutta se toinen asento on 180 astetta eri suunnassa ja jos laittaisin sen toiseen asentoon niin olisi kyllä venttiilit vasten mäntiä eli se on kyllä todennäköisesti oikein päin.
Nyt on koitettu jo starttipilotillakin mutta ei vaan lähe vaikka ihan hitusen lupaili pilotin kanssa.
Sulla on nyt varmaan se nokka "väärällä" kieroksella! Se pystyy nimenomaan olemaan 180astetta pielessä!tiedän kun olen itekkin joskus laittanut vikaan ja lähti silloin vain pilotilla käyntiin! Tai sitten sulla on syöttöpumpun ajoitus hypännyt hampaalla kun nokkaketju ollu löysällä remontin ajan!
nyt olen kokeillut prikkaakin molemmissa asennoissa... nyt se jo lähtee kovalla pumppuamisella käyntiin (molemmissa prikan asennoissa) mutta ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan, kierrokset nousee alhaalta surkeasti ja kansi lämpeää älyttömän nopeasti TODELLA kuumaksi (siis noin 20s käynti riittää)
Eli mikäs nyt mättää? ? ?
Jos se pumppu on "hypännyt" niin onko siinä mitään muuta mahdollisuutta saada kohdalleen kuin jakoketjulla ? onko esim. hienosäätöä (pumppua kääntämällä) niinkuin jossain vehkeissä ?
Jos nyt en ihan väärin muista niin jakoketju ei pysty hyppäämään pumpun rattaalla koska hammaspyörän kohdalla on pultti sitä varten.
Kampiakselilla sen sijaan ketju hyppää tosi herkästi jos ei huolella pidä ketjua tiukalla.
mutta jos jakoa laittaessa on alashiivan eli kampiakselin shiivan ja nokka akselin merkit kohdallaan ni niin eikös ne sitten ole kohdallaan vaikka olisivat hyppineet?
Kun taas pumpun jakoon nuo eivät vaikuta ...
Mitä siis nyt kannattaisi kokeilla? Jos siiis pumppu ei voi mennä pieleen niin pitäisikö alkaa kokeilemaan siirrellä jakoa eteen ja taa parilla hampaalla?
Alkaa olla selkä jo niin valmis pellin alla köyristelyyn että ei viitsisi siellä taas turhaan aikaa kuluttaa ja olisi jo pian kiva saada auto jolla kulkea.
kertokaas nyt joku moottori tohtori että miten nuo kaikki jaot saisi helpoiten kohdalleen?
Mietin että ottaa venakopan irti ja alipainepumpun irti niin näkee nafta pumpun rattaan sitä kautta mutta onko siinä rattaassa joku merkki vai onko vaan katsottava syöttö kohdalleen niin että aina kun mäntä on tulossa ylös ja imu vena on kiinni niin ko.pyttyyn pitäisi suihkaista naftaa...
Vai onko joku parempi keino olemassa? Pumpun ajoitus nimittäin ilmeisesti on pielessä...
Kiitos taas jo etukäteen ja olisi tosiaan hommalla vähän kiire...
Wigilante kirjoitti:mutta jos jakoa laittaessa on alashiivan eli kampiakselin shiivan ja nokka akselin merkit kohdallaan ni niin eikös ne sitten ole kohdallaan vaikka olisivat hyppineet?
Kun taas pumpun jakoon nuo eivät vaikuta ...
Mitä siis nyt kannattaisi kokeilla? Jos siiis pumppu ei voi mennä pieleen niin pitäisikö alkaa kokeilemaan siirrellä jakoa eteen ja taa parilla hampaalla?
Alkaa olla selkä jo niin valmis pellin alla köyristelyyn että ei viitsisi siellä taas turhaan aikaa kuluttaa ja olisi jo pian kiva saada auto jolla kulkea.
Jos ketju on hypännyt kampiakselilta ja vastaavasti pysynyt pumpun rattaalla,eli pumppu on pyörähtänyt niin pumpun jako on metsässä vaikka laittaisitkin nokan ja kampi merkit kohdalleen.
KIITOS KIITOS nyt on sen näköinen dokumentti että jos tuolla en saa pumppua kohdalleen niin sitten en saakkaan.
Jos joku sen verran vielä vaivautuisi että kertoisi pitääkö nokkarattaalla olevan "ajoitusprikan" olla niin päin että prikassa oleva hahlo on samassa suunnassa kun nokkaakselissa oleva kiila vai juuri toisinpäin.. kun jaon ilmeisesti voi laittaa 180 astetta pieleen.
joo ko. Moottori ei ilmeisesti ole tarkoitettu käyväksi kun ei vieläkään pelitä mutta tällä hetkellä on kyllä vika melko selvä.. Kun 4 suuttimista vuotaa juuresta mutta se kai helpottaa vaihtamalla liekkirenkaat "prikat" niihin. Mutta vieläkin arvelluttaa onko se jako sen 180 pielessä vai ei? Melko hyvin kyllä jo kävi hirveää savutusta lukuunottamatta mikä kai johtuu suutinvuodoista.
eipä käy mese viäkään.. Se olis ny kaupankin käyvänä tai ei 2500e alla 1500e maksavat 20" vanteet alla... Rupeaa syömään vähän hermoja.. Kyllä se on jo käynytkin mutta ei tyhjäkäyntiä ja muutenkin huonosti mutta osasyynä toki että 4 suutinta vuotaa mutta vaihtelen niihin vielä huomenna liekkirenkaat / prikat niin voipi olla että sitten on käyvä peli!