APUA OM617!! KIIRE

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

APUA OM617!! KIIRE

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Tuli tehtyä kannentiivisteen vaihto ja kannen höyläys kun pääsi keittämään kieroon mutta mikäs nyt eteen kun ei käynnisty...
sahaa kyllä nätisti mutta ei niin ei... enkä ole mikään mestari näissä dieseleissä niin "tyhmätkin" neuvot saattavat pelastaa

Tarvitsisi autoa vielä tänään mutta kun .... ....

Kiitos kaikille jo etukäteen :)
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Onkohan ilmat poissa polttoaineputkista? Jako oikein? Venttiilinvälykset oikeat?

Jos polttoainetta tulee oikeaan aikaan, niin rehellisen 617 pitäisi käynnistyä.
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

enpä tiedä tuosta ilma hommasta kun, en oikein tiedä ko. koneen ilmauksesta kun vanhassa 240 koneessa olikin oikein käsipumppu jolla sai ilmattua mutta entäs tämä ? venttiilinvälyksistä en muuten tiedä kun kantta tosiaan vähän höylätty niin vaikuttaahan se siihen mitkäs välyksien kuuluisi olla ?
miten jaon saa helpoiten "tarkastettua" oikein sen kyllä "pitäisi" olla.
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ilmat saa helpoiten pois kun löysää suutinputkien mutterit suuttimien påäästä. Sitten kaasupohjassa startaten niin kauan että muttereiden välistä alkaa roiskua löpöä.
Mutterit kiinni ja auton käyntiin.
teelmaki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:43
Paikkakunta: E - Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja teelmaki »

joo koitanpa tuota suutinputkien hölläämistä kun välykset ja jako on ok.

Koitin ensin yksi kerrallaan höllätä niitä putkia niin oli mielestäni outoa kun viimeisen pytyn mutteri oli vuorossa niin se oikein sihahti kiukkuisesti kun mutun avasin??? onko siis suutin tukossa ja paine jäänyt sinne putkeen ? mutta luulisi silti neljälläkin pytyllä hörskyttävän... vai ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

teelmaki kirjoitti:joo koitanpa tuota suutinputkien hölläämistä kun välykset ja jako on ok.

Koitin ensin yksi kerrallaan höllätä niitä putkia niin oli mielestäni outoa kun viimeisen pytyn mutteri oli vuorossa niin se oikein sihahti kiukkuisesti kun mutun avasin??? onko siis suutin tukossa ja paine jäänyt sinne putkeen ? mutta luulisi silti neljälläkin pytyllä hörskyttävän... vai ?
Suutinputkessa ilmaa.
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

kauankos tuota "ilmaamista" putket auki pitää jatkaa ? kun aina vaan tuntuu kun saan putket takaisin kiinni niin ei mitään tapahdu ja kun tuon viimesen putken jälleen avaa niin aina tulee tuollainen ilma tuhaus...
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Wigilante kirjoitti:kauankos tuota "ilmaamista" putket auki pitää jatkaa ? kun aina vaan tuntuu kun saan putket takaisin kiinni niin ei mitään tapahdu ja kun tuon viimesen putken jälleen avaa niin aina tulee tuollainen ilma tuhaus...
Sen verran että sieltä roiskuu naftaa, ootko ensin käsipumpulla pumpannut suodattimen täyteen ?

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Tuossa männä viikolla oli minulla samanlainen ongelma pitkään seisseen 123:n kanssa. Tilanne selvisi suutinputkien hölläämisellä ja startilla pyörittelyllä (ja moottorin kyljen sotkemisella :evil: )

Mutta...
Tulipahan mieleen tapaus vuosien takaa. Olin rempannut 3,5 litrasta Fiatin dieseliä ja ei lähtenyt millään käyntiin.
Syyksi selvisi, että vaihtamassani dieselpumpussa oli meno- ja paluu putket toisinpäin.
Molemmisssa päissä oli yksitieventtiilit. Eli venttiili ei laskenut pumpulle löpöä.
Vaikeasti selitetty :shock: mutta koeta ymmärtää...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

joo'o no jatkan tuon ilmauksen yrittämistä..
käsittääkseni jako on kyllä oikein kun nokkarattaassa olevassa "prikassa" on sellainen lovi joka osuu nokka akselin "jalassa" olevaan kohotettuun viivaan silloin kun alashiivan merkki on 0 astetta.

voiko olla harmia kun osa suuttimista on sellaisia kasattuja versioita eli parissa suuttimessa on 240:n suuttimien "rungot" mutta sisäkalut tuon 300td:n ?
mikä niille olisi hyvä huolto kun kai niiden kimppuun täytyy käydä jos ei kohta hörähdä... :?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Wigilante kirjoitti:joo'o no jatkan tuon ilmauksen yrittämistä..
käsittääkseni jako on kyllä oikein kun nokkarattaassa olevassa "prikassa" on sellainen lovi joka osuu nokka akselin "jalassa" olevaan kohotettuun viivaan silloin kun alashiivan merkki on 0 astetta.
Tämähän ei riitä siihen että kone käy.
Myös syöttöpumpun ajoitus pitää olla kohdallaan.
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

nyt mentiin sitten tuntemattomalle vyöhykkeelle.. kuinkas tuo pumpun ajoitus katsotaan ja onko ylipäätään voinut mennä pieleen tässä projektissa...
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Wigilante kirjoitti:joo'o no jatkan tuon ilmauksen yrittämistä..
käsittääkseni jako on kyllä oikein kun nokkarattaassa olevassa "prikassa" on sellainen lovi joka osuu nokka akselin "jalassa" olevaan kohotettuun viivaan silloin kun alashiivan merkki on 0 astetta.
Muistaakseni tuon prikan voi laittaa kahteen eri asentoon jolloin nokka ei olekkaan kohdallaan vaikka prikan lovi täsmää :? .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

joo sen prikan tosiaan saa kahteen aasentoon mutta se toinen asento on 180 astetta eri suunnassa ja jos laittaisin sen toiseen asentoon niin olisi kyllä venttiilit vasten mäntiä eli se on kyllä todennäköisesti oikein päin.


Nyt on koitettu jo starttipilotillakin mutta ei vaan lähe vaikka ihan hitusen lupaili pilotin kanssa. :cry:
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Sulla on nyt varmaan se nokka "väärällä" kieroksella! Se pystyy nimenomaan olemaan 180astetta pielessä!tiedän kun olen itekkin joskus laittanut vikaan ja lähti silloin vain pilotilla käyntiin! Tai sitten sulla on syöttöpumpun ajoitus hypännyt hampaalla kun nokkaketju ollu löysällä remontin ajan!
ML W164
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Teppo L kirjoitti:Sulla on nyt varmaan se nokka "väärällä" kieroksella! Se pystyy nimenomaan olemaan 180astetta pielessä!!
5 sylinterinen 617.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Niin om617 se oli miullakin!jokos se auto pelittää?
ML W164
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

no ei pelitä ei....

nyt olen kokeillut prikkaakin molemmissa asennoissa... nyt se jo lähtee kovalla pumppuamisella käyntiin (molemmissa prikan asennoissa) mutta ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan, kierrokset nousee alhaalta surkeasti ja kansi lämpeää älyttömän nopeasti TODELLA kuumaksi :shock: (siis noin 20s käynti riittää)
Eli mikäs nyt mättää? ? ?

Jos se pumppu on "hypännyt" niin onko siinä mitään muuta mahdollisuutta saada kohdalleen kuin jakoketjulla ? onko esim. hienosäätöä (pumppua kääntämällä) niinkuin jossain vehkeissä ?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Jos nyt en ihan väärin muista niin jakoketju ei pysty hyppäämään pumpun rattaalla koska hammaspyörän kohdalla on pultti sitä varten.
Kampiakselilla sen sijaan ketju hyppää tosi herkästi jos ei huolella pidä ketjua tiukalla.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

mutta jos jakoa laittaessa on alashiivan eli kampiakselin shiivan ja nokka akselin merkit kohdallaan ni niin eikös ne sitten ole kohdallaan vaikka olisivat hyppineet?

Kun taas pumpun jakoon nuo eivät vaikuta ...

Mitä siis nyt kannattaisi kokeilla? Jos siiis pumppu ei voi mennä pieleen niin pitäisikö alkaa kokeilemaan siirrellä jakoa eteen ja taa parilla hampaalla?

Alkaa olla selkä jo niin valmis pellin alla köyristelyyn että ei viitsisi siellä taas turhaan aikaa kuluttaa ja olisi jo pian kiva saada auto jolla kulkea. :roll:
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

kertokaas nyt joku moottori tohtori että miten nuo kaikki jaot saisi helpoiten kohdalleen?

Mietin että ottaa venakopan irti ja alipainepumpun irti niin näkee nafta pumpun rattaan sitä kautta mutta onko siinä rattaassa joku merkki vai onko vaan katsottava syöttö kohdalleen niin että aina kun mäntä on tulossa ylös ja imu vena on kiinni niin ko.pyttyyn pitäisi suihkaista naftaa...

Vai onko joku parempi keino olemassa? Pumpun ajoitus nimittäin ilmeisesti on pielessä...

Kiitos taas jo etukäteen ja olisi tosiaan hommalla vähän kiire...
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Wigilante kirjoitti:mutta jos jakoa laittaessa on alashiivan eli kampiakselin shiivan ja nokka akselin merkit kohdallaan ni niin eikös ne sitten ole kohdallaan vaikka olisivat hyppineet?

Kun taas pumpun jakoon nuo eivät vaikuta ...

Mitä siis nyt kannattaisi kokeilla? Jos siiis pumppu ei voi mennä pieleen niin pitäisikö alkaa kokeilemaan siirrellä jakoa eteen ja taa parilla hampaalla?

Alkaa olla selkä jo niin valmis pellin alla köyristelyyn että ei viitsisi siellä taas turhaan aikaa kuluttaa ja olisi jo pian kiva saada auto jolla kulkea. :roll:
Jos ketju on hypännyt kampiakselilta ja vastaavasti pysynyt pumpun rattaalla,eli pumppu on pyörähtänyt niin pumpun jako on metsässä vaikka laittaisitkin nokan ja kampi merkit kohdalleen.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Harri126 kirjoitti:Oliskos tästä mitään apua?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... itus+om617
KIITOS KIITOS nyt on sen näköinen dokumentti että jos tuolla en saa pumppua kohdalleen niin sitten en saakkaan. :D

Jos joku sen verran vielä vaivautuisi että kertoisi pitääkö nokkarattaalla olevan "ajoitusprikan" olla niin päin että prikassa oleva hahlo on samassa suunnassa kun nokkaakselissa oleva kiila vai juuri toisinpäin.. kun jaon ilmeisesti voi laittaa 180 astetta pieleen.
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

joo ko. Moottori ei ilmeisesti ole tarkoitettu käyväksi kun ei vieläkään pelitä mutta tällä hetkellä on kyllä vika melko selvä.. Kun 4 suuttimista vuotaa juuresta mutta se kai helpottaa vaihtamalla liekkirenkaat "prikat" niihin. Mutta vieläkin arvelluttaa onko se jako sen 180 pielessä vai ei? Melko hyvin kyllä jo kävi hirveää savutusta lukuunottamatta mikä kai johtuu suutinvuodoista.
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

eipä käy mese viäkään.. Se olis ny kaupankin käyvänä tai ei 2500e alla 1500e maksavat 20" vanteet alla... Rupeaa syömään vähän hermoja.. Kyllä se on jo käynytkin mutta ei tyhjäkäyntiä ja muutenkin huonosti mutta osasyynä toki että 4 suutinta vuotaa mutta vaihtelen niihin vielä huomenna liekkirenkaat / prikat niin voipi olla että sitten on käyvä peli!

Ensimmäinen kiinnostonut saa viedä!!
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Vastaa Viestiin