Vito 112 CDI Automaatti ravistaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
patteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 16.06.2008 16:36
Paikkakunta: Pieksämäki

Vito 112 CDI Automaatti ravistaa

Viesti Kirjoittaja patteri »

Mistä mahtaa johtua, kun ajaa vaikka viittä kymppiä ja alkaa siitä kiihdyttään rauhallisesti niin alkaa ravistamaan, mutta jos polksee lapun lattiaan niin ei ravista. Sama tilanne tuonne n. 85 km/h saakka, sen jälkeen toimii normaalisti.
patteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 16.06.2008 16:36
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja patteri »

Juu, kiitoksia vaan runsaista vastauksista, täytyy nyt vain poimia se oikea syy tuon temppuiluihin. :P
ml112
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 08.08.2008 19:38

Viesti Kirjoittaja ml112 »

patteri kirjoitti:Juu, kiitoksia vaan runsaista vastauksista, täytyy nyt vain poimia se oikea syy tuon temppuiluihin. :P
Oiskohan turbiinin kiinnityspultit löystyneet? Tää on vain yksi mahdollinen syy ravistukseen, vikahan voi olla myös katkenneissa siivissä.
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Tai jotain muuta turbiinissa, ei esim. lukitu kunnolla.
Onkohan autolla ajettu miten paljon? Eli onko laatikkoöljyt jo vaihdettu?
112 CDI A -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikä vika varmasti ole vetonivelissä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
patteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 16.06.2008 16:36
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja patteri »

Mittarissa on 179 tkm, josta minä olen ajanut 10 tkm. Ravistus tai nykiminen alkoi noin tuhat km sitten pikkuhiljaa. Laatikkoöljyt vaihdettu varmaankin huolto-ohjelman mukaan.
Mites noitten vetoakselien kunnon voi tarkistaa tai tutkia onko vika niissä?
Entäs turbiinin?
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2764
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Laatikon öljyn vaihto ei lienee kuulu huolto-ohjelmaan. Ei ainakaan henkilöautoissa.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En oikein usko laatikkovikaan, ehkä korkeintaan turbiinivika.

Vetonivelten kunto pitäisi selvitä kun niitä pyörittelee ja ihmettelee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Renkaiden tasapainokin kannattaa tarkastaa ennen kuin laatikkoa rupeaa purkamaan pois.

Vetarit jos on väljänä niin yleensä alkaa ravistamaan kuormittaessa, tasakaasulla ei välttämättä tunnu mitään.
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Laatikon öljyn vaihto ei lienee kuulu huolto-ohjelmaan. Ei ainakaan henkilöautoissa.
Mutta tässä vehkeessä se on huolto-ohjelmassa, vaihtoväli 180tkm.

Minulla oli tuossa yksi henkilöauto automaattilootalla. Siinä oli sisävetonivelistä rasvat hävinneet ja käytös oli juurkin päinvastaista. Tasakaasulla ajettaessa ei huommanut oikeastaan mitään, mutta kun kiihdytti läppä pohjassa niin ravisti.

Lisäksi tietyssä syklissä koko auto värisi, tämä oli kylläkin tasakaasulla. Mutta se oli sellaista sekunnin kestävää värinää.
112 CDI A -02
patteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 16.06.2008 16:36
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja patteri »

Vielä pitää palata samaan asiaan, tyhmä kun oon. Se ei mee mulla jakeluun, jos ravistus, tärinä tai nykiminen johtuu vetoakseleista tai turbiinista, niin miksi se lakkaa balttiarallaa kahden tonnin kierroksilla eikä jatku koko kierrosalueen. Siis ravistaa, täristää tai nykii ainoastaan rauhallisella kaasun lisäyksellä reilun tuhannen ja kahden kierroksen alueella. :roll:
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Teoreettisena mallinna tarkasteltaessa tapahtuu niin, että keskipakovoiman suuruus saa epäkeskeisen toiminnan aiheuttaman voiman kumottua.
(kyseessä siis massan hitaus pääosin.)

Turbiinin tapauksessa voi myös syntyä sopivalla kierrosluvulla resonanssi, joka amplitudiltaan on riittävän suuri ja aiheuttavalle voimalle vastakkaisvaiheinen, joka näin ollen häivyttää tärinän tai jumputuksen.

Käytännön osalta saa joku muu selittää... :roll:
patteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 16.06.2008 16:36
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja patteri »

Nyt on laatikkoöljyt vaihdettu tai ainakin osa ja samalla katosi myös ravistus. :lol:
Vastaa Viestiin