Pitääkö tämä paikkansa Saksan punaisista kilvistä?
Tuohan onkin kiinnostavaa. Onko linkkiä mistä löytyy faktaa? Sittenhän keltaisilla ja punaisilla ei ole mitään eroa.......Avantgarde kirjoitti:Hyvä ettet soittanut ja samalla nolannut itseäsi ...Eipä ole kauaa kun Tampereella joku päästeli reteästi keltaisilla Saksan kilvillä. Eikä ollut Suomen siirtotarroja missään. Meinasin soittaa poliisit paikalle...
Keltaisia kilpiä on nykyään kahdenlaisia; ilman greencardia ja greencardillisia! Joten kelpaavat hyvin myös Suomessa, jos on ottanut greencardilliset!
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Koitinhan mä jo aikaisemmin sitä huonolla menestyksellä änkyttää että keltaiset saksan kilvet on nykyään ne joilla saa ajaa pitempää (max 6kk) ja ihan missä vaan, mutta unohdin tuon greencard käytännön mainita. Oli mulla nyt viimeksikin se greencard joka oli voimassa 30 päivää mutta sitten tyhmänä otin ne punapohjaiset pelti kilvet jotka on voimassa vaan sen 15 päivää, kun meinasin että veropäätös tulis suht nopeesti ... 

M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Punapäiset kilvet on joka tapauksessa voimassa max 1 vuoden, jos sen on näin kilpiä ja vakuutusta ottaessa tehnyt. Voimassaoloaika ei ole vakio vaan se päätetään kilpiä ja vakuutusta otettaessa.Eicca_ kirjoitti:Koitinhan mä jo aikaisemmin sitä huonolla menestyksellä änkyttää että keltaiset saksan kilvet on nykyään ne joilla saa ajaa pitempää (max 6kk) ja ihan missä vaan, mutta unohdin tuon greencard käytännön mainita. Oli mulla nyt viimeksikin se greencard joka oli voimassa 30 päivää mutta sitten tyhmänä otin ne punapohjaiset pelti kilvet jotka on voimassa vaan sen 15 päivää, kun meinasin että veropäätös tulis suht nopeesti ...
Kysymys: Miten saadaan keltapäiset kilvet green cardin kanssa? Antaako kaikki vakuutusyhtiöt sellaisia vakuutuksia? Keltapäisissa kilvissä on voimassaoloaika painettu ja se on max 5 pv.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
No.JarkkoH kirjoitti:Registration No.(or if none) Chassis or Engine No.jartuo kirjoitti:No mitä siellä sitten lukee?masasal kirjoitti:Katsokaapas oikein tosi tosi tarkkaan mitä lukee mm Green Cardin laatikossa nro 5. Herättäisikö ajatuksia?
No. tarkoittaa tietenkin number
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Mitä ajatuksia tuon pitäisi herättää?masasal kirjoitti:No. tarkoittaa tietenkin numberJarkkoH kirjoitti:Registration No.(or if none) Chassis or Engine No.masasal kirjoitti:Katsokaapas oikein tosi tosi tarkkaan mitä lukee mm Green Cardin laatikossa nro 5. Herättäisikö ajatuksia?

Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Sellaisia, että ajoneuvossa ei aivan välttämättä tarvitse, kansainvälisen Green Card:n mukaan, olla minkäänlaisia kilpiä. Eli voimassa olevalla allekirjoitetulla Green Card:lla osoitetaan kunkin maan viranomaiselle, että ajoneuvossa on sen haltijalla/kuljettajalla voimassa oleva liikennevakuutus.Matti R kirjoitti:Mitä ajatuksia tuon pitäisi herättää?masasal kirjoitti:No. tarkoittaa tietenkin numberJarkkoH kirjoitti:Registration No.(or if none) Chassis or Engine No.masasal kirjoitti:Katsokaapas oikein tosi tosi tarkkaan mitä lukee mm Green Cardin laatikossa nro 5. Herättäisikö ajatuksia?
Tietenkin muu omistusoikeus on samalla selvitettävissä esimerkiksi kauppakirjalla. Samoin ajoneuvon kuljettaja identifioi itsensä esimerkiksi matkustusasiakirjalla, kuten passilla.
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Väittäisin että tuo Registration Number viittaa jos auto on rekisteröity jollekin henkilölle jossain maassa. Jos ei ole (eli or if none) niin autossa on oltava kuitenkin tunnuskilvet eli väliaikaset kilvet. En usko että missään maassa saa ajaa ilman tunnuskilpiä. Esimerkiksi Saksassa rekisterikilpi-sana on Kennzeichen eli tunnusmerkit, -kilvet, -numerot - ihan miten vaanmasasal kirjoitti:Sellaisia, että ajoneuvossa ei aivan välttämättä tarvitse, kansainvälisen Green Card:n mukaan, olla minkäänlaisia kilpiä. Eli voimassa olevalla allekirjoitetulla Green Card:lla osoitetaan kunkin maan viranomaiselle, että ajoneuvossa on sen haltijalla/kuljettajalla voimassa oleva liikennevakuutus.Matti R kirjoitti:Mitä ajatuksia tuon pitäisi herättää?masasal kirjoitti:No. tarkoittaa tietenkin numberJarkkoH kirjoitti:Registration No.(or if none) Chassis or Engine No.masasal kirjoitti:Katsokaapas oikein tosi tosi tarkkaan mitä lukee mm Green Cardin laatikossa nro 5. Herättäisikö ajatuksia?
Tietenkin muu omistusoikeus on samalla selvitettävissä esimerkiksi kauppakirjalla. Samoin ajoneuvon kuljettaja identifioi itsensä esimerkiksi matkustusasiakirjalla, kuten passilla.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Jaa-a.
Tuossa vieressä lepäjää A4-kokoinen kansainvälinen Green Card. Tai no, oikeammin sellaisen faxattu, mutta täysin virallinen kopio, jonka sain ulkomailta vakuutusyhtiölle antamaani faxinumeroon, kun mersuani olin tuomassa. Faxi tuli siis vakuutusyhtiöstä ulkomaille ja sen on allekirjoituksellaan oikein annetuksi vahvistanut vakuutusyhtiön edustaja.
Green Card:n boxissa kolme (3) on vakuutuksen voimassaoloaika. Boxissa neljä (4) maatunnus jne. Koska autossa ei ollut kilpiä, niin Green Card:n boxiin numero viisi (5) kirjoitettiin ajoneuvon valmistenumero. Boxissa kuusi (6) selvitetään sitten kirjaimella A, että kyseessä on HENKILÖAUTO-CAR sekä tietenkin ajoneuvon merkki ja malli. Boxissa seitsemän (7) on sitten minun nimi ja kotiosoite. Boxissa kahdeksan ( 8 ) on vakuutuksen antaneen yhtiön nimi ja osoite, sekä puhelin- ja faxinumero. Boxissa yhdeksän (9) vakuutusyhtiön edustajan allekirjoitus.
Asiakirjassa on kaksi osiota, eli ylempänä alkuperäinen (original) ja alempana jäljennös (duplicate). Molemmissa osioissa on tietenkin identiset tiedot sekä allekirjoitukset.
Kun sain faxilla ko asiakirjan, allekirjoitin sen molemmat osiot, koska vakuutus on voimassa vain, jos se on vakuutuksenottajan allekirjoittama.
Minulla ei ollut ajamisen suhteen mitään vaikeuksia, johtuisiko siitä, että ajotyylini on muutoinkin aika harmaata köröttelyä. Tosin Tukholmassa autoa laivaan ajettaessa papereita syynättiin, mutta vain hieman.
Jos minä tein jotain rikollista, niin ei se ainakaan ketään kiinnostanut. Mielestäni säästin reilut sata euroa vaivanpalkkaa ja vakuutuksenkin sain jatkuvaksi kun tulin Suomeen ja "tullasin" auton. Siinä vaiheessa otin ne 15 euron tarrakilvet, kun se nyt vain helpotti ajoneuvon rekisteröintimenettelyä ja Green Cardista loppui virta viidessä päivässä. En tiedä, paljonko tuossa 15 euron hinnassa olisi ollut tinkimisen varaa. Tullin kuitissa lukee "siirtolupa (tarrakilven numero) JA vakuutus". Vakuutushan minulla jo oli, jopa voimassa.
Eihän tällä jutulla mitään tekemistä saksalaisten keltaisten tahi punaisten kilpien kanssa ole, mutta kun minä nyt en vain yksinkertaisena ja pihinä autontuojana halunnut sellaisia autoani rumentamaan
Tuossa vieressä lepäjää A4-kokoinen kansainvälinen Green Card. Tai no, oikeammin sellaisen faxattu, mutta täysin virallinen kopio, jonka sain ulkomailta vakuutusyhtiölle antamaani faxinumeroon, kun mersuani olin tuomassa. Faxi tuli siis vakuutusyhtiöstä ulkomaille ja sen on allekirjoituksellaan oikein annetuksi vahvistanut vakuutusyhtiön edustaja.
Green Card:n boxissa kolme (3) on vakuutuksen voimassaoloaika. Boxissa neljä (4) maatunnus jne. Koska autossa ei ollut kilpiä, niin Green Card:n boxiin numero viisi (5) kirjoitettiin ajoneuvon valmistenumero. Boxissa kuusi (6) selvitetään sitten kirjaimella A, että kyseessä on HENKILÖAUTO-CAR sekä tietenkin ajoneuvon merkki ja malli. Boxissa seitsemän (7) on sitten minun nimi ja kotiosoite. Boxissa kahdeksan ( 8 ) on vakuutuksen antaneen yhtiön nimi ja osoite, sekä puhelin- ja faxinumero. Boxissa yhdeksän (9) vakuutusyhtiön edustajan allekirjoitus.
Asiakirjassa on kaksi osiota, eli ylempänä alkuperäinen (original) ja alempana jäljennös (duplicate). Molemmissa osioissa on tietenkin identiset tiedot sekä allekirjoitukset.
Kun sain faxilla ko asiakirjan, allekirjoitin sen molemmat osiot, koska vakuutus on voimassa vain, jos se on vakuutuksenottajan allekirjoittama.
Minulla ei ollut ajamisen suhteen mitään vaikeuksia, johtuisiko siitä, että ajotyylini on muutoinkin aika harmaata köröttelyä. Tosin Tukholmassa autoa laivaan ajettaessa papereita syynättiin, mutta vain hieman.
Jos minä tein jotain rikollista, niin ei se ainakaan ketään kiinnostanut. Mielestäni säästin reilut sata euroa vaivanpalkkaa ja vakuutuksenkin sain jatkuvaksi kun tulin Suomeen ja "tullasin" auton. Siinä vaiheessa otin ne 15 euron tarrakilvet, kun se nyt vain helpotti ajoneuvon rekisteröintimenettelyä ja Green Cardista loppui virta viidessä päivässä. En tiedä, paljonko tuossa 15 euron hinnassa olisi ollut tinkimisen varaa. Tullin kuitissa lukee "siirtolupa (tarrakilven numero) JA vakuutus". Vakuutushan minulla jo oli, jopa voimassa.
Eihän tällä jutulla mitään tekemistä saksalaisten keltaisten tahi punaisten kilpien kanssa ole, mutta kun minä nyt en vain yksinkertaisena ja pihinä autontuojana halunnut sellaisia autoani rumentamaan

Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Siis ajoitko auton Saksasta Ruotsin läpi ilman mitään kilpiä, pelkän Green Cardin turvin ??Eihän tällä jutulla mitään tekemistä saksalaisten keltaisten tahi punaisten kilpien kanssa ole, mutta kun minä nyt en vain yksinkertaisena ja pihinä autontuojana halunnut sellaisia autoani rumentamaan

r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Jani426 kirjoitti:Siis ajoitko auton Saksasta Ruotsin läpi ilman mitään kilpiä, pelkän Green Cardin turvin ??Eihän tällä jutulla mitään tekemistä saksalaisten keltaisten tahi punaisten kilpien kanssa ole, mutta kun minä nyt en vain yksinkertaisena ja pihinä autontuojana halunnut sellaisia autoani rumentamaan

Jos viittiä googlaamiseen riittää, niin ainakin eduskunnan sivuilla on pitkät stoorit lainsäätäjien valmistelevista töistä, eli asiakirjoista, joissa ihan oikeasti mainitaan mm sellainen seikka, että EU on vaatinut jäsenvaltioitaan parantamaan kansalaisten vakuutusturvaa ja helpottamaan toisista maista hankittavien ajoneuvojen siirtoja omistajan kotimaahan.
Muistaakseni takavuosina Suomen touhu asiassa oli juurin toisin päin. Johtui näistä tuontirajoituspelleilyistä, joitten mukaan ulkomailla hankittu vakuutus ei Suomessa ole minkään arvoinen, mutta samaan hengenvetoon ehdottomasti kiellettiin myöntämästä sitä parempaa suomivakuutusta (lakisääteistä ja pakollista) heti kohta kun Suomen kansalainen erehtyi ostamaan ulkomailta auton.
Aikaisemmin (kuten nykyäänkin) oli mahdollista hankkia ulkomaisen liikennevakuutuksen kylkeen suomalainen kaskovakuutus. Ristiriita sille, että suomalaista liikennevakuutusta ei saa, oli melkoinen.
Muuten. Jos uskallus ja luotto Green Card:n ei riitä, niin ei kannata kokeilla kepillä jäätä ja käyttää jotain "löytökilpiä". Niihin sekaantumalla saattaa hukka periä.
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Jaa-a. Hyvällä tuurillahan kaikki onnistuu.
Lyhytaikaisten kilpien käyttö toisessa EU-maassa on ollut toistaiseksi tapauskohtausta - toinen EU-maa tunnustaa toisen maan väliaikaiskilvet jos huvittaa. Yleensä tunnustamisen edellytyksenä on ollut että kilpien saantiin liittyvä systeemi täyttää yleiset direktiiveissä säädetyt rekisteröintijärjestelmän vaatimukset (kuten esimerkiksi Saksan "punapäiset" vientikilvet: keskusrekisteriin merkitään tunnus, vakuutuksen voimassaolo, haltijan nimi ja auton alustanumero).
Saksassa on aiemmin ollut keltaisissa kilvissä käytössä kahta eri systeemiä: autokohtaiset (konttorilla tietylle rungonnumerolle tehdyt) ja yksilöimättömät (ostaja ottaa vakuutuksen ja teettää kilvet, mutta lisää rungonnumeron rekisteriotteeseen itse). Jälkimmäiset eivät ole täyttäneet kansainvälisen systeemin edellytyksiä koska kilpi-rungonnumero-pareja ei ole talletettu mihinkään muualle kun auton mukana kulkevaan kirjaan.
Ehkä tästä syystä, tai sitten jostain muusta nippelistä johtuen, kaikki maat (mm. Tanska) eivät ole hyväksyneet keltaisia kilpiä. Äskettäin noiden yksilöimättömien kilpien myöntäminen Saksassa loppui ja saattaa olla että keltaiset kilvet on jo sitten Tanskassakin hyväksytty, enpä osaa sanoa, mutta vielä vähän aikaa sitten sieltä passitettiin takaisin jos huono tuuri kävi. Mutta toistaiseksi se on yksin tanskalaisten vallassa oleva asia käykö ne vai ei.
Kilvettömänä ajaminen ei ole edes EU:n pykälien mukaan mahdollista. Kilvet on sitä varten että niillä osoitetaan että "ajoneuvon lailliseen liikkumiseen liittyviä verotuksellisia edellytyksiä ja turvallisuusvaatimuksia noudatetaan" eli että joku on jossakin todennut että kaikki on kunnossa. Green Card todistaa vain että autolla on kansainvälinen vakuutus.
Niinpä olisikin tarpeellista kuulla niitä kokemuksia joissa kerrotaan että "olin maassa X liikenteenvalvontaratsiassa kilvillä Y/ilman kilpiä ja poliisi sanoi OK/not OK". Pelkkä onnistunut maan läpiajo tai passintarkastus tullissa ei todista yhtään mitään, kyllä Suomessakin varmasti pystyy aika monta kilometriä ajamaan ilman kilpiä tai väärillä kilvillä ennen kun joku kysyy jotakin.
Lyhytaikaisten kilpien käyttö toisessa EU-maassa on ollut toistaiseksi tapauskohtausta - toinen EU-maa tunnustaa toisen maan väliaikaiskilvet jos huvittaa. Yleensä tunnustamisen edellytyksenä on ollut että kilpien saantiin liittyvä systeemi täyttää yleiset direktiiveissä säädetyt rekisteröintijärjestelmän vaatimukset (kuten esimerkiksi Saksan "punapäiset" vientikilvet: keskusrekisteriin merkitään tunnus, vakuutuksen voimassaolo, haltijan nimi ja auton alustanumero).
Saksassa on aiemmin ollut keltaisissa kilvissä käytössä kahta eri systeemiä: autokohtaiset (konttorilla tietylle rungonnumerolle tehdyt) ja yksilöimättömät (ostaja ottaa vakuutuksen ja teettää kilvet, mutta lisää rungonnumeron rekisteriotteeseen itse). Jälkimmäiset eivät ole täyttäneet kansainvälisen systeemin edellytyksiä koska kilpi-rungonnumero-pareja ei ole talletettu mihinkään muualle kun auton mukana kulkevaan kirjaan.
Ehkä tästä syystä, tai sitten jostain muusta nippelistä johtuen, kaikki maat (mm. Tanska) eivät ole hyväksyneet keltaisia kilpiä. Äskettäin noiden yksilöimättömien kilpien myöntäminen Saksassa loppui ja saattaa olla että keltaiset kilvet on jo sitten Tanskassakin hyväksytty, enpä osaa sanoa, mutta vielä vähän aikaa sitten sieltä passitettiin takaisin jos huono tuuri kävi. Mutta toistaiseksi se on yksin tanskalaisten vallassa oleva asia käykö ne vai ei.
Kilvettömänä ajaminen ei ole edes EU:n pykälien mukaan mahdollista. Kilvet on sitä varten että niillä osoitetaan että "ajoneuvon lailliseen liikkumiseen liittyviä verotuksellisia edellytyksiä ja turvallisuusvaatimuksia noudatetaan" eli että joku on jossakin todennut että kaikki on kunnossa. Green Card todistaa vain että autolla on kansainvälinen vakuutus.
Niinpä olisikin tarpeellista kuulla niitä kokemuksia joissa kerrotaan että "olin maassa X liikenteenvalvontaratsiassa kilvillä Y/ilman kilpiä ja poliisi sanoi OK/not OK". Pelkkä onnistunut maan läpiajo tai passintarkastus tullissa ei todista yhtään mitään, kyllä Suomessakin varmasti pystyy aika monta kilometriä ajamaan ilman kilpiä tai väärillä kilvillä ennen kun joku kysyy jotakin.
Jaa-a. Keskustelua. Hyvä! Täst mie piän.
Viittasin googlailuun eduskunnan sivustolle ja sieltä löytyi heinäkuun neljäntenä päivänä kuluvaa vuotta voimaan saatetun liikennevakuutuslain muutoksen valmistelutyön, eli perustellun lausunnon mukainen/oheinen asiakirja:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD
Leike:
Ehdotettujen säännösten johdosta Suomessa asuvalle ajoneuvon ostajalle, joka aikoo maahantuoda ostamansa ajoneuvon, syntyisi velvollisuus ottaa suomalainen liikennevakuutus heti, kun hän on hyväksynyt toimituksen. Vakuuttamisvelvollisuus säädettäisiin alkamaan välittömästi samoin kuin Suomen rajojen sisäpuolella tapahtuvissa ajoneuvojen omistajanvaihdoksissa. Vakuuttamisvelvollisuuden alkaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että vakuutus on otettava välittömästi velvollisuuden alettua.
Maahantuotaessa ajoneuvoa Suomeen liikennevakuutus olisi siis otettava suomalaisesta vakuutusyhtiöstä jo ennen kyseisen ajoneuvon rekisteröintiä Suomeen.
Viittasin googlailuun eduskunnan sivustolle ja sieltä löytyi heinäkuun neljäntenä päivänä kuluvaa vuotta voimaan saatetun liikennevakuutuslain muutoksen valmistelutyön, eli perustellun lausunnon mukainen/oheinen asiakirja:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD
Leike:
Ehdotettujen säännösten johdosta Suomessa asuvalle ajoneuvon ostajalle, joka aikoo maahantuoda ostamansa ajoneuvon, syntyisi velvollisuus ottaa suomalainen liikennevakuutus heti, kun hän on hyväksynyt toimituksen. Vakuuttamisvelvollisuus säädettäisiin alkamaan välittömästi samoin kuin Suomen rajojen sisäpuolella tapahtuvissa ajoneuvojen omistajanvaihdoksissa. Vakuuttamisvelvollisuuden alkaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että vakuutus on otettava välittömästi velvollisuuden alettua.
Maahantuotaessa ajoneuvoa Suomeen liikennevakuutus olisi siis otettava suomalaisesta vakuutusyhtiöstä jo ennen kyseisen ajoneuvon rekisteröintiä Suomeen.
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Tuolla ja noissa mainituissa direktiiveissä puhutaan myös ajoneuvon kotipaikan määritelmästä kilpien perusteella ja liikennevakuutuskeskuksen velvollisuudesta välittää rekisteröityjen ja vakuutettujen ajoneuvojen tiedot toiseen maahan.
Missään ei sanota että liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa ei maahantuotaessa tarvitsisi olla rekisterikilpiä, päinvastoin ("vakuutettava ajoneuvo voi jo olla toisen maan kilvissä").
Suomen laki määrää auton maahantuojalle velvollisuuden hankkia vakuutus. Jos auto tulee rahtina niin kilpiä ei tarvita, mutta vakuutus on silti oltava.
Saako suomalaisella vakuutuksella kilvet jostakin toisesta maasta on sitten taas eri juttu. Periaatteessa pitäisi onnistua, mutta käytännössä voipi olla harjoittelemisen paikka puolin ja toisin hakea saksalaisesta burgermeisterbürosta leima kilpiin suomalaisen vakuutustodistuksen perusteella.
Missään ei sanota että liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa ei maahantuotaessa tarvitsisi olla rekisterikilpiä, päinvastoin ("vakuutettava ajoneuvo voi jo olla toisen maan kilvissä").
Suomen laki määrää auton maahantuojalle velvollisuuden hankkia vakuutus. Jos auto tulee rahtina niin kilpiä ei tarvita, mutta vakuutus on silti oltava.
Saako suomalaisella vakuutuksella kilvet jostakin toisesta maasta on sitten taas eri juttu. Periaatteessa pitäisi onnistua, mutta käytännössä voipi olla harjoittelemisen paikka puolin ja toisin hakea saksalaisesta burgermeisterbürosta leima kilpiin suomalaisen vakuutustodistuksen perusteella.
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD
Lain yksityiskohtaiset perustelut, 1§:
Edellä mainitusta pääsäännöstä poiketaan, jos ajoneuvossa ei ole rekisteri- tai vakuutuskilpeä eikä tunnistemerkkiä. Tällöin ajoneuvon pysyväksi kotipaikaksi katsotaan sen haltijan pysyvä kotipaikka.
Lain yksityiskohtaiset perustelut, 1§:
Edellä mainitusta pääsäännöstä poiketaan, jos ajoneuvossa ei ole rekisteri- tai vakuutuskilpeä eikä tunnistemerkkiä. Tällöin ajoneuvon pysyväksi kotipaikaksi katsotaan sen haltijan pysyvä kotipaikka.
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Siinä sanotaa "jos ei ole kilpiä", siinä ei ole vastausta kysymykseen "miksi". Tämä laki määrää vakuutusasioista eikä kilvistä. Jos jostain EU:n alueelta löydät sellaisen maan tai alueen jossa saa ajaa ilman kilpiä niin tuon pykälän perusteella siellä mennään. Tai jos joku ajaa ilman kilpiä vaikkei saisi.
Suomen laki perustuu EU:n direktiiviin mutta se ei tarkoita että se on voimassa koko EU:ssa, kailkilla on yleensä paikallinen tieliikennelaki joka määrittelee millä siellä ajetaan. Ja tämä direktiivi ei sano että ilman kilpiä saa ajaa yleisellä tiellä, se sanoo vaan että jos ajetaan ilman kilpiä niin napsahtaa tai ei, maksaja löytyy tuoltapäin.
Jos Saksan, Tanskan ja Ruotsin lainsäädännöstä löytyy sellaiset kohdat jossa sanotaan että "toisenmaalaiset saa ajaa yleisellä tiellä ilman kilpiä jos ehto XX täyttyy" niin sitten homma on OK ajaa Saksasta Suomeen jos sulla on XX, muuten ei.
Katsopas vielä tuo 15§: "Suomesta toiseen ETA-valtioon vietäväksi ostetun ja siellä rekisteröitäväksi tarkoitetun ajoneuvon liikennevakuutuksena pidetään kyseisen määränpääjäsenvaltion lainsäädännön mukaista liikennevakuutusta silloin, kun ajoneuvoa rekisteröidään Suomessa maasta vientiä varten."
Miksi rekisteröitäisiin, jos kilpiä ei tarvita? Tai miksi muualle vietävät pitää rekisteröidä, jos tuotavia ei tarvitse?
Suomen laki perustuu EU:n direktiiviin mutta se ei tarkoita että se on voimassa koko EU:ssa, kailkilla on yleensä paikallinen tieliikennelaki joka määrittelee millä siellä ajetaan. Ja tämä direktiivi ei sano että ilman kilpiä saa ajaa yleisellä tiellä, se sanoo vaan että jos ajetaan ilman kilpiä niin napsahtaa tai ei, maksaja löytyy tuoltapäin.
Jos Saksan, Tanskan ja Ruotsin lainsäädännöstä löytyy sellaiset kohdat jossa sanotaan että "toisenmaalaiset saa ajaa yleisellä tiellä ilman kilpiä jos ehto XX täyttyy" niin sitten homma on OK ajaa Saksasta Suomeen jos sulla on XX, muuten ei.
Katsopas vielä tuo 15§: "Suomesta toiseen ETA-valtioon vietäväksi ostetun ja siellä rekisteröitäväksi tarkoitetun ajoneuvon liikennevakuutuksena pidetään kyseisen määränpääjäsenvaltion lainsäädännön mukaista liikennevakuutusta silloin, kun ajoneuvoa rekisteröidään Suomessa maasta vientiä varten."
Miksi rekisteröitäisiin, jos kilpiä ei tarvita? Tai miksi muualle vietävät pitää rekisteröidä, jos tuotavia ei tarvitse?
Ymmärtääkseni niin Saksa, Tanska kuin Ruotsikin ovat allekirjoituksellaan vahvistaneet Green Card-sopparin. Vai onko heillä joku eri systeemi olla noudattamatta sopimusta ja sen henkeä?
Jos Green Card ei noissa maissa olisi voimassa, niin se olisi merkitty korttiin.
PS.
Suomen laki määrää auton maahantuojalle velvollisuuden hankkia vakuutus.
Tämä on ollut selvää kuin pläkki jo kymmeniä vuosia, vaan suomalainen lainsäätäjä oli niin höveli, että ei "antanut lupaa" myöntää suomalaiselle ajoneuvon maahantuojalle EU-oikeudessakin mainostamaansa parempaa, lakisääteistä, pakollista suomalaista vakuutusturvaa, vaan ostatutti kaiken maailman ulkomaalaisia pilipali
vakuutuksia Nyt "sitä kotimaista" mainostetaan saatavan.
Jos auto tulee rahtina niin kilpiä ei tarvita, mutta vakuutus on silti oltava.
Siis mikä vakuutus? Rahti vai auto? Jos rahtina tuotu auto on joku -50-luvun adenauer kaikilla herkuilla eikä sillä ole ajettu viimeiseen viiteentoista vuoteen kuin talliin ja katsastukseen, niin tuskinpa siihen mitään suomalaisia liikennevakuutuksia ostohetkillä hankitaan, vaikka viranomainen vakuutusta naama punaisena maksettavaksi kiljuisi.
Jos Green Card ei noissa maissa olisi voimassa, niin se olisi merkitty korttiin.
PS.
Suomen laki määrää auton maahantuojalle velvollisuuden hankkia vakuutus.
Tämä on ollut selvää kuin pläkki jo kymmeniä vuosia, vaan suomalainen lainsäätäjä oli niin höveli, että ei "antanut lupaa" myöntää suomalaiselle ajoneuvon maahantuojalle EU-oikeudessakin mainostamaansa parempaa, lakisääteistä, pakollista suomalaista vakuutusturvaa, vaan ostatutti kaiken maailman ulkomaalaisia pilipali

Jos auto tulee rahtina niin kilpiä ei tarvita, mutta vakuutus on silti oltava.
Siis mikä vakuutus? Rahti vai auto? Jos rahtina tuotu auto on joku -50-luvun adenauer kaikilla herkuilla eikä sillä ole ajettu viimeiseen viiteentoista vuoteen kuin talliin ja katsastukseen, niin tuskinpa siihen mitään suomalaisia liikennevakuutuksia ostohetkillä hankitaan, vaikka viranomainen vakuutusta naama punaisena maksettavaksi kiljuisi.
Viimeksi muokannut masasal, Pe 26.09.2008 22:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Tässä on nyt menneet varmaan puurot ja vellit sekaisin
. Autossa on oltava tunnusnumero, eli se millä auto pystytään tunnistamaan kun se on tuolla yleisessä liikenteessä. Ei se Green card sitä autoa tunnista jos sillä ajetaan tutkaan, tai kamera sen nappaa tai vaikka pakenee kolaripaikalta, tai sille kirjoitetaan pysäköintivirhemaksu. Ameriikassa saa etukilpi joissain osavaltioissa puuttua mutta kyllä siellä takanakin tunnusnumero täytyy olla
.


1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1. Miksi minun pitäisi ajaa tutkaan?
2. Miksi kameran pitäisi minut napata?
3. Miksi pakenisin rikospaikalta?
4. Miksi minun pitäisi pysäköidä ajoneuvoni väärin?
Tuon seuraavankin ilman mitään hömpänpömppä puna- tai keltakilpiä
2. Miksi kameran pitäisi minut napata?
3. Miksi pakenisin rikospaikalta?
4. Miksi minun pitäisi pysäköidä ajoneuvoni väärin?
Tuon seuraavankin ilman mitään hömpänpömppä puna- tai keltakilpiä

Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
1. Autosi varastetaan
2. Autosi laukeaa tielle kesken matkan ja se häiritsee muita
3. Joku ajaa sinun kanssa kolarin
4. Saat sairaskohtauksen ja ajat itse kolarin
Kun olin kerran tuomassa yhtä mersua kotiin niin Aldin pihalla 2 punkkupulloa putosi ylikuormaisesta ostoskärristä parkkipaikalle ja hajosi. Ennen kuin ehdin hakea liikkeestä rikkalapion ja harjan niin joku oli ajanut lasinsirujen yli lestadiolaisvankkurilla eli Voyagerilla. Akka vaahtos ihan simona että mitäs jos häneltä meni rengas...otti sitten keltakilpieni numerot ylös ja rauhottus siinä... keltaset kilvet oli muuten ottanut karvakäsi kazakstanilainen joten en paljoa ressiä siitä ottanut
.
2. Autosi laukeaa tielle kesken matkan ja se häiritsee muita
3. Joku ajaa sinun kanssa kolarin
4. Saat sairaskohtauksen ja ajat itse kolarin
Kun olin kerran tuomassa yhtä mersua kotiin niin Aldin pihalla 2 punkkupulloa putosi ylikuormaisesta ostoskärristä parkkipaikalle ja hajosi. Ennen kuin ehdin hakea liikkeestä rikkalapion ja harjan niin joku oli ajanut lasinsirujen yli lestadiolaisvankkurilla eli Voyagerilla. Akka vaahtos ihan simona että mitäs jos häneltä meni rengas...otti sitten keltakilpieni numerot ylös ja rauhottus siinä... keltaset kilvet oli muuten ottanut karvakäsi kazakstanilainen joten en paljoa ressiä siitä ottanut

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Sorry Masasal, mä yritän kuvata tilanteen selvemmin:masasal kirjoitti:1. Miksi minun pitäisi ajaa tutkaan?
2. Miksi kameran pitäisi minut napata?
3. Miksi pakenisin rikospaikalta?
4. Miksi minun pitäisi pysäköidä ajoneuvoni väärin?
Tuon seuraavankin ilman mitään hömpänpömppä puna- tai keltakilpiä
TÄMÄ LAKI ON SÄÄDETTY SIKSI ETTÄ NE KAVERIT JOTKA AJAA VAAN ILMAN MITÄÄN V***N KILPIÄ MAASTA TOISEEN OLIS VAKUUTETTU JOSSAKIN V***N YHTIÖSSÄ JOSSAKIN MAASSA VAI MIKÄSEON KUN NIIDEN AUTOISSA EI OLE MITÄÄN V***N KILPIÄ JA KAVERIT SANOO ETTÄ SE ON EU:SSA OK
eli siis kuka maksaa jos jotakin sattuu.
Selväjysi kirjoitti:Sorry Masasal, mä yritän kuvata tilanteen selvemmin:masasal kirjoitti:1. Miksi minun pitäisi ajaa tutkaan?
2. Miksi kameran pitäisi minut napata?
3. Miksi pakenisin rikospaikalta?
4. Miksi minun pitäisi pysäköidä ajoneuvoni väärin?
Tuon seuraavankin ilman mitään hömpänpömppä puna- tai keltakilpiä
TÄMÄ LAKI ON SÄÄDETTY SIKSI ETTÄ NE KAVERIT JOTKA AJAA VAAN ILMAN MITÄÄN V***N KILPIÄ MAASTA TOISEEN OLIS VAKUUTETTU JOSSAKIN V***N YHTIÖSSÄ JOSSAKIN MAASSA VAI MIKÄSEON KUN NIIDEN AUTOISSA EI OLE MITÄÄN V***N KILPIÄ JA KAVERIT SANOO ETTÄ SE ON EU:SSA OK
eli siis kuka maksaa jos jotakin sattuu.


Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Onko tämä tietoa vai mutua. Minkälaisia muita uskomuksia asian tiimoilta löytyy? Huhua vai mutua? Vaiko silkkaa faktaa?markoala kirjoitti:Hmm. Sen tiedän että ilman kilpiä ei saa ajaa. Siitä saa sakot
Otetaanpa ajatelmatasolla seuraavanlainen vaihtoehto käsittelyyn: Olet ostanut esimerkiksi Saksasta ajoneuvon. Siis ostanut. Sinulla on ajoneuvon kaikki tiedot käytettävissäsi ja haet ajoneuvoon vakuutuksen, tarrakilvet eli siirtokilvet ja green cardin, kun lähdet ajoneuvoa hakemaan Saatko ne? Jos, niin miksi saat ja jos et saa niin miksi et saa? Onko niissä voimaa? Myös Saksassa? Jos, niin miksi ei ole? Jos on, niin miksi on? Entäs mitäs nyt sanoisi viranomainen? Suomessa, Saksassa, Tanskassa tai Ruotsissa?
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
No pistetään tästä mutua. Suomen tarrat ei käy, vastaus löytyy AKE:n sivuilta:
"Pohjoismaisen sopimuksen perusteella siirtomerkein varustetulla ajoneuvolla voi käydä Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa edellyttäen, että ajoneuvo on liikennekelpoisessa kunnossa ja täyttää vierailumaan määräykset ajoneuvolle asetetuista mittarajoista ja veromääräykset.
Siirtolupa voidaan myöntää Suomessa, jos lähtöpaikka on Suomesta eli siirtolupaa ei voi myöntää esim. välille Kööpenhamina - Helsinki."
Mutta edelleen, ainakin teoriassa (direktiivin mukaan ja suomalaisen lakiehdotuksen yksityiskohtaiset perustelut, 15§) sillä suomalaisella vakuutuksella pitäisi (ainakin jonakin päivänä) saada myös ne punaiset Saksan vientikilvet. Eli sama tilanne kun vienti Suomesta mutta toiseen suuntaan. Jos suomalainen vakuutus ei kelpaa kilpien myöntäjälle, vaihtoehtona on lähtömaasta otettu liikennevakuutus.
Green Card on tarvittu jos jos kilvet on direktiivin 72/166/ETY 4 artiklan kohta B mukaiset erityistyyppiset rekisterikilvet. Siinäkin sanotaan että "kilvet", ei puhuta kilvettömistä. Kilvettömiä on sitten ne ajoneuvotyypit jotka ei kilpiä tarvitse (max. 15 km/h). Ja lakia on muutettu nimenomaan siksi että Green Cardia ei saa enää tarkistaa rajalla, vaan ainoastaan osana normaalia liikenteenvalvontaa. Niinpä on pidetty todennäköisenä että vakuutuksettomien (ja ehkä kilvettömienkin
) autoilijoiden osuus liikenteessä kasvaa. Syystä tai toisesta - sekavat määräykset jne. mutta jos kontrolli puuttuu niin näin käy.
"Pohjoismaisen sopimuksen perusteella siirtomerkein varustetulla ajoneuvolla voi käydä Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa edellyttäen, että ajoneuvo on liikennekelpoisessa kunnossa ja täyttää vierailumaan määräykset ajoneuvolle asetetuista mittarajoista ja veromääräykset.
Siirtolupa voidaan myöntää Suomessa, jos lähtöpaikka on Suomesta eli siirtolupaa ei voi myöntää esim. välille Kööpenhamina - Helsinki."
Mutta edelleen, ainakin teoriassa (direktiivin mukaan ja suomalaisen lakiehdotuksen yksityiskohtaiset perustelut, 15§) sillä suomalaisella vakuutuksella pitäisi (ainakin jonakin päivänä) saada myös ne punaiset Saksan vientikilvet. Eli sama tilanne kun vienti Suomesta mutta toiseen suuntaan. Jos suomalainen vakuutus ei kelpaa kilpien myöntäjälle, vaihtoehtona on lähtömaasta otettu liikennevakuutus.
Green Card on tarvittu jos jos kilvet on direktiivin 72/166/ETY 4 artiklan kohta B mukaiset erityistyyppiset rekisterikilvet. Siinäkin sanotaan että "kilvet", ei puhuta kilvettömistä. Kilvettömiä on sitten ne ajoneuvotyypit jotka ei kilpiä tarvitse (max. 15 km/h). Ja lakia on muutettu nimenomaan siksi että Green Cardia ei saa enää tarkistaa rajalla, vaan ainoastaan osana normaalia liikenteenvalvontaa. Niinpä on pidetty todennäköisenä että vakuutuksettomien (ja ehkä kilvettömienkin

Onko tämä tietoa vai mutua. Minkälaisia muita uskomuksia asian tiimoilta löytyy? Huhua vai mutua? Vaiko silkkaa faktaa?
Jos ei kilpiä, ei ole rekisterissä eikä siirtolupaa tai koe kilpeä. Tätäkö tarkoitat? Jos niin, sakotusperuste on olemassa. Ja sittenkin jos kilvet on, mutta ei ole paikallaan. Ja sittenkin jos kilvet on peitetty tai muutettu.
Saahan sitä kokeilla miten sujuu ilman kilpiä ajo. Voi olla että pääsee pitkäänkin.
W213 220d +W242 electric drive
Tämähän on hauska keskustelu
.
1. Miksi ajaisin kilvettömällä autolla?
2. Miksi ajaisin ilman kilpiä jos sellaiset on olemassa?
3. Miksi peittäsin tai muuttaisin kilpiä?
Viime kesänähän sain tuta todellakin tuon tarrakilpien voimassaolon. Ajoin tarrakilvellisen mersuni laivaan joka oli menossa Tallinnaan. Olimme vaan risteilyllä ja autoni sai tuulilasiin lapun jossa oli tieto että autoa ei sa ajaa maihin; se oli vaan mukana (ei tarvinnut parkkeerata satamaan).
Rajavartiosto irroitti tarrat satamassa eikä antanut niitä takaisin kun palasimme Suomeen; syy siis se että jos vaikka onnistuisinkin saamaan juuri Saksasta ostetun autoni maihin Tallinnassa, ja kilvethän eivät ole siellä voimassa
. Tulli oli palattaessa onneksi myötämielinen ja antoi minun piirtää itse pahville "väliaikaiset" kilvet joilla sitten ajelin reilut 2 kk.

1. Miksi ajaisin kilvettömällä autolla?
2. Miksi ajaisin ilman kilpiä jos sellaiset on olemassa?
3. Miksi peittäsin tai muuttaisin kilpiä?
Viime kesänähän sain tuta todellakin tuon tarrakilpien voimassaolon. Ajoin tarrakilvellisen mersuni laivaan joka oli menossa Tallinnaan. Olimme vaan risteilyllä ja autoni sai tuulilasiin lapun jossa oli tieto että autoa ei sa ajaa maihin; se oli vaan mukana (ei tarvinnut parkkeerata satamaan).
Rajavartiosto irroitti tarrat satamassa eikä antanut niitä takaisin kun palasimme Suomeen; syy siis se että jos vaikka onnistuisinkin saamaan juuri Saksasta ostetun autoni maihin Tallinnassa, ja kilvethän eivät ole siellä voimassa

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224