190E ilmanputskotelon irroitus kadotti tyhjäkäynnin! RATKESI

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

190E ilmanputskotelon irroitus kadotti tyhjäkäynnin! RATKESI

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Terve,
Irroitin ilmanputsarikotelon öljyhuollon ajaksi ja nyt sitten moottori röpöttää eikä käy kunnolla. Eli ilmeisesti imuilmavuodon aiheutin autoon. Auto ei käy ollenkaan tyhjäkäyntiä ja röpöttää pahasti kierroksilla. Käy ontuen pienellä kaasulla. Ei voi ajaa.

Moottoriin yhdistyvä imuputken pää on kova ja mielestäni ei riittävän tiivis. Siinähän ei edes ole mitään klemmaria.
KUVA 1:
Kuva

Voiko olla että se, sai irroituksessa siipeensä ja jäi väljäksi? Onko tuo liitos yleinen vuotokohde?

Toisena vaihtoehtona olisi ohut alipaineletku, joka kulkee kohti seuraavassa kuvassa olevaa aparaattia, jossa on väljän oloinen läpivienti alipainekellolle. Mitään reikiä tai halkeamia en koko putkihässäkästä löytänyt. Ainoastaan liitokset epäilyttävät.
KUVA2:
Kuva

Mistä ihmeestä alipaine vuotaa? Ostan huomenna jostain läpivientikumin ainakin tuohon mikälieregulaattoriin. Onko tarkkaa kuinka syvälle tuon pillin työntää tuohon laitteeseen? Miten tuo laite toimii?
Viimeksi muokannut kardaani, Su 24.08.2008 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Melkein sama vaikka ne molemmat letkut ottaa irti. Ei vaikuta noin käyntiin. Jossain muualla vika kun noissa paikoissa.

Toisessa kuvassa on bensanpaineen säädin. Siihen menevä letku säätää sitä hiukan ilmanpaineen mukaan esim. vuoristossa..
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No ihme homma. Eli kun mitään muuta ei ole irroitettu kun ilmanputsarikotelo ja alipaineletkut bensanpaineensäätimeltä ja koneelta tietty se paksu musta letku. Mitään vikaa ei ollut ennen putsarikotelon irroitusta.
Eli esim. bensanpaineen säätimellä ei ole mitään merkitystä käyntiin jos sen liitoksesta pääsee alipaine karkuun??
Siis huom! MITÄÄN VIKAA EI OLLUT ENNEN ILMANPUTSARINKOTELON IRROITUSTA! Tyhjäkäyntiä ei ole ollenkaan. Kaasulla pystyy pitämään käynnissä täysin ontuen ja röpöttämällä. Pakko kai siinä on olla alipainevuoto. Auto on -83 190E aut katalysaattorilla.
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: 190E ilmanputskotelon irroitus kadotti tyhjäkäynnin! KUV

Viesti Kirjoittaja Skraba »

kardaani kirjoitti:Moottoriin yhdistyvä imuputken pää on kova ja mielestäni ei riittävän tiivis. Siinähän ei edes ole mitään klemmaria.
KUVA 1:
[ [url=http://img517.imageshack.us/img517/4409/190e003mo8.th.jpg] ][/URL]
Tuohan on vain se huohotinputki, eikö? Se ei vaikuta käyntiin kyllä mitenkään. Ittellä oli pikkumersu useamman vuoden. Mun pikkumersun tyhjäkäynnin ongelmat aiheutuivat jonkin kytkimen paskaantumisesta jossain siellä moottorin uumenissa - se kertoi ruiskulle, että on jalka pois kaasulta. Tämä aiheutti sen, että esim moottorijarrutuksien jälkeen kone sammui tosi herkästi. Asiantuntijat sanokoo tuolle oikean nimen. (ei kuitenkaan se pikkukytkin siinä kaasuvivuston kupeessa vaijerin lähellä)

Et kai sie siihen kuusiokoloruuvviin puuttunut, johon pääsee käsiksi vaikka ilmanputsarin läpi sen ollessa paikallaan?
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 190E ilmanputskotelon irroitus kadotti tyhjäkäynnin! KUV

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

kardaani kirjoitti:Moottoriin yhdistyvä imuputken pää on kova ja mielestäni ei riittävän tiivis. Siinähän ei edes ole mitään klemmaria.
Se on muuten huohotinputki eikä sekään tuolla tavalla vaikuta. Eikös siihenkin putkeen tule myös kiinni alipaineletku, onkos se paikallaan? En kyllä tiedä mitä se vaikuttaa mutta muistelen vaan että irrottaessani tuosta omasta purkupelistä konetta huomasin tuollaisenkin letkun.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No juuri siitä mustasta putkesta, joka lähtee öljykopasta lähtee sellainen haara, johon tulee bensanpainesäätimeltä n. 20 sentin pituinen ja n. 3 millin paksuinen muovinen läpinäkyvä alipaineletku. Ja tälläkö ei ole mitään merkitystä käyntiin???
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Mulla hajosi tuo huohotin letkun venttiilikopan pää...
Ja tästä alkoi tyhjäkäynti ongelma.
Irrotin tuon putsarin sekä koko huohotin letkun, jotta pääsen
tuonne venakoppaan käsilsi.
Oli murtunut halkeama letkun päähän ja sitten se falskasi.
Kuitenkin sama imukierto johtaa tyhjäkäynti moottorille...

Eli suosittelen että tarkastat ne kolme huohotinletkua.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Selvä kiitos vinkistä. Ajattelinkin, että pakko tuolla kumihässäkällä on olla jotain vaikutusta käyntiin. Mutta kertokaapa vielä tuosta bensanpaineen säätimen toiminnasta, siihenhän menee alipaineletku tuosta huohontinletkusta. Eikö sillä ole käynnin kanssa mitään tekemistä?
k.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 10.12.2003 10:42

Viesti Kirjoittaja k.k »

Siinä huohotinputkessa on se T-haara, josta lähtee paksu putki myös imusarjaan. Putken etupäässä oleva vaalea muovipalikka, jonka läpi menee pieni reikä, toimii kuristimena. Kaikki imuvuodot tämän kuristimen jälkeen ovat ylimääraäisiä ja tietenkin haitaksi. Siellä on useampiakin putkiliitoksia mm. tyhjäkäyntimoottorilla, joista voi tulla vuotoja.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Selvä kiitos vinkistä. Ajattelinkin, että pakko tuolla kumihässäkällä on olla jotain vaikutusta käyntiin. Mutta kertokaapa vielä tuosta bensanpaineen säätimen toiminnasta, siihenhän menee alipaineletku tuosta huohontinletkusta. Eikö sillä ole käynnin kanssa mitään tekemistä?
Tuon letkun kautta ruisku haistelee ilmanpainetta, esim. vuoristoajoa varten. Muoviputki on kiinnitetty ilmanpuhdistimeen, joten siellä on aina vakio ulkoilmanpaine. Syy tuollaiseen kiinnitykseen on vain lian kertymisen estäminen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Berglund kirjoitti:Mulla hajosi tuo huohotin letkun venttiilikopan pää...
Ja tästä alkoi tyhjäkäynti ongelma.
Irrotin tuon putsarin sekä koko huohotin letkun, jotta pääsen
tuonne venakoppaan käsilsi.
Oli murtunut halkeama letkun päähän ja sitten se falskasi.
Kuitenkin sama imukierto johtaa tyhjäkäynti moottorille...

Eli suosittelen että tarkastat ne kolme huohotinletkua.
Sama oli mulla.

Otin irti putsarin kotelon ja mitään en tehnyt muutoksia. Ainoastaan tuo huohotinputki oli hapertunut rikki ja hajosi irroitetaessa ja topicin aloitusviestin mukaiset oireet tuli. Vika korjaantui kun sen huohotinputken vaihtoi ehjään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Sama oli mulla.

Otin irti putsarin kotelon ja mitään en tehnyt muutoksia. Ainoastaan tuo huohotinputki oli hapertunut rikki ja hajosi irroitetaessa ja topicin aloitusviestin mukaiset oireet tuli. Vika korjaantui kun sen huohotinputken vaihtoi ehjään.
Kysehän voi olla myös siitä, että tässä tapauksessa ruisku on säädetty juuri niin rikkaalle kun se voi olla. Kun huohotinputki rikkoontuu, seos rikastuu, kun ilmanpuhdistin ei enään pääse aiheuttamaan sitä pientä alipainetta joka alentaa KE-jetronicin säätäjän alakammiopainetta tuon huohontinputken ja paineensäätäjän välityksellä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Hyvinkin mahdollista, tuon jälkeen oli melko urakka että sai autoon päästöt katsastuskuntoon. Oli nimenomaan rikkaalla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

k.k kirjoitti:Siinä huohotinputkessa on se T-haara, josta lähtee paksu putki myös imusarjaan. Putken etupäässä oleva vaalea muovipalikka, jonka läpi menee pieni reikä, toimii kuristimena. Kaikki imuvuodot tämän kuristimen jälkeen ovat ylimääraäisiä ja tietenkin haitaksi. Siellä on useampiakin putkiliitoksia mm. tyhjäkäyntimoottorilla, joista voi tulla vuotoja.
Noniin. Nyt pääsin autoon taas käsiksi. Vaihdoin uuden huohotinletkun (9,60 e) kun vanhasta tosiaan oli moottoriin liittyvä pää täysin kova kuin kivi ja oli kova muutenkin. Vaihto ei tuonut käyntiä takaisin. Eli tyhjäkäyntiä ei ole ja räpättää kierroksilla. Lisäksi nokeaa tulpat ja savuttaa.
Tuossa yllä mainitset paksun putken joka lähtee imusarjaan. Siinä on muovinen vaalea liitoskappale, mutta ei siinä mitään pientä reikää ainakaan tässä autossa ole? Menee ihan samanpaksuisena eteenpäin-onko tuosta irronnut joku osa? Kiitos muuten kaikille vinkeistä. Kyllä sen vian on löydyttävä kun tiedetään, että mitään autosta ei ole muuta tehty kuin irroitettu ilmanputsarikotelo ennenkuin vika tuli :wink: Lisää vaan vinkkejä peliin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Hoks, romiksella kun tsiigailin, niin sen vaalean muovipalikan se pieni reikäpää oli hapertunut irti ja löytyi siitä huohotinletkusta! Siitä autosta siis oman letkun irroitin ja funtsin sen takia et onkohan ees samanlainen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Olisiko kellään kuvaa laittaa millainen sen T-haaran muovikappaleen kuristin kuuluisi oikeasti olla. viikonloppuna en kerennyt sitä kuristinta vilkaista, mutta sen verran sitä viimeksi katsoin, että mitään kuristinta siinä ei kyllä ollut vaan iso aukko jos virtaukset pääsee vapaasti läpi. Ja nyt päääsen vasta perjantaina auton luokse. Nyt olisi viikko aikaa pohtia vikaa ja keksiä keinoja. :wink:
Jos tuo kuristin puuttuu niin vaikuttaako se niin, että ilmamassamittari saa käsityksen, että ilmaa tulee paljon ja sitten koneeseen lykätään polttoainetta tyhjäkäynnilläkin kuten kaasu lähes pohjassa?
Jos asia on noin niin silloin tuo kuristimen puuttuminen olisi selkeä syy röpötykseen ja savutukseen? Ymmärränkö nyt asiaa mitenkään? Laittakaa vaan vastauksia, kun mulle tää bensojen sielunelämä on nyt aukeamassa kun on eka bensamese taloudessa ollut 1,5 vuotta. Ja tällaisten vikojen kautta sitä voisi juuri oppia. :wink:
Avatar
zero
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 15.08.2006 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja zero »

mitenkähän tässä kävi kun itsellä kävi samallainen tempaus samaisessa projektissa, mutta erona vaan että kaasua painettaessa käy ja kukkuu normaalisti? :?
Suunnistan tähtien mukaan...

-MB 190 2.0E 1988
-Opel Vectra 1.6 1998 (entinen)
-Honda Accord 2.0Ex 1991 (entinen)
-Suzuki SA310 1.0 1984 (entinen)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hyvinhän tässä kävi. Vika oli moottorin lämpätunnistimen johdossa. Kannessa on kolme tunnistinta koneen etupäästä lähtien: kaksinapainen anturi mittariston lämpömittarille, keskellä moottorin lämpötunnistin viimeisenä magneettiviskon anturi.
Vahingossa löysin vian. Eli moottorin lämpötunnistimen pistokkeesta oli johto täysin irti tinauksesta-se näytti täysin ehjältä, mutta kun johtoa nosti liiittimestä niin se oli täysin irti tinauksesta. Kolvasin sen kiinni ja laitoin takaisin-käy kuin enkeli. Johto oli ilmeisesti ollut aivan ohuelti enää kiinni pistokkeessa ja se oli vain irronnut lopullisesti sattumalta ilmanputsarikotelon irroituksen yhteydessä.
Kun johto oli irti niin moottorin tietokone saa viestin, että vastus on erittäin suuri lämpöanturilla ja moottorille täytyy antaa paljon polttoainetta (niin paljon kuin sinne saa menenmään)-eli tyhjäkäynti ei luonnistu kun kone tukehtuu bensaan-röpöttää ja savuttaa runsaasti myös.
Jos en olisi löytänyt anturin johdon irtoamisvikaa niin olisin todennäköisesti irroittanut seuraavaksi liittimen määräjakajan kupeesta. Silloin kone olisi varmaankin toiminut kohtuullisesti kun elektroniikan ohjeistama rikastus"käsky" olisi jäänyt tulematta. Onneksi tämä aparaatti toimii tarvittaessa myös ilman boksin neuvoja.
Helppo ja halpa korjaus-yhden johdon kolvaus paikoilleen. Samalla tuli opittua auton tekniikkaa paremmin ja tuli myös uusittua pari hapertunutta/kovettunutta letkua huohotusjärjestelmästä. Periaatteena on aina ollut, että ehjiä osia ei vaihdeta vaan haetaan ensin oikea vika-vähän niinkuin autokorjaamoilla on tapana :wink: :wink:
Vastaa Viestiin