Saisko apua viisaammilta? Vaihdoimpa tuossa öljyt, öljynsuodattimen ja yhden huohotusletkun, ja kun sen jälkeen käynnistin auton, niin tyhjäkäynti oli kokonaan poissa Kun kaasua antaa, niin pysyy käynnissä ja käy ja liikkuu normaalisti.
Auto on oireillut aiemmin niin, että aluksi tyhjäkäynti humppasi 1200-1800, mutta lopetti sen automaattisesti jonku ajan kuluttua (epäilin että jokin oli vaan ollut vähän jumissa ja alkoi taas pelata normaalisti), mutta jatkoi sitten pientä humppaamista noin 700-850 kierroksen välillä ja nyt tosissaan lopetti kokonaan, mikä avuksi? Autohan oli 190 2,0E -88
Kiitos kaikille jo etukäteen
Viimeksi muokannut zero, Ma 25.08.2008 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla oli murtunut pari ja kummatkin liitos kohdista, ei huomannut
niitä ellei ottanut letkuja kokonaan irti.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Joo pakkohan se on taas töiden jälkeen alkaa kattomaan niitä letkuja, se vaan ku muutamat niistä olivat aiemmin murtuneet, joten vaihdoin ne ja sitten tosissaan loppui tyhjäkäynti. Auttakaahan vielä tietämätöntä sen verran, että mikä osa se tyhjäkäyntimoottori on?
Kiitos tosissaan pikaisista vastauksista, ku auto pitäis saada lauantaihin mennessä kuntoon, ku pitäis lähtä ajeleen Oulua kohti
Tyhjäkäyntimoottori löytyy sieltä imusarjan välistä. Otat ilmanputsarikotelon pois niin näkyy. Sellainen sylinterimäinen pikku vempele johon tulee päähän yksi virtapiuha ja ylä- ja alapuolelle ilmaletkut.
Mutta kannattaa kyllä ne muut letkut käydä vielä kertaalleen läpi ja tarkistaa.
Nyt on letkuja katseltu, lisätty muutama klemmari (ei näkynyt murtumia) ja sähköliittimiä putsailtu, mutta turhaan kylmänä auto pysyy juuri ja juuri käynnissä, mutta heti kun lämpö vähän nousee, niin sammuu. Koitin myös käyttää sekä mikrokytkimen, että tyhjäkäyntimoottorin liitintä irti (ainakin jälkimmäisen uskon olleen kyseinen aparaatti ).
Oisko mahdollista, että entinen omistaja olisi muuttanut ruiskun säätöjä kompensoidakseen huohotin putkissa olleen murtuman (ku vaihdoin suodattimen vaihdon yhdeydessä tosi huonokuntoisen), sillä tuntuu kuin ei saisi tarpeeksi bensaa?
ois varmaan ollut hyvä sanoa tämä heti alkuun, mutta olen tosissan aivan amatööri auton fiksaamisen suhteen ni osien sijainti ja ulkonäkö on varmasti hakusessa, ni osan kuvaus helpottaa aina.., peukalo ei ole keskellä kämmentä ni mielellään tekee itse, mutta tietoa ja rahaa kun ei ole, ku opiskelee ni kaikki apu on tarpeen ja kiitos edelleen kaikille!
zero kirjoitti:ois varmaan ollut hyvä sanoa tämä heti alkuun, mutta olen tosissan aivan amatööri auton fiksaamisen suhteen ni osien sijainti ja ulkonäkö on varmasti hakusessa, ni osan kuvaus helpottaa aina.., peukalo ei ole keskellä kämmentä ni mielellään tekee itse, mutta tietoa ja rahaa kun ei ole, ku opiskelee ni kaikki apu on tarpeen ja kiitos edelleen kaikille!
Voi hemmetti, meni pitkä ohje pittitaivaaseen...
Tässä lyhyhennettynä sama uudelleen:
Lisäilmaluisti on öljyn suodattimen ja moottorin lohkon takapään välissä. Sellainen valukappale jossa yläpäässä piuha kiinni ja mokkulan läpi menee se lisäilma tarpeen mukaan noin sormen paksuista letkua/kumiputkea pitkin.
Katseleppa kyseiseltä mokkulalta lähtevää letkua sinne moottorin venakopan kyljessä noin 2 ja 3 pytyn väliseen kohtaan. Kyseisessä kohdassa on ilmanputsarissa pieni loveus alareunassa. Siitä kolosesta pitäisi näkyä lattapäämeisselille tyhjäkäynnin säätöruuvi joka on kiinni säätöpalikassa johon tulee se lisäilmaluistin letku ja jatkaa matkaa ilmanputsariin . Pyöritys myötäpäivään hidastaa ja vastapäivään nopeuttaa tyhjäkäyntiä. Jos ei ruuvilla vaikutusta niin vika ei siinä
Lisäilmaluisti siis voidaan testata laittamalla se pakastimeen jolloin pitäisi läppä avautua ja kun ottaa pois pakkasesta läppä sulkeutuu lämmetessään. Jos antaa virtaa siihen liittimeen niin liike nopeutuu mutta sähkön puute tai kytkentä ei varsinaisesti napsauta salamana läppää kiinni saati auki. Jos luisti on pysyvästi auki (pikeentynyt öljy jumittanut) sen saattaa saada puhdistus reillä liikkumaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
zero kirjoitti:ois varmaan ollut hyvä sanoa tämä heti alkuun, mutta olen tosissan aivan amatööri auton fiksaamisen suhteen ni osien sijainti ja ulkonäkö on varmasti hakusessa, ni osan kuvaus helpottaa aina.., peukalo ei ole keskellä kämmentä ni mielellään tekee itse, mutta tietoa ja rahaa kun ei ole, ku opiskelee ni kaikki apu on tarpeen ja kiitos edelleen kaikille!
Voi hemmetti, meni pitkä ohje pittitaivaaseen...
Tässä lyhyhennettynä sama uudelleen:
Lisäilmaluisti on öljyn suodattimen ja moottorin lohkon takapään välissä. Sellainen valukappale jossa yläpäässä piuha kiinni ja mokkulan läpi menee se lisäilma tarpeen mukaan noin sormen paksuista letkua/kumiputkea pitkin.
Katseleppa kyseiseltä mokkulalta lähtevää letkua sinne moottorin venakopan kyljessä noin 2 ja 3 pytyn väliseen kohtaan. Kyseisessä kohdassa on ilmanputsarissa pieni loveus alareunassa. Siitä kolosesta pitäisi näkyä lattapäämeisselille tyhjäkäynnin säätöruuvi joka on kiinni säätöpalikassa johon tulee se lisäilmaluistin letku ja jatkaa matkaa ilmanputsariin . Pyöritys myötäpäivään hidastaa ja vastapäivään nopeuttaa tyhjäkäyntiä. Jos ei ruuvilla vaikutusta niin vika ei siinä
Lisäilmaluisti siis voidaan testata laittamalla se pakastimeen jolloin pitäisi läppä avautua ja kun ottaa pois pakkasesta läppä sulkeutuu lämmetessään. Jos antaa virtaa siihen liittimeen niin liike nopeutuu mutta sähkön puute tai kytkentä ei varsinaisesti napsauta salamana läppää kiinni saati auki. Jos luisti on pysyvästi auki (pikeentynyt öljy jumittanut) sen saattaa saada puhdistus reillä liikkumaan.
kiitos kiitos, nyt tuli jo niin selvästi että näinkin tyhmä mies ymmärtää, en ole tänä iltana enää säätänyt, enkä aamullakaan sitä tee, vaan lähden pokkana ajelemaan Oulua kohti kestää jos kestää, ja jos joku heiluttelee hinaus narua tampere-oulu välillä ruskeassa 190sessä niin se olen vain minä Oulussa on aikaa tutkia enemmän...
dodii.., taas käy ja kukkuu.., vaihdoin vielä yhden huohotusletkun (vaikka se hyvä kuntoiselta näyttikin), putsasin ja säädin vielä tyhjäkäyntimoottorilla lopun kuntoon, kiitos kaikille avusta!!!