Pystäriin jenkkikasi, mahdollista katsastuksen puolesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Pystäriin jenkkikasi, mahdollista katsastuksen puolesta?

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Niin onko tietoa tämän päivän säännöksistä, olisiko mahdollista asentaa esimerkiksi chevrolet caprisesta 305 moottori pystäriin, tilan en usko ongelma olevan koska niitä on pienenpiinkin autoihin asennettu. Taas tehoa tuollaisessa on vähemmän mitä nykyisessäkin niin jääkö ainoaksi mutaksi moottorin paino?


Jenkkihän se tietenkin olisi helppointa ostaa, mutta ei siinä ole mersun ajettavuutta. Noita saakin niin kohtuu hintaan verrattuna mersun omiin moottoreihin.

Keskustelua aiheesta?
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Autorekisterikeskus kirjoitti:Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.

Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.

Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.
Eli ei taida pystäristä löytyä tarpeeksi suurta vertailumoottoria, ettei iskutilavuus kasvaisi enemmän kuin 25%, jos keulalle pudotetaan viis'litrainen kasi...
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

On se kyllä kumma, auto täyttää 40 vuotta kohta ja ei saa laiskempaa konetta asentaa paikalleen. :(
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kaikista surkuhupaisinta on, että tällaisia autoja Suomessa on ihan liikenteessä, mutta menepä katsastuasemalta kysymään itse; ei Ei EI!

Hyvä ettei päälle käynyt eräskin katsastusmies kun ilmoitin laittavani turbon ihan OM616 240D -moottorin jatkeeksi. "Ja oletko sinä tietoinen ettei mallisarjassa ole ollut turboahtimella varustettuja moottoreita!?"

Kukahan niitä V8 -pystäreit ja millä luvilla on rakennellut - katsastusmiehet itse tai niitten siskojen miehet?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Olemassa olevat V8-pystärit taitavat olla vanhoilla säännöksillä rakennettuja. :!:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

"Ja oletko sinä tietoinen ettei mallisarjassa ole ollut turboahtimella varustettuja moottoreita!?"

Mitä siitä? Ahtaminen ei ole luvanvaraista ellei siitä ole ihan hiljattain tullut sellaista. Teho saa kasvaa 20% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna. Käytännössä tämä tekee ahtamisesta mahdotonta joidenkin autojen kohdalla. Esimerkkinä kupla: 50hv + 20% = 60 hv, uskokoon ken tahtoo, että 1600 cm3 ahtimella ei anna enempää...
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Niinpä. Sanoisi mersumies.

En alkanut katsastusmiehen kanssa kinaamaan, totesin vaan että "on niitä tehneet muutkin muttei varmaa ole tulleet tälle konttorille.." laitoin konsernin johdolle palautetta katsastusmiehen tietämättömyydestä ja sieltä tuli asiallista kommenttia takaisin: kaikkia pykäliä ei voi kuulemma katsastusmies tietää, mutta soisi tarkistettavan!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mutta entäs jos vertailumoottori on kolmilitrainen diisseli, niin voiko sen korvata 3,5 kasilla? siis niin kuin että soveltaa suurimman iskutilavuuden dieselistä, ja suurimman tehon bensakuutosesta?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Fenton kirjoitti:Mutta entäs jos vertailumoottori on kolmilitrainen diisseli, niin voiko sen korvata 3,5 kasilla? siis niin kuin että soveltaa suurimman iskutilavuuden dieselistä, ja suurimman tehon bensakuutosesta?
Tuo on mahdollista. Alustan tulee tällöin vastata tehokkainta vertailumallia.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Niissä toteutuksissa joita olen nähnyt toteutettavan nykyisillä säädöksillä on käytetty mersun 3,5 l:n kasia jossa on 204 hv:aa jolloin vertailu moottorien ominaisuudet riittävät(bensan teho ja diisselin iskutilavuus). Ohjelmaa aiheuttavat ruiskun releistys sekä runkopalkkien moldaus jotta kone sopii.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Taitaa lainsäädännön puitteissa olla järkevin ahtaa tuo nykyinen moottori ja ottaa siitä 300hp niin se on kaikille turvallisinta. :lol: No jatketaan nykyisellä 185hp:llä, kiitos kaikille asiaa vastanneille. :)
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Kyllähän sinne saa vieläkin laittaa jenkkikasin, saattaa olla hivenen vaikea vaan löytää: Ford vedetestä, simca bealiausta tai vastaavasta 2,2-litrainen V8 lättäpää.
http://www.carsplusplus.com/specs1958/ford_vedette.php
Sillä saa kaiken mitä halusitkin, ne äänet ja tehon vähentymisen :D

Jotkut tuolla overdriven puolella oli niitä ostanut...tusinan jostain armeijan huutokaupasta/poistomyynnistä.
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Helpoin vaihtoehto haaramoottorille on vissiin Range Roverin alkupään 3.5 alumiinikasi, siinä hepoja on vain huimat, minimissään noin 125 kpl ja painoa alle 150 kg, sekä kuutioita nuo sopivat 3500... laatikoksi sopii, esim Roverin oma manuaali tai sitten joku automatti Roverin tai Buikin pikkulohkon perästä. Tehoakin löytyy 10.5 puristeisilla männillä ja Edelbrokin nokalla, imusarjalla, nelikurkkusella 390 CFM:sellä ja joillain brittien tekemillä peltisarjoilla helposti se 200...ja saattaahan lohkoon vahingossa eksyä 3.9 litran ylikokomäntäsarja ;)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Lassard
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 30.12.2007 17:19

Viesti Kirjoittaja Lassard »

unski kirjoitti:Helpoin vaihtoehto haaramoottorille on vissiin Range Roverin alkupään 3.5 alumiinikasi, siinä hepoja on vain huimat, minimissään noin 125 kpl ja painoa alle 150 kg, sekä kuutioita nuo sopivat 3500... laatikoksi sopii, esim Roverin oma manuaali tai sitten joku automatti Roverin tai Buikin pikkulohkon perästä. Tehoakin löytyy 10.5 puristeisilla männillä ja Edelbrokin nokalla, imusarjalla, nelikurkkusella 390 CFM:sellä ja joillain brittien tekemillä peltisarjoilla helposti se 200...ja saattaahan lohkoon vahingossa eksyä 3.9 litran ylikokomäntäsarja ;)
Sen verran poikkipuolista sanaa, että Rover V8 pulttijako on eri kuin Buick (=ns.POB) pulttijako. Silloin joko loota / kytkinkoppa Roverista tai adapterilla käy mikä vaan.

Muuten tuo Unskin soppalista on aika suosittu. Mulla on ollut myynnissä just tuon suuntainen paketti, kaveri tulee 90% varmuudella sen huomenna hakemaan.

Offipalstalla oli taannoin myynnissä vähän rajumpi pata; 5.0L, 250hp,500Nm. Se oli isollatunteella tehty, mutta tais sitten päätyä ruåttiin.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Miten tuo dieseliin vertaaminen käytännössä toimii, kun auto on coupe ja niitähän ei dieselinä ole suomen markkinoilla ollut :?: Jotenkin tuo Roverin v8 on niin erikoinen minulle, että en siitä mitään tiedä ja vähän sitä karsastan.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Roverin kasihan on kohtuullisen hyvä moottori mm. TVR taisi käyttää vain sitä moottorinaan...jostain vuodesta -83 vuoteen 2001. 3.5:sta TVR otti aikanaan reilusti tehoa ihan kaupalliseen urheiluautoon. Myös Metron nelivetoralliautossa oli tuosta lohkosta kehitetty 4-venttiili v-6:nen... Roverin neliovisessa SD1:ssä oli Vitesse mallissa 3.5:ssa 195 hp...

Jos lyhyesti historiasta: moottorihan perustuu alumiiniseen Oldsmobile/Buick 215:een, jonka oikeudet GM möi 60-luvulla Roverille. Myöhemmin Buick kehitti samasta aihiosta valurautaisen 300:n ja taisipa jopa 340:nenkin olla samaa moottorisarjaa. Yhdeksänkymmentäluvun Buickin v6:etkin perustuvat tuon moottorisarja "etupäähän". Mielestäni kaikki mm. Range Roverin 3.5-5.0 kasit perustuvat tuohon samaiseen lohkoon.

Näyttääpä tuolla vakiolohkolla voitetun kaksi kertaa F1:n mailmanmestaruuskin -66 ja -67, tosin eri kansilla...ja taisi sisukalutkin olla jotain muuta...

Osatarjonta ei ole ihan niin hurjaa kuin Chevan pikkulohkoon, mutta mm. Edelbrok ja Weiand tekevät noihin imusarjoja ja nokkia löytyy Piperilta, Edelbrokilta yms...

RPi taitaa olla kalliimmasta päästä oleva "pulju" mutta ainakin pääsee kärryille mitä tuohon Roveriin löytyy...

http://www.v8engines.com/engine.htm

Tuolta löytyy sitten historiaa:

http://www.roversd1.nl/sd1web/
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_V8_engine
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

johtaja300 kirjoitti:Miten tuo dieseliin vertaaminen käytännössä toimii, kun auto on coupe ja niitähän ei dieselinä ole suomen markkinoilla ollut :?: Jotenkin tuo Roverin v8 on niin erikoinen minulle, että en siitä mitään tiedä ja vähän sitä karsastan.
Rover tai sekä Land että Range Roverhan ovat ... hmmm... no, niin englantilaista että... Joka tapauksessa moottori on loistava. Ajelin yhden kesän 1992 3.5 litraisella EFi lantikalla, 5-v manuaali. Mieletön vääntö kokoisekseen, pystyi ajamaan melkein tyhjäkäynniltä lähtien, ja kierroksilla tehoa oli riittävästi. Taisikohan olla 155 hv tai sinnepäin. Mutta ominaisuudet oli kohillaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Lassard
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 30.12.2007 17:19

Viesti Kirjoittaja Lassard »

Tätä kirjottaessa se oma Ex-pata matkustaa kohti Hankoa, mutta asiaan:

Se mitä Unski sanoi Buickin moottoriperheestä ja koneen historiasta on totta. Mutta siitä huolimatta siinä on Roverin, ei Buickin jako! Brittiläistä ylpeyttä? Painoa sillä koneella on jotain 160kg kaikkiaan, mikä ei kyllä ole paljon, eikä kevyt pata tee huonoa ajo-ominaisuuksille...

En tunne pystäreitä yhtään, mutta jos tilavuus/tehorajat antaa periksi ja Rover tuntuu "rahvaanomaiselle", niin miten olis Mopar Overland 4.7? Noita oli jeepeissäkin, ja jeeppejä tehdään Itävallassa, niin varmaan joku jeeppi löytyy euroopan romiksiltakin. Projekti menee kunnianhimoiseksi, mutta patana tuo voisi olla hyvinkin soiva peli.

http://www.wjjeeps.com/engine.htm
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, mitä veikkaatte katsastusapparaatin tuumivan: ovatko W115 ja W114 "samaa mallisarjaa"? Onko ennakkotapausta?

Jos olisi niin, että laskettaisiin eri mallisarjaksi niin W115 olisi iskutilavuus max. OM617 3 litraa + 20%, mutta teho vaan M115 110 heppaa + 20%, pystärin OM617 massasta ei ole tietoa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Hmm, mitä veikkaatte katsastusapparaatin tuumivan: ovatko W115 ja W114 "samaa mallisarjaa"? Onko ennakkotapausta?
Ottakaapa joku viisaampi selvää, tätä on pohdittu joskus aikaisemminkin.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Hmm, mitä veikkaatte katsastusapparaatin tuumivan: ovatko W115 ja W114 "samaa mallisarjaa"? Onko ennakkotapausta?

Jos olisi niin, että laskettaisiin eri mallisarjaksi niin W115 olisi iskutilavuus max. OM617 3 litraa + 20%, mutta teho vaan M115 110 heppaa + 20%, pystärin OM617 massasta ei ole tietoa..
OM617 noin 250kg :shock: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Hmm, mitä veikkaatte katsastusapparaatin tuumivan: ovatko W115 ja W114 "samaa mallisarjaa"? Onko ennakkotapausta?
Täällä aiheeseen liittyvää juttua.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

katsastusapparaatin tuumivan: ovatko W115 ja W114 "samaa mallisarjaa"? Onko ennakkotapausta?

Ovat eri mallisarjaa aivan kuten 111 vs. 112 ja 108 vs. 109. Jos jollain konttorilla luetaan nämä samaksi sarjaksi, tapahtuu virhe. Onhan valmistajakin erotellut nämä... Joo, on omakohtaista kokemusta. Jenkkiautopuolella on kyllä käsittämättömiä vertailusarjoja mutta ne ovat eri asia. Kysymys on autonvalmistajan kannasta asiaan.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No hyvä että löytyy tietoa, tästä on hyötyä jatkoa silmälläpitäen!

Ainoa, mistä oman W115 (OM616) autoni turbotuksessa tulee huolehtia on ettei teho ylitä 132 heppaa, mitä ei tule tapahtumaan. Hyllyssä olevalla kunnostetulla STT:n turbosatsilla ja hiukan kiusatulla vakiopumpulla teho tullee asettumaan noin 110 hevosvoiman kieppeille.
Tällöin verrokkimoottorina lienee mallisarjan tehokkain M115 230.4, jossa tehoa on tuo mainittu 110 Hp ja kuutiotilavuutta desin verran vähemmän ja painosta ei tiedä kukaan.

Eipähän tarvitse murehtia jarrujen ym. suhteen mitään, mulla on osavertailu valmiina jossa leimalla vahvistetaan kaikkien rojujen olevan samat mallisarjan sisällä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tulipa tässä mieleen että eiks W115 suurin lain sallima litratilavuus ole 3,75l ja/tai 222hp jos siis w114 kelpaa verrokiksi? Tuolla romiksella kun on tollanen Jaguar XJ6 peräisin oleva 160hp 3,4l suora kutoskone joka pelittää oikein mainiosti. C-tyypin jaguaarissa samasta moottorista on otettu 210hp "vakio" kansilla. Oli miten oli, potentiaaliahan siinäkin olisi vaikka kutoskone vain onkin... Meinasimpa vaan että mitähän ne siitä tuumaisi? Painosta en tiedä. Lohko on valurautaa ja kansi alumiinia. Tuskin se on OM617 tai M110 paljoa painavampi?

Varsinkin kun ko. myllyn saa porattua isommaksi, joka tietää vähän yli 4,2l.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Roverin kasi pystärissä:

http://www.youtube.com/watch?v=cbT9JKbr ... re=related

Hieman on vissiin laitettu tonttiinkin...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

liekkö se alkuperäinen 160hp rooveri tossa :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin