Vakionopeudensäätimestä tietoa kaivattaisiin.
Vakionopeudensäätimestä tietoa kaivattaisiin.
Huomasin ilokseni että hiljan ostamassani 124:ssa vakkari toimii sittenkin,ainakin jotenkin.Kuuluuko sen toimia niin,ettei sitä juuri edes huomaa perstuntumalla?Minusta tuntui että meno oli jotenkin epätasaista vaikka vauhti sinänsä pysyi prikulleen kohdallaan.
Näitähän on muutamat foorumin jäsenet korjauttaneet Hollannissa.
http://www.ecu-rc.com/
Onko kenelläkään hiljattaisia kokemuksia?
Tuossa aiempia juttuja:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... n+korjaaja
Sitten vielä tärkeä kysymys:Vaikuttaako toimivan tempomatin käyttö kulutukseen loppujen lopuksi lisäävästi vai vähentävästi,jos nyt suht tasaista maantietä ajaa?Ja onko syytä olettaa että nostaa bensankulutusta jos vajaakuntoisella ajelee,kuten epäilen omani olevan?
Täytyy todeta vielä,että economy-viisari pysyi kyllä hyvinkin vasemmalla puolella,mutta jotenkin meno ei vain ollut ihan rauhallisen oloista,vaikkei nyt ihan nykimistäkään esiintynyt.Tunnistaako kukaan oireet?
Näitähän on muutamat foorumin jäsenet korjauttaneet Hollannissa.
http://www.ecu-rc.com/
Onko kenelläkään hiljattaisia kokemuksia?
Tuossa aiempia juttuja:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... n+korjaaja
Sitten vielä tärkeä kysymys:Vaikuttaako toimivan tempomatin käyttö kulutukseen loppujen lopuksi lisäävästi vai vähentävästi,jos nyt suht tasaista maantietä ajaa?Ja onko syytä olettaa että nostaa bensankulutusta jos vajaakuntoisella ajelee,kuten epäilen omani olevan?
Täytyy todeta vielä,että economy-viisari pysyi kyllä hyvinkin vasemmalla puolella,mutta jotenkin meno ei vain ollut ihan rauhallisen oloista,vaikkei nyt ihan nykimistäkään esiintynyt.Tunnistaako kukaan oireet?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Keväällä laitoin yhden cruise boxin Hollantiin korjattavaksi. Ensin sain testiohjeet joiden perusteella varmistui että boxi on viallinen. Itse asiassa minun boxia ei korjattu vaan sain samanlaisen mutta toimivan oman viallisen tilalle. Palvelu oli erinomaista ja mikä tärkeintä, cruise tuli kuntoon. Suosittelen.
Jos piirikorttien kanssa pulaaminen on tuttua niin ilmeisesti boxin korjaaminen on aika helppoa kondensaattoreiden vaihtoa.
Jos piirikorttien kanssa pulaaminen on tuttua niin ilmeisesti boxin korjaaminen on aika helppoa kondensaattoreiden vaihtoa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Minkäverran uusi boxi maksoi?Ilmeisesti jouduit maksamaan 60e vianselvityksestä,mistä hyvitettiin 40e uuden boxin hinnassa?
Kyllähän noita kondensaattoreita vaihtelisi sujuvasti,mutta onkohan kukaan foorumilainen todella itse onnistunut sillä korjaamaan säädintä?
Olen käsittänyt että tämä Hollannin kaveri saattaa lisäveloittaa jos boxille on tehty aikaisempia korjaustöitä,joten turhaksi osoittautuva konkkien vaihto voipi kait tehdä isomman laskun.
Kyllähän noita kondensaattoreita vaihtelisi sujuvasti,mutta onkohan kukaan foorumilainen todella itse onnistunut sillä korjaamaan säädintä?
Olen käsittänyt että tämä Hollannin kaveri saattaa lisäveloittaa jos boxille on tehty aikaisempia korjaustöitä,joten turhaksi osoittautuva konkkien vaihto voipi kait tehdä isomman laskun.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Kyllä muistelen lukeneeni ainakin muutaman tapauksen jossa oli lähtenyt vakkari pelittämään tuolla tavalla (nimimerkkejä en muista eikä nyt pikahaulla silmäänkään osunut). Tuo konkkien vaihto on kyllä sen verta helppo nakki, että kannattaa sitä ainakin kokeilla. Itse ne vaihdoin isälle, mutta vielä ei ole päässyt sitä boxia testaamaan.Ari kirjoitti: Kyllähän noita kondensaattoreita vaihtelisi sujuvasti,mutta onkohan kukaan foorumilainen todella itse onnistunut sillä korjaamaan säädintä?
Jos ei sillä lähde toimimaan niin juota vanhat konkat takaisin ja lähetä korjattavaksi. Ei tule ainakaan "oman korjauksen lisää" hintaan. Ne juotokset eivät siinä levyllä niin hyvälaatuisia olleet etteikö samaan pääsisi ihan itsekin. Ainoa mistä saattaapi huomata että on itse ropeloitu kun joutuu lakkaa raapimaan tinojen päältä pois. Ruiskauttaa vaikka vähän uutta lakkaa pinnalle niin meneepi alkuperäisestä

Tosin jos itse lähdet juottelemaan niin kannattaa kyllä hommata sellasta tinalankaa jossa on fluksi ytimessä. On sen verran sitä suojalakkaa siinä levyn pinnassa että jos ihan puhtaalla tinalangalla lähtee juottelemaan niin voipi tulla hieman hankaluuksia.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Heppu tienaa elantonsa näillä ohjella ja korjauksilla joten en laita ohjeita julkiseen jakoon ilman hänen lupaa. Muutenkin testaus menee niin että mitataan arvot ja lähetetään hänelle tutkittavaksi. Oikeita arvoja ei ole tiedossa.juhaoh kirjoitti:Voisiko nuo testausohjeet panna jakeluun niin helpottaisihan se kaikkia osapuolia.Matti R kirjoitti:Keväällä laitoin yhden cruise boxin Hollantiin korjattavaksi. Ensin sain testiohjeet joiden perusteella varmistui että boxi on viallinen. .
Onneksi korjauskäsikirjasta löytyy samat asiat vivun testaamiseen volttimittarilla

Ekaksi ota 12-pinninen liitin irti control boxista ja mittaa jännitteet (virta päällä) ko liittimestä (ei boxista) kun pidät vipua eri asennoissa seuraavasti:
- pinni 8, vipu vapaana: jännite >11V
- pinni 8, vipu eteenpäin pidettynä, 0V
- pinni 5, vipu vapaana, >11V
- pinni 6, jarrupoljin painettuna > 11V
- pinni 9, vipu ylhäällä >11V
- pinni 4, vipu alhaalla >11V
- pinni 10, vipu kuskiinpäin vedettynä >11V
- pinni 11, vipu vapaana, liikuta autoa muutama metri hitaasti , jännite vaihtelee noin 0,2V, esim 10,2 - 10,4V
Jos nämä on ok, niin vika voi olla boxissa tai servossa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Kuvittelin asian menevän toisin päin, että kaveri ei halua sinne lähettävän bokseja käymään jos vika ei korjaannu siellä boksin huollolla.Matti R kirjoitti:juhaoh kirjoitti:Matti R kirjoitti: .Heppu tienaa elantonsa näillä ohjella ja korjauksilla joten en laita ohjeita julkiseen jakoon ilman hänen lupaa.
Onneksi korjauskäsikirjasta löytyy samat asiat vivun testaamiseen volttimittarilla.
Kiitokset noista korjausoppaan ohjeista. Käyköhän ne myös vanhempiin malleihin esim. 116 malliin?
Juurikin näin Konkkien vaihto ei auttanu Jätin kuitenkin uudet paikoilleen. Sit kun kävin kaikki juotokset huolella läpi on toiminu siitä lähtien. Hyvällä suurennuslasilla näki selvästi muutamia kylmäjuotoksia paksun lakkakerroksen läpi. Paljaalla silmällä oli vaikeaa nähdä. Tinatessa kannattaa käyttää juoksutetta jos sellaista on langassa olevan juoksutteen lisänä.Mika.T kirjoitti:Tinaile poksista juotokset läpi. hieman lisää uutta tinaa jokaiseen juotokseen. niin todennäköisesti toimii.
Näisä on lähes aina vikana että juotoksia irtoilee kun ovat kasattu niin olemattomalla tina määrällä.
Itse olen tehnyt paljon elektroniikkahommia, tässä vinkkejä.
Ehdottomasti pitäisi käyttää ohutta juoksuttimella varustettua
elektroniikkatinaa ja ohutkärkistä termostaatilla varustettua juotinta (esim.
Weller). Lopuksi olisi hyvä suojata juotokset lakalla, esim. SK10.
Ennen juottamista pesisin piirilevyltä hapettumat pois tähän tarkoitetulla
aineella. Näitä aineita ja tarvikkeita saa alan kaupoista.
Se konkkien vaihto ei ole paha homma, jos on kokemusta.
Vain elektrolyyttikondensaattorit vanhenevat kuivumalla ja voivat
vaatia vaihtoa. Kondensaattorin kapasitanssi (F) tulee olla sama ja
jännite (V) sama tai suurempi, tosin isompi jännite merkitsee isompaa
kokoa ja tilantarvetta. Vanha tina poistetaan erityisellä tinaimurilla
konkan liitoksista, kun tina on sulaa ja sitten konkka irtoaa. Uuden
konkan johdot pitää mahtua reikiin ilman väkivaltaa, muuten kupari
voi irrota piirilevystä. Elektrolyyttikonkissa on napaisuus eli plus ja miinus
pitää mennä oikein päin. Näitten elkojen tilalle kelpaa myös tantaali.
Liian isolla juottimella, liian pitkään annetulla lämmöllä tai ämpäritinalla
voi saada aikaan vahinkoa, samaten liian kovilla otteilla. Verkosta löytyy
hakemalla hyviä ohjeita juotoksen tekoon.
Ehdottomasti pitäisi käyttää ohutta juoksuttimella varustettua
elektroniikkatinaa ja ohutkärkistä termostaatilla varustettua juotinta (esim.
Weller). Lopuksi olisi hyvä suojata juotokset lakalla, esim. SK10.
Ennen juottamista pesisin piirilevyltä hapettumat pois tähän tarkoitetulla
aineella. Näitä aineita ja tarvikkeita saa alan kaupoista.
Se konkkien vaihto ei ole paha homma, jos on kokemusta.
Vain elektrolyyttikondensaattorit vanhenevat kuivumalla ja voivat
vaatia vaihtoa. Kondensaattorin kapasitanssi (F) tulee olla sama ja
jännite (V) sama tai suurempi, tosin isompi jännite merkitsee isompaa
kokoa ja tilantarvetta. Vanha tina poistetaan erityisellä tinaimurilla
konkan liitoksista, kun tina on sulaa ja sitten konkka irtoaa. Uuden
konkan johdot pitää mahtua reikiin ilman väkivaltaa, muuten kupari
voi irrota piirilevystä. Elektrolyyttikonkissa on napaisuus eli plus ja miinus
pitää mennä oikein päin. Näitten elkojen tilalle kelpaa myös tantaali.
Liian isolla juottimella, liian pitkään annetulla lämmöllä tai ämpäritinalla
voi saada aikaan vahinkoa, samaten liian kovilla otteilla. Verkosta löytyy
hakemalla hyviä ohjeita juotoksen tekoon.
tempomaatti???
Auttakaapa ihan nöösiä. Mun vakkari toimii kerran kuussa. Missä on tuo boksi tai aivolaatikko? Ois kiva saad ase toimimaan
w124, e220 bensa
w124, e220 bensa
Ratin vasemmalla puolella,metallinen loota.Täytyy muovi irrottaa että pääsee käsiksi.Olikin tehtävä se ihan ohjekirja kädessä,ei käynyt minuutissa, muutama ruuvi irrottamalla, kuten teinitähdessä.Mutta helppo homma silti.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Mittailin liittimestä jännitteitä,enkä saanut kuin pinneistä 1,3,ja 11 noin 12volttia.Onkohan viiksi siis rikki ja lieneekö kallis korjata?Kuitenkin aina välillä laite on toiminutkin ,
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Noihin tulee jännite kun vipu on vapaana. Mittaukset pitää tehdä niin että vipua pidetään pohjassa eri asennoissa ja samalla mitataan jännite.Ari kirjoitti:Mittailin liittimestä jännitteitä,enkä saanut kuin pinneistä 1,3,ja 11 noin 12volttia.Onkohan viiksi siis rikki ja lieneekö kallis korjata?Kuitenkin aina välillä laite on toiminutkin ,
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Niin mielestäni teinkin,mutta mahdollista on että ajatukset oli jossain muualla,eli parempi yrittää uudestaan.Jarrupoljinta ainakin muistan painaneeni ilman vaikutusta.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Nostetaanpa taas tämä "ikivihreä" aihe esiin.
Minulle tuli mitta täyteen pähkäilyjen ja korjausyritysten kanssa,ja pistän oman laatikkoni menemään hollannin pojalle lähiaikoina.Mutta kerrotaan kuitenkin mittaustulokset,jotka nyt sain 14-pinnisestä liittimestä:
pinni 1: aina 12 volttia
2:Tulee 12v kun laittaa viiksen alas
4: -----------------"--------------ylös
6: ------------------"--------------taaksepäin
3: 12v - menee nolliin kun työntää viiksen eteenpäin.
Muissa pinneissä ei ollut elämää.Jarrua en painellut.Näitten tulosten perusteella arvelen että viiksi ja johdotukset toimii kuten pitää.
Liittimestä lähtevässä johdossa on jokin väliliitin,minkä piuhat oli ihan hyvin kiinni.Moottoritilassa kai on moottori ja liitin myös,tietäisi vaan missä,että voisi vielä senkin liittimen tarkistaa.Eipä taida kukaan tietää kun ei ole koskaan vastausta tullut kysyttäessä?
Anyways,nämä nyt vain tiedoksi jos jollekulle olisi hyötyä/apua.
Minulle tuli mitta täyteen pähkäilyjen ja korjausyritysten kanssa,ja pistän oman laatikkoni menemään hollannin pojalle lähiaikoina.Mutta kerrotaan kuitenkin mittaustulokset,jotka nyt sain 14-pinnisestä liittimestä:
pinni 1: aina 12 volttia
2:Tulee 12v kun laittaa viiksen alas
4: -----------------"--------------ylös
6: ------------------"--------------taaksepäin
3: 12v - menee nolliin kun työntää viiksen eteenpäin.
Muissa pinneissä ei ollut elämää.Jarrua en painellut.Näitten tulosten perusteella arvelen että viiksi ja johdotukset toimii kuten pitää.
Liittimestä lähtevässä johdossa on jokin väliliitin,minkä piuhat oli ihan hyvin kiinni.Moottoritilassa kai on moottori ja liitin myös,tietäisi vaan missä,että voisi vielä senkin liittimen tarkistaa.Eipä taida kukaan tietää kun ei ole koskaan vastausta tullut kysyttäessä?
Anyways,nämä nyt vain tiedoksi jos jollekulle olisi hyötyä/apua.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Se väliliitin on sovitin eri malleja varten. Itse ohjausosa on sama
kaikille. Olisiko nastat näin:
1: 12 V sulakkeelta 5
2: Kytkin V (hidastus)
3: Kytkin A (pois)
4: Kytkin B (kiihdytys)
5: Toimilaitteelle ja suihkutukselle (pois)
6: Kytkin SP (muisti)
7: Toimilaitteelle (moottorin sähkö)
8: Jarrruvalokatkaisijalta
9: Toimilaitteelle (moottorin ohjaus)
10: Toimilaitteelle (moottorin sähkö)
11: Nopeustieto Hall-anturilta
12: Maa
13: Toimilatteelle (suunta)
14: Maa
Jos se säädin joskus pelaa, mutta meno on nykivää tai se
tilttaa kaasun pohjaan (kyllä!), niin vika lienee ohjausosassa.
Purkki auki, hapettumat pestään pois, juotokset lämmitellään ja
konkat vaihdetaan. En ole kokeillut, kun oma säädin toimii liian
hyvin, mutta voisihan tuon kerran kokeilla.
kaikille. Olisiko nastat näin:
1: 12 V sulakkeelta 5
2: Kytkin V (hidastus)
3: Kytkin A (pois)
4: Kytkin B (kiihdytys)
5: Toimilaitteelle ja suihkutukselle (pois)
6: Kytkin SP (muisti)
7: Toimilaitteelle (moottorin sähkö)
8: Jarrruvalokatkaisijalta
9: Toimilaitteelle (moottorin ohjaus)
10: Toimilaitteelle (moottorin sähkö)
11: Nopeustieto Hall-anturilta
12: Maa
13: Toimilatteelle (suunta)
14: Maa
Jos se säädin joskus pelaa, mutta meno on nykivää tai se
tilttaa kaasun pohjaan (kyllä!), niin vika lienee ohjausosassa.
Purkki auki, hapettumat pestään pois, juotokset lämmitellään ja
konkat vaihdetaan. En ole kokeillut, kun oma säädin toimii liian
hyvin, mutta voisihan tuon kerran kokeilla.
hall-anturi
Edellinen kirjoittaja kirjoitti , että nopeustieto hall-anturilta.
Mikäs se tommoinen hall anturi on. Tarvitsisin nopeustietoo erilliseen bensankulutusmittariini, enkä ole vielä löytänyt. antaisiko tuo sykkivää tietoa? Mistähän saisin siitä näppärimmin tiedon ohjaamoon? olen kyllä vetänyt jo johdon konehuoneeseenkin, jos se sieltä löytyy helpommin.
Mikäs se tommoinen hall anturi on. Tarvitsisin nopeustietoo erilliseen bensankulutusmittariini, enkä ole vielä löytänyt. antaisiko tuo sykkivää tietoa? Mistähän saisin siitä näppärimmin tiedon ohjaamoon? olen kyllä vetänyt jo johdon konehuoneeseenkin, jos se sieltä löytyy helpommin.
Hall-anturi on nopeusmittarissa ja se muuttaa mekaanisen
nopeustiedon sähköisiksi pulsseiksi. Tätä tietoa käyttää paitsi
vakionopeudensäädin, myös radion automaattinen
voimakkuudensäätö ja navigaattori.
Liitin on mittariston takana. Kannattaa kurkistaa myös radion
taakse. Liitin on keskellä ja muoto muistuttaa hevosenkenkää.
http://img376.imageshack.us/i/omamexico ... etdl3.jpg/
Laitoin juttua (Becker Mexico 2000 -> Becker Audio APS 30) tänne
navigaattorin asennuksen yhteydessä. Lainaus:
"Otin nopeusmittarin irti, sen takana oli Hall-anturi aivan vaijerin vieressä.
Siitä lähti vih/val johto haaroittimelle, joka oli mittaripesän takaosassa
äänieristeiden alla. Haaroitin oli valtavan kokoinen, johto tuli sen sivuun.
Haaroittimessa oli kuusi lähtöpaikkaa, joihin tuntui sopivan
hevosenkenkäliittimen tyylinen liitin eli haaroittimessa sojotti paksu
tappi liittimen kohdalla. Tosin kaikissa kuudessa paikassa ei ollut
tappia, ikään kuin paikka olisi tyhjä. "
"Mittariston takana
nopeussignaali menee liittimieen X53/5, josta se haaroitetaan
tarvittaessa 12 eri paikkaan. Näistä nro 2 on radiolle.
Kytkentäkaaviossa on merkinnät A2, A2/4, joista A2 on radio
ja A2/4 on radion käyttöliittymäosa eli se kojelaudan laatikko.
Näin siis mekaanisen nopeusmittarin tapauksessa. "
nopeustiedon sähköisiksi pulsseiksi. Tätä tietoa käyttää paitsi
vakionopeudensäädin, myös radion automaattinen
voimakkuudensäätö ja navigaattori.
Liitin on mittariston takana. Kannattaa kurkistaa myös radion
taakse. Liitin on keskellä ja muoto muistuttaa hevosenkenkää.
http://img376.imageshack.us/i/omamexico ... etdl3.jpg/
Laitoin juttua (Becker Mexico 2000 -> Becker Audio APS 30) tänne
navigaattorin asennuksen yhteydessä. Lainaus:
"Otin nopeusmittarin irti, sen takana oli Hall-anturi aivan vaijerin vieressä.
Siitä lähti vih/val johto haaroittimelle, joka oli mittaripesän takaosassa
äänieristeiden alla. Haaroitin oli valtavan kokoinen, johto tuli sen sivuun.
Haaroittimessa oli kuusi lähtöpaikkaa, joihin tuntui sopivan
hevosenkenkäliittimen tyylinen liitin eli haaroittimessa sojotti paksu
tappi liittimen kohdalla. Tosin kaikissa kuudessa paikassa ei ollut
tappia, ikään kuin paikka olisi tyhjä. "
"Mittariston takana
nopeussignaali menee liittimieen X53/5, josta se haaroitetaan
tarvittaessa 12 eri paikkaan. Näistä nro 2 on radiolle.
Kytkentäkaaviossa on merkinnät A2, A2/4, joista A2 on radio
ja A2/4 on radion käyttöliittymäosa eli se kojelaudan laatikko.
Näin siis mekaanisen nopeusmittarin tapauksessa. "
Re:
Mittasin omasta autostani liitinkamman nastoista näinJarkkoN kirjoitti:Se väliliitin on sovitin eri malleja varten. Itse ohjausosa on sama
kaikille. Olisiko nastat näin:
1: 12 V sulakkeelta 5
2: Kytkin V (hidastus)
3: Kytkin A (pois)
4: Kytkin B (kiihdytys)
5: Toimilaitteelle ja suihkutukselle (pois)
6: Kytkin SP (muisti)
7: Toimilaitteelle (moottorin sähkö)
8: Jarrruvalokatkaisijalta
9: Toimilaitteelle (moottorin ohjaus)
10: Toimilaitteelle (moottorin sähkö)
11: Nopeustieto Hall-anturilta
12: Maa
13: Toimilatteelle (suunta)
14: Maa
Jos se säädin joskus pelaa, mutta meno on nykivää tai se
tilttaa kaasun pohjaan (kyllä!), niin vika lienee ohjausosassa.
Purkki auki, hapettumat pestään pois, juotokset lämmitellään ja
konkat vaihdetaan. En ole kokeillut, kun oma säädin toimii liian
hyvin, mutta voisihan tuon kerran kokeilla.
1: 11.58V (Jatkuva)
2: 11.58V (viiksestä alaspäin painettaessa)
3: 11.58V (keskiasennossa)
4: 11.58V (Viiksestä ylöspäin nostettaessa)
5: -
6: 11.58V (itseen päin vetäessä)
7: -
8: 11.2V (jarrupoljinta painaessa)
9: -
10: -
11: 4-6V (hiljaa työntäessä)
12: maa
13: -
14: tyhjä
Eli pitääkö 3. nastaan tulla koko ajan virta vai vaan silloin kun viiksestä lykkää mittaristoon päin?