W210TDT:n takajousituksen kovuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

W210TDT:n takajousituksen kovuus

Viesti Kirjoittaja mittari »

On alkanut tässä viime aikoina tuntua, että taka-akselilla ei olisi kovinkaan paljon joustoa. Painettaessa takapää painuu muutaman sentin ja tuntuu ajettaessa kuopissa kovalta.
Kyseessähän on nestetoiminen tasonsäätöautomatiikka, jonka toinen iskari vaihdettiin pari vuotta sitten nestevuodon takia. Nyt ko. iskari tuntuu toista löysemmältä ja kori jää edestakaiseen liikkeeseen toista puolta enemmän eli vanhan käsityksen mukaan ko. iskari olisi vaihdon tarpeessa.
Onko jouston kovuus vain tunneasia vai onko mahdollista, että asia voisi olla näin, esim. paine automatiikassa liian kova tai jokin osa hydrauliikassa rikki? Vuotoa ei nähdäkseni ole, vaan nestepinta säiliössä säilyy lisäämättä. Jousitus tuntuu kovalta myös kun moottori ei käy.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Mitä todennäköisimmin tasonsäädön paineakut ovat tyhjentyneet. Sitikka miehillä ihan arkipäivää. Uudet pallukat tilalle niin muuttuu kyytikin mersumaiseksi, hinta muistaakseni ollut alle satasen kipale.
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mittari »

Kiitos vastauksesta dumpi. Missähän nämä paineakut sijaitsevat ja minkälaiset mötikät on kyseessä?
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Siitä iskareiden läheisyydestä löytyypi. Pyöreän muotoiset, aikamiehen nyrkin kokoiset pollukat. 2 kpl/auto
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Olepa muuten varovainen kun alat pöyhiä. Iskarista kun lähtee se musta paksu muovi letku joka menee juurikin tuohon pallukkaan joka sinun täytyy vaihtaa, niin varo rikkomasta sitä mustaa letkua, se on kallis ja tilaus tavaraa. pienellä soveltamisella saa kyllä 124 letkun sopimaan, se kun on väykyn letkua lyhyempi ja vähän eri taivutuksella nippojen päästä.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Ajattelin vaihtaa nuo painekammiot Pääsiäispyhinä. Paljonko pitää varata hydrauliikkaöljyä eli paljonko sitä tulee ulos vaihdettaessa per puoli ?
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Itse itselleni vastailen. Molemmat puolet vaihdettu. Toiselta puolelta tuli tavaraa 6,5 dl ja toiselta 1 dl... Todennäköisesti toinen paineakku oli paskana kun oli aika vaahtoa tuo neste ko.puolella. Kolina ainakin loppu.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Lisätääs nyt vaihto-ohje kun parikin kyselyä tullut.

Tarvittavat työkalut & vermeet
-suojalasit
-hallitunkki
-pukit auton alle 2 st
- 17 mm hylsy + väännin
- 10 mm kiintolenkki/piippu-avain/hylsy + väännin
- 11 mm kiintolenkki pienempää paineputkea varten
- 17 mm kiintolenkki (tai jos jumissa niin hyvälaatuinen jakari) isompaa paineputkea varten
-teräsharja
-ruosteenirrotusspray
-ruosteenesto/suoja spray
- öljyastia (kuten moottoriöljynvaihdossa)
-puhtaita rättejä reilusti
- puhdistusspray (CRC Bräkleen/ Quickleen tmv)
- uutta hydrauliöljyä (KL myy Fuchs:ia) ainakin 1 ltr. Mieluiten 2.
- uusi suodatin hydrauliöljysäiliöön esim.MB *A002 184 5501
- hydrauliikan tiivistysnestette esim.Wurth Tuote n:o 089 3545 050 (lila)

Pari päivää ennen harjaa ison ja pienen paineputken juurta puhtaaksi auton alla ja ruiskuta ruosteenirroitusspraytä muhimaan. Autoa ei tarvi välttämättä nostaa tässä vaiheessa ilmaan.Mahtuu kyllä takarenkaan takaa kurottamaan. Lisäksi spraytä voi ruiskuttaa paineakun kiinnitysmuttereiden juureen (3 kpl)

Kun vaihtoaika koittaa

1. Nosta auto turvallisesti pukeille
2. Rengas pois
3. ruosteenirroitusspraytä lisää ja pyyhi mutterin kanta puhtaaksi.
4. samalla kannattaa pyyhkiä isompia hiekkakasoja/likaa paineakun liittimien läheisyydestä ja lokasuojan sisäpinnoilta ko.paikassa. Puhtaus tässä tärkeää ennen irroitusta.
5.Suojalasit päähän

6. Irroita VAROVASTI jompi kumpi letkuista löysälle, vati alle.
Jos ei heti irtoa niin älä yritä väkisin. Lisää ruosteensuojaspraytä ja koita nytkyttää tai aavistus kireämmälle ja sitten uusi irroitus löysemmälle. Maltti on tässä valttia.

Huom. Kun metalliletku irtoaa niin saattaa ampua kurat silmille eli suojaa vaikka takatuenta jarruineen pyyhinrätillä ja käytä niitä suojalaseja.

7. Kun letkut irti harjaa kierteen puhtaaksi, pudista päät ja kääri puhdas rätinpala irtopään ympärille.

8. Nyt voit avata konepeiton ja ottaa hydraulipurkin esille. Varaa rättejä säiliön ympärille. Nesteen lisääminen ja/tai suodattimen vaihto hiukan nolosti suunniteltu tässä mutta onnistuu helposti kunhan et öljyä koko keulaa...no ainakin ruosteenestokäsittely tulisi samalla tehtyä.

9. Jos haluat vaihtaa nestettä samalla niin voit startata auton (huolehdi tallin tuuletuksesta), pumpun imupää kiinni säiliössä ja vahdit ettei pääse haukkaamaan ilmaa (ei toki vaarallista).Auton käydessä lorottaa hitaasti hydrauliöljyä niistä irroitetuista metalliputkista paineakun vieressä.
Voit välillä lisätä nestettä säiliöön mutta sammuta auton täytön ajaksi ellet täytä hydraulisäiliön öljytikun rei`ästä.

10. Sitten vaan uudet paineakut takaisin ja poistat ne suojatulpat vasta kun akku paikallaan. Huom!
- älä kiristä niitä 3 kiinnitysruuvia ihan kireälle ennen kuin metalliputket (iso &pieni) on kunnolla jengoillaan. Pientä säätövaraa on paineakun kiinnistysreikien avulla mahdollista tehdä.

- putsattuihin kierteisiin laitoin pienen tipan em. hydrauliikan tiivistysnestettä. Oli niissä alunperinkin jokin "lukite" tmv.

- kun ruuvaat putket kiinni, kiristä mutta älä missään tapauksessa liian lujaan, äläkä nuljaa mutterin kantaa.Eli jos syttyy se legendaarinen "vielä vähän" päässäsi niin älä vaan kiristä enää.

11. Kun akku/akut vaihdettu niin voi samalla vaihtaa sen hydrauliöljysäiliön imuputkessa olevan suodattimen.

12. Laita auto käyntiin ja katso pitääkö liitoksesi

13. Jos ok, niin ruosteensuojasprayaa joka mutteri ja kanta joka suunnassa.

14. Joudut todennäköisesti lisäämään säiliöön hydrauliöljyä 0,5..1 ltr ensi vaiheessa. Ajele autolla muutama km ja sammuta. Todennäköisesti joudut lisäämään vielä ainakin 0,5 ltr lisää.

15. Jos auton takapää muuten kunnossa niin ihastu kun huomaat miten se takapään tasonsäätö/vaimennus oikein toimikaan kun lähti tehtaalta.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Vastaa Viestiin