W123 listojen ym. irroitusvinkkejä kaivataan -maalaus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 listojen ym. irroitusvinkkejä kaivataan -maalaus

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

230 E:n on määrä mennä lähipäivinä maalarille. Puhe oli, että minä puran auton niin pitkälle kuin pystyn. Kuinka irroitetaan
  • 1. katon "vesirännin" kromi+kumilista?
    2. maski? Muistaakseni jossain tyypissä oli joku ruuvi peitetty erittäin ovelasti, ettei sitä kunnolla nähnyt... olisiko ollut juuri W123?
    3. etuvalot?
    4. ikkunoiden ympäryslistat ehjänä? Tosin nämä saatan vaihtaa kokonaan, ei luulisi olevan kalliita. Entiset naarmuisia.
    5. Etu- ja takalasin kromilista? Onko tällä listalla vaikutusta lasin/tiivisteen paikallaanpysymiseen?
    6. Matkatavaratilan kannen tähti?
Muita auton maalamisen ajaksi suoritettavia vinkkejä otetaan ilomielin vastaan.

Joka tapauksessa aion irroittaa sisustuksenkin lähes kokonaan, ehkä kojelaudan/keskikonsolin ja kattoverhoilun jätän paikalleen ja peitän hyvin. Maalauksen yhteydessähän on tarkoitus vaihtaa myös etulokasuojat+etuhiekkapelti sekä ovet.
Viimeksi muokannut Timo L., Ma 15.12.2003 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: W123 listojen ym. irroitusvinkkejä kaivataan ->maalau

Viesti Kirjoittaja jarski »

Timo L. kirjoitti:230 E:n on määrä mennä lähipäivinä maalarille. Puhe oli, että minä puran auton niin pitkälle kuin pystyn. Kuinka irroitetaan
  • 1. katon "vesirännin" kromi+kumilista?
    2. maski? Muistaakseni jossain tyypissä oli joku ruuvi peitetty erittäin ovelasti, ettei sitä kunnolla nähnyt... olisiko ollut juuri W123?
    3. etuvalot?
    4. ikkunoiden ympäryslistat ehjänä? Tosin nämä saatan vaihtaa kokonaan, ei luulisi olevan kalliita. Entiset naarmuisia.
    5. Etu- ja takalasin kromilista? Onko tällä listalla vaikutusta lasin/tiivisteen paikallaanpysymiseen?
    6. Matkatavaratilan kannen tähti?
Muita auton maalamisen ajaksi suoritettavia vinkkejä otetaan ilomielin vastaan.

Joka tapauksessa aion irroittaa sisustuksenkin lähes kokonaan, ehkä kojelaudan/keskikonsolin ja kattoverhoilun jätän paikalleen ja peitän hyvin. Maalauksen yhteydessähän on tarkoitus vaihtaa myös etulokasuojat+etuhiekkapelti sekä ovet.
Vastataan nyt noihin, jotka tiedän 100%:n varmuudella...

2. maski: On kiinni 6:llä 8mm:n kannalla olevalla ruuvilla, hylsy+ pitkä jatko on tarpeen. 2 sisimmäistä (vai oliko se keskimmäistä?..) ruuvia on " piilossa" siellä tukiraudan sisässä.

3. Konepelti auki, vilkku irti ja etuvalon kummastakin päästä 2 ruuvia pois. Sitten raottaa vähän valoa irti päin ja irrottaa alipaineletkun+johdin pistokkeen.

6. Takaluukuntähti on kiinni keskeltä yhdellä 13mm mutterilla, pääsee käsiksi takakautta hylsyavaimella.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

* etuvalot on ristipää ruuveilla kiinni : 2 kpl keskemmällä ja 2 kpl vilkun takana,
eli ota ensin vilkku irti

* takatähti : mutteri on kannen sisäpuolella

* tuulilasi ja takalasi listat: näitä ei saa irti/ kiinni koko lasia irroittamatta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

1. Varovasti lyömällä "kromilistan"reunaa alhaalta ylös, varo käyttämästä mitään terävää, ettei jää jälkeä, on pehmeää metallia. Älä väännä pakolla.
4. Ikkunoiden listat lähtee myös lyömällä irti.
5. Puukolla tiivisteet irti ( muuten ei listat lähde ehjänä irti ), varo vääntämästä lasin listoja irroittaessa. Uudet tiivisteet maalauksen jälkeen ( listat asennetaan paikoille jo lasia asennettaessa), jonka jälkeen ei konntikaaan ole märkä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Onko varma, ettei etu- ja takalasinkehys lähde irti ilman lasin irrotusta.
Aiankin W126:ssa vedetään ensin pois kuminen "naru" ikkunanpielistä, jonka alta paljastuu muutama mutteri. Nämä auki ja sitten kehys lähtee vetämällä.
Rakenne ei välttämättä ole yhtäläinen, mutta sopii tutkia.

Noista muista neuvoista mainitsisin tarkan peittämisen. Maalinpöly ja jopa hiekkapuhallushiekka on siitä v***maista tavaraaa, että jos peitepapereissa on pienikin rako, sieltä pöly löytää tiensä sopimattomiin paikkoihin.
Tämä nyt kuuluu sarjaan "yleistä huolellisuutta" mutta kuitenkin.
Käytännön esimerkkinä voi mainita, että takalamppujenkolotkin kannattaa teipata + paperoida umpeen sisäpuolelta ja huolella sittenkin. Muuten on kontissa uusi sävytys liian todennäköinen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitoksia vinkeistä, antaa tulla vaan lisää. Kiitettävän nopeasti moni kysymys on saanut vastauksen, sillä soitin juuri maalarille, joka sanoi, että auton saa tuoda jo vaikka huomenna/ylihuomenna. Että täytyykin koettaa vinkkejä käytännössä jo tänä iltana.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

adenauer300 kirjoitti:1. Varovasti lyömällä "kromilistan"reunaa alhaalta ylös, varo käyttämästä mitään terävää, ettei jää jälkeä, on pehmeää metallia. Älä väännä pakolla.
Jep ja ensin kannattaa ne ruuvitkin poistaa edestä.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: W123 listojen ym. irroitusvinkkejä kaivataan -maalaus

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Aika hyvin on kysymyksiin jo vastailtu, mutta pari kommenttia voisin heittää:
  • 1. Puukapula (esim kakkosnelosen pätkä, jonka pässä suorakulma) väliin ja varovasti naputtelemalla. Puu antaa periksi ja listaan vastaavaa pinta-alaa on enemmän, joten jälkiä ei jää niin helposti.

    4. Ovien ikkunalistat on kiinni metalli klipsuilla joissa on kynsiä, jotka pureutuvat oveen ja listaan sekä pitävät samalla kumitiivisteenkin paikallaan. Sivupeilit kannattaa irroittaa ennen listojen irroitusta tai paikalleen laittoa. (otat nekin varmaan irti jokatapauksessa)

    5. Tuuli-/takalasin listat on parempi laittaa paikoilleen lasin ollessa irrallaa. Tuulilasi saatiin paikalleen, mutta lista ei pysynyt toisesta reunastaan kumitiivisteessä. Oli tosi v****maiset laittaa väkisin paikalleen, ja lista on sen näköinen. Ei pysynyt uudess tiivisteessä senkään vuoksi kun oli hieman vääntynyt irrotettaessa. Lista on jonkinsortin tinaa tms todella taipuisaa -> kannattaa varoa.
    Tämä siis W115, luulisin että on aika samanlainen vielä W123:ssakin.

    Lasien irroittamisesta/kiinnittämisestä tulee lisähommaa aika paljon, kannattaa miettiä/tutkia tarkkaan onko kannatusta/halua tehdä. Jos jostain vuottaa tai on ruostetta niin ehdottomasti irti vaan. Kaveri on hyvä olla apuna, varsinkin paikalleenlaitossa, joka myös vaatii hieman niksejä onnistuakseen.

    Listalla on vaikutusta tiivisteen paikallaan pysymiseen. Se hieman levittää kumia ja siten pitää paremmin paikallaan. Listan sivuprofiili on T:n mallinen, jossa on kynsi alasakarassa koko listan matkalta. Uuteen kumitiivisteeseen on hankalampi laittaa listaa irrallaankin, koska uuteen kumiin ei ole vielä painunut uraa kuten vanhassa kumissa on. (voi tietysti johtua tarviketiivisteissä myös mallivirheestä. :?
En tiedä millainen maalari sinulla on, mutta kannattaa tehdä teippaukset itse, joka vaihessa jos mahdollista. Kukaan ei taatusti teippaa juuri niin kuin itse haluaisit. :twisted: Kokemusta on.
Itse selostin mielestäni tarkastikin mihin tulee kiveniskumaalin rajaukset mutta maalari teippasi ne itse kun ei jaksanut minulle ilmoittaa jotta olisin tullut itse teippaamaan vaikka niin käskin! Lopputuloksena raja tuli paikoin liian ylös. :x

Onnea projektille! :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Arvelen, että takalasin tiivisteurasta löytyy jotakin rassattavaa, että varmaankin
takalasi ainakin kannattaa irroittaa.

Tuulilasin alareuna on helpompi rajata, jos myöhemmin tulee aihetta maalailuun.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Sen verran täydennystä, että tuuli- ja takalasien tiivisteitä ei kannata rikkoa, lasit lähtevät tiivisteineen pois kun sisäpuolelta auttaa tiivisteen reunan ikkuna-aukon peltireunuksen yli. Tiivisteiden kehyslista on helppo irrottaa ja asentaa kun lasit ovat irrallaan mutta tiivisteet ovat vielä paikoillaan laseissa.
Tuulilasin irrottaminen on tarkkaa - rikkuu helposti mutta usein se onkin uusimisen tarpeessa. Takalasin irroituksessa saa olla ronskitkin otteet koska lasi on karkaistu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin, Monty Pythonin erästä jaksoa tituleeraten voisi sanoa, että W123 on nyt aika "Full Frontal Nudity". Eli listat, puskurit ja vetokoukku lähtivät näppärästi irti, kuten myös sisustus pl. keskikonsoli/kojelauta ja kuskin jakkara. Maski, peilit ja umpiot irroitetaan sitten maalarin pihassa. Konsolin ja kojelaudan ajattelin jättää paikalleen, mutta peittää hyvin.
Nousi muuten perä aika ylös, kun otin puskurin ja vetokoukun poies.. W123 on harvinaisen ruma auto ilman listoja ja puskureita :x . No, vuodenvaihteeseen asti ollaankin sitten Mersuton mies.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
hannu1987
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 09.08.2004 00:44
Paikkakunta: ylivieska

katon "vesirännin" kromi+kumilista

Viesti Kirjoittaja hannu1987 »

Tuohon kysymykseen 1. liittyen... Miten sait takaisin paikoilleen nuo listat? Nyt kun itse kasailen mersuani maalauksen jälkeen, niin näyttää tuo kyseinen lista tuottavan päänvaivaa :? . Kun yritin varovasti naputella sitä paikoilleen puukalikan ja vasaran avulla niin ei oikein tahtonut mennä, ja sitte kun alko uppoamaan niin maali "rullautui" edeltä :evil: .

Myös ne oven ikkanapieleen tulevat kromilistat eivät millään meinaa istahtaa paikoilleen (kaarevat). Aina kun toinen pää on oikeassa syvyydessä niin toinen pää on hypännyt pois. Laitoin vaseliinia sen listan alle..

Jos jollakulla on hyviä vinkkejä ongelmiini, niin ottaisin ne kiitollisena vastaan.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: katon "vesirännin" kromi+kumilista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

hannu1987 kirjoitti:Tuohon kysymykseen 1. liittyen... Miten sait takaisin paikoilleen nuo listat? Nyt kun itse kasailen mersuani maalauksen jälkeen, niin näyttää tuo kyseinen lista tuottavan päänvaivaa :? . Kun yritin varovasti naputella sitä paikoilleen puukalikan ja vasaran avulla niin ei oikein tahtonut mennä, ja sitte kun alko uppoamaan niin maali "rullautui" edeltä :evil: .

Laitoinkohan saippuaa väliin... mutta jos maali rullautuu pois, eikö se ole merkki siitä että ei ole kulunut tarpeeksi aikaa maalauksesta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
hannu1987
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 09.08.2004 00:44
Paikkakunta: ylivieska

listat

Viesti Kirjoittaja hannu1987 »

Nyt on kulunut jo 4 viikkoa maalauksesta. En ole asiantuntija, mutta tuntuis että se on jo kuiva. Niihin ikkunapieliin taidan vaihtaa vaseliinin liimaan ja vaikka puristimilla kirraan listat paikoilleen. Sitten niitä ei kyllä enään ehjänä saa irti :roll:
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1784
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuo ykkös kohdan lista on monien maalareiden mielestä viisasta jättää paikoilleen jos ei ole pakko esim ruosteen takia ottaa pois. Paikoilleen laittamisessa tulee kuulemma monesti juurikin tuo "maalin rullautumis" ilmiö, kun lista on "paksumpi" uuden maalikerroksen takia........

Tiä häntä, mutta mulla oli tuossa valkossa se paikoillaan ko se yli ruutattiin..... :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kysyisin vielä irroitusvihjettä oven yläreunan kromilistan poistamiseen. Siis siinä peilin alla oleva ikkunan alapuolella oleva suora kromilista. Onko siinä ruuveja vai vain nuo metalliklipsit?
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuossa kannattaa tehdä niin, että hioo siitä veskikourun pokkauksesta kaiken maalin pois ennen päällemaalausta. Noin siinä käy, jos tuota ei tee hyvin. Liian paksun maalikerroksen päälle sitä ei saa laitettua ilman, että maali lähtee. Eli ennen maalausta tarkasti hioo vanhat maalit pois niin ei ole ongelmaa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
hannu1987
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 09.08.2004 00:44
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja hannu1987 »

kardaani kirjoitti:Kysyisin vielä irroitusvihjettä oven yläreunan kromilistan poistamiseen. Siis siinä peilin alla oleva ikkunan alapuolella oleva suora kromilista. Onko siinä ruuveja vai vain nuo metalliklipsit?
Ei ole ruuveja, ainoastaan ne metalliklipsit. Pitäisi lähteä kohtuu nätisti.

Pidin vähän aikaa lomaa tuosta mersusta, huomenaamulla taas työmaalle. Pitää kokeilla eri liukasteilla sitä vesikourujen listoja paikoilleen, mutta jos ei onnistu niin pitänee hioa puhtaaksi ja maalautaa ne uusiksi. Auto menee muutenkin käymään vielä maalarilla (pikkasen jäi parsittavaa).
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Vesikourujen listat lähtee tosiaan irti 10 cm leveällä puulastalla ja menevät paikoilleen samoin aika helposti jollain puulilastalla naputtamalla päältä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Vastaa Viestiin